G
Gunvor
Re: Ursäkta, läser du vad du själv skriver
Orkar inte eller kan inte?
Orkar inte eller kan inte?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jeslin skrev:Men för att återgå till mina egna synpunkter i ämnet:
För några veckor sedan hamnade jag på lag-sm i dressyr på Öland. Kom tyvärr inte dit förrän mot slutet av tävlingen och såg bara de 4-5 sista ekipagen i finalen. Ett av dessa gjorde en fantastisk uppvisning trots några missar. Hästen var lätt i framdelen och bar sig fint med nosen där den ska vara. Galoppombytena var raka och rena och den rörde sig avslappnat och verkade nöjd och det var en härlig uppvisning! De övriga ekipagen var mer eller mindre katastrof. En av hästarna kröp ihop mer och mer under uppvisningen för att mot slutet nästan gå och bita sig i bogen, en av de andra visade travökningar som inte på något sätt kom bakifrån utan var på bogarna. Visserligen fanns där en taktmässig längning av steget men är det inte meningen att framdelen ska lätta när bakbenen skjuter på? Samma ryttare visade också galoppombyten där hästen svängde från sida till sida i takt med att skänklarna åkte bakåt virveln på hästen.
Tyvärr vet jag också att båda de exempel på sämre ridning som jag beskriver fick mer poäng än det harmoniska ekipaget jag först beskrev. Jag tycker det är skrämmande!
Det är mycket möjligt att det fanns anledningar till att de här båda skräckritterna såg ut som de gjorde - ryttare eller häst kanske hade en dålig dag/ritt eller något annat. Det stora problemet är ju att domarna gav dom så höga poäng! Vart är vi då på väg???