Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Är det polisanmält? För det här kommer det säkert att skrivas om.

Men snälla människor! Det ÄR ett brännmärke, gjort av människohand! Veterinär har ju redan konstaterat det och det är fler bokstäver än bara det N:et som syns i bild.

Att ni ens kan tvivla på en sådan sak, det är ju knappast att man skriver ut en varning om man inte är säker på sin sak!

Och att säga att ni sett samma skada på andra hästar som inte är brännmärkta är bara dikt och förbannad lögn!:eek: Jag blir arg, ledsen och upprörd när jag ser att folk försöker vifta bort det och komma med andra förklaringar istället för att ta till sig varningen. Nån måtta får det faktiskt vara.

De som skär hästar verkar ju inte heller få skador själva och då står de ändå bakom hästarna eller hur?

Om jag bränner en häst framifrån försöker den ju backa, följer jag då med och håller fast den i grimman så kan den inte smita så lätt. Framför allt om den bara är året gammal.:cool:

Så snälla, sluta spekulera i om det är en brännskada eller ej och sprid ut varningen istället!:bump:

KL
Då jag har bott många år i USA och sett folk brännmärka hästar och kor så vet jag att är man 3-4 gubbar så är det inga problem alls att brännmärka en vuxen häst el ungdjur utan att ha dom i bås.
Detta är ett brännmärke utan tvekan!
Satans jävla idioter som kan förstöra på detta sätt.

Vart kan jag läsa vad veterinären sagt? Jag fick svaret att TS inte visste vad veterinären sagt?
Är hästen 1 år? Tidigare i tråden beskrivs den som "välhanterad" o att den vet att man sitter fast i grimman o någon håller i den?

1 årngar är nog så starka o jag har själv åkt med släpandes bakom och sett vuxna män flyga med efter dem när de far iväg, så det är då inte bara hålla emot o tro de står kvar snällt och definitivt inte om man gör dem illa...

Jag tycker fortfarande det ser ut som ett vandligt skrubbsår med tillhörande ödem, så kan ni inte lägga ut fler bilder som visar att det är ett brännmärke? Så man ser bokstäver? Kanske någon känner igen vad de brännt med?

Jga tycker det är sunt att ifrågasätta och vilja ha mer fakta innan man sväljer något med buller o bång o skapar oro...

KL
Då jag har bott många år i USA och sett folk brännmärka hästar och kor så vet jag att är man 3-4 gubbar så är det inga problem alls att brännmärka en vuxen häst el ungdjur utan att ha dom i bås.
Detta är ett brännmärke utan tvekan!
Satans jävla idioter som kan förstöra på detta sätt.

Brännmärkningar är väl som frysmärkningar och "bullar ut"? Jag tycker inte dessa ser ut att bulla ut eller svullna i alls?
Så hur kan du vara så säker?

hej igen,

Lite uppdatering. Hästarna är nu flyttade till säker plats. Idag är det otydligare men sent igår kväll var det tydligt A*NN om jag förstått rätt av hästägaren. Texten är uppochner.

Hästen i fråga är mkt välhanterad och vet att sitter man fast i grimman så gör man. Ännu är den knappa året så den väger inte så mycket så den kan hållas fast.

Den andra hästen i hagen har misshandlats med tillhygge i ansiktet som svullnat upp.

Det finns spår efter gärningsmannen/männens bil utanför hagen och spår som leder in i hagen. Man har även funnit platsen där det ägt rum. En gissning är att det använts ett elektriskt brännjärn som är lätt att bära med.

Just nu har den brända hästen ganska ont. Jag avvaktar info då Vet är hos dem just nu.

Vart kan jag läsa vad veterinären sagt? Jag fick svaret att TS inte visste vad veterinären sagt?
Är hästen 1 år? Tidigare i tråden beskrivs den som "välhanterad" o att den vet att man sitter fast i grimman o någon håller i den?

1 årngar är nog så starka o jag har själv åkt med släpandes bakom och sett vuxna män flyga med efter dem när de far iväg, så det är då inte bara hålla emot o tro de står kvar snällt och definitivt inte om man gör dem illa...

Jag tycker fortfarande det ser ut som ett vandligt skrubbsår med tillhörande ödem, så kan ni inte lägga ut fler bilder som visar att det är ett brännmärke? Så man ser bokstäver? Kanske någon känner igen vad de brännt med?

Jga tycker det är sunt att ifrågasätta och vilja ha mer fakta innan man sväljer något med buller o bång o skapar oro...

Läste du det här inlägget? - TYDLIGA bokstäver.

Denna ettåring är väldigt välhanterad och väluppfostrad och då jag känner hästen i fråga vet jag att hur han är. Han står still när man säger till om det, punkt.

Och ja, veterinären har konstaterat att det är ett brännmärke, så nöjer du dig inte med det så vet jag inte vad som kan övertyga dig. Just nu börjar svullnaden gå ned, bränningen sitter lyckligtvis inte så djup så har han tur så blir det inte bestående märken (eller ytterst lite iaf). Han mår efter omständigheterna bra.

Just nu är det svullet dessutom och ju mer svullet desto svårare att se hur det verkligen ser ut. Så av den anledningen är det svårare att se märket nu än förut.

Så nu när både vet. och polis konstaterat att han blivit brännmärkt av människor (eftersom tydliga spår finns i hagen och den mer dominanta och buffliga hagkompisen fått sig en tjonga på skallen) tycker jag att det borde vara slutdiskuterat huruvida det är en brännskada eller ej!:cool:

Jag kan bara instämma:bow: Jag tycker det ser ut som skrubbsår jag också, den har fastnat eller trängts emot tex ett träd. Jag ser inget N och inga andra bokstäver heller.

Hästar skadar sej i hagar och jag tycker inte om när det skapas hysteri , så om det nu så tydligt går att se bokstäver så lägg ut bilder som visar det?
EDtt brännsår borde se helt annorlunda ut, kan jag tycka, det där ser ut som rejält avskrap, helt enkelt, med sår på ett ställe.

Lugna ner dej. Brännt blir det faktiskt också om den trängs mot något och sliter till för att komma loss, av friktionen, det ser ut exakt sådär, så det är väl inte konstigt om man undrar:confused: SÅna skador är inte ovanliga när unga hästar busar med varandra. De svullnar också efter några timmar.
Har du bättre bilder så är det ju bara att lägga ut.

Det är så lätt att skena iväg i fantasin och skapa hysteri, kanske inte så konstgt när det faktiskt finns idioter som skadar hästrar, :mad:

Sen att påstå att man tror att en aldrig så "väluppfostrad" 1-åring skulle stå still när främmande människor håller i och skadar den- hallå!! :eek: Vad kan ni om hästar:cool:

Visst jag har också läst:grin:

Det står en massa gissningar. Jag råkar känna till trakten så jag tror inte det är helt ovanligt med bilspår tex......

Dessutom har jag själv en gång i välrden varit uppjagad ung tjej och träffat många såna genom alla år med hästar, som får ihop både det ena och det andra i sin skräck och upphetsning, så jag säger inte att det inte hänt något men att utifrån vad som sagts och visats här kan det lika väl vara resultatet av upprörda kreativa personers försöka att förklara en skada man inte sett förr.

(Sett och hört det förr, om man säger så)

Det enda jag säger är att såg jag denna skadan på en häst skulle jag trott att den trängts mot tex en trädstam av en kompis......ser ut som tydliga skrapmärken och för det talar även hur de är utbredda och att det sitter ett mindre ovanför dessutom.

Senast ändrad av en moderator:

Det enda jag säger är att såg jag denna skadan på en häst skulle jag trott att den trängts mot tex en trädstam av en kompis......ser ut som tydliga skrapmärken och för det talar även hur de är utbredda och att det sitter ett mindre ovanför dessutom.

Ja hästarna kan kanske ha bråkat med varann? o undrar ändå om det nu skulle vara brännmärkning varför det är brännmärksskador runtomkring det som menas vara brännmärket?:cool:

kanske ligger nå HANINGE kommun skylt eller banderoll och skräpar som hästen nött sig på i farten A N i N ge ? som orsakat brännskada när hästarna kanske gått ihop sig?

Men snälla människor! Det ÄR ett brännmärke, gjort av människohand! Veterinär har ju redan konstaterat det och det är fler bokstäver än bara det N:et som syns i bild.

Att ni ens kan tvivla på en sådan sak, det är ju knappast att man skriver ut en varning om man inte är säker på sin sak!

Och att säga att ni sett samma skada på andra hästar som inte är brännmärkta är bara dikt och förbannad lögn!:eek: Jag blir arg, ledsen och upprörd när jag ser att folk försöker vifta bort det och komma med andra förklaringar istället för att ta till sig varningen. Nån måtta får det faktiskt vara.

De som skär hästar verkar ju inte heller få skador själva och då står de ändå bakom hästarna eller hur?

Om jag bränner en häst framifrån försöker den ju backa, följer jag då med och håller fast den i grimman så kan den inte smita så lätt. Framför allt om den bara är året gammal.:cool:

Så snälla, sluta spekulera i om det är en brännskada eller ej och sprid ut varningen istället!:bump:

Så du påstår att jag ljuger?
Hur kan du ens yttra dig om något som du inte har en aning om. Jo jag HAR sett sådan skador på mina EGNA hästar. Bla har jag en unghäst som skadat sig ordentligt i hagen då han troligtvis gått omkull han har skrubbsår på ena sidan och många av dessa sår ser ut som de som visas på hästen. Dessutom har han en ovana att slå sig på huvudet i tid och otid och har haft en massa skav där pga av det.

Klart man ifrågasätter när man själv med egna ögon sett sådan skador.

Tack för varningen Ts!

Ni andra som inte tror att det är en brännmärkning trotts att det nu ÄR konstaterat av Vet, lägg er energi på annat då ist för att tjafsa såhär! :mad:
Det är ju löjligt!
Tror / tycker ni att det är/ser ut som annat så bara strunta i tråden! Ni har väll annat att lägga er energi och tid på än att tjafsa!

När människor som tycker att de vet bättre vad en häst har för skada än de som har träffat hästen (inkl Vet!) ... *skakar på huvet*
:devil:igt dålig stil.

När man tittar på youtube klippet lite längre upp tar ju själva brännmärkningen inte mer än någon sekund, och jag kan garantera att du kan hålla i en tillgiven häst den stunden (har hållt på med unghästar och avel hela mitt liv). Att hästen i ren reaktion kommer springa bakåt och evt stegra sig vid smärtan är självklart, men då har ju hästen redan hunnit brännas, även om det blir ett otydligt märke..

Jag ser N:et tydligt (ett N som inte kunnat uppkomma vid annan friktion), och tycker det är fruktansvärt, hoppas verkligen dom får tag på den skyldiga!

*kl*

Meningen med tråden är inte att skapa debatt och bråk huruvida det är ett brännmärke eller ej.

Vet har i alla fall konstaterat att det inte är frysmärkt utan brännmärkt. Vet har sett bokstäver och konstaterat att det är gjort av människa.

Det jag ville med tråden är att uppmana hästägare i södra Sthlm att vara uppmärksamma. Inte så att man behöver låsa in sin häst eller vaka i hagen men att kanske ifrågasätta vad okänt folk har för ärende om de verkar "flyta runt" stall och hagar.
Om inte annat kanske man kan skrämma en ev rekande tjuv genom att visa att de blir sedda.

Hästen (som är väldigt välhanterad trots sin unga ålder) verkar ha tagit detta bra. Jag hoppas att brännmärket är tillräckligt grunt för att inte ge några bestående men.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka