Tidiga fångkänningar?

Om hästen är ohalt, varför får hon då metacam? Metacam ges enbart för hästens komfort, det är alltså inget som läker själva fången.

Tvärtom, metacam och annan NSAID hindrar i själva verket läkningsprocessen. Helt vansinnigt att ge om hästen inte uppvisar smärta eller har kraftig inflammation. Laminitis/fång som uppkommer på grund av en hög insulinhalt i blodet orsakar endast en begränsad inflammation. Jag är inte veterinär men Dr. Eleanor Kellon som är en av världens främsta experter på laminitis/fång menar att det är helt onödigt att ge NSAID till dessa hästar. Nackdelarna överväger fördelarna. Uppvisar hästen smärta är det bättre att ge djävulsklo än något NSAID preparat.

Självklart ska du följa veterinärens råd men antiinflammatoriska medel har ingen effekt på fång utan ges för att lindra smärta.

Det är viktigt att alltid hålla lagom intervaller för alla hästar så att hovarna aldrig blir för långa för att inte riskera brytningar i lamellranden men jag hade faktiskt inte vågat sko en häst på metacam. Du gör såklart som du vill och känner är bäst. Det är viktigt att hålla tån kort nu så minska intervallerna nu. Hovarna kommer växa fortare än normalt efter fånganfallet och det kan de göra ganska länge. Det är inte ovanligt att en häst som har haft fång behöver halvera sin vanliga intervall eller till och med behöver skos om/verkas oftare ändå.

Samma där, du känner din häst och gör som du känner är bäst. Varför jag frågar efter analysen är för att ibland kan 1,5 kg hö innehålla samma mängd Mj som 2 kg halm och då kan 1,5 kg hö vara att föredra.

Prova med ask och aspsly. Det brukar de flesta tycka är smakligt :)
Jag är oerhört tacksam över all info jag kan få!

Hmm, jag vet helt ärligt inte om ask växer här uppe ;D men asp borde jag kunna hitta åt.

Tack igen!

Tvärtom, metacam och annan NSAID hindrar i själva verket läkningsprocessen. Helt vansinnigt att ge om hästen inte uppvisar smärta eller har kraftig inflammation. Laminitis/fång som uppkommer på grund av en hög insulinhalt i blodet orsakar endast en begränsad inflammation. Jag är inte veterinär men Dr. Eleanor Kellon som är en av världens främsta experter på laminitis/fång menar att det är helt onödigt att ge NSAID till dessa hästar. Nackdelarna överväger fördelarna. Uppvisar hästen smärta är det bättre att ge djävulsklo än något NSAID preparat.
På vilket sätt hindrar det? I och med att jag inte har någon egen erfarenhet så känns det inte riktigt bra att gå emot veterinären..

Men djävulsklo har väl samma effekt som NSAID preparat framställda kemiskt? Eller har jag missuppfattat något? Varför är det bättre att ge?

På vilket sätt hindrar det? I och med att jag inte har någon egen erfarenhet så känns det inte riktigt bra att gå emot veterinären..

Kan du kanske ringa till Strömsholm och prata med dem? Jag förstår att du inte vill gå emot veterinärens råd men kanske är Strömsholm bättre uppdaterade än din hemma veterinär?

Kan du kanske ringa till Strömsholm och prata med dem? Jag förstår att du inte vill gå emot veterinärens råd men kanske är Strömsholm bättre uppdaterade än din hemma veterinär?
Är Strömsholm "bäst" på fång? Eller varför just dom? Är övertygad om att det finns gott om fång -skickliga veterinärer i Sverige, har dock ingen koll på det som sagt. :)

Är Strömsholm "bäst" på fång? Eller varför just dom? Är övertygad om att det finns gott om fång -skickliga veterinärer i Sverige, har dock ingen koll på det som sagt. :)

Strömsholm forskar mycket och brukar gå efter de senaste rönen. Därför kanske du kan få hjälp därifrån.

Tyvärr är alltför många veterinärer dåligt uppdaterade om fång, dess orsaker och hur det ska behandlas. Senast i somras såg jag ett inlägg från distriktsveterinärerna här på facebook som fick mig att nästan börja gråta. Så dåligt informerade trodde jag inte att de var. De listade orsaker som skulle vara vanliga orsaker till fång och hade då med förlossningsfång, överbelastningsfång och överätningsfång. Inget om insulinresistens överhuvudtaget vilket är den absolut vanligaste orsaken till fång. Det stod att man skulle ge hästen fjolårshö vilket det absolut inte finns någon anledning att göra och en hel massa annan goja. Fruktansvärt att de "delar med sig" av så felaktig information. De fick så många kommentarer om felaktigheterna att inlägget senare togs bort.

Min erfarenhet är också att det tyvärr verkar finnas många veterinärer som är dåligt uppdaterade. När min häst fick fång för två år sedan var tre olika veterinärer inblandade. I efterhand kan jag konstatera att samtliga gav mig felaktiga råd / direktiv och ingen var intresserad av någon uppföljning . Även nyligen har hästägare i min omgivning fått felaktiga behandlingar på sina fånghästar. Framförallt verkar det finnas ett totalt ointresse av orsaker som EMS och PPID. Det är råden ge mindre gräs och mer fjolårshö som gäller hos veterinärerna i min omgivning.

Så får man en häst med fång bör man försäkra sig om att ens veterinär är intresserad och påläst på ämnet, långt ifrån alla är det. Samtidigt är det förstås oerhört svårt som nybliven fånghästägare att kunna avgöra det.

Men djävulsklo har väl samma effekt som NSAID preparat framställda kemiskt? Eller har jag missuppfattat något? Varför är det bättre att ge?

Problemet med NSAIDs är att de är COX-hämmare som hämmar både COX-1 och COX-2 i prostaglandinsyntesen.

COX-1 är det aktiva enzymet som håller kroppen i trim. COX-1 enzymet varnar för faror och städar upp efter en påverkan, t.ex. signalerar till magsäcken att producera slem (mucus). Hämmas produktionen av slem i magsäcken ökar risken för magsår. Kombinationen NSAIDs och magsår är välkänd. COX-1 finns i alla kroppens vävnader. Hämmar man detta så fungerar kroppen sämre vilket gör att läkningsprocessen hämmas och skaderisken ökar.

COX-2 är normalt inte aktiverat. Det aktiveras i områden där vävnad är skadad.

NSAIDs har en kraftig antiinflammatorisk effekt. I princip stoppar den all inflammation. En viss inflammation är dock nödvändig för att skador ska kunna läkas.

Djävulsklo verkar endast hämma COX-2 enzymet och har därför inte de negativa effekter som NSAIDs har. Djävulsklo är därför betydligt mindre farligt. Oftast finns det dock ingen anledning att ge något smärtlindrande/antiinflammatoriskt preparat alls. Ett visst mått av inflammation är nödvändig för att läkningsprocessen ska komma igång och hästen bör inte heller vara helt smärtfri eftersom den då är mindre försiktig och lätt kan överbelasta hovarna vilket kan leda till ökade skador.

Många veterinärer skriver ut NSAIDs till hästar med laminitis/fång av ren slentrian. Att skriva ut ett läkemedel är veterinärens sätt att visa att han/hon gör någonting oavsett om läkemedlet behövs eller inte. Det har hänt otroligt mycket när det gäller forskning på laminitis/fång under de senaste 5-6 åren. Veterinärer som inte följer med utvecklingen kan göra mer skada än nytta. Det har avlivats ett stort antal fånghästar i det här landet, många förmodligen helt i onödan och många på grund av okunskap och felaktig behandling.

Problemet med NSAIDs är att de är COX-hämmare som hämmar både COX-1 och COX-2 i prostaglandinsyntesen.

COX-1 är det aktiva enzymet som håller kroppen i trim. COX-1 enzymet varnar för faror och städar upp efter en påverkan, t.ex. signalerar till magsäcken att producera slem (mucus). Hämmas produktionen av slem i magsäcken ökar risken för magsår. Kombinationen NSAIDs och magsår är välkänd. COX-1 finns i alla kroppens vävnader. Hämmar man detta så fungerar kroppen sämre vilket gör att läkningsprocessen hämmas och skaderisken ökar.

NSAIDs har en kraftig antiinflammatorisk effekt. I princip stoppar den all inflammation. En viss inflammation är dock nödvändig för att skador ska kunna läkas.

Djävulsklo verkar endast hämma COX-2 enzymet och har därför inte de negativa effekter som NSAIDs har. Djävulsklo är därför betydligt mindre farligt. Oftast finns det dock ingen anledning att ge något smärtlindrande/antiinflammatoriskt preparat alls. Ett visst mått av inflammation är nödvändig för att läkningsprocessen ska komma igång och hästen bör inte heller vara helt smärtfri eftersom den då är mindre försiktig och lätt kan överbelasta hovarna vilket kan leda till ökade skador.

Många veterinärer skriver ut NSAIDs till hästar med laminitis/fång av ren slentrian. Att skriva ut ett läkemedel är veterinärens sätt att visa att han/hon gör någonting oavsett om läkemedlet behövs eller inte. Det har hänt otroligt mycket när det gäller forskning på laminitis/fång under de senaste 5-6 åren. Veterinärer som inte följer med utvecklingen kan göra mer skada än nytta. Det har avlivats ett stort antal fånghästar i det här landet, många förmodligen helt i onödan och många på grund av okunskap och felaktig behandling.

Tack så jättemycket för klargörandet!

Det borde då alltså vara värt att testa djävulsklo till häst som får magproblem (och sår i munslemhinnan av equioxx) av vanliga NSAID om behovet av smärtlindring uppstår? Nu tänker jag inte specifikt vid fång utan vid annan smärtrelaterad problematik där smärtlindring verkligen behövs. Min ena häst tål ingen NSAID alls vilket ställer till med problem de få gånger hon verkligen har haft behov av smärtlindring och det hade varit skönt att om det skulle uppstå ett behov kunna hjälpa henne. Har jag fattat fel här med eller tar djävulsklo ner feber också?

Är man inte "tvungen" att medicinera om hästen har mkt ont? Jag har förstått det som att NSAID rent teoretiskt kan hjälpa i inledningsfasen dvs innan hästen har fått symptom på ett fånganfall? Annars är det väl ingen som tror att NSAID kan bota ett fånganfall bara lindra smärtan.

Är man inte "tvungen" att medicinera om hästen har mkt ont? Jag har förstått det som att NSAID rent teoretiskt kan hjälpa i inledningsfasen dvs innan hästen har fått symptom på ett fånganfall? Annars är det väl ingen som tror att NSAID kan bota ett fånganfall bara lindra smärtan.
Absolut måste man medicinera om hästen har mycket ont! Allt annat strider ju mot djurskyddslagen....:(

Tack så jättemycket för klargörandet!

Det borde då alltså vara värt att testa djävulsklo till häst som får magproblem (och sår i munslemhinnan av equioxx) av vanliga NSAID om behovet av smärtlindring uppstår? Nu tänker jag inte specifikt vid fång utan vid annan smärtrelaterad problematik där smärtlindring verkligen behövs. Min ena häst tål ingen NSAID alls vilket ställer till med problem de få gånger hon verkligen har haft behov av smärtlindring och det hade varit skönt att om det skulle uppstå ett behov kunna hjälpa henne. Har jag fattat fel här med eller tar djävulsklo ner feber också?
Djävulsklo kan ge samma magproblem som NSAID.

För känsliga magar rekommenderas ofta Boswellia som ska vara mildare än djävulsklo. Jag har precis beställt det till min maghäst som behöver smärtlindring ibland och håller tummarna att det ska fungera. 14 dagar på Metacam var ingen höjdare.

Syftet med att ge Metacam den gången var främst antiinflammatoriskt i samband med ryggbehandling men veterinären sa även att det skulle hjälpa att motverka eventuell fång av kortisonet. Om det stämmer vet jag inte.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 140
Senast: Fibusen
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama