Vart är marknaden på väg?

Sv: Vart är marknaden på väg?

kl

Jag tror EU har en hel del av skulden. Det har blivit så otroligt enkelt att köpa in billiga hästar från Holland och Polen, och marknaden översvämmas av dessa. De flesta är inte intresserade av att betala 40.000 extra bara för att få en svenskfödd häst. Sen att de holländska importerna går sönder efter nåt år verkar folk blunda för.....

Om man inte har topp avelsmaterial eller vill behålla fölet själv som framtida ridhäst lär halvblodsavel i Sverige förbli en förlustaffär för de flesta. Är man själv en duktig tävlingsryttare som kan meritera unghästarna går det nog däremot fortfarande att tjäna en del.

:confused: Jag vet många hästar imp Holland som INTE gått sönder...
Och jag är förvisso partisk ;) Då jag äger en egenuppfödd SWB och 2 holländska importer. Men importerna är ju köpta just för stammarna. Hade ALDRIG haft råd att avla fram mina holländare. Och priserna i Holland är som ni just säger BILLIGA !!! Så ska jag återigen köpa ny häst så blir det nog en ny imp från Holland. (Jag köper direkt från uppfödaren så jag går inte via "handelsstall") ... De stammarna jag vill ha finns ju där till överkomliga priser...

Och jag va tidigare "bevara SWB hästar svenska" men har ni själva kollat hästförteckningarna vid tävlingar ? Hur många "svenska" hingstar hittar ni ?
Även om så stoet är fött i Sverige så är det på hoppsidan i stort sett enbart importhingstar som står för 90% .. På både far och morfar. Dvs hästen är är som MEST 25% SWB i grunden. Och rent generellt ser de ju så ut och har sett ut de senaste 30 åren. Vår egna avel av hingstar är ju även de efter importhingstar. Så varför skämmas över att man köper in hästar från utlandet med den stam man vill ha ? Avlar jag i Sverige blir det ju en ASVH häst iaf..
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Självklart vet jag att alla inte är tråkiga robotar, det är inte heller ngt jag är ute efter.
De ska ha personlighet och gärna mkt ;)
Sen är det såklart kemi som ska stämma också.

Men mina erfarenheter är iaf att hästarna som jag stött på i verksamheter inte varit speciellt roliga på ngt plan mer än att de flesta varit snälla...
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Det beror på vilka verksamheter, det finns de som slänger in sin fina avelshingst, sin gamla tävlingsvalack mfl och har hästar med bra gångarter i verksamheten likväl de som har en sorglig samling livströtta hästar när det gäller islandshästar.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Jag tycker det är jättehäftigt med dessa begåvade hästar. När de framförs av likaledes begåvade piloter. De begåvade hästarna, på två ben, ett ben - inget ben! med den genomsnittlige hobbyryttaren - inte lika häftigt. Men desto farligare. Kanske en anledning att skadorna inom ridsporten ökat?

Själv är jag inte så jätteintresserad av stora gångarter trots att jag hängav mig åt dressyr. Det är ett aber att sitta på dessa riddjur, allt blir tio gånger svårare och jobbigare och jag tycker helt enkelt det är roligare att träna kul rörelser istället för att träna på att sitta kvar och inte studsa av i en genomsnittlig mellantrav.

Jag tror absolut att det stora antalet ryttare behöver en snäll, ärlig och godmodig häst med ridbarhet. Om det sedan är samma som att större delen av ekonomiska omsättningen vid hästköp får väl vara osagt eftersom de finfina hästarna kostar så oerhört mycket mer. Och det kanske är därför vi har alla halvfina hästar? Uppfödaren satsade på en svindyr häst som skulle göra matte ekonomiskt oberoende, men fick en högblodig häst för svårriden för hobbyryttaren och för obegåvad för det begåvade proffset? ;)
Problemet är ju att folk som vill ha en snäll medioker häst inte vill betala ens självkostnadspris för hästen.
Är den dessutom ung vet man inte hur den kommer att bli fullt ut.

Klart att man satsar på att få en så bra häst som möjligt o då om möjligt få betalt för den- att iallfall få tillbaka rena kostnaden minus arbetskostnaden- ren hobbyverksamhet.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

kl

Sen att de holländska importerna går sönder efter nåt år verkar folk blunda för.....

.

Var i hela friden namn har du fått den skituppfattningen ifrån :confused::eek:
Du tror inte piloten bakom spakarna har något med det att göra?

Dobbis/med en 20 årig oskadad KWPNare som gått int.S hoppning
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Var i hela friden namn har du fått den skituppfattningen ifrån :confused::eek:
Du tror inte piloten bakom spakarna har något med det att göra?

Dobbis/med en 20 årig oskadad KWPNare som gått int.S hoppning
Jag tror att det som menas är de billiga och redan i hemlandet utsorterade hästarna. För det är ju så att det finns bra och mycket bra utländska hästar, ingen tvekan om det. Men det är inte dessa hästar som den genomsnittlige svenska hästköparen köper. De köper hästar med ofta bra stam men av någon anledning redan utsorterade från de bästa i hemlandet.

Är man kunnig och har bra kontakter kan göra fynd över allt, men det har ju inte de flesta som köper häst. Om man då vill ha bra stam och fin häst i kombination med lågt pris, ja då är chansen/risken stor att det är för bra för att vara sant.

Tror det är skrivet redan att de bästa hästarna, de som det finns efterfrågan på de kommer aldrig ut på annons de säljs genom kontakter. De import hästar som svenska köpare hittar på annons här hör inte till den kategorin. Hade de varit så bra som det hörs i annonsen till det pris som står där hade de nog redan varit sålda i hemlandet. Det finns också undersökningar som klart visar att en stor mängd av importhästar inte håller. Men det är ju då inte lika med alla importerade hästar är skit.
Utan man får se det som ett resultat av att handla billigt. Om vi jämför med andra varor som finns både här och på import så är ju ingen förvånad om den billiga från Kina inte håller lika bra som den dyrare gjord i Sverige eller för den delen märkesvaran från Tyskland. Men man ser det också på prislappen och det är ju då behovet som får styra om man ska köpa den billiga kinesiska, den lite tråkiga svenska eller den exklusiva tyska.
Så får man tänka när manköper häst också och se över vilket passar min situation och min ekonomi.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Fast eftersom snälla, mediokra hästar finns i varianten bakgårdskorsning för att det är kul eller billig för att den inte var snabb nog på galopp/travbanan eller hästen är över 17 år gammal så är det svårt att avla på kategorin för lönsamhet.

Det är många som avlar på hästar för att föl är söta eller för att ha själva hemma som ridhäst. Många av dessa hästar är snälla och mediokra av bara farten och en hel del verkar hamna på marknaden förr eller senare, då bryr sig säljaren inte om vinst.

(Själv skulle jag ju utan tvekan köpa en gammal galopphäst om jag skulle skaffa häst :D för jag tycker de är underbara och lagom stora, så det snälla mediokra halvblodet får leva utan mig (om jag inte förälskar mig i en individ på ridskola).)
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

(passar inte tråden här får en moderator gärna flytta den)

Jag gillar kika på hästmarknaden. Dagligen ser jag både köpesannonser och säljesannonser och jag blir nästan mörkrädd.

Folk vill köpa välstammade halvblod som är mellan 0 och 2 år för under 25 000 kr.
Folk vill köpa välstammade halvblodsston med meriter på MSV för under 50 000 kr.
De vill ha välutbildad läromästare som ska vara fullt frisk och under 10 år för max 40 000 kr.

Bara skapa ett föl i rena kostnader är 20-30 000 kr. Sen tillkommer foder, vård osv för stoet under det året osv. :angel: Tror folk att uppfödare ska ge bort fölen gratis idag? Kommer marknaden någonsin vända?

Ser man på säljesmarknaden kan man köpa ostammade eller utländskt besläktade hästar mellan 10 och 30 000 kr. Beroende på utbildningsnivå så ja många köper ju dessa för de är billiga. Men kollar man med kritisk öga på bilderna kan man se att de är inte jättefina i typen och avlade för att förbättras.

Sen finns det de som gör korsningar till höger och vänster med varmblod, kallblod osv. De säljs billigt för där har de betalt en språngavgift och inget mer.

Detta underlättar ju inte heller för de som vill avla på kvalitet. Fått så många dumma mail med personer som prutar ner mina fina föl tex. För de är "för dyra" i deras ögon. Jag blir bara glad att seriösa spekulanter hittar fram till mina annonser mellan alla budgethästar där ute :)


Men nu blev detta lite svamligt. Det jag vill fråga är:

Tror DU marknaden kommer vända och folk börja köpa kvalitet före budget?
Tror DU att marknaden kommer bli lättare för de som faktiskt avlar eller utbildar kvalitetshästar?
Eller tror du att det kommer fortsätta ner och priserna sjunka mer?

Jag brukar kolla lite slentrianmässigt på hästannonserna på hästnet och blocket. De senaste månaderna har jag dock kollat lite noggrannare, både på hästar till salu och foderhästar. Och åtminstone vad jag har märkt så verkar det finnas färre hästar till salu/utlåning än innan (om man undatar avels-, promenad- och sällskapshästar, som det verkar finnas hur många av som helst...).

När det gäller den typ av häst som jag letar åt mina elever är det jättesvårt att hitta intressanta hästar. Dvs något utbildade (LA-Msv dressyr samt 110-120 hoppning) friska hästar med tävlingserfarenhet, 160-168 i mankhöjd, ej travare. De behöver inte ha kapacitet för de högsta klasserna, men ska vara välridna och lyhörda för hjälperna och arbeta i rätt form. Ålder ca 6-15 år.

Nu har jag inte ens brytt mig om att titta på ev priser, bara konstaterat att dessa hästar verkar inte existera. Antingen är de för stora (över 170), eller så är de på LC-LB-nivå, eller så har de bara tävlat med "katastrof"-resultat typ 28 fel på hopptävling eller 52% i dressyren, eller så har de inte tävlat alls, eller så har de gamla skador/är inte helt ok. Eller så visar de sig att de arbetar i fel form eller inte kan det de sägs kunna (eller åtminstone lyckas inte deras ägare/ryttare visa detta).

Jag tror ändå att den stora majoriteten söker denna typ av hästar, en del kanske har lite högre krav: MsvB dressyr eller 130 hoppning. Men det är ändå inga orimligheter. Problemet ligger snarare i hästarnas utbildning. Ska man sälja borde man egentligen satsa på att hästarna får rätt utbildning från början - då är hästen alltid säljbar, såvida den inte är skadad eller har några olater eller problem. För de flesta "normalryttare" är nog rätt utbildning värt mycket mer än både kapacitet och stam...

Problemet är väl att uppfödarna inte säljer denna typ av hästar - de är helt enkelt för gamla. Och de som har en trevlig häst av denna typ säljer inte i första taget om inte något oförutsett inträffar, eftersom denna sortens häst passar för de flestas behov.

Så svaret på dina frågor:

1. Jag tror att många redan nu prioriterar kvalitet före budget när det gäller utbildningen, men inte nödvändigtvis när det gäller kvalitet=kapacitet på hästen.

2. Jag tror att det kan vara svårt att inrikta sig på att sälja unga kvalitetshästar, om man inte har riktigt goda kontakter med ryttareliten och duktiga utbildare/handelsstall.

3. Jag tror inte att priserna på de hästar som majoriteten efterfrågar kommer att sjunka mer. Men på unghästar, avelsston och outbildade hästar kan det säkert sjunka ytterligare.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Nu har jag inte ens brytt mig om att titta på ev priser, bara konstaterat att dessa hästar verkar inte existera. Antingen är de för stora (över 170), eller så är de på LC-LB-nivå, eller så har de bara tävlat med "katastrof"-resultat typ 28 fel på hopptävling eller 52% i dressyren, eller så har de inte tävlat alls, eller så har de gamla skador/är inte helt ok. Eller så visar de sig att de arbetar i fel form eller inte kan det de sägs kunna (eller åtminstone lyckas inte deras ägare/ryttare visa detta).

Jag är helt säker på att du har fel. Jag är mer på Hästnet än på buke (hästannonsknarkare...) och jag ser massor av dem. Har precis en sån själv som varit till salu, fick dock så många knäppa spekulanter så nu har vi bestämt oss för att tävla den själva istället :grin:.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

När det gäller den typ av häst som jag letar åt mina elever är det jättesvårt att hitta intressanta hästar. Dvs något utbildade (LA-Msv dressyr samt 110-120 hoppning) friska hästar med tävlingserfarenhet, 160-168 i mankhöjd, ej travare. De behöver inte ha kapacitet för de högsta klasserna, men ska vara välridna och lyhörda för hjälperna och arbeta i rätt form. Ålder ca 6-15 år.

Nu har jag inte ens brytt mig om att titta på ev priser, bara konstaterat att dessa hästar verkar inte existera. Antingen är de för stora (över 170), eller så är de på LC-LB-nivå, eller så har de bara tävlat med "katastrof"-resultat typ 28 fel på hopptävling eller 52% i dressyren, eller så har de inte tävlat alls, eller så har de gamla skador/är inte helt ok. Eller så visar de sig att de arbetar i fel form eller inte kan det de sägs kunna (eller åtminstone lyckas inte deras ägare/ryttare visa detta).

Jag tror ändå att den stora majoriteten söker denna typ av hästar, en del kanske har lite högre krav: MsvB dressyr eller 130 hoppning.

Jag förstår ditt problem... Att hitta en häst som gått LA-MSV dressyr OCH 110-120 hoppning är ju rätt svårt... Har själv tävlat både dressyr och hoppning men de va typ 15 år sen eller nåt... Numera är jag mer renodlad dressyrnissa... Min häst (förvisso till salu men eftersom du inte ringt så är det ju nåt fel på honom med) har startat MSV C med nästan gdk procent i sin debut. Och jag är verkligen inte en "tävlingsryttare". Jag är MEDIOKER som tävlingsryttare och kan verkligen inte göra min häst rättvisa på tävling....

Så är det nog med många som säljer sina hästar som du tycker har för dåliga "meriter"... Det handlar ju inte om ryttaren utan HÄSTEN (hoppas jag) som ju ändå är den man köper...
Det är en konst att sätta ut annons, det är en konst att läsa en annons å se om det är vad man söker. Och det är mest en konst att hitta den "där" hästen som man vill ha... Jag brukar jämföra med att "leta" kille... Nu har iaf jag mkt lättare att hitta bra hästar än killar men det är ju fortfarande inte "smärtfritt"
;)
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

När det gäller den typ av häst som jag letar åt mina elever är det jättesvårt att hitta intressanta hästar. Dvs något utbildade (LA-Msv dressyr samt 110-120 hoppning) friska hästar med tävlingserfarenhet, 160-168 i mankhöjd, ej travare. De behöver inte ha kapacitet för de högsta klasserna, men ska vara välridna och lyhörda för hjälperna och arbeta i rätt form. Ålder ca 6-15 år.

Jag tror ändå att den stora majoriteten söker denna typ av hästar, en del kanske har lite högre krav: MsvB dressyr eller 130 hoppning.


3. Jag tror inte att priserna på de hästar som majoriteten efterfrågar kommer att sjunka mer. Men på unghästar, avelsston och outbildade hästar kan det säkert sjunka ytterligare.

Oj du tror mycket om majoriteten av hästköpare!
Men det kan säkert bero på vad man träffar för människor.
Majoriteten av mina bekanta söker inte den typen av häst som du beskrivit ovan.
Jag tror i stället att de flesta hästköpare (största antalet) nöjer sig med betydligt mindre utbildade hästar än vad du beskriver.
Jag tror att majoriteten av hästägare i Sverige aldrig kommer i närheten av en tävlingsbana utan mest "leker" därhemma med eller utan instruktör. Men det är bara en gissning utifrån min bekantskapskrets (som förvisso är ganska stor).

Och jag tror att det finns en stor marknad för de mediokra hästarna, men inte till priser som uppfödarna ser som rimliga med tanke på "produktionskostnaden".

Svårigheten är väl att gissa vad som är en majoritet...;)
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Jag håller med. De flesta ( ur min synvinkel ) söker antingen medelmåttor, billiga hästar, lovande unghästar eller fynd. Det är få som har kapaciteten och samtidigt ekonomin för att.köpa fina välutbildade hästar även om man inte letar efter en häst på toppnivå., men det kan som sagt bero på vem man umgås med.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Jag tycker det är jättehäftigt med dessa begåvade hästar. När de framförs av likaledes begåvade piloter. De begåvade hästarna, på två ben, ett ben - inget ben! med den genomsnittlige hobbyryttaren - inte lika häftigt. Men desto farligare. Kanske en anledning att skadorna inom ridsporten ökat?

Själv är jag inte så jätteintresserad av stora gångarter trots att jag hängav mig åt dressyr. Det är ett aber att sitta på dessa riddjur, allt blir tio gånger svårare och jobbigare och jag tycker helt enkelt det är roligare att träna kul rörelser istället för att träna på att sitta kvar och inte studsa av i en genomsnittlig mellantrav.

Jag tror absolut att det stora antalet ryttare behöver en snäll, ärlig och godmodig häst med ridbarhet. Om det sedan är samma som att större delen av ekonomiska omsättningen vid hästköp får väl vara osagt eftersom de finfina hästarna kostar så oerhört mycket mer. Och det kanske är därför vi har alla halvfina hästar? Uppfödaren satsade på en svindyr häst som skulle göra matte ekonomiskt oberoende, men fick en högblodig häst för svårriden för hobbyryttaren och för obegåvad för det begåvade proffset? ;)
Har man en gångartshäst som man kan förvalta eller åtminstone inte försämra gångarterna på är det häftigt när man får till det.

Jag skulle aldrig skaffa en obekväm trippig häst. Ser hellre att jag lär mig rida hästen. Trist har det varit när jag ridit på topp ngn enstaka gång o domaren anser att hästen behöver större plats. Jag tyckte att vi kunde utnyttja banan till att både öka rejält o sen komma tillbaka fint. betygen var ju bra:confused:

en isis skulle jag varken klara av för att den är för liten samt att njurarna skulla ramla ner i stövlarna med tiden:angel:

Mina hästars uppfödare är glada för att de har det bra o får vara kvar hela livet samt ha gjort en smärre prestation.
Syskon har presterat mkt mer (Breedersplacerade), men vet ej om de ens är i livet fast de är yngre.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Att inte ha Briars gångarter innebär inte en trippig häst. Vi har nog olika syn på gångarter. En häst med mjuka gångarter utan att för den skulle vara som en spratteldocka är vad jag vill ha. En trippig häst finns det väl ingen mening med att köpa om man nu inte söker det alt. blir förälskad i individen?

Det är ett väldigt brett spann mellan svårklassgångarter och trippighet, själv har jag inte tillräckligt med tid för att traggla ridning flera timmar om dagen (vilket jag nog vill påstå behövs om man ska lära sig rida effektivt på en häst med jättegångarter). Jag har kunnat sitta och inverka korrekt på dessa djur, men då jobbade jag med hästar och red större delen av dagen. Är man inte naturbegåvning på ridning så vill jag nog säga att det krävs timmar i sadeln för att få till det när det är jätterörelser.

Själv tycker jag det är mer intressant med en välskolad häst som gör byten i varje och korrekta piruetter där det går att träna fina piaff och passager, men som kanske inte har jätterörelserna. Hellre än en spratteldocka som inte har någon kvalité i rörelserna. Dessutom ställer spratteldockan höga krav på den som utbildat hästen, för har inte den personen ordning på sin ridning så blir det ju bara pannkaka av allt.

Att hästen KAN vissa rörelser säger mig väldigt lite, tar man en titt på de hästar som ligger på annons (från 150 000 kr och uppåt) tycker jag det saknas rejält mycket vad gäller kvalité i det som visas. Hästar som har fem cm framför sadeln men tre meter bakom men sägs arbeta i en korrekt form känns inte så kul till den prislappen. Vad spelar det för roll om de kan trav på stället när man betalar för en korrekt piaff?
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Jag förstår ditt problem... Att hitta en häst som gått LA-MSV dressyr OCH 110-120 hoppning är ju rätt svårt... Har själv tävlat både dressyr och hoppning men de va typ 15 år sen eller nåt... Numera är jag mer renodlad dressyrnissa... Min häst (förvisso till salu men eftersom du inte ringt så är det ju nåt fel på honom med) har startat MSV C med nästan gdk procent i sin debut. Och jag är verkligen inte en "tävlingsryttare". Jag är MEDIOKER som tävlingsryttare och kan verkligen inte göra min häst rättvisa på tävling....

Så är det nog med många som säljer sina hästar som du tycker har för dåliga "meriter"... Det handlar ju inte om ryttaren utan HÄSTEN (hoppas jag) som ju ändå är den man köper...
Det är en konst att sätta ut annons, det är en konst att läsa en annons å se om det är vad man söker. Och det är mest en konst att hitta den "där" hästen som man vill ha... Jag brukar jämföra med att "leta" kille... Nu har iaf jag mkt lättare att hitta bra hästar än killar men det är ju fortfarande inte "smärtfritt"
;)

Jo, det är väl så att de flesta som är tävlingsryttare specialiserar sig på hoppning ELLER dressyr, det är säkert en anledning till att det kan vara svårt att hitta sådana hästar.

Om man ser till de av mina elever som letar häst idag, så är det flera tonåringar som nu tränar på ridskolehästar/foderhäst men vill ha egen häst. De gillar både hoppning och dressyr, och vill ut och tävla lite i båda grenarna. Men de har inte den erfarenheten att de själva kan "ta fram" en unghäst eller outbildad häst. Därför behöver de en häst som är välutbildad och stadig i dressyren (eftersom de själva tränar på LB-LA nivå och inte är så erfarna bör de ha en häst som kan lite mer än de själva och framförallt är van att arbeta i rätt form), och som har varit ute på tävlingsbanorna i lätta hoppklasser och helst gör säkra nollor med en någorlunda van ryttare. Lättridna på hinder, okomplicerade, lättlastade osv. Jag har också vuxna elever som har tagit upp ridningen på äldre dagar och letar "familjehäst", som både mor och döttrar kan rida - mammorna dressyrintresserade, döttrarna vill hoppa också. Och elever som ska ta steget från ponny till häst. Den här sortens häst är det också som många ridskolor letar efter.

Men det är klart att det beror kanske på var man bor också. Vi bor på landet, det är lätt och billigt att ha egen häst. De flesta som har ridit något år på ridskola skaffar egen häst eller foderhäst. Bor man i storstaden så ser det ju helt annorlunda ut, svårt och dyrt att hitta boxplats etc.

Sedan finns det naturligtvis många som köper billiga hästar; outbildade fd travare, unga shetlandsponnyer till barnen osv. Men det är inget som jag rekommenderar. Själv är jag ganska dressyrinriktad, och de som har tränat på våra hästar är vana att rida på hästar som går i form, kan LA-Msv rörelser osv. Och de elever som varit och provat hästar på egen hand har kommit hem och varit ganska besvikna på hur dåligt ridna på marken t ex många hopponnyer/hopphästar är. Även en hopphäst ska ju kunna arbeta i rätt form. Visst kan man leta mer bland renodlade dressyrhästar, men många av dem är ju tyvärr inte hoppade så mycket och få har varit ute och tävlat i hoppning. Att åka ut och tävla dressyr när man inte har tävlat något direkt innan tycker jag inte är något större problem, men är man orutinerad och vill ut och hoppa så är det bra om hästen har lite rutin.

Ser man krasst på det så är det väl så att majoriteten av tävlingsryttarna tävlar inte högre än MsvB dressyr respektive 130 hoppning. Så egentligen skulle de flesta klara sig med en häst som kan gå dessa klasser. Alla har inte ambitionen, talangen eller pengarna till att tävla på högre nivå.

Och har man själv inte erfarenhet att utbilda och träna upp hästar, så blir ridningen och träningen oftast både roligare och går fortare framåt om man sitter på en mer utbildad häst, även om den är lite begränsad i sin kapacitet. Då är det lättare att bibehålla intresset, när ryttaren ser att ridningen går framåt. Speciellt tonåringar kan ha ganska stora prestationskrav på sig själva, och de tappar lätt lusten och motivationen om de inte tycker att hästen går lika bra som kompisarnas hästar.

P.S. Din häst är säkert jättetrevlig. Nu letar vi i första hand i Västra Götaland, så tyvärr så befinner den sig lite långt bort, om du bor i Stockholm.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Oj du tror mycket om majoriteten av hästköpare!
Men det kan säkert bero på vad man träffar för människor.
Majoriteten av mina bekanta söker inte den typen av häst som du beskrivit ovan.
Jag tror i stället att de flesta hästköpare (största antalet) nöjer sig med betydligt mindre utbildade hästar än vad du beskriver.
Jag tror att majoriteten av hästägare i Sverige aldrig kommer i närheten av en tävlingsbana utan mest "leker" därhemma med eller utan instruktör. Men det är bara en gissning utifrån min bekantskapskrets (som förvisso är ganska stor).

Och jag tror att det finns en stor marknad för de mediokra hästarna, men inte till priser som uppfödarna ser som rimliga med tanke på "produktionskostnaden".

Svårigheten är väl att gissa vad som är en majoritet...;)


Jag tycker inte att LA-Msv dressyr och 110-120 hoppning är speciellt högt utbildat. Det bör ju även en 6-åring som är riktigt grundutbildad klara...

Tränar man dressyr och vill lära sig, så tycker jag nog att LA är ett minimum. Hur ska ryttaren kunna lära sig att känna hur en riktig skänkelvikning, ryggning eller bakdelsvändning ska kännas om inte hästen kan det?

Men, som sagt beror det ju på referensramarna. Jag är ju själv ridinstruktör så mina elever tränar ju regelbundet, och de flesta vill åtminstone testa lite klubb- och lokaltävlingar. Trots att jag bor på landet och många är "gräsrots-ryttare" :)

Sedan har jag även elever som tävlar på högre nivå, men det är inte dessa jag tänker på nu. De har ju redan hästar som de har kommit ganska långt med. Och har också lite bättre förmåga att ta fram "egna" hästar.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Du har då inte små krav, hästar utbildade till medelsvår nivå dressyr, och gör säkra nollor med någorlunda vana ungdomsryttare i lätt A och i övrigt ska hästen vara lättriden, okomplicerad och bo i västra Götaland. Vilket pris är lagom för en sådan häst i dina ögon?
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Att inte ha Briars gångarter innebär inte en trippig häst. Vi har nog olika syn på gångarter. En häst med mjuka gångarter utan att för den skulle vara som en spratteldocka är vad jag vill ha. En trippig häst finns det väl ingen mening med att köpa om man nu inte söker det alt. blir förälskad i individen?

Det är ett väldigt brett spann mellan svårklassgångarter och trippighet, själv har jag inte tillräckligt med tid för att traggla ridning flera timmar om dagen (vilket jag nog vill påstå behövs om man ska lära sig rida effektivt på en häst med jättegångarter). Jag har kunnat sitta och inverka korrekt på dessa djur, men då jobbade jag med hästar och red större delen av dagen. Är man inte naturbegåvning på ridning så vill jag nog säga att det krävs timmar i sadeln för att få till det när det är jätterörelser.

Själv tycker jag det är mer intressant med en välskolad häst som gör byten i varje och korrekta piruetter där det går att träna fina piaff och passager, men som kanske inte har jätterörelserna. Hellre än en spratteldocka som inte har någon kvalité i rörelserna. Dessutom ställer spratteldockan höga krav på den som utbildat hästen, för har inte den personen ordning på sin ridning så blir det ju bara pannkaka av allt.

Att hästen KAN vissa rörelser säger mig väldigt lite, tar man en titt på de hästar som ligger på annons (från 150 000 kr och uppåt) tycker jag det saknas rejält mycket vad gäller kvalité i det som visas. Hästar som har fem cm framför sadeln men tre meter bakom men sägs arbeta i en korrekt form känns inte så kul till den prislappen. Vad spelar det för roll om de kan trav på stället när man betalar för en korrekt piaff?

Håller med.

Hästens storlek på gångarterna ska först och främst vara avpassad till ryttarens förmåga att sitta i sadeln. Det ska vara roligt och bekvämt - annars blir det lätt att ryttaren vill dra ihop hästen för att kunna sitta kvar...

Jag tycker också att det är viktigare att hästen är välskolad och lydig och gör det man ber om på rätt sätt. Sedan är det förstås ännu trevligare om hästen har allt - BÅDE gångarter och utbildning. Men då kostar den därefter och är oftast inte löslig för pengar...

Har också varit och tittat på många hästar som inte alls kan det de utges för att kunna. Därför säger det i alla fall något om hästen har tävlat med hyfsade poäng. Det är skillnad på att läsa en annons där det står utbildad LA eller där det står tävlat LA:4 med 65%...
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Du har då inte små krav, hästar utbildade till medelsvår nivå dressyr, och gör säkra nollor med någorlunda vana ungdomsryttare i lätt A och i övrigt ska hästen vara lättriden, okomplicerad och bo i västra Götaland. Vilket pris är lagom för en sådan häst i dina ögon?

Det ger mer för pengarna att köpa en sådan häst för hyfsat belopp än en lovande 4-åring, som ryttarna sedan inte klarar att förvalta...

En sådan häst tycker jag kan och får kosta! Men det är inte det som är problemet, utan svårigheten är att hitta dem över huvud taget...

Men minimum är LA dressyr och säkra rundor i 110, och det är ju egentligen ingen omöjlighet för någon häst - bara de har en riktig grundutbildning! Sedan får de gärna kunna lite mer i ena grenen.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Kl. Jag köpte nyligen en trevlig bästa vän. Det blev ett 5åringt svenskthalvblod eftersom jag inte hittade ngn välriden äldre. Först tyckte jag att det var för mycket pengar för en häst eftersom jag inte tänkt att tävla men som min kompis uttrycket det "Man hittar inte kvalite på bakluckeloppis" så jag köpte från uppfödaren en grundriden 5åring och han kostade lite mer än andra men jag får tusentals underbara minuter igen med denna trevliga välhanterade sunda häst med bra gång som jag kan ha roligt med de få timmar per dag som jag kan avsätta till min hobby!! För mig guld värt! Ju mindre du vill betala desto mer jobb / läkande får du lägga ner. Det är ju uppstallning å annat som blir den stora utgiften i långa loppet! Har köpt/ fått billiga hästar förut å det kostar på i både hjärtat å plånboken när det är ngt fel på hästen. Vet att denna häst jag köpte skulle varit mkt dyrare för ca 10 år sedan, nu måste uppfödarna "bli av" med sina hästar och marknaden gör att de inte ens får in de pengar de lagt ut under alla år. Tycker nog att många hästar som finns till salu kanske skulle slippa få ny ägare/ ryttare .......
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 942
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 322
Senast: 95johsv
·
Islandshäst Efter att ha lånat islandshäst i flera år har jag bestämt mig för att det blivit dags för en egen! Det lutar åt föl/unghäst och jag...
Svar
13
· Visningar
3 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp