Varnad för försäkringsbolaget jag vill ha

Lycanthrope

Trådstartare
Jag var helt inne på att byta till en försäkringsbolag då en släkting varnade mig för det.

Alla bolag har ju skitsnack såklart, och folk som har gott att säga om dom.
Det ska tydligen vara ett bra billigt bolag, tills man får en skada, då ska de enligt denna person vara omöjliga att ha och göra med.

Vet inte om de har något märkligt i sina försäkringsvillkor, jag har ju läst dom.
Allt ska täckas, helförsäkringar till hästarna och hunden.

Hur vet man? :o

Jag får väl inte skriva ut vilket det är heller gissar jag, men det var nog ganska nytt. Enligt den som varnade bytte många till detta när dom kom pga pris osv men många bytte tillbaka till Agria pga de var kassa när något väl hände.

Sv: Varnad för försäkringsbolaget jag vill ha

Jag vet att det finns någon sida där kunder får poängsätta och även kommentera bolaget (försäkringsbolag, affärer och liknande tror jag), nu är det ju bara frågan vad sidan hette... :crazy:

Någon som tittar in kanske förstår vilken sida jag menar?
Själv aktar jag mig för "billiga" bolag, av just den anledningen att när väl ersättningen ska ut så blir det krångel. Väldigt viktigt att ha koll på hur mycket ersättning man har rätt till också. Av nyfikenhet, vilket bolag är det? (PM:a om du vill!)

Många bolag som går in på en marknad gör det med extremt låga premier och kalkylerad förlust för att sno åt sig en kundstock. De är naturligtvis inte intresserade av att betala ut skadeersättning, då går de ju ännu mera back. Efter ett par år höjer de premierna så att de hamnar i nivå med etablerade bolag och då räknar de med att större delen av kundstocken stannar.

Det finns minst ett bolag, vet jag, som har hyfsat låg premie från början men om hästen blir skadad och man får utbetalt på försäkringen höjs premien nästa avtalsperiod, kan vara ganska mycket också.

Jag har blivit varnad för ett annat bolag av en veterinär. Hon sa att får hon in hästar som kan räddas med kostsamma operationer/åtgärder så säger det bolaget oftare nej, än andra dyrare bolag. Det är ett billigt bolag såklart...

Jag valde således ett "dyrt bolag"

D**a har jag haft dåliga erfarenheter utav. Blev påkörd och D**à skulle ersätta mig. I deras standardformulär stog det inte så mkt, bla bla ring personen Borba för att bestämma verkstad som skulle laga bilen. Och jag ringde och ringde och ringde.... Men ingen svarade, prövade att ringa växeln flera gånger för att få hjälp, men dom visste inte vem annars jag kunde ringa än denna Borba.
Till sist svarar Borba, varpå jag påpekar att han inte är så lätt att få tag på. Inte så konstigt... Han är tydligen inte den man skulle prata med...
Men bilen blev ju lagad iaf. Men min bild av dom är att det inte verkar så organiserat

Jag som under årenslopp använt många olika bolag bäde för djur och bilar, har nog både gott och ont om alla. Men det ät bara ett som jag brukar avråda från och det är inte något som nämns i tråden här. Det är inte heller för att de har dåliga försäkringar utan för att de har så "rörigt" att det blir fel. Som en omgång när jag hade tre hästar i bolaget, månadsvis betalning och autogiro då ändrade de system. Vilket skedde i samband med att jag hade huvudförfallodag, så att det blev dyrare var ju inget jag reagerade på direkt. Tre av dessa hästar hade jag här på foder för avel och de åkte hem efter ca ett halvtår och då övergick försäkringarna till ägaren. Kvar hade jag då två små ponnies för ett totalt försäkringsvärde på 10 000. Så döm om min förvåning när premien fortfarande var över 1000 kronor i månaden. Vilket ju skulle innebära att jag betalade mer än deras livvärde i premier under ett år. Vilket är lika med inte lönt att ha försäkring.
När jag kontaktade bolaget blev jag först mycket otrevligt bemött och sedan tog det månader innan de hade rätt ut att det blivit fel när de bytte system och jag hade betalat ganska mycket för mycket i premier.
Detta är bara ett av flera "tillbud" med detta bolaget. Så det är det enda jag avråder ifrån att använda och det är inte för att de har dåliga försäkringar utan det beror mer på de som sköter bolag och administration.

Jag bytte till D*** förra hösten efter en massa strul med det gamla försäkringsbolaget (eller snarare dess ombud som lovade saker och sen inte kunde hålla dom eller ens försöka hjälpa mig att reda ut det som hänt..) Och jag har hittills bara bra saker att säga om det nya bolaget. Dom ersatte både liv och vet på min tävlingshäst då han fick avlivas. Jag tog bort honom innan jag fått beslut om jag fick ersättningen eller inte då han hade såpass ont att jag hade avlivat honom oavsett, men det var inga problem, jag skickade bara in pappren ifrån vet och dom betalade liv en månad senare. Iom att jag bytt försäkringsbolag bara ett par månader innan så trodde jag faktiskt att dom skulle hävda att felet fanns innan och hade inte räknat med att få ut några pengar. Jag är väldigt nöjd, men sen har väl alla bolag några missnöjda kunder. Jag tror att det spelar roll vilket ombud man har, mitt gamla bolag är ett av dom stora och ganska så populärt, men iom att ombudet gjorde som det gjorde så kommer mina djur aldrig vara försäkrade hos dom igen. Sen finns det säkerligen massor med människor som har djuren försäkrade där och är jättenöjda.

Man vet aldrig förrän man upplevt det själv, dessvärre.

Själv är jag otroligt försiktig med att byta bolag, just för att det urholkar försäkringsskyddet rätt rejält. Det ska vara rejält mycket bättre för att jag ska byta. Värt att komma ihåg är också att en tillfällig drive med låga premier alltid övergår i marknadsmässiga premier efter en tid, och då är frågan hur mycket man sparat, om man dessutom räknar med att man försvagat försäkringsskyddet.

Man vet vad man har, men inte vad man får. Ett talesätt som passar in på många situationer.

Alltid haft Agria men bytte när jag blev hästägare efter uppehåll igen. Då provade jag Dina.. var bara strul när hästen blev skadad och de strulade så är tillbaka på Agria igen och älskar dem! Tre olyckshästar på 2 veckor varav en bott på klinik 2 veckor och inte ett tjafs eller strul!

Hur är folksam annars?

Jag byter inte från Agria med storhästen ändå, hon är ju 15,5år och har varit i Agria i 11 år ( utan att använda försäkringen -_- )

Det låter som det är If du pratar om?

Bör man varnas för IF? :eek: Dom har räddat mig flera gånger då jag har "maghund" och jag är otroligt nöjd med dom. Dom har aldrig ifrågasatt någonting hittills och har täckt mer än vad jag trodde dom skulle göra!

Nej, det bör man inte. Man får alltid höra bu eller bä, oavsett försäkringsbolag. Dessutom fick väl If 4,5 av 5 möjliga i betyg av sina kunder i en undersökning angående skadehantering för ett par år sedan (inte helt säker men nått sånt var det). Folksam går t ex under benämningen "Folkskam" men ändå finns det flera som är nöjda med dom. Precis som det finns folk som är nöjda med Dina som nämns i tråden.

Hur vet man då vad man ska välja :eek:

Jag har ju aldrig behövt använda en försäkring eftersom jag aldrig haft skador på något av mina djur under alla år :o:D

Välj efter villkor, inte pris. Vad vill du att försäkringen ska täcka? Jämför mellan bolagen. Kolla upp tidigare omdömen om försäkringsbolaget, är det väldigt väldigt många som påpekar att det är ett dåligt bolag är det förmodligen också så. När någon säger sig vara nöjd, fråga varför. Har de haft en skada? Är det bra villkor? Eller betalar de bara fakturan som kommer varje månad och tycker det är bra så? Precis som tidigare också skrivit, nya bolag med billiga priser ska man passa sig för.

Jag är väldigt noga med att samla mina försäkringar i ett enda bolag då jag tror att det lönar sig i längden. Man kan slippa dubbla självrisker om man t ex har bilen i ett bolag och hemförsäkringen i ett annat och det skulle bli inbrott i bilen. Dessutom har väl de flesta bolag som så att ju fler försäkringar du samlar, desto mer rabatt. Mitt eget bolag har även mervärden om du både har djurförsäkring och stor hemförsäkring, blir jag sjukskriven och inte kan ta hand om mina djur betalar de inackorderingskostander. Är jag på resa och en hund blir akut sjuk kan jag få en ersättningsresa, skulle mina djur orsaka skada är jag befriad från självrisken.

It's a djungle out there ;) men hetsa inte, var noga med att sätta dig in i vad du faktiskt betalar för.

Senast ändrad:

Jag vet flera som haft problem med If och har själv varit kund där en gång och aldrig mer, snacka om oproffessionelt bolag, det var inte bara ett fel som gjordes utan upprepade under lång tid i ett och samma ärende. If har även varit/(är?) med på konsumentverkets svarta lista, så jag håller mig vääääldigt borta från dem, men andra har andra erfarenheter av dem så det är ju upp till var och en att välja, men de har varit i blåsväder många ggr.

...precis som jag och flera är väldigt nöjda med If ;) så är det ju med alla försäkringsbolag. Jag vet flera som har haft otroliga problem med Agria och Folksam. Sen kan man alltid ha oturen att möta stolpskott till skadereglerare som borde byta jobb.

Försökte googla men hittade inget om If och "svarta listan"? Har inte heller upplevt att de varit i "blåsväder många ggr". Länsförsäkringar har det ju däremot stått i tidningen om ett par gånger. Oavsett försäkringsbolag så upplever jag det som att det i 90% av fallen där försäkringstagaren är missnöjd så har det varit försäkringstagaren själv som helt enkelt inte satt sig in i villkoren ordentligt (nu säger jag absolut inte att så är fallet med dig). Många tycker det är krångligt och svårt, och det kan man väl förstå. Men man kan ju inte komma och gnälla sen när man fått en vattentäcka genom tak och inte får ersättning om det i villaförsäkringen står att det endast täcker läckage på marknivå.

Men vilket bolag (hästförsäkring) täcker mest och har överlag bäst villkor?

Ja, jag ska börja läsa också :D

Oj, bra fråga. Jag vet en jättebra sida där det lätt och enkelt går att jämföra bolagens kortvillkor, PM:ar dig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 479
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 931
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 834
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar