Vart är marknaden på väg?

Sv: Vart är marknaden på väg?

Fast det är ju som många skrivit. De riktigt "dyra" säljs. De "billiga" säljs. Men inte de i mitten.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Om man ser till föl/unghästmarknaden så handlar det ju om - vem ska stå för kostnaden för uppstallning etc? Har man inte möjlighet att ha sina hästar billigt någonstans så tror jag att många drar sig för att köpa unga hästar. Dessutom saknar många den kunskapen som krävs för att köpa en ung häst.

Många avlar dessutom på icke kvalitetsston, resultatet blir något halvdant som de vill ha mycket betalt för.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Det är något jag sett med. Folk som avlar på "fina" stoet de har. Alla jag betäckt har antingen egna meriter eller visat sig lämna avkommor som har bra meriter. Vill ju att det finns mer än att "hon är snäll och har ju bra stam" :)
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Men nu blev detta lite svamligt. Det jag vill fråga är:

Tror DU marknaden kommer vända och folk börja köpa kvalitet före budget?
Tror DU att marknaden kommer bli lättare för de som faktiskt avlar eller utbildar kvalitetshästar?
Eller tror du att det kommer fortsätta ner och priserna sjunka mer?

1. Nej.
2. Nej. Fast det är å andra sidan det enda som KAN fungera överhuvudtaget. Att göra på något annat sätt är helt dömt att misslyckas, eller rättare sagt vara en förlustaffär.
3. Nej. Priserna kan inte sjunka så mycket mer, men det kan nog bli ännu svårare att sälja alls.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Det är något jag sett med. Folk som avlar på "fina" stoet de har. Alla jag betäckt har antingen egna meriter eller visat sig lämna avkommor som har bra meriter. Vill ju att det finns mer än att "hon är snäll och har ju bra stam" :)

Nu menade jag inte dig;). Men även om betäckningssiffrorna går ner så tror jag att det produceras för många hästar i Sverige. Det är ju svårt att få bra betalt, det handlar ju om utbud/efterfrågan.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Tjaa...

Men Nu har jag haft tur!
Jag har hittat ett sto 9 år, renrasig, lagom stor, tävlad MSV, kanonpsyke och genomsnäll, hel, frisk och sund med en prislapp på 40 000kr.
Visst hon kanske inte är supervacker att se på men har andra kvaliteér som är betydligt viktigare än en bildskön häst ;)

VA ??? :eek: 40 000 ???

Ja om du hittat en sån häst förstår jag att du köpte den direkt !!!
Snacka om ett kap... Lägg till en 1 framför 40 000 så har du prislappen på en sån SOM JAG tycker den ska säljas för...
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Tror DU marknaden kommer vända och folk börja köpa kvalitet före budget?
Jag tror inte man behöver dela upp det. Jag tror på kvalitet till billigare pris. Blir vanligare och vanligare inom alla områden! Och nu med hela EU som konkurrens (lätt, smidigt att importera) så får svenska uppfödare börja tänka till på vad dom avlar för. Tyvärr avlar många i Sverige på medelmåttaston och de vanliga (läs: billigare) hingstarna. Visst det anses som fina avkommor och det är dom. Men vill man ha pengar så får man nog först punga ut dom och sedan lära sig att hyra in ryttare som kan ta hästarna till en nivå där man kan börja kräva pengarna tillbaka om pållen säljs....

Tror DU att marknaden kommer bli lättare för de som faktiskt avlar eller utbildar kvalitetshästar?

Nix!

Eller tror du att det kommer fortsätta ner och priserna sjunka mer?
Ingenting är dyrare än vad någon är beredd att betala för! Det är frivilligt att vara uppfödare och går man inte runt bör man kanske fundera på vad man gör för fel. Och hittar man inga fel hos sig själv (alla vi hästmänniskor är ju världsmästare ;) ) så bör man kanske lägga ned avelsbiten...
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Så länge det finns länder som tex. Holland, som föder upp hästar som vi föder upp kycklingar (och under ungefär samma förutsättningar:crazy:) så kommer inget att förändras. för det är helt omöjligt för en svensk uppfödare att konkurera på sådana vilkor. Och tyvärr är nog risken att priserna sjunker ännu ett snäpp, pga av denna enorma mängd hästar som importeras.
Tråkigt men sant.
/Matten
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Men det skulle ju innebära att endast ston som har haft en tävlingsryttare som ägare skulle duga i avel. Att ett sto har bra stam och är snäll tycker jag räcker bra för hobbyryttarens behov. Och med bra stam avser jag inte supertävlingsmeriter utan mer hållbarhet och temprament. Hur skulle det bli om alla skulle försöka hantera och mullerida hästar som hade idel topppresterande hästar i leden. Förmodligen fullständig katastrof och ett stort antal olyckor både i stallmiljö och på ridbanan. Jag som hobbyryttare skulle aldrig riskera att köpa en häst som jag visste hade ton med nerv i stamtavlan, vilket ofta krävs för att kunna göra sig gällande i det höga klasserna.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

En aktiv häst har ju bevisat sin hållbarhet (eller motsatsen), medan ett mulle-ridet sto kanske inte alls håller för en hobbyryttare med tävlingsambitioner i lätt klass.

Många problem visar sig ju inte förrän hästen belastas i regelbunden träning.

Jag tycker att man ska ha som avelsmål att ta fram ridbara, vänliga hästar med god gång och hållbar fysik. Varför ska marknaden nöja sig med mindre?
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Fast håller hästen för mulleridning och avkomman är avsedd för mulleridning så vad är problemet? Sedan är frågan vad mulleridning är, det kan vara allt från sillsamma promenader i lugn takt någon gång i veckan till frekventa långturer, småtävlingar och dess i mellan ordentliga turer i skogen. Det är värre när folk avlar på hästar som bevisligen inte håller utan därför sätts in i avel.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Men det skulle ju innebära att endast ston som har haft en tävlingsryttare som ägare skulle duga i avel. Att ett sto har bra stam och är snäll tycker jag räcker bra för hobbyryttarens behov. Och med bra stam avser jag inte supertävlingsmeriter utan mer hållbarhet och temprament. Hur skulle det bli om alla skulle försöka hantera och mullerida hästar som hade idel topppresterande hästar i leden. Förmodligen fullständig katastrof och ett stort antal olyckor både i stallmiljö och på ridbanan. Jag som hobbyryttare skulle aldrig riskera att köpa en häst som jag visste hade ton med nerv i stamtavlan, vilket ofta krävs för att kunna göra sig gällande i det höga klasserna.
Vad spelar då stammen för roll? Mullestam:grin:
Det finns redan i tinker m. fl.

det finns många hästar som klarar av motionsridning men inte mer. Köp en äldre häst- läromästare.

Problemet som jag ser det handlar inte om heta/ nerviga hästar utan att folk köper unga.. ja t o m oinridna hästar fast det inte är rätt. Helt obeprövade.

De som kan lite om hästar vet att det med visar sig hur hästen är när den fått kondis o hur väl man lyckas vara cool själv. Även att hästen är ett vanedjur.

vissa blodslinjer går ju att undvika. Jazz- hästar är sällan ngt för en som vill driva sin häst framåt.

En val är oftast lugnare än ett sto osv.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Det var just Jazz jag tänkte på. En sådan avkomma i händerna på en ryttare som har allt för stora tankar om sig själv torde vara receptet på en katastrof. Jag tänkte nog inte på rena mullehästar utan mer på hästar som används för hobbyridning och även hobbytävling. Vill man tävla upp till msv så är kanske inte tinker det självklara valet utan då vill man troligtvis ha en häst med ok förutsättningar för diciplinen. Det finns ju ett ganska stort spann på ryttarsidan där de flesta hamnar någonstans mellan de som bara vill ut i skogen och de som faktiskt har som mål att göra sig hörda i den absoluta eliten. Dessutom om man då ska bara avla på ston med egna meriter, eller avkommors meriter går ju alla ston som är under typ 8 år bort. Och avkommors meriter går väl också bort då eftersom stoet måste visa vad hon går för innan hon får betäckas. Då löser sig nog problemet med priset eftersom hästar kommer bli en bristvara och dom som finns inte kommer kunna hanteras av vanligt folk. Ridskolorna får säkert också lägga ner, eftersom det inte kommer finnas hästmaterial av normaltypen.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Fast jag undrar än idag var dessa nerviga toppstammade hästar finns. Många påstår ju att man ska avla "ridskolehästar" och det är oftast sådana som har ston som inte har meriter. För mig är det vansinne då det alltid kommer produceras mullehästar och ridskolehästar även om man har "toppstammade" hästar. Alla hästar med toppstam blir inte Gp-hästar. Men tänk de elever som faktiskt får lära sig rida på ridbara hästar istället för mullehästar? En helt annan känsla. Inte sagt att alla toppstammade hästar är ridbara och mullehästar oridbara, men en stor del.

De hästar som går WC, ja de kanske inte kan ridas av alla, men några kan säkert ridas, om de går ner lite i kondition.

Så dessa galna tävlingshästar, vart finns de? Jag lärde mig rida på svår klass-hästar (fälttävlan) i ett tävlingsstall, ingen var "galen".

Det är ju just dessa mullehästar som inte säljs idag. Jag har bekanta som säljer föl för 150 000 kr och har köpare på kö, och så känner jag folk som vill sälja föl för 40-50 000 kr men inte får sålt för just den marknaden är död. Samtidigt kan du åka till Tyskland och köpa toppstammade föl för 20 000 kr. Och så frågar man sig varför folk åker till Tyskland....(jag har själv ett SWB-sto så jag åkte aldrig t Tyskland).
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Att avla för mulle-ridning i hållbarhetshänseende tycker jag är helt förkastligt. Bättre med full hållbarhet, det kommer ändå av olika skäl bli mullar till de som behöver. Problemet idag upplever jag vara låg ridbarhet och skarpt temperament. Kommer man åt den förutsättningen tror jag det finns fler köpare till individen.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Ska man avla fram den optimala mullehästen så bör man använda sig av optimala mullehästar liksom man om man vill avla en topphäst bör använda sig av hästar med toppkapacitet. Okej att man får fram en del mullehästar ur toppaveln, men ska väl inte hindra folk från att avla på/efter det de själv önskar.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Att avla för mulle-ridning i hållbarhetshänseende tycker jag är helt förkastligt. Bättre med full hållbarhet, det kommer ändå av olika skäl bli mullar till de som behöver. Problemet idag upplever jag vara låg ridbarhet och skarpt temperament. Kommer man åt den förutsättningen tror jag det finns fler köpare till individen.

Nu hänger jag inte med, menar du att alla mullar är dåliga ur ren hållbarhetssynpunkt. Givetvis bör man avla på friska hästar, men det gäller oavsett vad man önskar för resultat. Sedan är det väl upp till var och en vad de satsar för typ av avkomma. Varför ska den som vill få fram en trevlig ridhäst för mullebruk behöva avla för toppen?
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Fast håller hästen för mulleridning och avkomman är avsedd för mulleridning så vad är problemet?

Nu hänger jag inte med, menar du att alla mullar är dåliga ur ren hållbarhetssynpunkt.

Det var en reflektion på det du skrev, att avla för att få fram hästar som håller för mulleridning. Jag anser det vara för lågt ställda avelsmål.

En häst som temperamentsmässigt klarar att gå som mulle, men med hållbarhet för aktiv träning/tävling tycker jag inte är någon omöjlighet.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

En häst som temperamentsmässigt klarar att gå som mulle, men med hållbarhet för aktiv träning/tävling tycker jag inte är någon omöjlighet.

Det är ju såna tävlingshästar man vill ha också.

Självklart ska man avla på friska, hållbara hästar med god ridbarhet. Det är såna som trots allt efterfrågas. För att få fram sådana hästar behöver man inte avla på VM-vinnare och andra topptävlingsresultat. Däremot är det en kvalitetssäkring att ha någon form av bedömning, minst exteriört men även på ridbarheten.

Det här med att man bara ska avla på det som just nu är det exakta idealet på tävlingsbanorna, är livsfarligt. Dels likriktar det något enormt (inom min del av hästvärlden i alla fall) och dels skapar det få möjligheter att profilera sig på olika sätt och skapa hållbara hästar med god ridbarhet som passar i olika typer av arbete.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Precis.

Jag tycker det finns på tok för mycket svåra hästar på marknaden. Avlade för hobbyryttaren, men som inte funkar för denne. Ridbarhet för mig innebär att den inte är lynnig och har en massa olika hyss för sig. Visst kan det vara en utmaning, men den stora majoriteten ryttare reder inte ut det.

Handen på hjärtat - hur många hobbyryttare behöver svårklassgång/svårklasssprång? Och hur många klarar av det? Jag vågar nog gissa att svaret på bägge frågorna är: få.

En snäll och vänlig häst som tycker om att arbeta med sin ryttare utan att kräva två pass ridning/dag utan vila någon dag i veckan, det finns det däremot rätt få av. Jag tycker att det är skönt att låta hästen stå en dag, utan att behöva riskera livet när man ska dit nästa dag.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 942
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 322
Senast: 95johsv
·
Islandshäst Efter att ha lånat islandshäst i flera år har jag bestämt mig för att det blivit dags för en egen! Det lutar åt föl/unghäst och jag...
Svar
13
· Visningar
3 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp