Värmer ni upp era handar?

supersara

Trådstartare
För några år sedan var jag på ett friskvårds seminarium om hund.
Det var jätte intressant!

En sak som "friskvårdaren" tog upp var hur viktigt det är att värma upp hunden. Som tex om man åker bil ut i skogen för att ta en promenad. Släpper man då bara ut hunden så den får skutta och leka utan att värma upp den så kan den liksom ouppvärmda människor få ont lite här och var.
Att värma upp menas att låta den gå lugnt ett tag först för att mjuka upp sig. (ja, jag vet. Inte alla har hundar som drar en rejäl repa de första de gör)

Problemet är ju att hundar inte alltid visar när de har ont förrän de har jätte ont. Och detta kan ge dem förslitningsskador.

Detta hade inte jag tänkt på utan brukade glatt släppa ut mitt lilla vilddjur ur bilen och lät henne springa som en vettvilling;). Nu har jag henne kopplad i början tills hon är lite uppvärmd.

Hur gör ni?
Tex när ni cyklar med era hundar.

Jag har alltid promenerat i början av cykelturerna, men förut var det främst för att ge henne en chans att kissa och bajsa.
Men egentligen är det väl lika självklar att skritta fram och av hunden som att skritta fram och av hästen:idea:???

Sv: Värmer ni upp era handar?

jag går alltid en stund innan jag cyklar me min hund. sen har jag sagt till min mor att gå med min setter innan hon släpper honom (jakthund) de tycker ja e självklart men min mamma har varit dålig på de..
tror mycke de är därför han har haft problem med sina framben.. han e sällskapshund för de mesta och kan ej vara lös ofta alls pga han går stort. sen ska hon upp o jaga en vecka o då har han fått ont. detta e bättre nu för jag har sagt som du; vi, hästar och alla måste ju värma upp innan :) även han

Nej, jag värmer inte upp bara för att jag ska ha dem lösa. Däremot innan jag cyklar så går man ju ofta en bit innan och rastar (=automatisk uppvärmning).

Värmer ju inte upp på en promenad det gör dom ju själva per automatik då.

men innan skyddet ex värmer jag upp när det börjar bli kallt innan. Sen stretchar hunden efter.

Vi går alltid en bit i början och i slutet av joggingturen för att båda ska värma upp och varva ner. Samma sak ifall vi cyklar.
Dock brukar jag inte tänka på det inför vanliga promenader med lösspringande även om det oftast blir koppel en bit ändå för att komma till lämpligt ställe.

Värmer upp innan arbete och värmer ner efter. Massage och stretching sker regelbundet.

Vi brukar värma upp hundarna innan vi kör ut i spanne med dom, alla gör dock inte de.
Lika viktigt är de att rasta dom efter samt för vår del när hundarna springer 1,2 mil vissa gånger att alltid `Vattna`dom innan!

Vanliga promenaderna är ju så lugna så då gör jag inte så. Men när han är med när jag rider tex och ska trava mycket så blir det uppvärmning innan, vilket ju är rätt logiskt eftersom man skrittar hästen i början. Även innan joggingturer och dylikt, men det har fallit sig ganska naturligt eftersom jag går en bit och rastar honom före och efter. Under själva joggingturen är det spring som gäller, inte stanna och kissa.

När vi var iväg på lure coursing värmde alla upp sina hundar innan genom att gå en del, jogga lite grann och så där. Det kändes ganska självklart när hunden ska springa på det viset. :)

Yes, jag värmer upp (går promenad) med vilddjuren innan de släpps lösa. Det första de gör är alltid att kasta sig iväg i full fart så tja, det känns ganska bra att värma upp innan. Har de gjort mer ansträngande än vanligt "vardagsspring" så stretchar jag också.

Värmer upp hundarna före och går av dem efter ett agilitylopp. Är det småklasser så hinns nervarvningen inte med direkt efter loppet då det är tight mellan hundarnas starter, då blir det promenad med båda efteråt.

Bor så jag helst inte har hundarna lösa direkt utanför dörren, så när möjligheten kommer att släppa dem så är det lagom uppvärmda, och med tanke på farten Cassandra brukar sätta upp :angel: så känns det ganska skönt att hon inte är kall och riskerar sträcka sig.

Självklart värmer vi upp och varvar ner vid cykling också.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 487
Senast: NotlikeI
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 460
Senast: Motacilla
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 346
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka