Varmstall eller Kallstall - vad föredrar ni?

Sv: Varmstall eller Kallstall - vad föredrar ni?

Men då är det väl inte ett kallstall, om det är så varmt? Så pass varma stallar har vi aldrig haft ens med isolering och värmefläktar (norra norrbotten):angel:. Med kallstall brukar man mena att det är samma temp inne som ute, det var därför jag pekade på detta med lösdrift, vi menade nog olika :).

Jo det är ett kallstall, för delen där hästarna vistas värms inte upp annat än av dem själva när de är inne, även om väggarna är isolerade. definitionen återigen av ett kallstall är ett stall (om än isolerat) som inte har en artificiell värmekälla/thermostat som håller stallet i en konstant temperatur.. Det gäller inte ev. ombytes rum eller sadelkammare utan delen där hästarna vistas.
Om du har ett stall utan artificiell uppvärmning som är lite isolerat (inte mycket) så värms det upp av hästarna så det blir flera plusgrader när de är inne, och det behöver inte heller gå ner på frysgrader när hästarna är ute under dagen, även om temperaturen sjunker när hästarna är ute.

Men då är det väl inte ett kallstall, om det är så varmt? Så pass varma stallar har vi aldrig haft ens med isolering och värmefläktar (norra norrbotten):angel:. Med kallstall brukar man mena att det är samma temp inne som ute, det var därför jag pekade på detta med lösdrift, vi menade nog olika :).

Definitionen av kall och varmstall varierar. Vad jag menar med kallstall är precis som du, ett stall som håller samma temperatur inne som ute hela tiden. Andra definerar kallstall som ett stall utan uppvärmning och det skiljer ju en hel del emellan de två.

Tycker båda har varit bra, förutsatt att det är bra ventilation i varmstallet.

För egen del tycker jag däremot inte om engelska boxar, känns opersonligt utan stallgång ;)

Fördelar med kallstall:
- Man mååste inte duscha när man varit där, det luktar fräscht.
- Bättre luft för pålle
- Bättre för hästen att slippa tvära klimatomställningar
- Behöver ej byta täcken på natten
- Går åt mindre halm på vintern, blir ej så blött, pisset fryser

Nackdelar:
- Kallt på vintern
- Kan snöa in..
- Vattnet fryser
- Om man varit ute och ridit kan man inte värma sig i stallet, så man vill gärna ha ett element i sadelkammaren

*kl*

Jag föredrar kallstall...för hästens skull..
Mig själv bekommer det inte vad jag är i för stall men hatar när det blir varmt...Fryser aldrig då jag alltid är igång i stallet och skulle jag börja känna av kylan vid ridturer hoppar jag av och går en stund...men eftersom jag hatar värme (verkligen hatar varma vårar, höstar och sommrar) så trivs jag bra på den kalla delen av året...Fryser hellre än är för varm...
Har aldrig varit med om att ströet frösit...

Jag föredrar kallstall vilket jag har. Hästarna trivs o håller sig friska och vattnet fryser inte. Täcken o sånt torkas i sadelkammaren :)

tänkte på det där med vattnet fryser inte i flera kallstall.
jag antar att det är helt vanliga stallbyggnader som man stänger dörrarna i och så får hästarna upp värmen på natten och håller det någorlunda varmt, iaf såpass varmt så vattnet inte fryser.

I det kallstall jag står i så är det så högt till tak, plus att stallet är så stort, så det får aldrig upp ngn värme, fastän hästarna är inne. Det är i princip lika kallt som det är ute. (och alla vet ju hur det är på vintern och vatten i hagarna = fryser ofta) Detsamma dock om det är varmt ute, då är det varmt i stallet. Dvs det håller i princip samma temperatur som det är ute.

Jag har stått i olika typ av kallstall i flera år och jag gillar det! (med undantag att vatten fryser på vissa ställen) Det är bra luft för hästarna!

Ja, det är nog luften i stallet som är den allra största fördelen.
Mitt stall luktar heller inte häst - jag glömmer ofta bort det, ända tills jag besöker ett stall där det luktar "stall".

Mitt fullblod har bott detta kallstall och allra största delen på lösdrift sedan 2003 och han har i princip aldrig varit snorig eller hostig.
Har även haft honom klippt, då han svettas en hel del med vinterpäls trots att vi till 99% rider utomhus. Har täckat efter behov givetvis.

Även om jag har lösdrift så är hästarna inne i stallet flera timmar per dygn - även om det nödvändigtvis inte är nattetid.

Nä nu ljög jag. Hade ett isolerat kallstall första vintern vi bodde här, lösdriften fanns inte heller då så hästarna var inne på nätterna. Det var jättedålig luft i den delen - den tjänar numera som garage :)

Senast ändrad:

Jag tycker absolut bäst om varmstall. Det är inte så mycket tjafs med täcken, den som släpper ut lägger på ett om det behövs. och hästarna sätetr inte så mycket päls.

tänkte på det där med vattnet fryser inte i flera kallstall.
jag antar att det är helt vanliga stallbyggnader som man stänger dörrarna i och så får hästarna upp värmen på natten och håller det någorlunda varmt, iaf såpass varmt så vattnet inte fryser.

I det kallstall jag står i så är det så högt till tak, plus att stallet är så stort, så det får aldrig upp ngn värme, fastän hästarna är inne. Det är i princip lika kallt som det är ute. (och alla vet ju hur det är på vintern och vatten i hagarna = fryser ofta) Detsamma dock om det är varmt ute, då är det varmt i stallet. Dvs det håller i princip samma temperatur som det är ute.

Jag har stått i olika typ av kallstall i flera år och jag gillar det! (med undantag att vatten fryser på vissa ställen) Det är bra luft för hästarna!

Det du beskriver är i alla fall vad jag menar med ett kallstall. Om hästarna värmer upp det när de är inne så är det inte ett kallstall för mig.
Det finns verkligen olika definitioner av varm och kallstall, det märks.

KL
Tycker att ni som anser att ute/ innetempen bör vara den ungefär densamma är ute o cyklar.

Det kan lätt skilja 20 grader på dag o natt. Lägger man till vind o luftfuktighetsfaktorerna så kan det skilja ännu mer.

Klippta hästar bör skyddas mer än att bara ha täcke på halva kroppen. Virka en mössa:D
Det enda stället på vår kropp som är behårat- släpper igenom en massa värme- så skippa mössan ni som anser att hästarna aldrig behöver täcke eller vindskydd- på hästar som används av oss. Man måste vara konsekvent i sin tro....

Senast ändrad:

Klippta hästar bör skyddas mer än att bara ha täcke på halva kroppen. Virka en mössa:D
Det enda stället på vår kropp som är behårat- släpper igenom en massa värme- så skippa mössan ni som anser att hästarna aldrig behöver täcke eller vindskydd- på hästar som används av oss. Man måste vara konsekvent i sin tro....

du får nog läsa på lite Kurtan : )

Öh... var det till mig? Jag förespråkar inget av vad du skrev så jag är lite förbryllad nu. Det enda jag skrev om var att det finns olika definitioner på kall och varmstall. (och då pratar ju inte alla om samma sak)

Öh... var det till mig? Jag förespråkar inget av vad du skrev så jag är lite förbryllad nu. Det enda jag skrev om var att det finns olika definitioner på kall och varmstall. (och då pratar ju inte alla om samma sak)
--------------------------------------------------------------------------------
KL
Tycker att ni som anser att ute/ innetempen bör vara den ungefär densamma är ute o cyklar.

Det kan lätt skilja 20 grader på dag o natt. Lägger man till vind o luftfuktighetsfaktorerna så kan det skilja ännu mer.
OBServera det fetstilta:D

Det där var mest trams:angel:
MEN visst skiljer det åt Tempen dag som natt- det blir mindre kontraster ute dagtid- stall nattetid

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: Santoxen
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·
Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
3 087
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar