Vart är marknaden på väg?

Yttik

Trådstartare
(passar inte tråden här får en moderator gärna flytta den)

Jag gillar kika på hästmarknaden. Dagligen ser jag både köpesannonser och säljesannonser och jag blir nästan mörkrädd.

Folk vill köpa välstammade halvblod som är mellan 0 och 2 år för under 25 000 kr.
Folk vill köpa välstammade halvblodsston med meriter på MSV för under 50 000 kr.
De vill ha välutbildad läromästare som ska vara fullt frisk och under 10 år för max 40 000 kr.

Bara skapa ett föl i rena kostnader är 20-30 000 kr. Sen tillkommer foder, vård osv för stoet under det året osv. :angel: Tror folk att uppfödare ska ge bort fölen gratis idag? Kommer marknaden någonsin vända?

Ser man på säljesmarknaden kan man köpa ostammade eller utländskt besläktade hästar mellan 10 och 30 000 kr. Beroende på utbildningsnivå så ja många köper ju dessa för de är billiga. Men kollar man med kritisk öga på bilderna kan man se att de är inte jättefina i typen och avlade för att förbättras.

Sen finns det de som gör korsningar till höger och vänster med varmblod, kallblod osv. De säljs billigt för där har de betalt en språngavgift och inget mer.

Detta underlättar ju inte heller för de som vill avla på kvalitet. Fått så många dumma mail med personer som prutar ner mina fina föl tex. För de är "för dyra" i deras ögon. Jag blir bara glad att seriösa spekulanter hittar fram till mina annonser mellan alla budgethästar där ute :)


Men nu blev detta lite svamligt. Det jag vill fråga är:

Tror DU marknaden kommer vända och folk börja köpa kvalitet före budget?
Tror DU att marknaden kommer bli lättare för de som faktiskt avlar eller utbildar kvalitetshästar?
Eller tror du att det kommer fortsätta ner och priserna sjunka mer?
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Som det är nu så finns det marknad för kvalitetshästar och för lågbudget hästar. Det som det inte finns marknad för och som det dessutom är överproduktion på är de som ligger mellan dessa grupper d v s merparten av alla hästar.
Med kvalitetshästar menar jag då hästar för eliten. En häst som klarar medelsvår är i dagsläget i dagsläget just medel vilket är lika med ingen effterfrågan på marknaden, i alla fall inte till de priser det kostar att "tillverka" dom.

Är tveksam om det kommer att ändra sig så mycket även om markanden i övrigt vänder. Tror att de bästa åren för hästuppfödning är över och att marknaden är mättad för lång tid framåt p g a överproduktion inte bara här utan även i andra länder. Vi är dessutom sårbarare för att det inte ger något för en uppfödare att slakta bort mindre bra uppfödningar eller jordbrukssanktioner, på samma sätt som i andra länder där även hästar används för köttproduktion.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Nu är jag islandsmänniska men även där är marknaden illa. Tittar man på köpesannonserna så är de rent skrämmande vad folk (inte) vill betala. De riktigt dyra går nog via kontakter men tom godkända hingstar är billiga nu. Typ 150 000 och mindre. Men marknaden är väl mättad. Även isisar har importerats i massor sen Islands ekonomi föll i spillror.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Att prispressa har blivit mer eller mindre hysteri det senaste tycker jag, inte bara inom hästvärlden. Och ptja, dom vinner ju iom att någonstans finns det alltid någon som går med på lägre pris.

Jag spekulerar ju lite i att det kan gå lite hand i hand med ökad arbetslöshet bland annat. Ett jobb är långt ifrån en självklarhet i dagens läge, till skillnad från för ca 7 år sedan. Men jag absolut helt oinsatt i ekonomi och liknande så det är bara vilda spekulationer :)
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Folk vill inte betala för bra hästar, men kan "gärna" betala 30 000kr för en sadel :angel: Om man nu får tolka det fritt hur man upplever att det är ibland, sorligt är bara förnamnet :(
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Detta följer väl den allmänna ekonomin. Huspriser och annar har också stagnerat.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Tjaa...

Jag som tittat efter en lämplig storhäst i flera års tid har inte hittat ngn lämplig förrän nu..

Antingen är de av så jättelåg kvalité på hästarna att jag inte är intresserad.

Men oftast är det medelmåttiga hästar vars ägare vill sälja som en superhäst trots att det inte är det och aldrig kommer att bli det heller.

Dessutom verkar folk vara helt nollade när de avlar och tänker inte efter vad som faktiskt passar ihop.
Det är ju minst sagt en hel vetenskap att producera en bra häst.

När jag ser till vad jag vill ha för häst och även de allra flesta i min bekantskapskrets så vill vi ha relativt små hästar, max 165 i mkh, en TREVLIG häst med bra psyke som passar till hobbynivå som jag anser att alla som inte kan försörja sig på sin häst håller på med.
En häst som kan gå MSV klasser.

Men såna hästar växer inte på träd, oftast är det psyket det är fel på...
Hobbyryttare klarar in av för mycket mupphästar, så är det bara!
Hade vi gjort det hade vi antaligen varit med i landslaget och de flesta av oss är helt enkelt inte tillräckligt bra för det.

Men Nu har jag haft tur!
Jag har hittat ett sto 9 år, renrasig, lagom stor, tävlad MSV, kanonpsyke och genomsnäll, hel, frisk och sund med en prislapp på 40 000kr.
Visst hon kanske inte är supervacker att se på men har andra kvaliteér som är betydligt viktigare än en bildskön häst ;)
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Jag som alltid håller utikik efter en trevlig ponny :angel: märker ju skillnad i att det inte finns så mycket att titta på :( Det betäcks mindre och det typiska utseendet på just den rasen avlas bort mer och mer - vilket innebär att när man väl hittar en av den rasen/sektionen så ser den inte ut enligt rasstandarden... Nu rör ditt inlägg varmblod, men det verkar vara lika illa inom alla inriktningar.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Men det kanske är så att folk helt enkelt inte är intresserade av kvalitetshästar avlade för hög nivå?
Man vill/kan inte lägga ut flera hundra tusen för en häst.
Marknaden idag står still. Ingen vågar att investera.
Det är lågkonjunktur även om vissa inte tror det. Allt har blivit dyrare.

Alla kanske inte har högt flygande planer att tävla eller är ute efter en häst med perfekt exteriör och fina stammar?

Man kanske är häst intresserad men har en låg budget och kollar efter hästar som motsvarar sina låga förväntningar.
Man bryr sig inte om ifall hästen är en blandras för det man tittar efter är en snäll billig individ som man kan rida på.

Har själv fött upp en häst och vet vilka kostnader jag betalt. Men man kanske ska inse att för många är ridning en hobby som man vet inte är lönande. Och sedan finns det hästar i massor att välja mellan. Då pressas priserna nedåt.

Hästarna jag har här hemma kostade mig:
Shettis 2000 kr. Han köpte jag som två åring. Han är nu 17 år gammal.
Arab 15000 kr som två åring. tog bort henne nu 15 år gammal p.g.a. diverse skador.
Och Arab/Pre Hemma gjord.

Vi har ekonomi att äga häst men skulle definitivt inte har råd att köpa en dyr häst. Min målsättning med att ha häst är att rida på hobby nivå.
Och målet är att ge hästen ett livslångt hem.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart är marknaden på väg?

Men problemet är ju inte de dyra hästarna. De för flera hundratusen kronor försvinner från marknaden - förutsatt att de är prissatta efter kapacitet.

Problemet är alla Svensson-producerade hästar som avlats lite hipp som happ utan annan tanke att "jag gillar stoet och vill ha ett föl efter henne". Det är ju en uppsjö av dessa när jag tittar igenom annonserna (är lite halvt om halvt ute och tittar efter häst, om helt rätt individ dyker upp).

Antingen är de så felridna att det kommer att ta evigheter att få rätsida på dem, eller så ser man redan på filmen att de rör sig så ojämt att en besiktning inte ens är att tänka på. Jag är inte så priskänslig i den häraden jag tittar runt - men många har HELT fel pris på sin häst. Om jag ska betala för hästen ska den också motsvara prislappen.

Problemhästar är ju annars det som finns en uppsjö av på marknaden. Går inte att lasta, skvatt galen att rida, sadeltvång, ouppfostrade, felridna, feluppfostrade - alla varianter finns. Och så de som inte gjort ett skapandes grand, så klart.

Marknaden är mindre idag än för några år sedan. Många uppfödare har slutat betäcka för att det inte går att få betalt för produkten. Om nu folk skulle våga ta bort hästar som uppenbarligen är sjuka/icke ridbara så hade marknaden blivit mer i balans misstänker jag. Och till alla de som köper billiga importhästar och blir förvånade över att de aldrig går igenom besiktningen: Well, varför har hästarna hamnat här till det priset?
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Visst är det dyrt att producera häst.
Men det är också mycket pengar att köpa medioker häst för 50000kr.

Jag hör till dem som inte av princip har något emot korsningsavel. Tycker att "karolinerhäst" verkar vara en rätt kul modell, kunde också tänka mig korsning mellan frieser och kbl-travare eftersom en sådan korsning nog skulle passa mig i både storlek, exteriör och gång.

Renrasigt eller korsat beror väl på vad man söker och vad man vill med ridningen?

Billigt? Ja det är väl klart att man som köpare inte vill betala mer än man måste?
Importhästarna kan säkert vara trevliga många gånger, personligen är jag dock tveksam. Det är ju svårare att åka och prova hästen, om man nu är intresserad av ridna hästar.

Inom flera raser tycker jag att det verkar ha varit en för dålig prisspridning men det håller på att rätta till sig. Jag tänker på exempelvis islandshästarna, där man tidigare behövde betala ca 40000kr för att det var en islandshäst, oavsett om den var riden, hade eksem, hittade gångarterna eller inte.
Idag finns det en hälsosam spridning där de "sämre" individerna är betydligt billigare vilket speglar realiteten.

"halvbloden" hade ju också ett grundpris som var svårt att komma under oavsett att det kunde vara mediokra individer.

I min värld vore det eftersträvansvärt att hästens kapacitet mer än rasen avgör priset i den mån det går att jämföra: en fjording som hoppar 90 cm borde kosta lika mycket som en connemara som hoppar 90 cm. En arab som går LA dressyr borde kosta lika som ett hbl som går LA dressyr.

Men så ser inte verkligehten ut (vilket i och för sig öppnar för sådana som mig som bara köper billiga hästar, ibland till underpris och ibland till marknadsmässigt pris).
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Jag har hittills inte hittat några riktiga korsning (numera är folk så illa bevandrade att de anser att halvblod/fullblod är en korsning. Man stönar) som jag anser tillför något för det ändamål jag önskar, men det är ju en högst personlig uppfattning.

För mig betyder utbildning oerhört mycket, det är ju det som kostar. Att utbilda hästen RÄTT. Det tar tid och därigenom pengar (uppstallning, träning, tävling etc). Och då är jag självklart beredd att betala vad en utbildad häst kostar. Men då ska det ju vara rätt. Det hjälper inte att hästen är "utbildad" (d v s kan rörelser) när formen är så åt skogen att den är direkt skadlig t ex.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Kan ju hålla med i ditt inlägg och tillägga att jag har sett många halvblod som har varit av rent usel kvalitet och som inte borde ha sålts till nån öht.

Många gånger är de medelmåttiga halvbloden så dåliga att dom borde säljas till köttpriset och inte ett öre mer, det finns många andra raser där de medelmåttiga hästarna generellt håller mycket högre kvalitet än bland hbl.

"Buskaveln" där man av rent sentimentala skäl avlar på hästar med shivering, spatt, headshaking, dåliga hovar, lynnesfel etc och tror att det går att kompensera genom att välja en flådig hingst har ju gjort sitt. Hälften av arvsmassan kommer från stoet varför val av sto är precis lika viktigt som valet av hingst, eg nästan viktigare eftersom stoet står för den första uppfostran av den lilla krabaten när den tittar ut... men jag antar att vissa sov under biologilektionerna :devil:

För att inte tala om att titta på stam när man köper en valack :grin:
Stamtavlan på en valack är lika intressant som mönstret på toapappret ungefär, det går ju inte avla på han ändå med mindre än att först klona honom.

Halvbloden tillhör en av de raser där medelmåttiga hästar inte är prisvärda.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Fast vsst kan stam vara intressant på en valack. Vi som är insatta i aveln vet vilka hingstar som ger positiva respektive negativa sidor till sina avkommor. T ex att ryggen inte håller eller att de har väldigt besvärligt temperament.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Tack för det! Jag har länge tyckt att t ex islandshästar har haft ett tokhögt pris medan araber varit i läge med avdankade travare.
Vi hade två maxade ponnyer var av en ren arab och den andra halvblod/okänd ras (tjuvbetäckning). Av tidsskäl lånade vi ut kosningen till en ung tjej som hade den som skogsponny och araben tränades och tävlades i dressyr och tog placeringar i LA.

När det var dags att sälja p g a åldern hos dottern hämtade vi hem korsningen och satte ut båda till försäljning. Jag ansåg ju att araben skulle gå för ett högre pris med tanke på vad han presterat, men icke sa nicke.

Folk ringde som galningar och ställde sig i kö för korsningen, medan araben fick ett ljumt mottagande och det slutade med att jag fick dubbel så mycket för korsningen (en bra bit över 50 000), som för araben.
Jag kan bara tolka det som det berodde på rasen.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Folk vill ha en 4-åring som går Svår klass o kostar 40´.;)

De jag känner som är duktiga på att själva utbilda hästar säljer inte sina förrän de startat som 4-5 åring. då kan de få betalt.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Den här typen av frågor kommer upp allt som oftast... jag har själv varit inne i avelssvängen och verkligen ansträngt mig för att hitta hingstar som passat till stona och lagt ner massor av både tid och pengar på uppfödning, bra foder etc.

Det gick väl inte så jättbra för mig som uppfödare, svårt att få betalt för fölen osv. En som jag verkligen hoppades på (Cardento- Damiro) såldes för 25 plus moms, gick inte att få mer betalt helt enkelt. Dessutom gick den bara i en hage o skrotade och reds inte in förrän 6 års ålder.

Jaja, nu när jag själv letade häst då min drömhäst fick avlivas, blev jag verkligen medveten om hur svårt det är att hitta en häst som motsvarade just mina förväntningar. Jag sökte en vacker häst med lugnt temperament, gärna av lite maffigare modell.

Jag kan säg att det var inte ett enda svenskt halvblod som föll mig i smaken, tror jag läste igenom varenda annons på hästnet. De flesta är av lite lättare modell, och för "vanliga" liksom.

Så jag är jätteglad att det finns människor som vågar göra lite märkliga korsningar, hittade ju till slut en trevlig häst korsning frieser/oldenburgare.

Jag vet inte riktigt var marknaden är på väg.. men alla vill inte ha ett vanligt svenskt halvblod på 165, det finns plats för lite olika typer av häst helt enkelt. Och priset hade inget med saken att göra, betalade betydligt mer för den här gatukorsningen än jag någonsin gjort för ett halvblod.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Fast hingsten står fortfarande endast för 50% av arvsmassan - att titta på vem som är fadern utan att känna till nått om modern behöver inte betyda särskilt mycket i slutänden.

Jmf med Al Khamsa där man ofta har fört stambok över stosidan istället vilket egentligen är tämligen logiskt, det går ju lättare att fuska med vem som är far än vem som är mor :D

Det finns i sveriges hästvärld en övertro till vem som är far och morfar, det finns andra mycket viktigare variabler att titta på när man väljer häst.
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Det är ju ännu intresantare eftersom halvblod inte har särskilt hög nedärvning på sina "halvblodsegenskaper" - korsar du tex nordsvensk och halvblod så blir avkomman "nordis" :D
 
Sv: Vart är marknaden på väg?

Om fadern är känd för att t ex lämna dåliga ben har det betydelse även för hans manliga avkommor. Finns de som resonerat som du och sedan fått ta bort valacken då den ärvt sin fars svagheter.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 942
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 322
Senast: 95johsv
·
Islandshäst Efter att ha lånat islandshäst i flera år har jag bestämt mig för att det blivit dags för en egen! Det lutar åt föl/unghäst och jag...
Svar
13
· Visningar
3 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp