Vart är marknaden på väg?

Sv: Vart är marknaden på väg?

kl

Jag tror EU har en hel del av skulden. Det har blivit så otroligt enkelt att köpa in billiga hästar från Holland och Polen, och marknaden översvämmas av dessa. De flesta är inte intresserade av att betala 40.000 extra bara för att få en svenskfödd häst. Sen att de holländska importerna går sönder efter nåt år verkar folk blunda för.....

Om man inte har topp avelsmaterial eller vill behålla fölet själv som framtida ridhäst lär halvblodsavel i Sverige förbli en förlustaffär för de flesta. Är man själv en duktig tävlingsryttare som kan meritera unghästarna går det nog däremot fortfarande att tjäna en del.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Det var en reflektion på det du skrev, att avla för att få fram hästar som håller för mulleridning. Jag anser det vara för lågt ställda avelsmål.

En häst som temperamentsmässigt klarar att gå som mulle, men med hållbarhet för aktiv träning/tävling tycker jag inte är någon omöjlighet.

Men folk måste väl rimligen få avla på sådan hästar de vill ha oavsett vad det är för hästar, och sedan är ju som sagt frågan vad man menar med mulleridning. Det kan vara väl så hård som tävlingsridnign på medelnivå. Det beror helt på vad man lägger in i begreppet.

Personligen tycker jag det är för mycket tyckande, så länge folk behandlar sina hästar väl och hittar bra hem till avkommorna så är det upp till var och en vad de gör.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Men folk måste väl rimligen få avla på sådan hästar de vill ha oavsett vad det är för hästar, och sedan är ju som sagt frågan vad man menar med mulleridning. Det kan vara väl så hård som tävlingsridnign på medelnivå. Det beror helt på vad man lägger in i begreppet.

Det är väl klart att man får. Frågan är ju om det för aveln framåt, och om det är lönsamt ur ett marknadsperspektiv (som väl är trådens ämne)?
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Men mulleridning är väl fortfarande liktydigt med promenadridning? Eller har vi olika tolkningar av uttrycket?

Problemet är ju att folk INTE hittar hem till sina hästar, hela tråden handlar ju om det.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

priserna på hästar har ju fallit en hel del sedan i höstas. Det är väl därför som folk tror att de kan få dem så billigt kanske? Det har ju helt klart varit köparnas marknad ett tag. Det verkar dock som om priserna börjar gå upp igen när man tittar på annonserna i tex Ridsport.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Kl
Jag vet inte riktigt hur det ser ut vid godkännande av olika hingstbedömningar, men i D med 100- dagarsprovet innefattar även temperament.
I isisvärlden bedömer man väl "Viljan" högt o den är väl mest HET.:confused:.

Ston som inte går att rida på som går in i aveln är knappast det rätta. Det fanns ngn halvblodshingst som oxå gav nästan oridbara avkommor.

Så jo. Jag tycker nog att tävling är en bra måttstock på hur den kan uppföra sig i ordnat kaos. Ridbarhet- hur den funkar med ryttare i civilisationen- under viss stress.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Nej mulleridning är i min kretsar ofta liktydigt med att man inte tränar för tävling eller tävlar utan rider för skojs skull och tar lite lektioner. Folk kallar ofta i stort sett alla islandshästar mullar oavsett vad man gör med dem men framförallt om man inte tävlar, eller håller sig till skojtävlingar/lättklasser.

Du vet raggsockor är ju egentligen inte riktiga hästar ;)
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Ja du har rätt, islandshästen ska vara het för att få höga poäng på viljan (eller det ska se så ut) men den ska fortfarande vara ridbar, men ridbar är ju ett relativt begrepp, proffsvisare kan rida på nästan allt.

Det finns dock högt bedömda hingstar (även elit) och elit tävlingshästar som går på turridning och på ridskola. Det är till och med relativt vanligt, de flesta premierar bra lynne.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Men det är ju inte mulle-ridning? Det går ju att träna medelsvår utan att ha någon som helst tävlingsambition? Jag har aldrig hört uttrycket mulle-ridning annat än som synonym till promenadridning (vedertaget både i stallen och hos veterinär).

Jag vet inte vilka du umgås med, men hos mig är det ingen som skulle få för sig att kalla islandhästar som ras för mulle-ridningsdjur. Det är ju ofta rätt skarpa tävlingsindivider.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Man kan inte komma och diktera och säga åt folk vad de får kalla mulleridning de gör som de vill ändå, vi har uppenbarligen helt olika erfarenheter. Menar du promenadridning så använd det begreppet där är det troligen mindre skillnader i vad man menar.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Jag har ärligt aldrig träffat på någon som anser att träning på msv-nivå skulle vara mulleridning, så länge man inte tänkte tävla.

Du får idiotförklara mig (vilket du ju ovan gjort) men tanke har aldrig ens slagit mig att mulleridning skulle kunna vara hoppning på 130-höjd bara för att man inte tävlar.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Jag har två i mitt stall som absolut inte skulle hamnat i händerna på vanliga hobbyryttare. Fullständigt livsfarliga för gemene man att både hantera och rida, men hade förmodligen gått långt med rätt ryttare. Vad som hände var att våran lokala seminstation lånade in en topphingst som för dagen var på modet, folk passade på att betäcka med något riktigt fint och ut kom ett antal föl som har så mycket energi att hälften hade varit nog. Båda dessa är efter samma hingst, båda har enormt steg och fantastisk utstrålning men är som sagt inte hanterbara för oss vanliga dressyrtanter på msvnivå.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Säkert jättefina hästar till rätt personer. Till fel personer osäkrade handgranater, potentiellt farliga.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Om någon idiotförklarat dig så är det du själv, jag har bara upplyst dig om vad skogsmulle är i mina kretsar, islandshästvärlden, där omvärlden summariskt verkar kalla alla skogsmullar men de som inte har tävlingsambitioner och tränar någon gång då och då räknas som skogsmullar. Hur du kan tolka det till att de som tränar medelsvår anses som skogsmullar är för mig obegripligt. Klasserna finns inte ens i Islandshästvärlden.

Vi har helt enkelt haft olika syn på vad ordet betyder, ett konstaterande, och knappast en idiotförklaring.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart är marknaden på väg?

Jag tycker det finns på tok för mycket svåra hästar på marknaden. Avlade för hobbyryttaren, men som inte funkar för denne. Ridbarhet för mig innebär att den inte är lynnig och har en massa olika hyss för sig. Visst kan det vara en utmaning, men den stora majoriteten ryttare reder inte ut det.

Handen på hjärtat - hur många hobbyryttare behöver svårklassgång/svårklasssprång? Och hur många klarar av det? Jag vågar nog gissa att svaret på bägge frågorna är: få.

En snäll och vänlig häst som tycker om att arbeta med sin ryttare utan att kräva två pass ridning/dag utan vila någon dag i veckan, det finns det däremot rätt få av. Jag tycker att det är skönt att låta hästen stå en dag, utan att behöva riskera livet när man ska dit nästa dag.

Såna hästar finns ju typ inte ;) Och finns dem så kostar de ofta en förmögenhet.

Men jag tror att de flesta av oss är ute efter precis såna hästar.

Visst kan det väl vara häftigt att se på en häst med mkt gång och som kan hoppa hinder stora som hus men det är ju både svårt och obekvämt att sitta på...

När det är konstant svårt brukar det roliga sakta men säkert försvinna...
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Jag tycker det är jättehäftigt med dessa begåvade hästar. När de framförs av likaledes begåvade piloter. De begåvade hästarna, på två ben, ett ben - inget ben! med den genomsnittlige hobbyryttaren - inte lika häftigt. Men desto farligare. Kanske en anledning att skadorna inom ridsporten ökat?

Själv är jag inte så jätteintresserad av stora gångarter trots att jag hängav mig åt dressyr. Det är ett aber att sitta på dessa riddjur, allt blir tio gånger svårare och jobbigare och jag tycker helt enkelt det är roligare att träna kul rörelser istället för att träna på att sitta kvar och inte studsa av i en genomsnittlig mellantrav.

Jag tror absolut att det stora antalet ryttare behöver en snäll, ärlig och godmodig häst med ridbarhet. Om det sedan är samma som att större delen av ekonomiska omsättningen vid hästköp får väl vara osagt eftersom de finfina hästarna kostar så oerhört mycket mer. Och det kanske är därför vi har alla halvfina hästar? Uppfödaren satsade på en svindyr häst som skulle göra matte ekonomiskt oberoende, men fick en högblodig häst för svårriden för hobbyryttaren och för obegåvad för det begåvade proffset? ;)
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Såna hästar finns ju typ inte ;) Och finns dem så kostar de ofta en förmögenhet.

Men jag tror att de flesta av oss är ute efter precis såna hästar.

Jodå. Det är bara sådana hästar man kan använda i verksamhet, åtminstone i den verksamhet vi bedriver. Så själva har vi ett helt gäng...

De flesta hästar vi säljer från gården däremot, säljs därför att de INTE passar in i verksamheten på olika sätt - dvs har egenskaper som gör dem "svåra" att använda hos oss på något sätt. Där är det svårare att hitta köpare och spekulanter som man kan sälja till (dvs som man kan konstatera kommer att ha en bra chans att kunna klara av att ta hand om och utveckla hästen).
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Spännande, din verksamhet skulle jag vilja titta på då! :)

För jag har inte hittat en endaste verksamhet som bara har såna hästar jag vill ha...
Snälla och goa har väl de flesta varit men då har de inte haft ridbarheten istället :(
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Jag tycker det är jättehäftigt med dessa begåvade hästar. När de framförs av likaledes begåvade piloter. De begåvade hästarna, på två ben, ett ben - inget ben! med den genomsnittlige hobbyryttaren - inte lika häftigt. Men desto farligare. Kanske en anledning att skadorna inom ridsporten ökat?

Själv är jag inte så jätteintresserad av stora gångarter trots att jag hängav mig åt dressyr. Det är ett aber att sitta på dessa riddjur, allt blir tio gånger svårare och jobbigare och jag tycker helt enkelt det är roligare att träna kul rörelser istället för att träna på att sitta kvar och inte studsa av i en genomsnittlig mellantrav.

Jag tror absolut att det stora antalet ryttare behöver en snäll, ärlig och godmodig häst med ridbarhet. Om det sedan är samma som att större delen av ekonomiska omsättningen vid hästköp får väl vara osagt eftersom de finfina hästarna kostar så oerhört mycket mer. Och det kanske är därför vi har alla halvfina hästar? Uppfödaren satsade på en svindyr häst som skulle göra matte ekonomiskt oberoende, men fick en högblodig häst för svårriden för hobbyryttaren och för obegåvad för det begåvade proffset? ;)

Självklart är det jättehäftigt med fina hästar med tillhörande fin ryttare :d
Det säger nog ingen emot, däremot fin häst och skit bakom spakarna är inte riktigt lika tilltalande..

Vi tänker väldigt lika vad det gäller ridningen ser jag :)

Jo det är väl resultatet när det är okunniga som ska leka uppfödare trots att de egentligen inte vet vad de sysslar med?
Avel är ju en hel vetenskap för att få fram en bra individ för vad den är tänkt till.
Det är ju inte så enkelt att bara betäcka med en fin hingst så blir det en GP häst som man kan sälja för miljoner även om många verkar tro det.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Spännande, din verksamhet skulle jag vilja titta på då! :)

För jag har inte hittat en endaste verksamhet som bara har såna hästar jag vill ha...
Snälla och goa har väl de flesta varit men då har de inte haft ridbarheten istället :(

Nja, så ligger det inte till (vet ju inte ens exakt vad du vill ha ;)). Vi har olika slags hästar i verksamheten. Gemensamt för alla är att vi eftersträvar mycket positiv glädje i arbetet, bra dvs rena gångarter, reglerbar motor (dvs lugnt med ovana och mycket motor med erfarna som vill), hållbarhet och sist men inte minst får det inte finnas olater/lynnesproblem/opålitlighet. Det är hästar som många vill ha (får ganska många förfrågningar från "spekulanter") - men som vi inte kan sälja eftersom det är grundstenarna för att kunna bedriva vår verksamhet.

Sedan är hästar levande djur, individer och personligheter och det vore ocharmigt om alla vore exakt lika, som programmerade robotar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 942
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 322
Senast: 95johsv
·
Islandshäst Efter att ha lånat islandshäst i flera år har jag bestämt mig för att det blivit dags för en egen! Det lutar åt föl/unghäst och jag...
Svar
13
· Visningar
3 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp