Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Denna ettåring är väldigt välhanterad och väluppfostrad och då jag känner hästen i fråga vet jag att hur han är. Han står still när man säger till om det, punkt.

Och ja, veterinären har konstaterat att det är ett brännmärke, så nöjer du dig inte med det så vet jag inte vad som kan övertyga dig. Just nu börjar svullnaden gå ned, bränningen sitter lyckligtvis inte så djup så har han tur så blir det inte bestående märken (eller ytterst lite iaf). Han mår efter omständigheterna bra.

Just nu är det svullet dessutom och ju mer svullet desto svårare att se hur det verkligen ser ut. Så av den anledningen är det svårare att se märket nu än förut.

Så nu när både vet. och polis konstaterat att han blivit brännmärkt av människor (eftersom tydliga spår finns i hagen och den mer dominanta och buffliga hagkompisen fått sig en tjonga på skallen) tycker jag att det borde vara slutdiskuterat huruvida det är en brännskada eller ej!:cool:

Jo, det är våra 1-åringar oxå... men inte fasen står de still om man gör dem illa, då är det ju nå allvarligt fel på hästen.

Du behöver inte övertyga mig alls, jag vill bara ha mer fakta och vägrar svälja saker bara för att nån fått för sig något särskillt.

Vad säger polisen då?
Kontaktat media?

för att "nån fått för sig något särskilt"?

Jadu, när polis, veterinärer har klassificerat det hela som ett brännmärke gjort av människohand så har det mycket lite med "fått för sig" att göra.

Efter att ha talat med någon som kan det där med brännmärkningar, eftersom märket är så pass ytligt som det är har det inte hållits tryckt hårt/länge nog för att verkligen gå på djupet så som man eftersträvar när man märker ex. amerikansk boskap/hästar. Vilket gör att vi kanske talar om bara några sekunder med ett elektriskt brännjärn (min personliga gissning är ett brännjärn av den modell som används för att märka ex. lastpallar) då är det inga större bekymmer att hålla en ettåring under en så pass kort stund.

Och vad har media med det hela att göra? Huruvida Media blivit inblandad eller ej har knappast med TS och/eller hästägarens korrekthet att göra, snarare indikerar väl viljan att in bli "media h*ror" seriositeten hos dom som hästmänniskor. Hade media kopplats in på en gång hade mina misstankar snarare då gått till att det skulle vara vållat av ägarens hand för "10 sekunder i rampljuset" - det har hänt förr.

TS; Gott att läsa att den lille inte verkar ha fått några mentala men efter det här... hur är det med hagkompisen som fått smällen i skallen?

Brännmärkt?

Tycker det ser ut som ett skrubbsår och ett ödem?

Vad säger veterinär?

Vid första anblicken skulle jag vilja säga att hästen sprängt ett bredare elrep alternativt band. Eller ngt annat som hästen svept fort förbi. Och N:et kan vara en tillfällighet.

För om det är brännjärn verkar det vara väldigt stort (långt). Kanske ngt annat gjort i metall.
Jag emotsäger inte uppgifterna i tråden, men ibland kan hästar saker man inte hade en aning om.

för att "nån fått för sig något särskilt"?
Exakt, jag vill gärna ha mer info...

Jadu, när polis, veterinärer har klassificerat det hela som ett brännmärke gjort av människohand så har det mycket lite med "fått för sig" att göra.
Och det stod i inlägg ett då eller??
Jag har inte sagt att det inte är ett brännmärke, jag ville ha mer info!:idea:

Efter att ha talat med någon som kan det där med brännmärkningar, eftersom märket är så pass ytligt som det är har det inte hållits tryckt hårt/länge nog för att verkligen gå på djupet så som man eftersträvar när man märker ex. amerikansk boskap/hästar. Vilket gör att vi kanske talar om bara några sekunder med ett elektriskt brännjärn (min personliga gissning är ett brännjärn av den modell som används för att märka ex. lastpallar) då är det inga större bekymmer att hålla en ettåring under en så pass kort stund.
Travet frysmärker ett par 1000 åringar om året...

Och vad har media med det hela att göra? Huruvida Media blivit inblandad eller ej har knappast med TS och/eller hästägarens korrekthet att göra, snarare indikerar väl viljan att in bli "media h*ror" seriositeten hos dom som hästmänniskor. Hade media kopplats in på en gång hade mina misstankar snarare då gått till att det skulle vara vållat av ägarens hand för "10 sekunder i rampljuset" - det har hänt förr.
För att det är viktigt att varningen går ut till alla??

Du har ju en rätt konstig syn, jag tycker att sånt här ska belysas i media och att det är viktigt att vidden av djurplågeri på betesdjur kommer fram!!
Det har ju lixom inte direkt med ägarens media kåthet att göra... :grin:

Vid första anblicken skulle jag vilja säga att hästen sprängt ett bredare elrep alternativt band. Eller ngt annat som hästen svept fort förbi. Och N:et kan vara en tillfällighet.

För om det är brännjärn verkar det vara väldigt stort (långt). Kanske ngt annat gjort i metall.
Jag emotsäger inte uppgifterna i tråden, men ibland kan hästar saker man inte hade en aning om.

Kan dra 2 snabba fall, där det skapades halvpanik för inget alls.

Hästen kommer in med en triangel på baken, självklart utskuret med kniv och både polis o vet. bli inkopplade, den hade skurit sig på en vass pinne i hagen..

Halva tungan hänger utanför munnen på hästen med ett snyggt o rent snitt, polis o vet. inkopplas och hästen har slickat på något vasst.
Men de trodde först att nån tagit i tungan o försökt skära av den..

I båda fallen sa polis o veterinär att det kunde vara ett fall av djurplågeri..

Därmed inte sagt att detta inte är ett brännsår, utan anledningen till att jag vill ha mer info innan jag förfasar mig...

I dina ögon är jag gärna konstig. Med tanke på att jag tycker att du verkar förbannat mysko överlag. Men du kan inte mena att du missat historierna om de som faktiskt misshandlat sina hästar för att få vara med i tidningen? Nej, då ser jag hellre att man går ut i hästnätverken som finns och informerar de som informeras bör ist för att gå ut och informera allmänheten - i synnerhet i stockholmsområdet där det finns så mkt människor. En galning kommer sällan ensam, det finns en anledning till att saker och ting höjs i "händelseprocent" efter att media tagit upp något. Sådana här saker har en tendens att eskalera vid medieuppbåd, det är ett välkänt faktum inom "vår" södra poliskår. Och något jag tagit starkt intryck av, när det finns så pass fungerande grannätverk, hästnätverk som det ändock finns i dag är det den informationsspridningen som borde gå före ev. mediainblandning.

Mer info? Att polis och veterinär är inblandade, har varit på platsen och att vet konstaterat att det är ett brännmärke med bokstäver i, vållat av människohand - vad mer begär du? Och ja, det har stått i ett inlägg.

Frysmärkning och brännmärkning är Vitt skiljda saker!!! Det finns ju en anledning till att frysmärkning är lagligt i sverige men inte brännmärkning. Ett ytligt brännmärka ett ungdjur tar inte många sekunder, håll nu i minnet att vi inte vet rasen på ungdjuret i den här frågan - det är en Väldig skillnad mellan att hålla ex. en halvblodsåring mot en quarter åring. Och en välhanterad ettåring är lätt att få fatt i i hagen, att då lyckas hålla järnet mot dess bringa är ingen svår sak. Inte under den korta, korta tid vi diskuterar här. Men hur du ens kan tänka tanken på att "travet frysmärker ju" i en tråd gällande en BRÄNNmärkning av häst - det får du hemskt gärna förklara vidare då det verkligen inte går att likställa. Jag har inte heller några problem med att låta personen som kan det här med brännmärkning gå in i denna tråd och informera dig mer om hur det går till att BRÄNNmärka djur på löpande band - men då får du stå ut med att det är skrivet på engelska för översätta det orkar jag inte.

Mera information innan du förfasar dig? Vad är det för information du vill ha egentligen? I nuläget, dvs innan en utredning är igång på det hela finns den information som är ute här. Punkt! Utgå ifrån det du läst i tråden, avvakta och knip käft under tiden. Mer än vad TS har gett oss (Tillsammans med Annie) kan vi knappast begära i informations väg - men du kanske vill att de ska gå ut och mäta exakta storleken på bokstäverna? Eller kanske experimentera lite med ett elektriskt brännjärn för att se hur många sekunder det krävs innan brännmärket är så pass ytligt som det nu är?

Du ifrågasätter inte, du underminerar och har en allmänt egen attityd gentemot TS. Ifrågasätta får man göra, BÖR man göra - men du börjar glida över på gränsen till att bli löjlig.

Senast ändrad:

I. Men du kan inte mena att du missat historierna om de som faktiskt misshandlat sina hästar för att få vara med i tidningen? .

Mer info? Att polis och veterinär är inblandade, har varit på platsen och att vet konstaterat att det är ett brännmärke med bokstäver i, vållat av människohand - vad mer begär du? Och ja, det har stått i ett inlägg.

men varför är det då brännmärkt utanför brännmärkningen??, på samma sätt som brännmärket?undrar bara.

Och det översta vt jag inget om men det förekommer både försäkringsbedrägerier o hämnd vid skadande av hästar,allt beror inte på idioter som förlustar sig o sedan som Humelihummlan säger, även konstiga skador kan vara av hästarna själva..

*KL*
Har heller inte fattat logiken att ifrågasätta en sådan händelse in i minsta detalj? Makabert beroende av att föreställa sig i bilder hur det hela gick till eller att vara en sådan stor pessimist att man inte tror på någon eller något mer än sig själv? Varför överhuvudtaget ifrågasätta??

Märkligt.

Japp, jag har totalt missat att folk är så media kåta.. men det känns totalt oviktigt, för mig är själva djurplågeriet viktigt och det känns som hela folket behöver få veta vad som pågår och hur djur plågas.
Vilket faktiskt kan leda till ett hårdare straff om en större skara får fakta o info?
Om inte annat har väl även hästsporten media och det är väl bästa sätta informera i?

Sen vet jag inte vad du svammlar om riktigt, att hålla fast en åring pratar jag om, du bubblar om frysmärkning/brännmärkning o skillnader?? Vad har det med saken att göra?? :confused:

Mer info ja?
Det borde tex finnas fler o bättre bilder? Kan vi få se dem? Någon kanske kan indentifiera vad de använt att bränna med?
Fanns det en eldstad eller vad tror vi de använt för att värma järnet? Tror svaret var elektriskt brännare, så vad behövs för att konka med en sån? Skåpbil??
De bör ha varit några stycken för att hålla hästen, värma järnet, hålla isär skinnet och de bör ju varit ganska så häst vana.
Har hästen fått lugnande?
Vad säger polisen om fallet?
Vad säger veterinären om skadan?

har du aldrig sett hur de brännmärkta lastpallarna ser ut? Det är en metallrektangel där bokstäverna är utskurna/upphöjda. Den har.. surprise... en fyrkantig form. Håll med i sinnet nu att, som folk så gärna har upplyst oss om i den här tråden, en ettåring nog protesterar över den här behandlingen - så det hade varit betydligt konstigare om det varit ett exakt, jämndjupt och 110% tydligt brännmärke.

Utan att ge mig in i aktuellt fall, men polisen gör inte den bedömningen du skriver här. De tar däremot upp en bedömning som gjorts av annan mer ska man kalla det behörig person, i det här fallet veterinär.

MEN även de kan ju göra en missbedömning, som när veterinär bedömde det att ett sto blivit skuren i baken och att detta absolut var gjort av en människa. Det visade sig sen att hästen själv åsamkat sig skadan mot en sten, och som sagt detta är skrivet utan att bedöma ursprungsämnet.

*KL*
Har heller inte fattat logiken att ifrågasätta en sådan händelse in i minsta detalj? Makabert beroende av att föreställa sig i bilder hur det hela gick till eller att vara en sådan stor pessimist att man inte tror på någon eller något mer än sig själv? Varför överhuvudtaget ifrågasätta??

Märkligt.

Tur att t ex inte polis agerar som du anser vara korrekt, utan tar reda på fakta, information och utgår ifrån den...

Men ifrågasätter för att få mer info, en helhet att bilda sig en uppfattning på.
Eller så kan man sitta och bli matad med vad alla andra tror, tycker och sen tycka som de o hoppas att det är rätt...

har du aldrig sett hur de brännmärkta lastpallarna ser ut? Det är en metallrektangel där bokstäverna är utskurna/upphöjda. Den har.. surprise... en fyrkantig form. Håll med i sinnet nu att, som folk så gärna har upplyst oss om i den här tråden, en ettåring nog protesterar över den här behandlingen - så det hade varit betydligt konstigare om det varit ett exakt, jämndjupt och 110% tydligt brännmärke.

Fast det tar väl inte mer än nån sekund för att få ett ordentligt märke om man nu använder ett riktigt brännjärn?

Men är du polis och har satt dig in i fallet genom att nysta i ev spår här på Buke???? Jag skrev utifrån en hästägare och privatpersons synsätt. Lägg av med dina psykologiska uttal. Ingen som blir mer impad av dig för alla dina analyser eller ifrågasättningar och framförallt ditt psykologi snack!Låt utbildad polis och andra inblandade göra sitt jobb.Jag tror inte du behöver bry dig hur de löser fallet.

Tack Bewildered! :bow:

Humelibumlan (och andra som uppenbarligen fortfarande tvivlar *tar mig för pannan*):
Nu är det så att som ts tidigare skrivit så finns det TYDLIGA SPÅR I HAGEN efter att människor gått in (där man normalt inte går in) samt att de stått och hållit i hästen där det hänt.

Och snälla du, ett frysmärke blir vitt, ett brännmärke blir rött och sväller. Om jag bränner mig på min hand så får jag märken som sprider sig en del över handen och inte endast på den punkt där jag brännt mig! När det gått ngn dag eller så och den värsta svullnaden lagt sig, först då kan jag se exakt VAR jag brännt mig.

Och du underminerar verkligen TS varning i detta läge! Man går inte ut med en sådan här varning utan klara bevis.

Och ja, det är mkt möjligt att de vämt upp en skylt av ngt slag för att bränna med, eller sådant brännjärn man har för att bränna in i trä. Det är väldigt svårt att svara på, framförallt innan den värsta svullnaden lagt sig.

Tycker det är väldigt trist att folk ska ifrågasätta på detta sätt och underminera varningen! En tråd ger inte tydliga bokstäver om man bränner sig på den.

Så kan folk vara snälla och sluta säga att det är ett skrubbsår?! Ett sådant får man knappast mitt i hagen där det bara är gräs, där spåren efter det skedda finns! *suck*

Mera information innan du förfasar dig? Vad är det för information du vill ha egentligen? I nuläget, dvs innan en utredning är igång på det hela finns den information som är ute här. Punkt! Utgå ifrån det du läst i tråden, avvakta och knip käft under tiden. Mer än vad TS har gett oss (Tillsammans med Annie) kan vi knappast begära i informations väg - men du kanske vill att de ska gå ut och mäta exakta storleken på bokstäverna? Eller kanske experimentera lite med ett elektriskt brännjärn för att se hur många sekunder det krävs innan brännmärket är så pass ytligt som det nu är?

Du ifrågasätter inte, du underminerar och har en allmänt egen attityd gentemot TS. Ifrågasätta får man göra, BÖR man göra - men du börjar glida över på gränsen till att bli löjlig.

Med tanke på din totalat oförmåga att ta in det jag skriver och mina frågor och din alldeles egna tolkning av målet, tonen och intresset i fallet, så förstår jag att du tycker jag är på gränsen att bli löjlig...

Personligen tycker jag du passerat den gränsen med råde här..

Informationen jag vill ha var enkelt, MER information, vilket jag oxå skrivit o frågat om... Det går fint att läsa de frågorna fortsatt och motiveringen varför jag undrar om man kikar lite i tråden! :idea:

Tack Bewildered! :bow:

Humelibumlan (och andra som uppenbarligen fortfarande tvivlar *tar mig för pannan*):
Nu är det så att som ts tidigare skrivit så finns det TYDLIGA SPÅR I HAGEN efter att människor gått in (där man normalt inte går in) samt att de stått och hållit i hästen där det hänt.
Och svaren på de andra frågorna då??

Varför tolkas intresset för mer info som tvivel??

Och snälla du, ett frysmärke blir vitt, ett brännmärke blir rött och sväller. Om jag bränner mig på min hand så får jag märken som sprider sig en del över handen och inte endast på den punkt där jag brännt mig! När det gått ngn dag eller så och den värsta svullnaden lagt sig, först då kan jag se exakt VAR jag brännt mig.
Snälla jag?

Om du bränn märker dig med ett brännjärn som är till för att brännmärka, så ser du exakt vad du brännt in... bränner du dig på något jämnt, som t ex en platta så syns bara "ytan" utan detaljer.
Så, namnet/bokstäver borde vara djupare om de är från ett brännjärn?

Frysmärkningar sväller oxå o bli röda... sen växer det vita hår där...
Men vad har frysmärkningen med detta att göra, hästen blev ju brännmärkt?

Och du underminerar verkligen TS varning i detta läge! Man går inte ut med en sådan här varning utan klara bevis.
Jag tar upp 2 fall om varningar, polisanmälda osv som visat sig vara falskt alarm..

Konstigt att man tycker det undergrävs när man ber om mer info??

Och ja, det är mkt möjligt att de vämt upp en skylt av ngt slag för att bränna med, eller sådant brännjärn man har för att bränna in i trä. Det är väldigt svårt att svara på, framförallt innan den värsta svullnaden lagt sig.

Tycker det är väldigt trist att folk ska ifrågasätta på detta sätt och underminera varningen! En tråd ger inte tydliga bokstäver om man bränner sig på den.
En tråd formad som ett s blir ett s...

Så kan folk vara snälla och sluta säga att det är ett skrubbsår?! Ett sådant får man knappast mitt i hagen där det bara är gräs, där spåren efter det skedda finns! *suck*
Ingen som sagt det är ett skrubb sår, utan det ser ut som ett..

Vad är det för spår? Släp spår av fötter och glidspår efter hovar typ eller?

Och jo, de kan få det av en spark, av att gå omkull, rulla på en sten, klia mot staket/stubbe/träd...
En häst skär inte av sig tungan i hagen heller, om den inet råkar hitta den där i en viss vinkel rakbladsvassa biten på stenen o råkar slicka på den.

Som sagt, jag vill bara ha mer info om vad ts o ni andra vet.
Mer bilder t ex skulle vara perfekt :)

Men är du polis och har satt dig in i fallet genom att nysta i ev spår här på Buke???? Jag skrev utifrån en hästägare och privatpersons synsätt. Lägg av med dina psykologiska uttal. Ingen som blir mer impad av dig för alla dina analyser eller ifrågasättningar och framförallt ditt psykologi snack!Låt utbildad polis och andra inblandade göra sitt jobb.Jag tror inte du behöver bry dig hur de löser fallet.

Hade jag varit hästägaren hade jag verkligen lagt ut all info, bilder och allt annat jag vet för den lilla möjligheten att någon skulle ha något vettigt tips, råd, ide eller kanske vet vem som besitter en brännare och det som de använt att bränna med...

Jag är inte så intresserad av huruvida du är impad eller inte, jag vill som sagt ha mer info i frågan..
Sen att du har väldigt svårt att låta bli att analysera mig eller blubba om annat totalt ovidkommande för tråden och mitt ointresse inför vilken tolkning du gör av mig, är väl snarare ditt och dina problem?

En tråd formad som ett s? Jo, visst, men det här N:et är ju ett tydligt typsnitt med "klackar på som tex times (är inte just times men det har klackar, som jag har hjärnsläpp och inte minns vad det heter). Och jag tror knappast att det blir så av en tråd.

Spåren är mitt i hagen, där det varken finns träd eller sten...

N:et syns ännu tydligare på lilla bilden uppe till vänster (då den större har dålig upplösning pga kameran). Så där syns det hela ännu tydligare.

Och när veterinären tydligt kan se två st N samt ett A så kan det inte vara från vare sig ett träd eller en tråd.

Och brännsåret har inte kunnat bli så djupt då hästen antagligen reagerat starkt.

Ett elektriskt brännjärn kan man värma upp i bilen, detta är inget impulsdåd.

Och att du jämför en uppenbar brännskada med bokstäver med att skära av tungan och ett sticksår är ju bara beklagligt. Visst veterinärer och poliser kan ha fel i vissa lägen men här är det ju så övertydligt med samtliga bevis.

Denna varning är äkta och uppmanar folk att hålla lite utkik samt vara vaksamma. Är det fel i ngt som helst sammanhang? Det är ngt man bör vara oavsett denna vedervärdiga händelse eller ej.

Men om folk inte vill tro på det vi säger så får väl de leva i sin naiva värld.

Och att gå till pressen kan som Bew skrivit ha motsatt effekt än den önskade, det kan ge upphov till fler illdåd. Minns du galningen som hade ihjäl lilla Elin (tror jag det var) efter att ha sett på nyheterna om hur Anna Lindh mördades? Det är bara ett fall i mängden!

En tråd formad som ett s? Jo, visst, men det här N:et är ju ett tydligt typsnitt med "klackar på som tex times (är inte just times men det har klackar, som jag har hjärnsläpp och inte minns vad det heter). Och jag tror knappast att det blir så av en tråd.

Spåren är mitt i hagen, där det varken finns träd eller sten...

N:et syns ännu tydligare på lilla bilden uppe till vänster (då den större har dålig upplösning pga kameran). Så där syns det hela ännu tydligare.

Och när veterinären tydligt kan se två st N samt ett A så kan det inte vara från vare sig ett träd eller en tråd.

Och brännsåret har inte kunnat bli så djupt då hästen antagligen reagerat starkt.

Ett elektriskt brännjärn kan man värma upp i bilen, detta är inget impulsdåd.

Och att du jämför en uppenbar brännskada med bokstäver med att skära av tungan och ett sticksår är ju bara beklagligt. Visst veterinärer och poliser kan ha fel i vissa lägen men här är det ju så övertydligt med samtliga bevis.

Denna varning är äkta och uppmanar folk att hålla lite utkik samt vara vaksamma. Är det fel i ngt som helst sammanhang? Det är ngt man bör vara oavsett denna vedervärdiga händelse eller ej.

Men om folk inte vill tro på det vi säger så får väl de leva i sin naiva värld.

Och att gå till pressen kan som Bew skrivit ha motsatt effekt än den önskade, det kan ge upphov till fler illdåd. Minns du galningen som hade ihjäl lilla Elin (tror jag det var) efter att ha sett på nyheterna om hur Anna Lindh mördades? Det är bara ett fall i mängden!

Skrubbsår kan ju ske på gräs oxå..

Men hur som helst, finns det inga fler bilder?
För som du säger så var det antagligen planerat o risken finns ju att de ger sig på andra hästar med samma brännjärn?
Så ju fler som ser en bra o tydlig bild o lägger den på minnet desto bättre..

Så kontakt med media är inte önskvärt för det finns risk att andra börjar plåga djur?

Det är väl ingen som sagt att de inte tror er?
Det har ifrågasatts och tagits upp exempel där alla trott det handlat om våld men vart en olycka, själv föredrar jag 100 av 100 att det är en olycka o att det inte finns ännu fler idioter där ute som plågar djur, det har inget med naiv att göra, snarare motsatsen.
Vad hade du trott om din häst kommer in med halva tungan avskuren o hängandes utanför hästens mun?

Nu har ju veterinären konstaterat att det rör sig om en brännskada orsakad av människo hand och det är ju fruktansvärt!
Hur som helst tycker jag ni bör lägga ut så mycket ni vet om själva händelsen som möjligt, just för att så många som möjligt ska komma ihåg om dessa ger sig på hästar igen, så kanske det är lättare få fast dem och få dem ordentligt straffade!
Vilket väl är målet?

Förövrigt inget fel att varna till uppmärksamhet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka