Värmningar...

MajLill

Trådstartare
Hej.
Hur ser man att en travhäst värmer bra inför ett lopp? Vet att blank päls och att den klipper med öronen är ett bra tecken, men vad ska man titta på för att se ifall aktionen är bra eller dålig!? Fram eller bakaktion?

Hur ser man att hästen är "rytmisk" eller "orytmisk"? Finns det något knep att lära sig se detta?

Sv: Värmningar...

Jag tycker det är hopplöst att se "värmningsvinnare"...den som ser kanonfin ut , kanske bara ser ut det i värmningen, medans en knackig flegmatisk häst tar fram skallen när loppet går...
Sen om man är på trav ofta och ser samma hästar flera ggr kan man ju se en formförbättring på en del hästar.

Jag har t ex en 5 åring som bara springer o bromsar i värmningen, han slår nästan knut på sig själv och är böjd som en krok och smågalopperar..han vinner inte ofta men han kämpar alltid hjärligt i loppen...

Finns vissa hästar som verkligen värmer som "kameler" och sen som du säger, att när det gäller så skärper dom till sig enormt när det drar ihop sig till lopp. Dom vet alltså när det gäller.

En annan fråga som kanske är lite utanför ämnet. Förra helgen på V75"brännde" många, ja faktiskt alla favoriter. Finns det nån förklaring till sämre prestationer på våren, att det har med årstiden att göra?
Har hört att när hästar fäller vinterpälsen så presterar dom sämre. Stämmer detta? Har alla varmblod tjockare päls på vintern?

När det gäller värmningar är det erfarenhet som är det viktigaste. Det handlar om att se många värmningar och sedan komma ihåg från start till start. Hur brukar den se ut?

Vissa hästar värmer med skor och kör barfota i lopp. Då kan det "kännas" som att det är en helt ny häst som kommer ut i loppet, jämfört med den man såg i värmningen.

Ja såklart har dom vinterpäls som alla andra hstar, men de senaste åren har en del tränare "förlängt" de ljusa timmarna med lysrör för hästana och de hästarna ser fakrisk ut som dom har sommarpäls helt å hållet.
F.ö så är det väldigt olika hur hästar reagerar på pälssättning/fällning. Sen kan det vara omställningar för hästarna att gå från hårda vinterbanor till lösare sommarbanor..en del hästar kan då får riktig träningsvärk i om det annorlunda underlaget.

Ok, tack för utförliga svar martha!

Giantchill> Ja det är nog som du säger. Erfarenhet är det som gäller, att följa hästar man är intresserad av och se hur dom värmer från gång till gång med / utan skor samt annan förändring i utrustningsväg!

Vi är lite inne på skoryck nu förresten. Lustigt att en del tränare brukar bagatellisera skoryck och säga att det inte gör nån större skillnad. Men varför rycker man dom då ifall det inte har någon effekt!?
Svanstedts skoryck på Gidde Palema i Guld-divisionen för en del år sen är ett exempel på där det blev som en helt ny häst! :)

Kanske för att det kan vara tveeggat att rycka skorna - det finns ju de som ryckt skorna "på chans" utan att han provat i tävlingsmässigt tempo innan och fått en hoppande kråka. Och så de som fötterna inte hållit hela loppet på.

min ena ska gå barfota fram, men har som förståeligt inte kunna gjort det under vintern. Har gjort tre starter för mig, alla med skor. fyra som bäst.

Var på valla i onsdags, ryckte skorna, hästen skrällde och vann till 217 gånger pengarna. Om det var enbart för skorna vet jag inte, men absolut att det hjälpte till. Kom in med tussar och norsken kvar, och såg ut som han gått ett lugnt träningsjobb hemma.

Kanske för att det kan vara tveeggat att rycka skorna - det finns ju de som ryckt skorna "på chans" utan att han provat i tävlingsmässigt tempo innan och fått en hoppande kråka. Och så de som fötterna inte hållit hela loppet på.
Precis, att se ut som en "helt ny häst" kan också vara i negativ bemärkelse.

Jag kommer väl ihåg det skorycket på Gidde. Svanen hade sagt att han skulle gå med skor men ryckte dom ändå precis innan start. Spelkolektivet vart oxtokigt för att dom inte fått infon. Jag fick reda på det via ATG's live-sändning och tjänade en liten slant på att vara uppmärksam! :)

Som ni säger, har tränaren inte testat barfotakörning i träningsrundan så blir det lite "gambling" att plötsligt rycka dom inför ett lopp.

Det kan gå åt pipsvängen eller så blir det som med din häst jassica! Florida var ju bra. Sa inte Åke att din häst hade tidigare bara bromsat i loppen, men så nu helt plötsligt tog han i så det knakade! Kan vara skorycket, men det kan ju vara vad som helst runt hästen som fått honom att känna att det är kul att ge järnet i loppet! Ni hade inte haft foderbyte el.dyl.?
Han lär nog inte stå i 217 ggr pengarna i nästa lopp! :)
Grattis till framgången!

Det där att han sprungit oh bromsat är lite uppförstorat, sist han starta var på gävle, då blev han fast invändigt, och åke hade ALLT i tömmarna, minsta han hade gått på han hade han klättrat över ryggen före. Gången innan var han fyra, och då var han nog lite seg på upploppet, men säkrskilt speedig är han inte, men upopenbarligen kan han dra en repa =)

Men det är skit samma, han vann, och det var ju kul=) Nä inga ändringar, står att ha fått vila, men det stämmer inte, han har stått inne pga för dåligt med poäng, och under tiden har han ridits. och gått något banjobb.

Nä du, det blir nog inte det oddset på ett tag, so mdet stod i tidningen, det var historiskt.

Kul att få förstahandsinformation om hästen och hur det egentligen ligger till med saker o ting! Såg förresten att det är fin stam i hästen, styrka från Tibur och farsan var hedershästen Baron Karsk.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 364
Senast: Hellhound
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 417
Senast: MML
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 236
Senast: Twihard
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat