Sv: VÅrsolen

Nej det behöver du inte. Min eksemhäst får gå naken tills knotten kommer fram.

Det som kallas sommareksem orsakas INTE av solen, utan av bitande insekter, främst knott. Det är alltså för att skydda mot insekter som man brukar ha eksemtäcke - inte för att skydda mot solen.

Sedan kan hästar, liksom människor, drabbas av soleksem. Det brukar de få på vita partier (stora bläsar, vita partier på skäckar etc), men sällan i man och svans utan oftare på ställen med tunn päls som runt ögonen, på mulen osv.

Soleksem ger "knottror", rodnad och ev. sår på drabbade partier, medan sommareksem ger klåda i man och svans, håravfall, mjäll och krustor/sårskorpor i huden.

När medeldygsntemparturen börjar nå ca5-7 + grader då ska man se upp, dvs + grader även nattetid samt många + grader under dagen. Detta är ett utmärkt kläckningtillfälle för kräken, och de låter inte vänta på sig vill jag lova. Fuktigt med lite värme, då är det dags.

Funderade precis på om det kunde vara dags för täcke, mitt sto ser märkbart irriterad ut. Viftade på svansen efter småkryp redan i förmiddags när de stod och solade sig. Gick ut och kollade och visst är det redan kryp i luften, om det är knott vet jag faktiskt inte, men om vädret håller sig så här varmt så är det nog bara en tidsfråga innan det är dags för täcke här nere iallafall. Den säsongen verkar bara bli längre och längre :mad:

*KL*

Min häst har börjat klia sig lite, om det är lite vanligt kli eller om det är knott vet jag inte (jag bor i stockholm).
Jag börjar få panik för han har kliat sig i manen som precis har vuxit ut så pass mycket att det ser ut som att vi har ryckt manen (han ser ut som en punkare, det står åt alla möjliga håll), och så ser man klyva toppar och att det har blivit tovigt där han har kliat.
Vad tror ni

Ska se om jag kan lägga in en bild imorgon.

*KL*

Min häst har börjat klia sig lite, om det är lite vanligt kli eller om det är knott vet jag inte (jag bor i stockholm).
Jag börjar få panik för han har kliat sig i manen som precis har vuxit ut så pass mycket att det ser ut som att vi har ryckt manen (han ser ut som en punkare, det står åt alla möjliga håll), och så ser man klyva toppar och att det har blivit tovigt där han har kliat.
Vad tror ni

Ska se om jag kan lägga in en bild imorgon.

Där han kliar sig ser det ut som huden är torr, ser du om det är ngt som rör sig för annars kan det ju vara löss också. Annars kan du ju också ta ett träckprov och se om det kan vara dags att avmaska din häst.

preics, passa så att de inte blir minusgrader när täckena ligger på bara, för inte ens ni vill väl vara inlindade i ett fruset täcke? :eek:

Har lagt på eksemtäcke nu, första gången i förra veckan när minusgraderna upphörde.

Solen sken och det vimlade av små kryp i luften!

Förra året väntade jag till slutet på mars, men då var det försent och min häst hade redan börjat klia sig.

Så kanske bäst att ta det säkra före det osäkra.

Såg att jag var inne på islandssidor - jag har en frieser...
Men jag sökte på "knott" för att se hur andra är drabbade i år och då hamnade jag här.:o

Men eksem som eksem - drabbar ju fler raser, så det vore spännade att se om det kommit några nya mirakelkurer eller tips detta året. Någon som vet hur det går med forskningen?

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Ray
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vatten, fläktar och skyddande tält ska hjälpa ryttare, hästar, publik och funktionärer att klara värmen i Versailles. Och fansen är redo...
Svar
0
· Visningar
87
Senast: Gunnar
·
IT & mobiler Hjälp, please. Jag håller på med ett litet, väldigt simpelt projekt i iMovie och ska nu lägga till musik. Jag skaffade konto på...
Svar
2
· Visningar
260
Senast: KesoNeso
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka