Vårplanering!

Sv: Vårplanering!

Påsk är bra, då är jag för en gångs skull ledig. Och så har vi hunnit vara på TVÅ kurstillfällen :D

Men åh, lång tid kvar till påskägg ju! :( Nåja, jag har i alla fall inget inbokat då, vad jag vet. Kanske tävlar helgen innan och helgen efter om jag vågar..

Har precis börjat en kurs i tävlingslydnad med Lergo :) Han är tävlad i lydnadsklass 1 med tidigare ägaren så det är mest för att lära MIG detta med lydnad, och såklart för att få ihop oss två. Vi siktar på klubbtävling den 25 maj, sen får vi se! Känns väldigt roligt och jag känner verkligen hur kul det är med hund nu :laugh:

kl

Hoppar in och berättar om våra planer för våren.

Spårkurs drar igång på mån 28/4 så nu ska vi lära oss spåra "på riktigt";)
Skulle egentligen gått lydnadskurs i vår också men den blev den enda kvällen i veckan då jag jobbar så det får bli till hösten istället tyvärr.

MH planerat till 9/4. NERVÖÖÖÖS!:crazy:
Har mina aningar om hur det kommer att gå och det är tyvärr inte så positivt men det är det inte så mycket att göra åt, vilket kanske är meningen iofs.

Några inoff utställningar får det bli också så förhoppningsvis kan vi anmäla oss till en officiell i slutet på sommaren/hösten utan att skämmas allt för mycket.

Ska prova på viltspår så snart som möjligt också är tanken. Tyvärr har jag inte hittat någon kurs att gå så vi får prova oss fram.
Lite trådkapning: Är det någon som skulle vilja förklara lite hur det funkar med anlagsprov och tävlingar, vad krävs för att kunna tävla? (dumma frågor, jag vet).

Är extremt avis på träningsgruppen som tar form. Finns här inga träningssugna i mellersta kalmar län med omnejd? Gärna viltspårskunniga;)

Vi siktar på klubbtävling den 25 maj, sen får vi se!

Är det någon liten snäll inoff i Sthlm då? Måste man vara med i just den klubben för att få vara med eller räcker det med brukshundklubben?
Jag känner mig lockad att börja på någon snäll liten inoff istället för att skämma ut mig direkt på en officiell :p

Äh, vad är det för mesfasoner? ;) Det är bara att gå på officiella fullt ut.

Vad gäller påsk funkar det alla dagar utom den 23/4, för då ska jag till frisören och bli snygg(are).

Vi borde höras om tid och plats och sådär. Var det fler som ville med?

Om någon ville visa oss grunden i att spåra under påsken så tror jag att vi blir själaglada. Iaf om han hinner lugna ner sig tillräckligt för att sänka nosen. Annars "social träning" :D

Menar du hur spåren ser ut?

Anlagsprovet är 600 m långt och ska ha 4 vinklar. Spåret ska ha legat i typ 4 timmar.
När man blivit godkänd i anlagsprovet får man gå öppenklass. Det spåret är lika långt men ligger längre tid, har oblodade vinklar, tillbakagång samt skott.

Man kan gå rörligt eller fast prov, rörligt är när man åker till en domare för egen bedömning och det andra är om man åker på arrangerad tävling.

Var det svar på frågan? :)

Äh, vad är det för mesfasoner? ;) Det är bara att gå på officiella fullt ut.

Det är typiska Ninni-mes-fasoner :angel: Kommer dessutom hoppa över platsliggningen på första tävlingen och bara jag tänker på att starta så blir jag nervös. Tänk om hon får tokfnatt och av någon jävla anledning får för sig att springa runt som en galen idiot i sann vinthundsanda? :o (Inte troligt, men ändå, tänk OM)

kl

Roligt att läsa om allas vårplaner!!

Vi är i full gång. Underbart med barmark här i gbg :love: Har spårat (personspår) minst en gång i veckan de senaste 6 veckorna!

Så här ser vår vår ut:

• Öppen träning på klubben varje torsdag.

• Hjälpinstruktör på allmänlydnadskurs på klubben på onsdagar.

• Spår och uppletande varje lördag

• Tävlingslydnadskurs varannan söndagkväll.

• Bevakningsutbildning 10-14 varje söndag (certprov efter sommaren)

• Appell spår nästa söndag 3/4.

• MH söndag om 2 veckor 10/4 för hela kullen.

• Kennelläger helgen därpå 15-17/4

• 21 maj blir det kanske en utställning på rasklubbens rasspecial i gbg.

• Antingen lkl 1 eller lkl 2 i april/maj

I valet och kvalet om vi ska satsa på ett lp i ettan eller gå direkt på tvåan? Vill ju inte riskera platsen...samtidigt är jag pinsamt nog lite förtjust i titlar :)

Vill inte heller trötta ut honom på tävling, alltså att han ska börja tycka det är tråkigt att tävla. Han behöver ofta nya utmaningar. Vi får se...

Provade rutan häromdagen. Vallade honom i rutan, klickade, kastade godis...vips kan han rutan som vilket annat moment som helst. Mattes hjärta :love:

Får inte heller glömma vårens alla härliga långpromenader och myys i skogen :)

Alingss_179_zolo.jpg

kl

I valet och kvalet om vi ska satsa på ett lp i ettan eller gå direkt på tvåan? Vill ju inte riskera platsen...samtidigt är jag pinsamt nog lite förtjust i titlar :)

Äsch, det är inget pinsamt att vara titelkåt, här har du en till som är det och jag skäms inte för det :D! Jag är löjligt förtjust i titlar, meriter och diplom, så jag satsar på LP i alla klasser ;).

Och sen så blir det viltspår, där kan man ju få 6 diplom :D!! (anlagsprov+ tre öppenklass + championat + diplom från rasklubben)

Är det någon liten snäll inoff i Sthlm då? Måste man vara med i just den klubben för att få vara med eller räcker det med brukshundklubben?
Jag känner mig lockad att börja på någon snäll liten inoff istället för att skämma ut mig direkt på en officiell :p

Vilka frågor du kommer med till en total nybörjare :angel: nej men det är en lokal klubb strax utanför Sthlm, så jag förutsätter att det är inofficiell. Och alla är väldigt snälla så inte ens jag är rädd att skämma ut mig :D

*kl*

Blev det nån träning i lördags? Gick det bra? :)

Jag är glad att jag kom iväg på utställningen, lillskiten blev BIM. :banana:

Om någon vill träffas något i helgen eller runt där som kommer och träna lite så är jag gärna på! Kan fre-tis när som.

Nix, inte i lördags. Jag hade fullt upp med plugg...

Däremot träffades vi igår och då blev det såhär mycket träning :angel:
dsc_2856-copy.jpg

dsc_2861-copy.jpg

dsc_2842-copy.jpg

dsc_2804-copy.jpg

Roxer var duktig och tränade lite med Hatjo i alla fall. Jag tittade på och höll koll på Abbe och Wahidah... Måste verkligen(!) skärpa mig nu. Jag är troligtvis upptagen på söndag, men annars kan jag när som helst.

Och GRATTIS till BIM :D

WOW, vilken vacker hund! Och halsbandet var ju perfekt färg i färg :love:

kl
Mina planer för våren är väldigt blygsamma. Jag tar examen från högskolan och ska börja jobba så den omställningen kommer ta mycket på krafterna för oss alla tror jag.

Men med Sune har jag i alla fall tänkt befästa spåret ordentligt, då vi ska gå en sökkurs i maj där. Sen hade jag tänkt klämma in ett anlagsprov så småningom, jag hoppas att jag kan hinna det till våren (men det är kanske lite väl optimistiskt med tanke på att han inte gått ett enda blodspår än :angel:)

De hade det galet kul och Wahidah somnade så fort vi kom hem :D Hon la sig faktiskt ner flera gånger under promenaden också för att svalka sig i snön.

Tredje bilden... tja, sådär såg han ut mest hela tiden :D Helknäppa hund! Både jag och fröken W stirrade på honom och undrade vad sjutton han pysslade med. Det var alltså bara ren, fin snö som han rullade sig i. Han var tokglad!

Apropå bild tre så ser det ut sådär jämt när vi är ute och det finns snö. Ibland står jag med två hundar som båda slänger sig på rygg 38 gånger per kvarter... ;) Grannarna måste tro att det är något neurologiskt fel på mina två.. Heheh...

I helgen kan funka. Lördag? Kanske lägga ett spår?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka