Tidiga fångkänningar?

Och nästa fråga, ingen reaktion alls när hovslagaren var och klämde med visitertången. Är det vanligt?

Det är inte ovanligt iallafall. Det beror helt på hur hovslagaren klämmer, hur illa det är och på hur hästen är. Vissa visar direkt medans andra mörkar.

Självklart är det så. Fick ner henne ganska mycket i vikt i höstas, men tyvärr har halkan gjort att hon inte kunnat motioneras på ridbanan, då hon inte går att rida ut på och lämna den andra hästen själv har hon ökat i vikt igen. Väl medveten om att det är ingen annans fel än mitt.

Nästa fråga, hur nära kan man sko om? Hon är inbokad nästa helg, men bör man vänta längre?

Det är ett aber med lättfödda hästar. Man får räkna på varenda Mj de får i sig och inte överutfodra varken för kyla eller för arbete. Det är inte helt enkelt att hålla dem i lagom hull om de inte kan arbetas heller men det absolut viktigaste är fodret. Man får ge absoluta minimum Ts om det behövs (1 kg Ts/100 kg kroppsvikt och då räknar man på vad hästen ska väga, inte vad den väger) så att hästen inte får i sig mer än hen gör av med och ge sly att tugga på för att tillfredsställa tuggbehovet och för att hålla magen i gång.
Om hästen ska gå på bete är det jätteviktigt att det är ett bete som är anpassat för hästen. Man får använda betesreducerare hela tiden på betet och helst ta bort hästen helt från betet endel av dygnet så att hästen aldrig blir överviktig. Forskning har visat att hästar som går på bete och viss tid har betesreducerare kan få i sig lika mycket på några timmar utan betesreducerare som de annars hade ätit på ett dygn så det hjälper inte att bara ha betesreducerare på viss tid på betet utan man får ta hästen ifrån betet när betesreduceraren tas av. Ju fler gånger hästen får bli överviktig desto större är risken för fång. Var hästen överviktig förra sommaren ökar risken för fång nästa sommar.

Hon kan skos när hon är smärtfri. Om det går nästa helg är ju omöjligt att säga i dagsläget. Det är också viktigt att tån hålls kort för en lång tå ger brytningar i lamellranden.

Noll reaktion, hon är egentligen lite rädd för hovslagaren, och vissa moment som att dra av skon har jag fått göra tidigare då hon tyckte det var obehagligt att han bröt. Så hon har nog inte mörkat eller härdat ut.

Det är inte ovanligt iallafall. Det beror helt på hur hovslagaren klämmer, hur illa det är och på hur hästen är. Vissa visar direkt medans andra mörkar.

Det är ett aber med lättfödda hästar. Man får räkna på varenda Mj de får i sig och inte överutfodra varken för kyla eller för arbete. Det är inte helt enkelt att hålla dem i lagom hull om de inte kan arbetas heller men det absolut viktigaste är fodret. Man får ge absoluta minimum Ts om det behövs (1 kg Ts/100 kg kroppsvikt och då räknar man på vad hästen ska väga, inte vad den väger) så att hästen inte får i sig mer än hen gör av med och ge sly att tugga på för att tillfredsställa tuggbehovet och för att hålla magen i gång.
Om hästen ska gå på bete är det jätteviktigt att det är ett bete som är anpassat för hästen. Man får använda betesreducerare hela tiden på betet och helst ta bort hästen helt från betet endel av dygnet så att hästen aldrig blir överviktig. Forskning har visat att hästar som går på bete och viss tid har betesreducerare kan få i sig lika mycket på några timmar utan betesreducerare som de annars hade ätit på ett dygn så det hjälper inte att bara ha betesreducerare på viss tid på betet utan man får ta hästen ifrån betet när betesreduceraren tas av. Ju fler gånger hästen får bli överviktig desto större är risken för fång. Var hästen överviktig förra sommaren ökar risken för fång nästa sommar.

Hon kan skos när hon är smärtfri. Om det går nästa helg är ju omöjligt att säga i dagsläget. Det är också viktigt att tån hålls kort för en lång tå ger brytningar i lamellranden.
Idag är hon ännu bättre, allmäntillståndet är bra!

Bantade ner henne ordentligt i höstas, så det är bara att börja om med det. Har använt betesreducerare tidigare också, blir att köra vidare på det.

Hur mycket bör en stor/grov d-ponny på 148cm väga? Irish cob är ju ingen nätt ras direkt.

Bantade ner henne ordentligt i höstas, så det är bara att börja om med det. Har använt betesreducerare tidigare också, blir att köra vidare på det.

Hur mycket bör en stor/grov d-ponny på 148cm väga? Irish cob är ju ingen nätt ras direkt.

Min ena är ca 150 cm hög, okänd korsning men väldigt lik en stor islandshäst, dvs. ganska grov. Hennes matchvikt ligger på 390 kg ungefär och jag skulle därför tippa på runt 400 kg för din med. Du kan ju börja med att räkna på 400 kg så får du justera sedan om det behövs. Har du viktmåttband? Om inte så köp det. De kostar inte många kronor. De stämmer inte helt men är ett väldigt bra hjälpmedel för att hålla koll på vikten och därmed få en uppfattning om åt vilket håll det går.

Jag har haft fjordingar hela mitt hästägarliv och den rasen är oftast tjockare än de ska även när de flesta tycker de har tävlingshull. Min 138 cm ligger nog bäst på ca 380 kg men de flesta tyckte han såg bra ut på 426 kg men det fanns då fortfarande att ta på, så att säga.

Den unga, större (runt 146 cm) har jag inte vägt men skulle tippa på att han skulle kunna ligga på 400-420 kg, kanske?

Jag anser väldigt sällan att en ras inte är "nätt" (här får ni förstå mig rätt) då jag tycker att en häst i rätt hull oftast upplevs som "nätt för sin ras" eftersom de allra flesta annars ligger i överhull och upplevs som tyngre och grövre.
Även argument som "de ska ju vara lite tjocka" är mycket vanligt.

Jag har så många bilder på just detta fenomen, där hästar anses vara i rätt hull och sedan bantas ner till det som verkligen är rätt, så ni skulle bli ledsna.

Låt aldrig hästen banta och gå upp, banta och gå upp. Att ha en överviktig/fet häst är aldrig ok, inte ens i några månader om året.

Detta ständiga jobb med balansen mellan tillräckligt med TS och antal timmar ätande är skitjobbigt men måste tas på allvar. Ett jävla skitgöra, kan jag säga.

Jag började ge knappt 6kg, men då får jag minska lite till. Tack för era svar! Självklart ska en häst aldrig vara överviktig. Det är enbart mitt fel och kan inte skylla på något.

Det är väl ättiden som jag tyckte var för kort och dels gick hon tillsammans med ett halvblod som skulle få i sig tillräckligt. Vi har byggt om vindskyddet så dom inte kommer få gå tillsammans längre, tyvärr, då dom är väldigt bra kompisar.

Med inte så nätt ras, tänkte jag att en arab är en nätt ras, ett kallblod är det inte och borde skilja en del i vikt även vid samma mankhöjd. Så ni skulle få en uppfattning om kroppstyp.

Om hon blir frisk, vilket jag tror, blir nog planen att rida in henne klart och sälja som ridhäst istället för sällskap. När jag köpte henne var hon ett stort projekt som var rädd för människor och inte inriden, vi har kommit en god bit på väg, så.det är nog inte omöjligt. Och skaffa en mindre lättfödd kompis!

Jag började ge knappt 6kg, men då får jag minska lite till. Tack för era svar! Självklart ska en häst aldrig vara överviktig. Det är enbart mitt fel och kan inte skylla på något.

Det är väl ättiden som jag tyckte var för kort och dels gick hon tillsammans med ett halvblod som skulle få i sig tillräckligt. Vi har byggt om vindskyddet så dom inte kommer få gå tillsammans längre, tyvärr, då dom är väldigt bra kompisar.

Med inte så nätt ras, tänkte jag att en arab är en nätt ras, ett kallblod är det inte och borde skilja en del i vikt även vid samma mankhöjd. Så ni skulle få en uppfattning om kroppstyp.

Om hon blir frisk, vilket jag tror, blir nog planen att rida in henne klart och sälja som ridhäst istället för sällskap. När jag köpte henne var hon ett stort projekt som var rädd för människor och inte inriden, vi har kommit en god bit på väg, så.det är nog inte omöjligt. Och skaffa en mindre lättfödd kompis!

Tänk bara på att det är 1 kg Ts/100 kg kroppsvikt. Inte 1 kg hö eller hösilage/100 kg kroppsvikt, det blir alltför lite. Har du någon analys så att du vet Ts-halten? Annars om det är hö så kan du räkna med 84% Ts, dvs. 16% är vatten och det får du räkna bort. Ättiden blir kort och man måste komplettera med sly när hästen går på så låg giva. Småmaskiga hönät förlänger också ättiden för de flesta. Det är också viktigt att hästen inte rasar i vikt utan går ner sakta men säkert då snabb viktnedgång är skadligt.

Jo, jag räknade på ca 80%ts. Hon står på halm och pillar i det, kvistar finns tillgängliga. Har gett ca 6kg tidigare och haft en ok nedgång.

De äter ikapp om man tar bort del av dygnet också.

Mina har en mycket liten yta på sommaren för att kunna gå dygnet runt och så har de halm så jag vet att TS räcker till. Det syns direkt när det är tillräckligt lite gräs, då börjar halmen gå åt.

(Istället har de hela hagen såhär års och har hittills i vinter fått ca 80 kg silage att dela på, 3st. Jag älskar vintern!)

De äter ikapp om man tar bort del av dygnet också.

Mina har en mycket liten yta på sommaren för att kunna gå dygnet runt och så har de halm så jag vet att TS räcker till. Det syns direkt när det är tillräckligt lite gräs, då börjar halmen gå åt.

(Istället har de hela hagen såhär års och har hittills i vinter fått ca 80 kg silage att dela på, 3st. Jag älskar vintern!)

Hur menar du nu? Om hästen inte har något gräs att tillgå kan de ju inte äta ikapp. Högivan får man ju anpassa utefter hästens behov.

Om du släpper den på bete som i min värld är just gräs så finns det ju att äta ikapp eller hur?

Jag skrev "Man får använda betesreducerare hela tiden på betet och helst ta bort hästen helt från betet endel av dygnet så att hästen aldrig blir överviktig. Forskning har visat att hästar som går på bete och viss tid har betesreducerare kan få i sig lika mycket på några timmar utan betesreducerare som de annars hade ätit på ett dygn så det hjälper inte att bara ha betesreducerare på viss tid på betet utan man får ta hästen ifrån betet när betesreduceraren tas av."

Det kanske blev otydligt men jag menar alltså att en häst som går med med munkorg på på bete 12 timmar och går utan munkorg i hage utan gräs i 12 timmar kan inte äta ikapp. Det finns ju inget gräs att äta ikapp utav i en hage utan gräs. När hästen går på bete och har munkorg på kan den inte äta ikapp.

Uppdatering, hon går på metacam, är pigg och glad och skos imorgon.
Min fråga till er som är erfarna, kan jag ge fri tillgång till halm eller hur mycket är lämpligt, kompisen har fått en egen hösilagebal och ponnyn är lite deppad ut över det. Sina sex kg/dag tuggar hon nog i sig på två timmar..

Uppdatering, hon går på metacam, är pigg och glad och skos imorgon.
Min fråga till er som är erfarna, kan jag ge fri tillgång till halm eller hur mycket är lämpligt, kompisen har fått en egen hösilagebal och ponnyn är lite deppad ut över det. Sina sex kg/dag tuggar hon nog i sig på två timmar..

Är det okej med veterinären att hon skos på metacam?

Halm innehåller ca 5 mj/kg så fritt hade jag inte gett. Får hon sly? Kan du ge hö i småmaskigt hönät? Det brukar förlänga ättiden. Mina äter 1 kg hö på drygt en timme med småmaskiga hönät. På ca 40 minuter utan hönät. Det tar längre tid för hästarna att äta om nätet hänger helt fritt så att de inte kan ta stöd mot nätet utan verkligen måste nappa ur nätet.

Dela upp givan på minst fyra men gärna sex mål jämt fördelat över dygnet och se till att hon har sly att tugga på hela tiden. Det är bättre än att ge fritt med halm för då kommer hon nog inte gå ner i vikt ändå. Att hon ser ledsen ut är tråkigt men det är för hennes bästa.

Hon står väl inne fortfarande?

Hon är inte så intresserad av slyet
Är det okej med veterinären att hon skos på metacam?

Halm innehåller ca 5 mj/kg så fritt hade jag inte gett. Får hon sly? Kan du ge hö i småmaskigt hönät? Det brukar förlänga ättiden. Mina äter 1 kg hö på drygt en timme med småmaskiga hönät. På ca 40 minuter utan hönät. Det tar längre tid för hästarna att äta om nätet hänger helt fritt så att de inte kan ta stöd mot nätet utan verkligen måste nappa ur nätet.

Dela upp givan på minst fyra men gärna sex mål jämt fördelat över dygnet och se till att hon har sly att tugga på hela tiden. Det är bättre än att ge fritt med halm för då kommer hon nog inte gå ner i vikt ändå. Att hon ser ledsen ut är tråkigt men det är för hennes bästa.

Hon står väl inne fortfarande?
Hon var ohalt innan jag började ge metacam så jag kan inte tänka mig att det ska vara några problem? Någon i tråden sa att det inte var några problem att sko så länge dom inte var halta. Hovslagaren bor på gården och har sett henne varje dag sen dag 1 dessutom.

Hon är inte så intresserad av slyet. Står på halm och tycker bra om att äta den. Men hur många kg halm kan jag ge "utan problem" 2kg? 5kg?

Sex givor får jag inte ihop, jag har dom hemma och fyra är vad jag får ihop, jag får köpa ett nät och sätta upp.

Vi har lösdrift, så vi har byggt om den så hon står där.

Problemet med att sko när hästen står på metacam eller annan smärtlindring är att om det skulle bli så olyckligt att hon får ett sömstick så kommer reaktionen inte genast vilket kan ställa till med problem i form av hovbölder. Sömstick kan ge hovbölder ändå men ser man genast att det har blivit ett sömstick kan man förebygga och därmed minska risken att en hovböld utvecklas.

Om hästen är ohalt, varför får hon då metacam? Metacam ges enbart för hästens komfort, det är alltså inget som läker själva fången.

Vad säger analysen om hö´t? Utan att veta vad hö´t innehåller går det inte att säga x eller y kg. Får hon mer än hon gör av med så kommer hon gå upp i vikt. Får hon mindre så går hon ner. Du måste räkna ut en strikt foderstat som täcker alla hennes behov och hålla dig till den.

Vad ger du för sly?

Har hon värme i lösdriften? Djup bädd? Om inte så är det ju nästan lika illa som att vara ute. Det är bra att hon har begränsad yta men ni måste väl ha boxar med så att ni kan ställa in henne?

Problemet med att sko när hästen står på metacam eller annan smärtlindring är att om det skulle bli så olyckligt att hon får ett sömstick så kommer reaktionen inte genast vilket kan ställa till med problem i form av hovbölder. Sömstick kan ge hovbölder ändå men ser man genast att det har blivit ett sömstick kan man förebygga och därmed minska risken att en hovböld utvecklas.

Om hästen är ohalt, varför får hon då metacam? Metacam ges enbart för hästens komfort, det är alltså inget som läker själva fången.

Vad säger analysen om hö´t? Utan att veta vad hö´t innehåller går det inte att säga x eller y kg. Får hon mer än hon gör av med så kommer hon gå upp i vikt. Får hon mindre så går hon ner. Du måste räkna ut en strikt foderstat som täcker alla hennes behov och hålla dig till den.

Vad ger du för sly?

Har hon värme i lösdriften? Djup bädd? Om inte så är det ju nästan lika illa som att vara ute. Det är bra att hon har begränsad yta men ni måste väl ha boxar med så att ni kan ställa in henne?
Enligt veterinären skulle den antiinflammatoriska egenskapen hjälpa, så jag följer dom råden. Hovslagaren är som sagt medveten om situationen och får safea lite. Finns mycket att ta av så vi får ta försiktigt. Men skulle eg skos förra helgen, så det är verkligen dags.

Inte fått tillbaka analysen än. Men har bantat henne förut då hon har kunnat pilla i lite gammalt gräs och hon var nöjd och gick ner i vikt. Upplever henne hungrigare denna gång, så jag måste ge halm, för hon måste vara lite mer nöjd än såhär, annars tror jag att det blir för hård bantning.

Vi har halmad lösdrift, och betydligt varmare väder. Har bara två hästar och tävlingshästen blir knäpp på box och går inte att ha ute själv, så det är tyvärr ända alternativet.

Vi har slängt ut under vintern, gran, tall, björk och hon visar inget större intresse för något av det.

Självklart ska du följa veterinärens råd men antiinflammatoriska medel har ingen effekt på fång utan ges för att lindra smärta.

Det är viktigt att alltid hålla lagom intervaller för alla hästar så att hovarna aldrig blir för långa för att inte riskera brytningar i lamellranden men jag hade faktiskt inte vågat sko en häst på metacam. Du gör såklart som du vill och känner är bäst. Det är viktigt att hålla tån kort nu så minska intervallerna nu. Hovarna kommer växa fortare än normalt efter fånganfallet och det kan de göra ganska länge. Det är inte ovanligt att en häst som har haft fång behöver halvera sin vanliga intervall eller till och med behöver skos om/verkas oftare ändå.

Samma där, du känner din häst och gör som du känner är bäst. Varför jag frågar efter analysen är för att ibland kan 1,5 kg hö innehålla samma mängd Mj som 2 kg halm och då kan 1,5 kg hö vara att föredra.

Prova med ask och aspsly. Det brukar de flesta tycka är smakligt :)

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 140
Senast: Fibusen
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama