Värmeslag?

P

pumpqin

Det här kanske är en dum fråga, men jag ställer den ändå.
Kan hundar få värmeslag? Och i såna fall, vad gör man åt det?

Vad ska man tänka på när det är såhär varmt?

Min hund har självklart fri tillgång till rent vatten hela tiden och vi går bara korta(!) rundor i skuggan när det är som varmast men endå är han helt slut när vi kommer in. Kan man underlätta mer för honom på något sätt?

Tacksam för alla svar :bow:

Sv: Värmeslag?

Hundar kan förhållandevis lätt få värmeslag.
Korta promenader under dagen, kanske en basäng med kallt vatten eller en blöt, sval handduk att ligga på är en bra idé.

Vi har tyvärr ingen möjlighet till bassäng då vi bor i lägenhet, men annars vore det en dröm för vår vattenälskadehund. ;) Men en blöt handduk ska jag prova! :)

Jag har samma problem som dig men min hund.Han har jätte svårt med värmen.Efter som vi är i stallet nästan hela dagarna,så köpte jag en liten barn bassäng till hunden.Där kan han svalka sig när han vill.
Kostade femtio spänn på W***y,s.

Smart! Det ska jag göra sen när vi ska vara i stallet en massa (han är fortfarande valp, så det är ett bra tag kvar tills det blir heldagar i stallet..)

Kanske kan deala till mig med föreningen att få ha en bassäng på gräsmattan nedanför :angel:
Fast det tror jag inte att de går med på. :rofl:

de fins kylhalsband att köpa . sägs att dom ska vara toppen bra,, sen räcker de me om man spolar kallvatten på hals och tass områden ! :D

Om en hund får värmeslag så måste man se till att kyla den illakvickt!

Om det är allvarligt så kan man sätta in hunden i dushen eller ett bad med kallvatten alt slangen.

Om inte hunden blir nerkyld i tid så dör den.

Om den håller på att få värmeslag, så se till att få trampdynorna och ryggen våta/våt. Man kan ochså kolla tand köttet om det är rött är det allvarligt likså att tungan blir stor och röd.

Det är inte ovanligt att hundar dör av värmeslag, specielt när korkade människor lämmnar dom i kokheta bilar.:mad:

Åh vad bra med en sån här tråd!
Jag funderade faktist på samma sak idag..

Jag kanske också får smyga in med lite funderingar?;)

Jag har en hund som inte kan vara stilla helt enkelt, han springer och busar hela dagarna.. självklart resulterar ju det i att han flåsar och flämtar som en galning, det låter som att han håller på att avlida.. Men har hundar sånt vett att dom själv kan svalka sig när det behövs? vi har nämligen sjön bara en bit från huset där pojkvännens föräldrar bor och vi brukar vara, så atlas kan bada i princip när han vill..

ja oftas bruka dom inse att de e dax att svalka sej men en del kanske inte gör de,, är han så uppstressad kanske du ska träna lite hjärngymastik med han så han blir " skönt trött" ja ha själv en collie/schäfer blandis som är oerhört krävande och bara motion hjälper inte ja måste aktivera henne så hon få använda huvet ! då blir hon trött och vilar ,, och resuterar i att hon inte stressar .. prova de =)

ja oftas bruka dom inse att de e dax att svalka sej men en del kanske inte gör de,, är han så uppstressad kanske du ska träna lite hjärngymastik med han så han blir " skönt trött" ja ha själv en collie/schäfer blandis som är oerhört krävande och bara motion hjälper inte ja måste aktivera henne så hon få använda huvet ! då blir hon trött och vilar ,, och resuterar i att hon inte stressar .. prova de =)

Tack för svaret, grejen är bara den att han får hjärngympa också haha.
Det är bara det att så länge det är andra hundar i närheten vet han inte vad ligga still betyder, han vill bara rejsa och rejsa..

vanligtvis brukar han bara gå ut i vattnet så det täcker benen, men igår tog han sin första simtur :banana:

och tro mig, jag har aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 910
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 750
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka