Varmvatten.

:crazy::wtf:
DSC_6315.JPG

http://www.azdiyguy.com/2014/06/the-water-heater-forensic-autopsy-not.html

Jag värmer också kallvatten. Men jag förstår inte riktigt vad du ska ha den här "omröstningen" till? Vad spelar det för roll för din partner hur folk på ett forum gör med sitt vatten?

Tänker snarare tvärtom, att hade det varit så att alla här hade svarat "jag brukar ta varmvatten direkt från kranen, det är ingen fara" så hade det kanske spelat roll för TS, som kunnat revidera sin åsikt, medan nu kan hon se att hon kanske inte tänker så tokigt ändå och att hon har fog för att fortsätta göra annorlunda än partnern?

Tänker snarare tvärtom, att hade det varit så att alla här hade svarat "jag brukar ta varmvatten direkt från kranen, det är ingen fara" så hade det kanske spelat roll för TS, som kunnat revidera sin åsikt, medan nu kan hon se att hon kanske inte tänker så tokigt ändå och att hon har fog för att fortsätta göra annorlunda än partnern?

Men varför skulle TS göra likadant som partnern? Att var och en gör på sitt vis, är väl det mest rimliga under alla omständigheter? (Vid större projekt som kräver samarbete, måste man så klart enas om hur man ska göra, men det här är ju inte sådan fråga.)

Men det är väl inte så märkligt att kasta ut en fråga här? Man kan väl lika gärna diskutera varmvattenvanor som sexpartnerval eller kvarginköpsställen?

Nej, frågan är inte märklig. Det jag undrar är hur partnern "hänger ihop" med frågan på buke. Om våra svar tex ska användas till att "rösta ner" partnern, känner jag mig en smula kluven till tråden, tex.

Varför analysera in så mycket i en simpel fråga? ;)

Jag fuskar och tar varmvatten ur kranen de gånger jag ex ska baka. Jag tänker att det inte spelar så stor roll med lite extra utfällningar av koppar mm eftersom det händer max en gång om året :D

Jag slarvar då och då - men som med så mycket annat gör jag det bara om det enbart är jag som ska äta. Andra ska ju inte behöva lida för min lättja ;)

Nej, frågan är inte märklig. Det jag undrar är hur partnern "hänger ihop" med frågan på buke. Om våra svar tex ska användas till att "rösta ner" partnern, känner jag mig en smula kluven till tråden, tex.
Du diskuterar aldrig med den du lever med? Ni bryter inte argument mot varann? Du har aldrig frågat någon annan om något du är osäker på?

Du diskuterar aldrig med den du lever med? Ni bryter inte argument mot varann? Du har aldrig frågat någon annan om något du är osäker på?
Jo. (Fast när det gäller hur man gör diverse småsaker, så är vi väldigt eniga om att var och en gör som den tycker.)

Det som gjorde mig undrande i den här tråden, var TS glada inlägg om att de flesta som svarat tycker som hon. Där blev jag nyfiken.

Jo. (Fast när det gäller hur man gör diverse småsaker, så är vi väldigt eniga om att var och en gör som den tycker.)

Det som gjorde mig undrande i den här tråden, var TS glada inlägg om att de flesta som svarat tycker som hon. Där blev jag nyfiken.

Fast de flesta svaren är ju inte baserade på tyckande utan vad som rekommenderas av hälsoskäl och det är ju inte säkert att alla faktiskt vet om det.

Jag har tex träffat de som inte visste varför det är så viktigt att slänga lågenergilampor på rätt ställa (pga kvicksilver) så jag kan mycket väl tänka mig att många inte vet varför det inte är bra att ta varmvatten till matlagning.

Fast de flesta svaren är ju inte baserade på tyckande utan vad som rekommenderas av hälsoskäl och det är ju inte säkert att alla faktiskt vet om det.

En kombination av tyckande och hälsoskäl, väl? De flesta som svarar tycker att hälsoskälen är en anledning att använda kallt vatten och värma det.

Är väl jag som känner lätt ångest inför att partner skulle komma och säga "jag har minsann frågat ett helt forum, och de tycker alla att du ska göra som jag i den här frågan". :D

Alltså jag använder varmvatten till att duscha i och tvätta händer och liknande. I mat ska det ju generellt vara kokande vatten och då värmer jag kallvatten på platta eller i kastrull. Ska jag baka och ha fingervarmt vatten så tar jag varmvatten ur kranen men oftast är det ju typ mjölk så det värms ju i kastrull ändå.

Ingenting jag funderar över till vardags, med andra ord.

Fast i den här frågan så räcker det att googla så hittar man "hårda fakta" (om koppar) och Livsmedelsverkets rekommendation, så jag ser inte vad som är relevant med hur andra gör. Uppenbarligen vet/bryr sig somliga inte om att man får i sig onödigt mycket koppar genom att förtära varmvatten ur kranen. :nailbiting:

Jag en av dem som inte bryr sig om jag får i mig lite koppar på grund av att jag använder varmvatten direkt ur kranen när jag bakar. Jag bakar som sagt högst en gång om året så faran känns inte akut för min del. Några deciliter varmt kranvatten nån gång om året ställt mot att dagligen inandas bilavgaser från stadstrafik till exempel, tja vår värld är full av otrevligheter som vi får i och på oss dagligen :(

Liknande trådar

Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 179
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
387
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 116
Senast: Badger
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat