Varmstall eller Kallstall - vad föredrar ni?

Sv: Varmstall eller Kallstall - vad föredrar ni?

kallstall utan tvekan. :)

Vi har väl nåt slags mellanting... Stallet är isolerat men inte uppvärmt på något vis.

Nåt fönster är nästan alltid öppet men i år ska vi göra en ny ventilation :) Då kommer allt bli avsevärt bättre. Sadelkammaren är uppvärmd och vi har varmvatten. Ledningarna har frusit en gång, när spånsäckar stod packade mot ledningen så luften inte cirkulerade där.

Håller väl på sin höjd 5 plusgrader när det är som kallast ute. Hästarna står inne så lite som möjligt. Enda kalla stället är foderkammaren som har trappa till logen där det inte är isolerat. Så kylan uppifrån kan användas genom att ha dörren till foderkammaren öppen om det behövs.

Jag har kallstall och skulle inte vilja ha något annat tror jag. Dock är vår ladugård ganska välisolerad så vattnet, ströet m.m fryser inte. Vi har också värmekabel/slinga i våra vattenledningar som sätts på efter behov. Visst är stallet kallt, men det blir varmare när hästarna stått inne en stund. Luften är bra (luktar knappt häst där inne).

Boxarna 4x5 meter och hästarna har tillgång till hö hela tiden.
Hästarna går ute mellan 8-21 på dagarna.

Eftersom det är vår egen gård torkar jag täcken (har bara det till en häst) i mammas källare, i panrummet :p

ett kallstall är tex. ett stall med tak dvs Inte isolerat direkt. Ingen värme, bara skydd från vind och nederbörd i princip. Dvs är rätt så kallt vintertid. (vattnet fryser på vintern i boxarna) men det är alltid bra luft!

Jag kallar mitt stall kallstall, trots att platta, väggar och tak är isolerade. Boxarna har torvbädd som värmer en del den också.

Får många kommentarer om att luften är så bra, och inte blir det superkallt på vintern heller. Men värme eller kyla är inte orsaken till "bra luft". Det avgörande för bra luft är GOD VENTILATION, antigen genom självdrag eller mekaniska lösningar. Ofta när ventilationen inte är bra, verkar det vara så att den är feldimensionerad.

Vart går gränsen mellan kall/varmstall, vid vilka grader? Har aldrig fattat det....:confused:

Vi har så att vattnet inte fryser, uppvärmd sadelkammare o fikarum. Men inga 15 grader i stallet. Räknas det ändå som varmstall bara för att vattnet inte fryser?

Stallet är inte extraisolerad på nåt sätt....

//Domino_s

delvis kl
Jag tycker definitionen kan vara stängt eller öppet stall. Dvs ett kallstall är alltid öppet så temperaturen är ungefär lika både inne och ute. Däremot kan det vara isolerat ffa taket vilket är att föredra på sommaren när solen lyser starkt = inte lika varmt inne. I ett varmstall stänger man dörrarna på vintern så det inte blir kallt.

Jag föredrar att hålla dörrarna öppna = kallstall. Man kan ju ha en uppvärmd sadelkammare/fikarum för de tvåbentas skull.

Jag har och föredrar kallstall.

Bättre luft, de kan stå med samma täcken ute som inne(om man har välinpassade sådanna såklart!)

Vattnet löste vi med att ha varmvatten (5+) som cirkulerar i ledningarna, har inte haft problem änsålänge.

Visst är det kallt att styå och borsta i boxen i -15 eller mer, men vi löste detta e genom att bygga ett isolerat värmerum där det är värme på på vintern.

Helt klart ett isolerat där man kan välja när det blir riktigt kallt.

Hellre lösdrift än oisolerat- så hästarna kan röra sig o hålla ihop.

Sen beror det väl på- om den är klippt o tränas.

det är ganska skönt för den att kunna vara inne utan täcke- lufta pälsen. Mkt lättare att den torkar.

vill inte att de ska ligga på kall yta.

såg många kallstallar där vägg o tak var svart av mögel pga fukten- de senaste vintrarna.

För mig personligen spelar det ingen roll- när man kan gå in o värma sig när man har dem hemma.:banana:
skillnad var det när man var tvungen att vara i stallet många timmar- blev varm sen nerkyld o upprepas för varje ridtur.

Vi har förmånen att ha den för mig och min häst perfekta lösningen!

Står i kallstall, oisolerat och håller några minusgrader på vintern. Jättebra luft där inne och min häst får ju rejält med vinterpäls så jag tror att han gillar att det är svalt men inte tokkallt inne i stallet. Känns som om det vore sämre att ha honom i varmstall eftersom han går utan täcke ute i normalfallet (normalfallet innebär alltså när det inte ligger kring nollgradigt och kommer nederbörd eller när det är TOK-kallt, då får han ett tunt vintertäcke på sig) och jag tror att det inte är bra för honom att temperaturen växlar allt för mycket.

Eluppvärmda vattenkoppar löser vattenbekymret och en rejäl bädd gör att ströet aldrig fryser på vintern. Har aldrig sett min häst se det minsta frusen ut i stallet faktiskt.

Sedan har vi tillgång till varmstall också, stallägaren har ju ett sådant också!!! Så om Tom är blöt eller svettig efter en ridtur kan jag ställa in honom så att han får torka i värmen. Vi kan också stå i varmstallet och göra i ordning oss inför rid eller körtur etc. Detsamma gäller att om vi skulle behöva duscha hästen på vintern så kan han dels få duscha i varmvatten inne och dels få stå och torka i lugn och ro - under förutsättning att matte har planerat så väl att de andra hästarna inte ska in just då vill säga.

Så för mig är kallstall med tillgång till varmstall den perfekta lösningen.

varmt såklart. har tillräckligt stora problem att röra mig på vintern om det inte ska vara minusgrader i stallet. huuuh... då kan jag inte vistas där. gissar att det ligger runt 5 grader när det är som kallast.

har man bra ventilation, isloerat och högt i tak så blir det inte dålig luft.:)

Står just nu i någon slags mellanting - stallet är isolerat men dörrarna (3 st) och 2 fönster är alltid öppna så länge temperaturen inte går under -5 grader. Blir det kallare är enbart "smådörrarna" öppna. I princip är det aldrig minusgrader i stallet, även om min pålles vattenhink ibland fryser på dagarna när det är riktigt kallt - hans box är precis vid dörren. Har stått i varmstall förut där temp alltid var +10 grader. Jag gillar det inte - vill ha dörrarna öppna.
Det ultimata vore, som någon tidigare skrivit, att ha kallt i stallet och sedan en "skötavdelning" som är varmare. Vi har dock varmt i köket, sadelkammaren och på toa, så det går ju ingen nöd på människorna i vårt stall.. ;)

Jag föredrar helt klart kallstall. Men nu har jag iof bara varit i ett varmstall. Det höll 15 grader och hade fruktansvärt dålig luft. Inte bra för hästarna att gå från 15 plusgrader till 20 minusgrader när de ska ut i hagen. Det blir en skillnad på 35 grader:crazy:. Men man brukar kanske inte ha så varmt i andra varmstall? Enda gången jag kan tänka mig en fördel med varmstall är om man har helklippt häst, just för att den ska få vara utan täcke nattetid.

Själv har jag kallstall och är mycket nöjd med det. Bra luft och inga stora skillnader i temperatur. Har alltid dörrarna öppna tills det börjar bli minusgrader. Desto fler minusgrader, desto mer stänger jag till. De senaste åren har vi inte haft särskilt kallt på vintrarna, så vi har lyckats hålla temperaturen runt eller över nollan under frysperioderna. Förr om åren när jag var lite kunde temperaturerna ligga på 20-25 minusgrader. Då gäller det att se till att ha vattenrör som är väl isolerade alt. värmeslingor runt rören. Just frusna vattenrör är för mig den enda nackdelen med kallstall. Jag har unghästen otäckad och gammeltanten halvklipper jag, så hon har ett tunnt täcke ute i hagen (7-21) och får vara naken fis på natten. Tycker det är toppen!

Personligen avskyr jag dock kyla, så ovanstående resonemang är helt byggt på hästarnas välmående:D!

tycker du att isolerat stall måst ha stängda dörrar o fönster jämt?
däremot är det ju bra att kunna stänga när det är storm med regn eller snö- enda ggn som jag bommar till.

däremot är det ju bra att kunna stänga när det är storm med regn eller snö- enda ggn som jag bommar till.

Absolut inte. Detta stallet är från början byggt som varmstall med ventilation å det hele. Men, den funkade inte särskilt bra så när nya ägaren tog över blev det öppna dörrar i stället. Mycket bättre luft!
Vi stänger också till när det regnar på tvären..

Aha. Du kanske menar det jag skrev om mitt gamla varmstall?!
Där fick man inte ha dörrarna öppna - inte ens på våren när det var härlig luft ute och fågelkvitter - då funkade inte ventilationen nämligen :crazy:

Jag håller med dig!

Jag föredrar varmstall med god ventilation och där temperaturskillnaden inte blir allt för stor.

Kallstall eller varmstall beror väl lite på var i Sverige man bor någonstans. Jag bor så långt söderut man kan komma (eller nästan) och jag ser ingen som helst anledning till att ha varmstall.

Jag har kallstall med en isolerad och uppvärmd sadelkammare där det finns varmvatten och möjlighet att torka täcken. Suveränt bra luft i stallet för hästarna - och jag prioriterar hästarnas hälsa framför mitt eget välbefinnande. Men det blir ju aldrig så kallt här nere i södern. Vattnet i vattenhinkarna fryser kanske max 2-3 dagar om året och fruset strö i boxarna har jag aldrig upplevt!

Har stått i både och och jag väljer absolut VARMSTALL!

I kallstall frös bädden (torv) så det gick itne att mocka på flera veckor, vattnet frös i hinkarna så hästen hade aldrig vatten (bara en stund efter att man varit där) och man frös häcken av sig när man var där och ville bara åka hem igen. Nej, det var skitäckligt och ryser vid minnet. Aldrig mer! På sommarhalvåret går det an, men inte på vintern!
Varmstall är toppen tycker jag då jag gärna är istallet i flera timmar på vintern och tar hand om min häst vilket han tycker är toppen.
Och hur trevligt är det för hästarna att ligga ner och sova på frusen torv med massa frusen bajs i?

Enkelt att lösa genom att använda torr spån. Sen finns det vattenkoppar med uppvärmning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: Santoxen
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·
Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
3 087
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar