Vårplanering!

Roxer

Trådstartare
Nu när snön börjar smälta undan så fick jag ett väldigt sug efter att aktivera vovvarna. Detta resulterade i att jag nu anmält Hatjoknas till följande aktiviteter i vår:

24/4 - Östsvenska vorstehklubbens utställning i Enhörna, ukl.
14/5 - Viltspårprov anlagsklass i Brottby
22/5 - Viltspårprov anlagsklass i Fulltofta (kanske öppenklass om det går bra helgen innan)
4/6 - Vorstehklubbens riksutställning i Herrfallet

Utöver det här så ska vi igång och börja spårträningen på allvar (snön ska bort!), befästa apporten ordentligt samt börja träna på eftersöksgrenarna i öppenklass. Måste få tag på vitfågel och kanin (helst) innan dess dock. Ska även se om jag hittar en lämplig kurs för oss att gå, som inte krockar med allt annat jag är uppbokad på. Målet är ett första pris i öppenklass till hösten!

Vad ska ni hitta på i vår med era vovvar? Vad har ni för mål?

Sv: Vårplanering!

Åh va kul!

Jag har en debutstart i lydnadsklass 3 planerad med Iver. Men annars så hoppas jag mest på att hitta en trevlig träningsgrupp i Göteborg. Känns lite ledsamt att lämna alla duktiga människor jag tränar med här uppe men å andra sidan så kommer vi tillbaka till favoritstaden igen. :)

Lydnad är ju något jag sneglat på ett tag. Frågan är om man skulle ta och lyssna med brukshundsklubbarna häromkring om de vill släppa in ett stackars jakthundsekipage. Får väl rycka tag i Red_chili eller så och fixa en träningsgrupp. ;)

Det enda jag har inplanerat med Zipper är en debut i lydnadstrean. Jag hoppas kunna starta öppenklass viltspår med honom innan snön kommer tillbaks i höst, men det beror helt på hur det går med skottrdädslan, och om jag kan få honom att släppa skytten utan att vilja dit och leka.

Devil har jag inga datum bokade, men ska gå på någon/några utställningar, anlag och öppenklass viltspår (Gärna championat innan året är slut) och en debut på B-prov för retriever.

Det finns en tråd redan om målen för 2011 men kul med en vårtråd också!

Vi ska starta lägrespår i april. Ingen aning om hur det kommer gå, jag är utomlands fram till 1 april (borta sen årsskiftet) så det blir två veckors intensivträning både vad gäller lydnaden, spåret, skotten och budföringen... Kan bli intressant!;)

Skulle också vilja gå lite viltspår men fattar inte riktigt hur man gör för att delta. Man kan väl antingen kontakta en domare själv eller delta i någon av rasklubbarnas prov?

Sen hoppas jag kunna starta LKIII men det blir nog till hösten, det känns så stooort. Flera moment sitter ok men vi måste även träna på uthålligheten.

Klart din bk tar emot dig! Men anmäl dig i god tid, kurserna blir ofta fulla nästan så snart de läggs ut.

Det startar en viltspårkurs på Gålö i vår. Den ligger lite sent för oss, men jag funderar på att anmäla i alla fall. Annars kanske du skulle vilja dra ihop lite viltspår med mig under våren? Jag och vovvarna är rätt flexibla vad gäller val av lokal så att säga. ;) Har en lokal djurbutik som håller med klöv också..

Jag har tre eller fyra BK:ar i närheten, men jag har hört att åtminstone en är rätt otrevlig mot nya, speciellt om de inte har brukshundsras. Ska fundera lite.

Har också en liten dröm om att få till championatet på Hatjo i år.. Men det känns rätt långt bort just nu. Hm... Det är 3 ettor i ökl som krävs?

Just det, han ska HD-röntgas hos Audell den 5/4 också. Få se vad det ger. Kondisträning mha cykel är inbokat också.

Känns som att det är mycket jag vill få till innan sommaren..

Vad jag hört är de väldigt elaka överallt där du bor, vart du nu bor... så det är nog bäst att du flyttar till Göteborg du med tror jag.. :angel:

Jag har gått en kurs förut så jag tänkte nog bara gå prov och inte spåra själv, märker jag att det behövs tänkte jag ta en privatlektion istället. Det är så meckigt med blodspår tycker jag, det ska ligga så länge, och trixigt med blod, klöv etc. Dessutom är jag alltid så nervös för markägaren...

Är annars en hel del ute i söderort och spårar personspår så häng gärna med! Men jag lägger som sagt helst personspår, tycker det är enklare.

Vem är det som har kursen, är det kanske en L.N eller hans fru?

Vad tråkigt att folk är otrevliga mot nya på ställena kring dig men tycker inte du ska låta bli att anmäla dig till kurs för det! Det kan ju vara en person som hört en trist kommentar, det finns kanske massa trevliga människor där. Och för dig räcker det ju egentligen att kursledaren gör sitt jobb och är trevlig, de andra i gruppen är ju också nybörjare så de har väl inga "fördomar".

Jag har aldrig upplevt något mot att jag inte har brukshundsras, tvärtom har jag fått många positiva kommentarer!

Jag planerar att i vår/första halvåret 2011 fixa till:

• LP2 (debut i lkl 2 på lördag)
  • Nån/några pinnar i hopp1 och agility1 (tog första pinnen i hopp1 5 mars)
  • MH (bokat till 22 maj)
  • Start apellklass spår (planerat till 2/6, om det inte blir strul med MH och jag inte blir bortlottad :P)
  • Börja lägga grunderna för start i lkl 3 (planerad debut till hösten)
  • Ev ta något öppenklass viltspår med planen att få championatet till hösten
  • Fortsätta träna rapport med förhoppning på tävlingsstart till hösten
Sen är det många träningstimmar inbokade, fyspass planerade, och så ska Lyxa börja gå regelbundet till massör (första tillfället nästa onsdag :))

Just den klubben har jag hört flera uttala sig negativt om, varav en är instruktör där. Men det finns ju 2-3 andra att titta på. :)

Vem går du privatlektion hos i så fall? PM? Jag letar febrilt efter en vettig instruktör...

Vildarna: Göteborg säger du.. Hm.. Ska hem och prata med sambon.. ;)

Låter som en diger lista. :)
Vem är det som arrangerar ert MH? Jag har varit på Östsvenska Vorstehklubben att det vore bra att få till ett sådant tillfälle, men intresset från klubbens sida har varit ganska svalt...

Yes, vi satsar högt och ordentligt :D.

Vi (hela min hunds kull) ska köra MH på Ulricehamns BK :). Ska bli RIKTIGT roligt att få se hela kullen göra sina MH samtidigt!

Vovven har ju precis kommit men vi börjar med en unghundskurs som startar 14 april och sex veckor framåt.
Sedan använder han sin nos riktigt mycket så det här med att spåra vill jag testa.
Och även göra en MH i slutet av sommaren när vi har knytit an lite mer.

Det svåra är att många kurser är så pass tidigt på kvällen att jag inte har hunnit sluta jobbet :(

Kanske en utställning också om jag kan få tag på hans papper... Ägaren är kaos :D

Kom ihåg att skriva att du behöver MH för att tävla när du anmäler dig till MH-listan, annars blir du sist på prio-listan.

Du har också störst chans att komma med på appellspår ifall det är din egen klubb som anordnar tävlingen.

Tack, men anmälan är redan bokad, bekräftad, betalt och klart, det är uppfödaren som tagit tag i det och fixat med MH:t :).

Och min klubb arrangerar inte någon apelltävling när jag vill, så jag söker mig till andra arrangerade ;).

Tackar :laugh:! Ska som sagt bli spännande att kunna se hela kullen på en gång, man har ju lite föraningar om var siffrorna kommer att hamna... Men sen så kan man ju bli totalöverraskad ändå :).

Fast... "Jag har hört att folk är otrevliga" känns lite som en ursäkt mer än en anledning! ;)

Har varit och tränat på både Märska, Upplands-Väsbys, Knivstas och Uppsalas BK de senaste veckorna och alltid blivit ok bemött!
Inte så att det kommer folk och vill prata och så, men det hälsas och jag får träna ifred :D

Så vill du gå kurs så åk till närmsta Bk och se hur det känns!

/Swat

Ja, det är väl lite så. Får göra ett försök. ;)
Du ska inte köra någon träningshelg snart förresten?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka