Varmstall eller Kallstall - vad föredrar ni?

Sv: Varmstall eller Kallstall - vad föredrar ni?

gha...nu får jag ju beslutsångest.

står i ett kallstall nu, det är luftigt och fint (oisolerat) ljust.
Vi har vattenhinkar så vattnet fryser ju dock när det är kallt.
får nu välja på att stå kvar i kallstallet, eller så får jag om jag vill ställa dom i ett varm stall på samma gård. (vattenkoppar där)
Jag gillar verkligen kallstallet men det blir väldigt kallt på nätter och vinter, men hästarna är väl vana med det.

Jag rider mkt i ridhus (på gården) så det enda jag har tänkt på är att det ibland är svårt att skritta dom torra innan dom ska in i boxen.
(jag klipper inte mina hästar)

Men annars ser jag mkt fördelar med kallstallet. Även om man själv får klä sig varmt också. Men det kan ju va skönt o slippa att vattnet fryser hela vintern. Den ena hästen är dräktig också, så jag vet inte vad som kan va bäst för den.

så länge ventilationen är bra och hästarna får tillräckligt med tempererat vatten så tror jag det kvittar för hästarnas del.

men för din skuld är ju ett varmt stall betydligt trevligare, så om ventilationen är bra skulle jag valt det.:) särskilt eftersom du ibland får sätta in svettiga hästar.
ska du stå kvar i kallstallet bör du kanske klippa, inte alls bra med svettiga hästar som står och bilr kalla.

känns dumt att klippa, den ena hästen går bara ngn dag/ett par dagar vecka och den rids en del i skogen o ridhuset bara imellanåt.
den andra blir helt dunderpigg utan päls (går inte)

Har bara stått i kallstall, så jag vet inte. Men jag trivs bra pållen med. Varken spånet eller vattnet fryser.
Varmstall är la inte så natuligt för hästarna vet inte hur varmt det är men det är nog stor skillnad när de kommer ut och det är kalla vinter dagar.

***Delvis knapplån***

Jag har aldrig haft häst i varmstall, och skulle inte vilja ha det heller.
De enda fungerande varmstall jag sett har varit på "proffsanläggningar" där allting har varit genomtänkt in i minsta detalj - och dyrt.
De icke-fungerande varmstallen jag besökt har varit fulla av fukt och dålig lukt på grund av bristande ventilation.

Mitt eget kallstall fungerar hur bra som helst. Om det blir riktigt sjukjäkla kallt får hästarna täcken på sig. De får vatten i hink, och vattnet hämtas (med en slang på vinda) från den uppvärmda sadelkammaren. Det är ytterst sällan det fryser i hinkarna, även om det är många minusgrader ute - hästarna är gigantiska element som värmer upp luften i stallet. Trots att vi alltid har fönster och/eller dörrar öppna.

Immer

har kallstall, ströet fryser inte, vattnet fryser inte, har varmvatten i stallet.
blöta täcken hänger vi oftast i sadelkammaren där vi har värme.
så.. inga problem

samma här, alltid haft kallstall och alltid haft ovanstående. Inga problem alls.
skulle aldrig ha varmstall om jag inte var elit ryttare typ :D

ett kallstall är tex. ett stall med tak dvs Inte isolerat direkt. Ingen värme, bara skydd från vind och nederbörd i princip. Dvs är rätt så kallt vintertid. (vattnet fryser på vintern i boxarna) men det är alltid bra luft!

stämmer inte alls att vattnet behöver frysa i boxarna, det har att göra med om kallstallet är isolerat eller ej. ett varmstall är ett stall som har en thermostat som håller temperaturen.

står på anläggning med ridhus , vi har uppvärmd sadelkammare och ombytesrum, och stallet är helt vanligt stall, bara att det inte har en thermostat, utan när hästarna går ut under dagen blir det ngt svalare i stallet och sen värmer hästarna upp det igen när de kommer in. blir en bra och jämn temperatur utan större svängningar, men som sagt, det går aldrig ner på frysgrader ens om stallet är tomt dagtid. vi har dörrarna öppna så länge det är plusgrader ute, och stallet håller sig som sagt varmt och gott. även de gånger vi stänger vintertid håller sig luften fräsh och fin, jämfört med hur det lätt blir i ett tillbommat, tempererat stall.

Senast ändrad:

Vet inte vad man kan kalla det jag har min polle i, murat stall med ännu ett övertak. vi brukar ha fläktar i stallet på vintern då det är som kallast. Vattnet fryser sällan.

Som jag har det nu, något slags mellanting, isolerat stall med möjlighet att öppna ordentliga fönster och med bra ventilation i stallet.

Sadelkammaren är dock varm och torr, dock så bra isolerad att man knappt behöver värma på på vintern, inte kallt och täcken, schabrak med mera torkar så fint så :)

stämmer inte alls att vattnet behöver frysa i boxarna, det har att göra med om kallstallet är isolerat eller ej. ett varmstall är ett stall som har en thermostat som håller temperaturen.

står på anläggning med ridhus , vi har uppvärmd sadelkammare och ombytesrum, och stallet är helt vanligt stall, bara att det inte har en thermostat, utan när hästarna går ut under dagen blir det ngt svalare i stallet och sen värmer hästarna upp det igen när de kommer in. blir en bra och jämn temperatur utan större svängningar, men som sagt, det går aldrig ner på frysgrader ens om stallet är tomt dagtid. vi har dörrarna öppna så länge det är plusgrader ute, och stallet håller sig som sagt varmt och gott. även de gånger vi stänger vintertid håller sig luften fräsh och fin, jämfört med hur det lätt blir i ett tillbommat, tempererat stall.

sådant stall har jag också stått i, men så är inte det "kallstall" jag står i nu. Det värms inte upp utan håller ungefär samma temperatur som utomhus, nååågot varmare kanske än ute eftersom man kan stänga för dörrar men nästintill samma temp som ute.

sådant stall har jag också stått i, men så är inte det "kallstall" jag står i nu. Det värms inte upp utan håller ungefär samma temperatur som utomhus, nååågot varmare kanske än ute eftersom man kan stänga för dörrar men nästintill samma temp som ute.

Japp så kan det vara, men det är inte definitionen av ett kallstall, dvs själva definitionen kallstall betyder INTE att det blir samma temperatur inne som ute, utan att det saknar thermostat.

Jaha:idea: Är det det ni kallar för "varmstall":grin:

Finns det överhuvudtaget?

de flesta värms väl upp just av värmen från hästarna.

jag trodde varmstall=isolerat. men isf har även jag kallstall då, för fläkt sätter jag endast på vid riktig sprängkyla.

sadelkammaren håller dock minimum 15 pluss året om.

Har varmstall som håller på att bli kallstall. Gillar inte mitt varmstall iaf får dålig luft så nu tror jag att det blir bra. Vattnet har allt frusit någon gång iaf fast vi haft varmstall men det är otroligt sällan. Får väl se nu hur ofta jag får bära vatten men det får jag se som gratis motion.

Japp så kan det vara, men det är inte definitionen av ett kallstall, dvs själva definitionen kallstall betyder INTE att det blir samma temperatur inne som ute, utan att det saknar thermostat.

tror de flesta i tråden definierar "varmstall" = isolerat, vilket även jag gör. Isf har nog de flesta nån typ av kallstall.

Jag har en värmekälla (golvvärme i stallgången) men aldrig använt det under de fyra vintarar stallet varit i bruk.

tror de flesta i tråden definierar "varmstall" = isolerat, vilket även jag gör. Isf har nog de flesta nån typ av kallstall.

Jag har en värmekälla (golvvärme i stallgången) men aldrig använt det under de fyra vintarar stallet varit i bruk.

Ja uppenbarligen, men det är inte termens grund betydelse.

Nae - jag definierar varmstall som ett stall som håller en viss temperatur oavsett utetemperatur. Jag har stått i ett sådant, där temp på vintern alltid var 10 -12 grader pluss. Var det riktigt kallt ute kördes värmefläkten. Många travstall (åtm på de större travbanorna) är också varma i bemärkelsen uppvärmda. Det verkar dock ganska ovanligt bland "vanliga" ridhäststall.

Av bekvämlighetsskäl från min sida föredrar jag varmstall.
Vattnet fryser inte.
Jag slipper frysa.
Hästen behöver inte stå med tjocka täcken i stallet.

Nu har jag ändå hästen i ett kallstall, vi trivs bra men det hade varit skönt att slippa frysa på vintern :)

Spännande fråga! Jag vet knappt vad som är vad... Är ett varmstall uppvärmt så att det håller 10-15 grader även på vintern, eller räknas det som varmstall bara det inte är öppet till nock och har springor mellan plankorna för självdrag?

Vad är mitt stall? Jag tror kallstall, men jag vet inte - ni kan väl hjälpa mig :): Murade väggar, träinnertak till oisolerad höskulle. Öppna dörrar så länge vattnet inte fryser (börjar stänga dörren när det går mot nollan), men skapligt bra luft även på vintermorgnar. Innertemperatur i stallet vid 10- ungefär +2. På sommaren är det svalt p g a de murade väggarna och höskullen (däruppe blir det dock varmt). Vattnet brukar hålla sig flytande, vi bäddar in tanken i halm framåt senhösten.

Korthåriga och klippta hästar täckas under vintern, och jag har aldrig märkt att de skulle tycka det var för kallt. Om man inte helklipper, och det inte är riktigt, riktigt kallt fixar de ju att lufta pälsen ett par timmar inomhus ändå. det är ju inget regn/snöfall eller större drag inne.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: Santoxen
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·
Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
3 087
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar