värme I en hov, fång?

T

Temlan

Har en äldre ponny som i helgen var halt och varm i en hov. Hon har tidigare haft fång så misstänkte det direkt, ringde vet och han sa att man skulle avvakta och se. Han menade att hon kan ha vrickat sig eller att det var något annat eftersom inte hon var hängig, eller att man inte kan känna någon puls i benet.
Hon skoddes förra veckan och före det var det inga problem med henne.
Hon är lite varma ( några grader) i ett framben men man kan inte känna någon puls och hon är pigg som vanligt. Har galla på det benet hon är varm på ( framben) samt bak. Har lindat henne och har på liniment på benen. Veterinären tycker inte att det är fång utan menar på att hon kan ha fått sömstick alt. hovböld. Men borde de inte ha puls "i benet" då? Han menade även att hon kan ha vrickat sig i hagen eller fastnat i lera och utav det blivit varm i hoven.
Hon har alltid varit lite öm om hovarna och vill helst gå på mjukt underlag.. funderade på om hovslagaren har verkat av för mycket? Kan de bli varma i hoven utav det?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: värme I en hov, fång?

Ja de kan bli halta om de verkas för mycket...

Vad hade den för tecken på fång? Bara halt på ett ben? Svårt att vända sig mm??? Är hon mycket halt?

Vårt ena gamla russ sto fick fång i slutet av förra vintern... Hon kan än idag vara lite varmare i framhovarna... men då ej halt.. genom att vi har pratat med vet, så får hon butta om hon ökar för mkt i värme i hovarna än vad som är "vanligt" för att förhindra mer fång..
Hennes ena framhov har efter fånget börjat växa annorlunda, men vi har en bra hovslagare som börjar få ordning på hennes hov.. Det såg förjävligt ut, men hon var INTE halt och hon var lika pigg o glad som innan.

Visste hovslagaren om att det var en fånghäst? Jag antar att du har skor på efter som hon är hovöm.. iaf då sätter de skorna på ett speciellt sätt...

Kan ju finnas mängder med orsaker...

I helgen var hon bara halt i ett ben och det såg man bäst när hon vände. Hon var inte så halt, men det syntes.
När hon hade fång (lindrig) så låg hon ner, ville helst inte gå, hög puls, andades med flankerna, varm i hovarna och matvägrade.
Hovslagaren vet om att det är en fånghäst. Men hon har inte fått någon ändring på hovarna, de ser lika fina ut som de alltid gjort, hovslagaren på Strömsholm tyckte att vi skulle sko henne som vanligt då hon inte hade någon allvarlig fång ( bara fångkänning enligt dem). Har varit i kontakt med veterinären och han tror mer på vrickning än på fång, men blir inte detta bättre åker vi iväg med henne till Strömsholm så de får göra en ordentlig koll.
Vet att fång är en lömsk sjukdom och tar alltid alla tecken på allvar.Vissa tycker tom att man är för petig, men bättre det än att inte bry sig överhuvudtaget.
Vad får russet för foder?

Hade hovis ute till mina igår.Min gammelman har visat hälta i 1 dag så jag bad honom kolla den hoven extra då jag själv inte kände någon värme eller svullnad.Han hittade en hovböld.Så han är nu uppverkad och behandlad. Så man ska aldrig bara låta det vara för att se om de blir bättre.Men såg din hovslagare någon förändring på hoven?

Börja med att ta av skorna. Om problemen har börjat efter skoning så är det förmodlingen sömstick.

Skulle jag oxå gissa. Eller hovböld, som de iofs kan få vid sömstick..

Jag hade bett hovslagaren komma ut och känna efter med visitertången...

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 166
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 945
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 414
Hästvård Min överviktiga sällskapsponny har betett sig underligt idag och jag funderar på fång. Lite bakgrundsinformation. Äter enbart hösilage...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 200
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka