Varmstall eller Kallstall - vad föredrar ni?

Sv: Varmstall eller Kallstall - vad föredrar ni?

Återigen, definitionen på varmstall är om det är tempererat, dvs värme reglerat av en artificiell värme källa så att det håller en jämn temperatur. se Morvanmorrs svar!

Men det allra vanligaste är stall som är isolerade eller inte- hur definierar ni det?

Sen undrar jag hur bra det är när luftigheten är på 100% eller nära det.
I ett kallstall har man ju samma ute som "inne"
Tänk att bo i norra Norrland med 30 grader minus.
Man har ju frysit näsan av sig- hur ska man kunna fungera i ett oisolerat:eek::confused:

Jag vill ha varmstall men för hästarnas skull har vi kallstall.

Men det allra vanligaste är stall som är isolerade eller inte- hur definierar ni det?

Sen undrar jag hur bra det är när luftigheten är på 100% eller nära det.
I ett kallstall har man ju samma ute som "inne"
Tänk att bo i norra Norrland med 30 grader minus.
Man har ju frysit näsan av sig- hur ska man kunna fungera i ett oisolerat:eek::confused:

Ja inte är det skönt att vara därinne iaf;)

Kylan i Norr är inte samma som den fuktiga kylan i söder.
-5 (rått o lite blåst) kanske motsvaras av -15 (vindstilla torr luft)

Fast inte är det varmt inte när det kryper neråt -25.
Har värmekabel till vattnet så det fryser inte mer än sista cm på kranen, det fixar sig fort med varmluftspistol.

Mitt stall är oisolerat (brädvägg) men har loft ovanpå. Jag stänger portarna när det är minus och hästarna värmer upp det bra under natten, mer än man kan tro.

Försöker ge fri tillgång på grovfoder då de är vana det ute, det jag är mest bekymrad över är att de inte kan röra sig som de vill inomhus, ej heller söka värme hos varandra, så jag försöker täcka lagom.

du har helt rätt.
Kylan i norr är inte alls lika hemsk.

Jag fryser mest kring nollan. minus 5 är perfekt:banana:
de sista vintrarna i söder har ju varit en enda lång superfuktig period med vattenövermättad mark.:crazy:

Jag har sällan eller aldrig under 0 i stallet- bara om det står öppet någonstans.
Tycker att det är bäst med isolerat stall där man kan reglera med fönster, dörrar o kattluckan;)
Har element där vattnet kommer in i stallet- om det är svinkallt o hästarna är ute.

Jag förstår inte riktigt vitsen med kallstall? Är det inte bättre för hästen att gå på lösdrift då? Själva håller vi på att bygga varmstall, har varit kallstall tidigare och jag är SÅ less på det. Det är som att hela vitsen med stall försvinner då. Våra hästar har gått på lösdrift istället under två vintrar nu (medan vi bygger om).

Visst är det skönt "för oss människor" när det är varmt i stallet. kunna ta av sig jackan,vantar osv... Men hur tror ni hästarna tycker?
Helt oki att låta dom stå ute i 10-20 minusgrader(visst täcke på,men....)Sedan in i ett varmt stall och stå där i 12-18 timmar(oftas fortfarande med täcke på)?
Skulle du själv tycka et var oki att stå ute i kyla och regn hela dagarna och sedan in med pälsen på och dessutom täcke på i kanske 12 plusgrader?
Nej fram för kallstallen och om ite iallafall dörrar öppna.
Och luften i stallet? Har många ggr kommit in i stall där det "slår emot en " utav ammoniak doft" och kvalmigt.
Tänk på era hästar! Inte på er bekvämligehet!!!

Jag förstår inte riktigt vitsen med kallstall? Är det inte bättre för hästen att gå på lösdrift då?

Visst, det kan man tycka. Men vintrarna här i södra Sverige har inte varit så roliga de senaste åren. Förra vintern regnade det (det började vid midsommar och slutade i april) och allting var lera, lera och åter lera. Jag skulle inte vilja ha mina hästar på lösdrift i sådant väder och sådan lera - de behövde komma in i stallet och torka emellanåt.

Immer

Min kompis som bor i skåne fick hålla på och grusa upp hela vintern.

Det gjorde vi också, i viss mån. Men nästan 5 ha blir för mycket att grusa upp :crazy:

Immer

Jag förstår inte riktigt vitsen med kallstall? Är det inte bättre för hästen att gå på lösdrift då? Själva håller vi på att bygga varmstall, har varit kallstall tidigare och jag är SÅ less på det. Det är som att hela vitsen med stall försvinner då. Våra hästar har gått på lösdrift istället under två vintrar nu (medan vi bygger om).

du kanske ska läsa den rätta definitionen av ett kallstall. det betyder nämligen inte ett skjul utan isolering : )

du kanske ska läsa den rätta definitionen av ett kallstall. det betyder nämligen inte ett skjul utan isolering : )

Jag uppfattade kallstall som ett stall utan uppvärmning? Oavsett utseende och isolering :crazy:.

Ok det stämmer ju, men då förstår jag inte din kommentar att du inte förstår vitsen med ett kallstall och att man lika gärna kan ha lösdrift? :confused:

ett isolerat kallstall håller ju temperaturen och ofta är det ca +8 grader i stallet vintertid och bara ngt kallare dagtid om hästarna är ute. plus att man ofta har både varmvatten, värme i ombytes rum, sadelkammare osv.

varför skulle ett sånt stall lika gärna vara lösdrift menar du? det är ju rätt stor skillnad? :confused:

Jag skulle definiera det som kallstall oavsett. Men, jag kan mycket väl ha fel.

Kanske behövs en tredje kategori införas: varmstall, kallstall och väldigt kallt stall (oisolerat då).

Trots att det stall jag har min häst är isolerat skulle jag inte vilja kalla det varmt vintertid. Brrr....

Ett stall utan uppvärmning vill jag ha, men inte ett riktigt kallstall som har samma temperatur som ute. Jag vill inte att vattnet ska frysa tex och det ska vara en ok temperatur att vara i.
I mitt stall blir det någon minusgrad om vintern när hästarna är ute och några plusgrader när de är inne. Det tycker jag är lagom. Tycker inte det är bra om det är allför stor temperaturskillnad mellan ute och inne heller för hästarnas del.

Det sista egna stallet vi hade räknar jag som kallstall. Vi hade isolering i väggarna men inte i taket, där fungerade snön som isolering vintertid. När det var som allra kallast ute (25-30 minus) blev det en tunn ishinna på hinkarna, men hästarna värmde upp stallet väldigt bra. Stallet var 36 m2 åt 2 halvblod och en minishettis. När det blev runt nollan hade vi dörr och fönster på glänt, luften i stallet var jättebra. Fick beröm av djurskyddsinspektör för att det inte ens luktade häst i stallet.
Spånet frös aldrig, men däremot skitkluttarna och man fick ha vantar på sig när man mockade vintertid. Hästarna mådde finemang, ffa minishettisen med sin grisslybjörnspäls. Halvbloden fick ha pyjamas på nätterna.

Till dig som undrade varför man alls har stall när det ändå är kallt:
För min del upplever jag att hästarna vilar på ett helt annat sätt när de är inne i sina boxar än ute i hagen. Sedan tycker jag om att veta att de har det torrt och är i lä när snön yr eller blaskar på vintern. Mina hästar är heller inte särskilt roade av att vara ute i mörker.

Ok det stämmer ju, men då förstår jag inte din kommentar att du inte förstår vitsen med ett kallstall och att man lika gärna kan ha lösdrift? :confused:
ett isolerat kallstall håller ju temperaturen och ofta är det ca +8 grader i stallet vintertid och bara ngt kallare dagtid om hästarna är ute.

Men då är det väl inte ett kallstall, om det är så varmt? Så pass varma stallar har vi aldrig haft ens med isolering och värmefläktar (norra norrbotten):angel:. Med kallstall brukar man mena att det är samma temp inne som ute, det var därför jag pekade på detta med lösdrift, vi menade nog olika :).

kallstall, lätt.

Det håller jämn temperatur både på sommaren och vintern, inga förkyldningar och bättre luft.

skulle aldrig ha hästar i varmstall. behöver dock inte funderar över det då jag har eget stall :love:

Fryst vatten på vintern behöver jag inte oroa mig för heller (cirkulering). Värmereglerande sadelkammare :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: Santoxen
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·
Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
3 087
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar