Vart är marknaden på väg?

Sv: Vart är marknaden på väg?

Bra och intressant tråd :)

Nej, jag tror inte heller att det går att få en lönsam avel idag, pga det ekonomiska läget, hög arbetslöshet, svårare att få lån, högre levnadsomkostnader etc gör att kostnaden och svårigheten att hållas sig med häst i dag inom storstadsområdena blir en klassfråga. Att vara uppfödare får nog för de flesta stanna vid en hobby, som man sysslar med för att det man tycker det är spännande och ger livskvalité.

Att avla fram hästar för eliten kommer alltid att löna sig, så länge du kan leverera topphästar också.

Men för de som kan lyckas med kombinationen att bo utanför dessa områden med eget stall och ändå ha ett heltidsjobb, så tror jag intresset att ha häst finns. Men hur många ryttare idag rider svår klass eller har talang eller råd att utvecklas tillsammans med en häst som håller den nivån, med allt det innebär?

Bristen ligger helt klart i välutbildade, trygga "normalhästar" upp till MSV, till ett pris som vardagsryttaren har råd att köpa och kan rida för tränare ngn/några dagar i vecka. En omöjlig ekonomisk ekvation, så länge du inte kan göra jobbet själv. (Förutom för den personen här i tråden som hittat drömhästen för 40 000 kr :D men där har någon gjort en förlust bakåt i ledet :grin: )

De stora vinnarna borde bli de som KAN utbilda unghästar av medioker klass, träna rätt och valt en hållbar häst. Ovsett om det är ägaren själv, eller ngn som utbildar och säljer vidare. Men även där är det svårt att få ekonomi under de år det tar att utbilda en häst, om du inte gör detta som hobby på sidan av annat arbete och har en billig hästhållning.

Vad som BORDE vara en lönsam idé, är att starta upp en bra privat ridverksamhet med utbildade hästar som är trevliga att rida och hantera, och håller i många år. På många ridskolor idag köps det in hästar av riktigt dålig klass som "utbildas under tiden" blir felhanterade, går sönder och döms ut.... Detta sätts i system, när försäkringspengarna kommer, köps nästa in och går direkt in i verksamheten då hästarna inte räcker till elevgruppen annars.

De elever som som lärt sig lite tröttnar ganska snart, eller köper egen häst allt för tidigt. Väldigt många ridklubbar är på väg i konkurs, och nödlösningarna ger inget hopp på längre sikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart är marknaden på väg?

En sådan häst tycker jag kan och får kosta! Men det är inte det som är problemet, utan svårigheten är att hitta dem över huvud taget...

Men hur mycket får det kosta? Om det finns en marknad för att köpa den här typen av hästar till ett pris som ger en rimlig vinst så är det förvånande att det inte det finns folk som tar fram hästarna. Kan det vara så att det är ett ganska stort gap mellan vad folk är villiga och betala och vad det kostar att utbilda en läromästare som åtminstone nosar på medelsvår i hopp+ dressyr och som nästan alla kan rida?

Och är det så så får man som köpare acceptera de hästar som blir till salu av andra skäl såsom att ryttaren tröttnar på ridning eller söker en "riktig" tävlingshäst för svårklass och säljer sin gamla.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Håller med dig med den brukbara hobbyhästen och att många hästar på ridskolor har för låg grundutbildning när de sätts in i verksamheten.
Har en liten tanke på att försäkringar och försäkringsbolag kanske inte alltid är så bra, folk förlitar sig på att man alltid får "pengarna tillbaka" om man köper en billig häst och den inte håller. Sundare skulle kanske vara att snabbare "ta bort" hästar som inte håller och inte sälja de vidare till nästa försäkringstagare...
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

*kl*
De i denna tråd som har hästar till salu och i deras ögon får "idiotsvar" eller inga svar alls. Funderar ni aldrig på varför det är så?

Nu säger jag inte att priset är fel i ert fall, men många överskattar sina hästars förmåga när de ska sälja. Naturligtvis vill man som säljare ha ut så mycket som möjligt, men ibland ligger man fel helt enkelt.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Ja, och ibland ligger man fel åt andra hållet. Annonserar man en bra häst för billigt så får man helt enkelt fel typ av spekulant till den hästen. Been there, done that...
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Vilket pris är rätt?+ En omöjlig fråga som endast köparen:grin: kan bestämma!!!
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Vilket pris är rätt?+ En omöjlig fråga som endast köparen:grin: kan bestämma!!!

Nja det kan väl säljaren också om denne är beredd att vänta alt behålla.
Jag vet många duktiga seriösa uppfödare som lägger ner eftersom dom inte ens får tillbaka vad det kostar att tillverka hästarna på ett seriöst sätt.
De som inte slutar är oftast de som drar in på kvalitét på olika sätt och därmed kan sälja billigt, samt de som tar föl för att dom kan/vill och inte tänker på/bryr sig att det går back. Okunskapen vad gäller avel är större i den gruppen.

Kontentan blir att även om det är "köparens marknad" så är det inte likställt med att det är bra för köparna i längden.
-Även om man vill ha en hobbyhäst och inte tävla elit -dessa ska givetvis födas upp med lika höga krav på kvalitét som en häst som föds upp för eliten -även om det är andra kriterier.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Kontentan blir att även om det är "köparens marknad" så är det inte likställt med att det är bra för köparna i längden.
-Även om man vill ha en hobbyhäst och inte tävla elit -dessa ska givetvis födas upp med lika höga krav på kvalitét som en häst som föds upp för eliten -även om det är andra kriterier.[/QUOTE]

Jag håller med och tror att det kommer att bli svårare att hitta en trevlig svenskfödd häst som fått en uppväxt hos en gediget uppfödarkunnig person.
Kan man inte ens få tillbaka det man lagt ut under åren så har man bara glädjen att man fött upp en topphäst kvar och då gäller det att få den till rätt ryttare/ägare.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

delvis kl.
Håller med om att det kommer att bli svårt att hitta svenskuppfödda hästar i framtiden.. vilket jag tycker är otroligt tråkigt eftersom jag alla gånger hellre köper en som är uppfödd i sverige istället för en import...

Men det tråkiga är att på något sätt så är det lite finare att äga en import... i alla fall så tycker jag att om någon som rider hopp eller dressyr berättar att de köpte en tysk/holländsk import så verkar alla genast tycka och tänka att den hästen bara mååste vara så fin. Medan jag tänker att den hästen förmodligen har något fel och är uppfödd i en lite paddock.

Sen så tror jag - i alla fall om det handlar om att uppfödarna ska få sålt - att det måste finnas mkt mer kurser och hjälp att tillgå för att äga och utbilda en unghäst. Privatpersoner som ofta är de blivande hästägarna tar sig nog sällan för att köpa ett föl bara för att betala för det i 3 år och sen skicka iväg hästen på inridning om de för nästan samma pengar kan köpa något som går att rida på direkt. De som köper unghästar är nog de som själva känner sig tillräckligt duktiga för att göra mkt själva och /eller de som har råd och tid att vänta på en häst i 3 år... Kanske har de gård så att det blir ekonomiskt gångbart osv. Om fler skulle våga köpa en unghäst för att vara med från början och dessutom ha tillgång till kurser och unghästträningar så tror jag att i alla fall uppfödarnas möjligheter att få sålt skulle öka.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Men hur mycket får det kosta? Om det finns en marknad för att köpa den här typen av hästar till ett pris som ger en rimlig vinst så är det förvånande att det inte det finns folk som tar fram hästarna. Kan det vara så att det är ett ganska stort gap mellan vad folk är villiga och betala och vad det kostar att utbilda en läromästare som åtminstone nosar på medelsvår i hopp+ dressyr och som nästan alla kan rida?

Och är det så så får man som köpare acceptera de hästar som blir till salu av andra skäl såsom att ryttaren tröttnar på ridning eller söker en "riktig" tävlingshäst för svårklass och säljer sin gamla.

Jag tror att det finns flera orsaker till varför det är svårt att hitta sådana hästar i Sverige.

En anledning är nog att duktigaste ryttarna vill helst jobba med kvalitetshästar. De ryttare som är "på väg upp" vill också helst jobba med kvalitetshästar, eftersom det ger dem bättre meriter för framtiden att visa bra hästar. Och de hästar som är lovande kvalitetshästar med bra utbildning blir helt enkelt för dyra för de flesta "normalryttare". Men samtidigt är det inte "fint nog" för de kunniga ryttarna att utbilda ordinära hästar... I stället hamnar dessa gående i en hage eller som skogsmulle eller på ridskola eller hos hästhandlare som utbildar dem hjälpligt på så kort tid som möjligt för att kunna sälja dem snabbt och relativt billigt. Därför är det nog många av dessa "vanliga" hästar som inte är utbildade mer än LC eller LB, eller säljs som högre utbildade fast att de inte har fått det grundarbete som krävs för att de ska jobba på rätt sätt.

Egentligen är det nog mer brist på bra ryttare än på bra hästar i Sverige...

Det är väl också skillnaden jämfört med många andra länder. Där utbildas hästarna så högt som möjligt även om de inte har den största kapaciteten eller är flashigast. För då finns det ändå en efterfrågan på dem. Som bra skolhästar, läromästare och förstahästar.

Kanske är det också en anledning till att många köper importerade hästar? För att de går att hitta utbildade och tävlade hästar till ett rimligt pris, eftersom att de har mer ordinär kapacitet?

Jag tror faktiskt att det finns en marknad för att köpa in och utbilda "normalbegåvade hästar". Det är vad både ridskolor och många privatryttare behöver. Men även om de inte behöver ha den högsta kapacitetet vad gäller gångarter och hoppförmåga, så ska de ligga i topp vad gäller temperament och ridbarhet. För det är viktigt för dessa ryttare. Och de måste vara allsidiga - lämpa sig både för hoppning och dressyr på lätt-medelsvår nivå, och hållbara. Den typen av hästar prioriteras inte riktigt i dagens avel.

Ett annat "problem", som både tränare och i viss mån uppfödare lever på - är att många ryttare kanske inte inser sina begränsningar. De köper hellre en lovande unghäst än en utbildad läromästare, trots att det är vad de egentligen skulle behöva. Många gånger beror det säkert på att de inte lyckas hitta någon frisk och tillräckligt välriden och utbildad äldre häst. Då är det ju det enda alternativet. Men många gånger är de påhejade av sin tränare, som då kanske får extra inkomster i form av inridning och utbildning av hästen. Men för ryttaren blir det dyrt.

Och har de inte hjälp av tränare så kanske det blir en ordinär men billig unghäst i stället... Eller annan typ av billig häst. Men samtidigt - har inte ryttarna fått rida en trevlig välutbildad häst under sin egen ryttarutbildning, så har de ju inget att jämföra med, och vet inte hur det KAN (och SKA) kännas...
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Med lovande unghäst menar jag då en lovande 3-4-åring.

Yngre hästar tror jag alltid kommer att vara svårt att sälja, om de inte är av absolut internationell kvalitet. Då finns det alltid en maknad.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Så länge du inte är villig att uppge vad hästen får kosta så förblir det en riktigt hypotetisk diskussion. Vad du menar är bra betalt kanske jag anser är en struntsumma och en annan menar på att den är astronomisk.

Så vad är extra utbildning förutom inridningen och inklusive låt säga 4 tävlingar värld per år?
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Naturligtvis är det så. Men de flesta som ska sälja häst tycker illa om folk som prutar, även om de prutar efter att de provridit.

Nej, inte generellt tycker jag. Var och en får göra sin egen bedömning. Trist kan det vara om man provridit flera gånger, verkar intresserad och sedan lämnar ett "bud" som är hälften eller mindre av det annonserade. Då blir man less som säljare, eftersom man lagt ned avsevärd tid på något man kunde låtit bli helt och hållet. Det är lika trist som när köparen efter tre provridningar får veta av säljaren att hästen minsann egentligen har eksem eller allvarliga tandproblem som aldrig meddelats i informationsmaterialet tidigare. Det är trist, oavsett om man är köpare eller säljare, att lägga ned en massa tid på något som om man hade vetat saker tidigt, hade lagt åt sidan.

Annars tycker jag att det är knepigare när man ska pruta innan man ens sett hästen ifråga.

Att komma överens om ett pris som passar båda parter är en ganska naturlig del av en hästaffär. Just nu är det dessutom köparens marknad och man är ofta ensam som samtidig spekulant. Då är det lättare att pressa priserna nedåt, utan att riskera att man inte får köpa hästen alls.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Nu menade jag i Bukes diskussioner, i verkliga livet så har jag prutat ner flera av de hästar vi köpt under årens lopp. En del har jag inte prutat alls på, då priset varit motiverat.

Dessutom så föredrar jag att det är ett pris i eventuell annons, annars finns ju som sagt risken att prisnivån är över den jag tänkt (även om jag för det mesta har koll på prisnivåerna).
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

KL

Jag tycker att bara för att marknaden är dålig för säljare och bra för köpare så behöver ju köparnas beteende inte sakna vett och etikett. Vi har haft en lovande 3-åring på annons nu ett tag och jag blir så less på folk. Det är ingen som måste köpa vår häst, blir hon inte såld så satsar vi på kvalitetsbedömning, men jag tycker att normalt hänsynstagande är på sin plats. Har man bokat in en tid för besök så ringer man om man inte tänker komma. Vi har haft flera kunder som varit inbokade som inte ö h t dyker upp. Andra har varit inbokade i två veckor och vid sista koll dagen innan så knäpper de bort samtalet osv. En familj ville komma redan dagen efter samtidigt som de klargjorde att den andra hästen de skulle titta på kostade minsann bara hälften av vad vår kostade. Sen dök de aldrig upp och hörde inte av sig. Visserligen så var det då ingen visning vi trodde på men vi hade ställt upp och visat om de kommit...

Så snälla köpare - normalt, trevligt beteende och att man hör av sig, så tidigt som möjligt, om man inte tänker komma. Normalt folkvett, helt enkelt.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Om fadern är känd för att t ex lämna dåliga ben har det betydelse även för hans manliga avkommor. Finns de som resonerat som du och sedan fått ta bort valacken då den ärvt sin fars svagheter.

Det kan lika gärna vara modern som ger "dåliga ben" !

Att titta BARA på hingsten saknar all vetenskaplig grund, hälften av arvsmassan kommer från stoet.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Du verkar läsa in något jag inte skriver:confused:

Jag skriver att stammen betyder något även på en valack eftersom det finns ärftliga egenskaper som kan påverka bl a hållbarhet. Du skriver att stammen på en valack är lika ointressant som mönstret på toalettpapper. Du går igång på att du läser att jag skriver att bara hingstarna är intressanta i en stam vilket jag aldrig har skrivit och aldrig heller kommer att skriva i någon diskussion.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 942
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 322
Senast: 95johsv
·
Islandshäst Efter att ha lånat islandshäst i flera år har jag bestämt mig för att det blivit dags för en egen! Det lutar åt föl/unghäst och jag...
Svar
13
· Visningar
3 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp