Värmeväxlare avlopp

majola

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av värmeväxlare i avloppsledningarna i ett vanligt enfamiljshus?

Kan ni berätta lite om vad det kostade att bygga in, hur mycket värme ni utvinner, underhåll osv?

Sv: Värmeväxlare avlopp

Jag kan nog säga på ganska så rak arm att det inte kommer att löna sig, besparingen kommer att vara för liten i ett enfamiljshus. Dom flesta tester har gjorts på flerfamiljshus och besparingen verkar inte vara så märkvärdig. Om ni inte duschar i 5 timmar om dagen iofs...

Nej det gör vi förstås inte. ;)

Men vi har tvättmaskin och diskmaskin så det känns ju som rätt mycket värme som bara rinner iväg i avloppet.

Men som sagt, vi har hittills inte hittat några som helst uppgifter om vad det kan tänkas kosta. Ska dock träffa vår arkitekt på torsdag och fråga då, men det är ju alltid käckt att ha lite på fötterna innan.

Är det någon här som har erfarenhet av värmeväxlare i avloppsledningarna i ett vanligt enfamiljshus?

Kan ni berätta lite om vad det kostade att bygga in, hur mycket värme ni utvinner, underhåll osv?

Jag har inte erfarenhet i så liten skala,men i större.
För att det skall fungera någorlunda måste man separera avloppet,så att vatten med innehållande fett, leds förbi vvx,annars sätter den igen.med dyrt underhåll som följd.
Investeringskostnaderna i ett litet hushåll kan knappast hämtas hem under överskådlig tid,känns det som.

Jag har inte erfarenhet i så liten skala,men i större.
För att det skall fungera någorlunda måste man separera avloppet,så att vatten med innehållande fett, leds förbi vvx,annars sätter den igen.med dyrt underhåll som följd.
Investeringskostnaderna i ett litet hushåll kan knappast hämtas hem under överskådlig tid,känns det som.

Men det finns väl 4" cu rör som man kan ansluta och växla av vämen med va? Såg nått som var färdigt med slingor på, dock är det säkert skitdyrt. Enda gången det kan vara sparsamt är väl om man anväder det i duschar i typ badhus och andra storkonsumenter av varmvatten. Kanske funkar bra om det är nått större system i någon kylanläggning eller motsvarande.

OK, tack för infon om separerade avlopp. Sånt är viktigt att veta.

Vi har valt att lägga stor vikt vid energisparande åtgärder, även om det tar ganska lång tid innnan de amortiserar sig. Men någonstans måste man ju dra gränsen också även om vi inte bara räknar det rent finansiella utan även vill ta miljöhänsyn.

Vi träffade en energisnubbe (rådgivare) på en tillställning nyligen och han hade installerat vvx + jordvärme i sitt hus som han byggde redan för trettio år sedan och är fortfarande mycket nöjd.

Men han är säkert lite extrem.

För övrigt berättade han att han precis höll på och planerade uppvärmningskonceptet för just ett gym och där ska de sätta in vvx. De har ju ca 20 duschar som går nästan hela dagarna...

Liknande trådar

Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 263
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA