Varning vaktande hund!!! *hjälp*

R

ronjaXX

Japp som rubriken säger.. så behöver jag sätta upp en eller typ tio sådana skyltar,
min retriver kille är väldigt trälig och har varit så hela sitt tvååriga liv, och det sliter verkligen
på krafterna att ständigt hålla reda på honom..

Jag vet inte vad jag ska göra!? jag ska försöka förklara läget och hoppas på att det finns
någon som kan komma med något tips..

han är väldigt mistänksam mot främlingar specielt män, och specielt hemma, han går typ och lurar
på personen som är på besök, och om dom böjer sig över honom kan han hoppa upp och nästan nafsar
till i ansiktet, alltså han flyger ju inte upp och hugger dom men det är nästan som han säger "Försvinn"
eller nåt i den stillen.. ( detta händer inte alltid utan enstaka ggr )

det har hänt att han varit väldigt jobbig när vissa kommit på besök morrat och kan inte släppa
bliken ifrån dom osv.. när folk kommer på besök nu så sitter han inlåst i sin bur och det känns
ju inte så roligt..

det känns verkligen skit jobbigt, har funderat på att avlivat honom men vill försöka hitta en bättre
lösning han är ju hur underbar som helst i allt annat..

kan det möjligt vis fungera med kastrering? kan
han lungna ner sig något?

Ronja

Sv: Varning vaktande hund!!! *hjälp*

Att kastrera han KAN ju funka, man vet aldrig, men jag tvivlar..:/

Däremot så tror jag att det skulle bli bra om du tog över situationen..
Jag skulle nog inte ha gjort så att jag stängde in honom i en bur, utan hellre att jag skulle ha platsat honom på ett ställe där han ser, men inte kan göra något. Dvs att du tar över situationen, och när det passar DIG får han komma fram och hälsa, och sen får han lägga sig igen..

Sen skulle jag även be dom som kom på besök att låta hunden vara, uppenbarligen gillar ju inte din hund situationen med varken män, eller folk som böjer sig över honom. Egentligen finns det ju ingen anledning till varför dom ska tränga sig på din hund, utan det är nog bättre om du bestämmer när det är dags att hälsa, gör det snabbt och låt det sedan vara överstökat.

Jag har också en hund som har blivit rätt vaktig, men jag har inte så jätte stora problem, utan han morrar mest när det knackar på dörren. Då "tackar" jag han för att han berättat att det kommer nån, han får invänta på att jag låter han hälsa, och sen är det överstökat i princip..

Låt buren vara en plats där han känner sig trygg, inte ett ställe där han blir instängd. Din hund verkar ju ha tagit över den här situationen, och det blir nog ännu jobbigare för han om han blir instängd och inte kan kontrollera läget..

Ta istället över, det kan ta tid, men det är nog värt det..:)

Tack för svaret!

det är ju inte så att han inte lysnar på mej, jag kan säga åt honom att gå och lägga sig någonstans
och han ligger ju kvar men han ligger ju fortfarande och studerar personen.. ringer det på dörren säger
jag åt honom att sitta på ett ställe medans jag öppnar och släpper in personen, sedan låter jag honom komma
och hälsa och sen är det bra! I buren har det fungerat bättre och han slappnar av där inne och ligger
och sover, det är därför han får vara där.. men det känns ju inte så roligt att ha honom där i sommar
när det kommer folk på grillning osv. det skulle vara så skönt om han bara slappna av lite...:(

jag har sagt åt folk att dom ska strunta i honom alltså inte röra honom överhuvudtaget och då
fungerar det men han är ju fortfarande mistänksam mot vissa.. Han har ju bättrat sig betydligt den
det senaste året mot förut, så jag tänkte att en kastrering kanske skulle kunna hjälpa något endå,
det blir ju endå en lungnare påverkan? eller?:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Men låt det ta längre tid innan han får komma fram och hälsa då? eller att han någon gång inte får hälsa alls?

jag tycker ändå att det låter som att han tar på sig det yttersta ansvaret när det kommer folk, just med tanke på att han kan inte slappna av.. Han verkar vara hela tiden på sin vakt, som om det är hans uppgift att skydda dig/din familj..

En kastrering kan absolut funka, det är ju som ett lotteri, antingen eller, men jag skulle inte bara kastrera av den enda anledningen..
Har du annat i bakhuvudet som gör att du vill kastrera honom också? Isf skulle jag ha gjort ett försök iaf.

Får man fråga vad det är för hund du har :)?

Har du provat med att låta besökarna ha ngt trevligt med sig till honom när de kommer t.ex köttbulle el. ngt som han verkligen gillar?

Finns en risk att det ytterligare blir att tränga sig på hunden. "Kom och ta köttbullen då, ja koooom då, det är ju köttbulle, varför skäller du, taaaa köttbullen då?" Plus att allt fokus läggs på hunden i situationen när besökarna kommer, istället för att hunden får bli ignorerad ett tag och lära sig att hans åsikt om besökarna inte spelar så stor roll.

Möjligen skulle det vara om besökarna bara "tappade" en köttbulle och sen gick därifrån, dvs ingen press på hunden och hur denne ska reagera.

Jag måste hålla med Cesar Millan om att en hund bör vara i balans innan man kastrerar...ofta "stannar" dom kvar i fel läge i annat fall...Just sånt har jag märkt med hästar...dom som kastreras pga att dom är "farliga, bråkiga" blir ofta fega efter kastrering.

Jag kanske skulle ta en promenad med hunden o gästen ( om nu gästen är med på det :D ) Prommisar är avdramaitserande.

Jag tror inte att kastration hjälper mot det här. Din hund är ju ängslig över besökare och bör derför slippa dem och ha en trygg plats hemma där absolut ingen går fram till honom och där du platsar honnom när det kommer folk. Diciplinen att han ska ligga kvar ska du ha samt att du säger åt dina gäster att total ignorera hunden. Absolut inte försöka klappa eller luta sig över honom. Eventuellt kanske han efter ett tag kommer fram och nosar och gör han det måste den besökande fortsätta ignorera. Sånt här tar tid att lösa om det ens går. Vissa personer kommer han kanske lära sig att akseptera men nya lär han säker fortsätta tycka är obehagliga.

Men låt det ta längre tid innan han får komma fram och hälsa då? eller att han någon gång inte får hälsa alls?

jag tycker ändå att det låter som att han tar på sig det yttersta ansvaret när det kommer folk, just med tanke på att han kan inte slappna av.. Han verkar vara hela tiden på sin vakt, som om det är hans uppgift att skydda dig/din familj..

En kastrering kan absolut funka, det är ju som ett lotteri, antingen eller, men jag skulle inte bara kastrera av den enda anledningen..
Har du annat i bakhuvudet som gör att du vill kastrera honom också? Isf skulle jag ha gjort ett försök iaf.

Får man fråga vad det är för hund du har :)?

Jo ansvaret med att vakta har han tagit på sig helt, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra när han
börjar, jag vet licksom inte hur jag ska visa honom att matte har koll? när han blir vaktig brukar jag typ
säga: Men det har är ju bara roligt med glad med endå bestämd röst och då lungnar han sig ju men nästa
gång kan det vara likadant..

jag har funderat på kastrering men det har ju mest varit för att
han ska tona ner sig lite..

han är en labbe:)

Har du provat med att låta besökarna ha ngt trevligt med sig till honom när de kommer t.ex köttbulle el. ngt som han verkligen gillar?

jag är rädd att det blir som Gabbi skriver att det blir en
pressad sitvation för honom..

men att bara tappa en kötbulle kanske kan fungera..

Jag måste hålla med Cesar Millan om att en hund bör vara i balans innan man kastrerar...ofta "stannar" dom kvar i fel läge i annat fall...Just sånt har jag märkt med hästar...dom som kastreras pga att dom är "farliga, bråkiga" blir ofta fega efter kastrering.

Jag kanske skulle ta en promenad med hunden o gästen ( om nu gästen är med på det :D ) Prommisar är avdramaitserande.

tyvärr är det ju mest sambons killkompisar som han tycker är jobbiga och dom är ju inte så sugna på
att komma ut och gå tyvärr:D, men anars skulle det säckert vara bra att göra så..

Hur menar du att dom blir fega efter kastrering?

det är så som du har skrivit som jag har gjort, och visa personer som du skriver fungerar det ju jätte bra med..
medans andra inte går och då är det enbart män och det handlar om..

Med fega menar jag att hingstar som är bråkiga och eg är osäkra innerst inne men visar upp en tuff attityd...dom blir fega och ännu mer osäkra efter kastrering har jag erfarit. ( ganska så mycket erfarenhet av det ) det är som att psyket inte är med alls, och rädslorna förstärks....detta har ju även Cesar Millan ( han på tv ) pratat om och då fick jag ju ytterligare bekräftelse på det jag sett under årens lopp ( fast han håller ju på med hundar)

Det viktiga med en hund som din är att få dem att känna trygghet.

Min malle är/har varit väldigt reserverad och "vaktig".

När någon kommer hem till oss så kommenderar jag Harry (mallen) att gå upp på övervåningen. Där får han stanna tills besökaren satt sig & saker lugnat ner sig. Då ropar jag ner honom.
Nya besökare informeras alltid om att hunden ska ignoreras. Så han får ta kontakt i sin egen takt.

Senast igår var en sådan incident som gjorde Harry osäker. Vi hade grillfest och hundarna var ute med oss. Då kom två män varav Harry träffat den ena tidigare men är väldigt osäker på honom (eftersom han konstant varit "på" Harry och försökt klappa honom). Hursomhelst. Harry blev morrig och osäker. Då sa jag till besökarna att ignorera hunden TOTALT och sedan kommenderade jag Harry att lägga sig. Vilket han gjorde. Ingen fick röra/titta på/prata med honom när han låg på sin "säkra" plats. Därefter fick han ett fri-kommando och fick röra sig runt besökarna igen.

Detta sätt fungerar 100% på min osäkra hund. Han har gått från att vara rädd/morrig/göra utfall till att kunna krypa upp i manliga besökares knä & kela! Tillochmed de "läskiga männen" igår fick senare under kvällen klappa honom obehindrat efter att han själv tagit kontakt.

Det svåraste med osäkra hundar är att få MÄNNISKORNA att göra som man säger till dem :crazy:
Jag har flera gånger fått "skälla" på folk som inte respekterar att Harry inte VILL kela/matas/hälsa.
Han vill ha kontroll över sin situation och nu när jag tagit kontrollen så behöver han inte längre vara osäker/vaktig.

Finns en risk att det ytterligare blir att tränga sig på hunden. "Kom och ta köttbullen då, ja koooom då, det är ju köttbulle, varför skäller du, taaaa köttbullen då?" Plus att allt fokus läggs på hunden i situationen när besökarna kommer, istället för att hunden får bli ignorerad ett tag och lära sig att hans åsikt om besökarna inte spelar så stor roll.

Möjligen skulle det vara om besökarna bara "tappade" en köttbulle och sen gick därifrån, dvs ingen press på hunden och hur denne ska reagera.

Ja det var så jag menade! inte tränga sig på hunden, men typ tappa el.om hunden själv tar kontakt, men i övrigt tycker jag att besökare ska helt nonchalera(stavning?) hunden!

Jo ansvaret med att vakta har han tagit på sig helt, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra när han
börjar, jag vet licksom inte hur jag ska visa honom att matte har koll? när han blir vaktig brukar jag typ
säga: Men det har är ju bara roligt med glad med endå bestämd röst och då lungnar han sig ju men nästa
gång kan det vara likadant..

jag har funderat på kastrering men det har ju mest varit för att
han ska tona ner sig lite..

han är en labbe:)

Du behöver egentligen inte göra så mycket annat än att platsa han på ett ställe som jag sa i början, och totalt ignorera han.. Redan där har du ju i princip sagt "jag tar över här" och han kan gå och lägga sig..

Sen spelar det ju inte så stor roll VAD du säger till din hund, han fattar ändå inte, utan det är ju tonläget han reagerar på..;)
Prova istället att inte bry dig om han överhuvudtaget.
Du platsar han, och ligger han inte kvar så visar du honom bara tillbaka till sin plats, säg ingenting åt honom utan var bara bestämd om att han ska ligga där han ligger.. Iaf tills det är OK för dig att han kommer.

Min ena hund är också osäker/rädd för okända personer och det är jobbigt - Speciellt om det ska komma hem arbetskompisar/kompisar till sambon som hunden inte känner sedan tidigare!

När det gäller min hund brukar jag be folk att bara ignorera honom - Då bryr han sig inte! Vid ett tillfälle när inte jag var hemma hade sambon bjudit hem två kompisar, den ena personen känner hunden väl, den andre hade hunden aldrig träffat.

Varje gång sambon inte var i närheten hade denna person retat, utmanat och försökt tvinga sig på hundstackaren - Hunden tog skydd under köksbordet bland stolarna och hade tydligt att han inte ville! När personen fortsatte att gå emot hunden hade han morrat & visat tänderna mot honom. Senare på kvällen sa människan till sambon vilken jävla aggressiv hund vi hade.

Jag blev väldigt ledsen när jag fick höra detta - För det är totalt fel sätt att närma sig denna hund! Han visar tydligt att han inte vill genom att först gå undan, sedan blir han förföljd, känner sig trängd/hotad och måste försvara sig.

I går kväll bjöd sambon hem en arbetskompis på lite grillat - Under tiden vi åt ute på alltan fick hundarna vara kvar inne! Sedan skulle sambon visa något på datorn - Åh nej tänkte jag då måste de gå in! Sambon sa att jag skulle släppa ut hundarna och det gjorde jag.

Kompisen blev överförtjust när hundarna galopperade ut genom dörren - Han satte sig direkt på huk och lät hundarna hälsa - Bebis (Som hunden kallas) måste känt att det var snäll, trygg & hundvan person för han gick direkt fram och sökte kontakt! Ställde sig brevid honom och med viftande svans lät sig klappas.

Var inga problem alls resten av kvällen - Denna kille visste verkligen hur man närmade sig hundar och jag var jättestolt över Bebis - Talar man bara "Bebis-språket" har man en sann vän! //Linda

Tack nu känns det bättre efter att ha läst om hur du gör, då känns det som jag har gjort rät hittills, och
att det kanske kommer att kunna fungera:)!

Jag känner verkligen igen det om människorna du skriver, det är verkligen skit jobbigt att
folk inte lyssnar på vad man säger och det blir ju änu jobbigare att säga till dom om och
om igen...:(

Tack för att du delade med dig, jag känner verkligen igen oss i
det du skriver!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 716
Senast: s957
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 290
Senast: Åsa A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"