Värnplikt återinförs.

Och så här svarar en Ulf Corneliusson (ålder okänd) på Facebook:

-----------------------------------------https://www.facebook.com/ulf.corneliusson?fref=nf

Till en 16 åring. Jag hoppas att du slipper göra värnplikt. Andra kommer villigt ge av sin tid i ditt ställe. Andra kommer slita hårt, testa sina gränser, utvecklas, mogna, bo trångt, resa långt, frysa, skratta ha ont om pengar och få vänner för livet. Andra kommer göra sin plikt. Andra kommer kommer följa nyhetsflödet i mobilen och reflektera över hur praktikaliteter kring hur dagishämtningar, ekonomi, familj, jobb och allt annat kommer påverkas om det osannolika händer att vi måste kallas in och försvara våra värderingar, vår demokrati och vårt territorium eller försvara ett grannland. Andra kommer vara en del av den viljestarka, hårda, sega och envisa mur som är Försvarsmakten. När säkerhetsläget nu har försämrats och behoven har ökat så kommer inte ens höjda försvarsanslag räcka till att finansiera den Försvarsmakt som vi behöver. För att kunna ha både välfärd och försvar krävs värnplikt. Att ge ett år av sin ungdom för frihet är ett rimligt pris.

Jag kommer regelbundet delta i mitt krigsförbands övningar, långt ifrån min fru och våra små barn. Jag vill leva i fred med min familj och min vänner. För mig är liberalism att sätta friheten främst, om man värderar någonting är man beredd att göra uppoffringar för det. Jag vill att Sverige skall ha fredliga relationer med alla andra länder men om något hotar vår frihet så tvekar jag inte en sekund att åka till mobiliseringsplatsen. Väl där är jag beredd att ge allt, jag tvekar inte att döda och dö för Sverige och för din rätt att vara kränkt av den återinförda värnplikten. Men när kriget tar slut och din och allas vår frihet har försvarats och du möter en veteran så förväntar jag mig att du ser veteranen i ögonen och att du säger tack, det är allt. Tills dess skriv insändare och lajka andra lättkränktas inlägg på olika sociala medier eller gör vad du vill. Du är fri. Får du tid över så reflektera gärna över vad friheten är värd.

Ulf Corneliusson
Reservofficer i Armen
Liberal

Jag kan ju säga att hade jag fått göra GMU eller vad som nu finns tillgängligt, då hade jag redan gjort det flera gånger om. Nu varken får eller kan jag pga sjukdom, men jag skulle utan problem offra "ett sommarlov vid stranden" för att kunna vara beredd vid en eventuell situation eller kunna försvara mitt hemland.

Värnplikt återinförs, vad tycker ni om det?
Så här tycker 16-åriga Lou Bendrot, som får göra det i Metro:

http://www.metro.se/artikel/jag-tänker-aldrig-någonsin-döda-eller-dö-för-sverige

Hyggligt naivt såsom en 16-åring kan resonera utan att ha reflekterat över vad det är som ger förutsättningar för vår moderna demokrati.

Dessutom finns det massor av försvarsuppdrag man kan delta i utan att döda eller bära vapen.

Utan att ha tänkt särskilt noga kanske det är just återinförande av värnplikten som behövs för att skapa insikt även för dessa unga om hur världen fungerar.

Tragiskt är min första tanke, men ganska typisk mentalitet i dagens samhälle
Det kan väl "någon annan" göra, så det inte inkräktar på "min egentid"

Jag tycker alla i 20-årsåldern skulle "tvångsjobba" nåt halvår. Endera inom försvar, biståndsarbete i u-länder, hjälpa hemlösa hundar eller nåt annat.
Just för att öppna ögonen, och sluta vara så naiva och bortskämda.

Tyvärr lever vi i en värld som behöver ett försvar. Har försvaret svårt att rekrytera så får man väl återinföra värnplikten då. Med tanke på antalet som ska göra värnplikt varje år så är det ju knappast allmän värnplikt! Det är långt ifrån alla som kommer att bli kallade.

Skulle hellre se att alla tvingades göra ett år inom vården/hemtjänst. Faktiskt. Jag har jobbat i försvarsmakten och man gör inte direkt något vettigt. Mycket mer samhällsnyttigt att ta tillvara på ungdomar inom vård/omsorg. Då kanske de gamla på äldreboende osv faktiskt skulle kunna få tid av personalen och inte bara det absolut minsta man hinner med.

Tyvärr lever vi i en värld som behöver ett försvar. Har försvaret svårt att rekrytera så får man väl återinföra värnplikten då. Med tanke på antalet som ska göra värnplikt varje år så är det ju knappast allmän värnplikt! Det är långt ifrån alla som kommer att bli kallade.

Det är svårt att rekrytera till vården med, och personalbrist. Varför har vi inte vårdplikt? Har du gjort någon form av militärtjänst? Det har jag. Visst det var kul men helt ärligt rätt meningslöst.

Skulle hellre se att alla tvingades göra ett år inom vården/hemtjänst. Faktiskt. Jag har jobbat i försvarsmakten och man gör inte direkt något vettigt. Mycket mer samhällsnyttigt att ta tillvara på ungdomar inom vård/omsorg. Då kanske de gamla på äldreboende osv faktiskt skulle kunna få tid av personalen och inte bara det absolut minsta man hinner med.
Precis. Det är såna jobb jag vill att varje ungdom ska testa på. Eller värnplikt, eller vaccinera barn i afrika, eller rädda sälungar.
Som en 1 års lång pryo.

om jag skulle kriga för Sverige? nej.
om jag vill att min sambo eller son krigar för Sverige? nej

förstår invändningen om demokrati men jag skulle undvika våld så långt jag bara kan.

Det kommer man ju med största sannolikhet ändå inte göra. Värnplikt handlar mer om att disciplinera. Som integration fyller det ett syfte. Man får umgås med folk man aldrig annars hade valt. Men i övrigt, helt världelöst.

Precis. Det är såna jobb jag vill att varje ungdom ska testa på. Eller värnplikt, eller vaccinera barn i afrika, eller rädda sälungar.
Som en 1 års lång pryo.

Vilket lyft för vård/omsorg att få 4000 extra per år. Och några extra miljarder (för det vill försvaret ha för att möta nya kraven). Nej alla skulle inte jobba som läkare/ssk det fattar jag med. Men uska/hemtjänst/allmän resurs.

förstår invändningen om demokrati men jag skulle undvika våld så långt jag bara kan.

Jag vågar inte vara kategorisk.

Om Sverige blir angripet av Ryssland, skulle jag gärna hjälpa till att försvara Sverige.
Min krigsplacering skulle förstås fortsätta inom sjukvården, så sannolikheten att jag skulle förväntas gå in med vapen är minimal.
Men jo, jag kan tänka mig att stå med vapen i hand om vi blir invaderade av Ryssland.

Jag skulle gärna se min pappa med vapen i hand om vi blir invaderade av Ryssland.

Någon sambo eller son har jag inte, inte heller någon bror.

Och jag är så gammal att värnplikt inte är aktuell för mig.

Är inte ditt första och andra stycke en motsägelse?
När du inte längre kan undvika våld för att försvara din/vår demokrati, vad händer då med ditt första statement?

Det är en jättevacker tanke, men nej tack för fan. VAD, exakt vad är det som får dig att tro att "vem-som-helst" ska arbeta med våra äldre, sjuka och handikappade? Vad är det som får dig att anse att undersköteskeutbildningen är så oviktig? Landets kommunala arbetagivare jobbar ganska enhälligt mot målet att få fler och fler riktigt utbildade att jobba inom äldrevården, och jag skulle inte förvånas om underskötersketiteln en dag blir legitimerad på något sätt, än så länge är yrket ungt och det utvecklas hela tiden. Mitt i detta sittaer folk som du och klappar sig själva på axeln i tron att ni gör något gott när ni rapar ur er att äldrevården behöver folk och ge dem vad som helst bara de får folk. Nej tack för fan. Äldrevården kräver utbildat folk, idag har vi inte tillräckligt med utbildat folk och det är därför vi idag måste ta in outbildade, men vi är på rätt väg. Äldrevården behöver inte folk som slumpas in i en allmän plikt. Vårt försvar däremot behöver tillgängligt fotfolk, våra unga behöver diciplineras, vårt land behöver ett försvar. Blanda inte in äldreården i detta, tack men nej tack.

Det är en jättevacker tanke, men nej tack för fan. VAD, exakt vad är det som får dig att tro att "vem-som-helst" ska arbeta med våra äldre, sjuka och handikappade? Vad är det som får dig att anse att undersköteskeutbildningen är så oviktig? Landets kommunala arbetagivare jobbar ganska enhälligt mot målet att få fler och fler riktigt utbildade att jobba inom äldrevården, och jag skulle inte förvånas om underskötersketiteln en dag blir legitimerad på något sätt, än så länge är yrket ungt och det utvecklas hela tiden. Mitt i detta sittaer folk som du och klappar sig själva på axeln i tron att ni gör något gott när ni rapar ur er att äldrevården behöver folk och ge dem vad som helst bara de får folk. Nej tack för fan. Äldrevården kräver utbildat folk, idag har vi inte tillräckligt med utbildat folk och det är därför vi idag måste ta in outbildade, men vi är på rätt väg. Äldrevården behöver inte folk som slumpas in i en allmän plikt. Vårt försvar däremot behöver tillgängligt fotfolk, våra unga behöver diciplineras, vårt land behöver ett försvar. Blanda inte in äldreården i detta, tack men nej tack.

Man skulle ju givetvis ha någon form av uttagning/mönstring som till försvaret. Det finns garanterat uppgifter outbildade kan göra. Eller att man lägger de tre första månaderna på att "drilla" in basic kunskap, dygnet runt. Precis som i FM.

Vad vårt försvar först och främst behöver är ekonomer... Har man jobbat inom FM så vet man vilket enormt slöseri med pengar som pågår. Provocerande vårdslöst är det.

Lät att säga i fredstid. Men när du ser din granne bli våltagen och få tarmarna utslitna av soldater och när bomebrna pulvriserar grannskapet tror jag inte du håller fast vid dina principer.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 112
Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
13 021
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund "Ja men MIN hund jagar aldrig, hen är så duktig och skulle aldrig skada fåren!" Tänk att det ska vara så svårt att ge F-N i att rasta...
2
Svar
26
· Visningar
2 934
Senast: BobberiBoo
·
  • Låst
Tjatter På allmän begäran så kör vi en omgång i år också! :D Reglerna: 1. Anmälan sker via PM till Big Santa (Nixehen), mer om anmälan...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 391
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar