Varmblodsto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Deronia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 4 558
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblodsto

Nu ska jag ringa o prata med folk SOM kan AVEL.. Här får man ju INGA RÅD!!!

Kommer inte spela någon roll vem du ringer till om du inte svara på de frågor som ställts här.
Att du inte ska betäcka med travhingst verkar förståndigt med tanke på din hästs låga avelsindex.
Men med samma facit så verkar hon inte direkt lämpligt för annan avel heller. Finns ju en anleding till att det är så långt. Det är långt kunnande inom travaveln som gjort "mallen" för indexet. Kan du komma med några fördelar som ditt sto har som inte syns på papret utan som finns fysiskt hos henne, så kan du säker också få hjälp även här med hingstvalet. Men som det är nu har du inte presenterat något som gör att man kan ge dig några råd. Inte mer än att du själv kommit med de bästa anledningarna till att inte betäcka henne.

Om jag utår från det lilla som framkommit hittills om vad du har och vad du vill ha, så hade själv övervägt Roven XX som står på Flyinge. En i ridsammanhang välbeprövad fullblodshingst med bra gångarter och god hoppförmåga.

Vill du prata med någon som "kan" avel, ring avelsrådgivningen på Flyinge och hör. Du kommer att få samma frågor som här och troligen även samma råd om att ditt sto kanske inte kommer att leva upp till det vill ha i fölet.

Det klart säkraste och billigaste för dig är att köpa en redan färdig häst som får den storlek och de anlag du vill ha.

Mitt råd är att du ska spara dina pengar och köpa en hopphäst istället om det är det du vill ha. Du säger att du ska behålla avkomman själv och det är ju en tanke så god som någon,men det kan hända saker som gör att man omöjligt kan behålla hästen och att sälja en sån häst du kommer att få är inte lätt..Det räcker att titta på tex.blocket där de är till salu för några tusen kronor eller till och med bortskänkes.. Vem som helst har nästan råd att köpa en sån häst och inte sällan slutar de som vandringspokaler.. :crazy: Detta är inget påhopp och jag har INGET emot travare,min första stora häst var travare,men jag ber dig tänka efter en gång till..

Mitt råd är att du ska spara dina pengar och köpa en hopphäst istället om det är det du vill ha. Du säger att du ska behålla avkomman själv och det är ju en tanke så god som någon,men det kan hända saker som gör att man omöjligt kan behålla hästen och att sälja en sån häst du kommer att få är inte lätt..Det räcker att titta på tex.blocket där de är till salu för några tusen kronor eller till och med bortskänkes.. Vem som helst har nästan råd att köpa en sån häst och inte sällan slutar de som vandringspokaler.. :crazy: Detta är inget påhopp och jag har INGET emot travare,min första stora häst var travare,men jag ber dig tänka efter en gång till..

Har lite för mkt pengar så måste ju slösa dom på något! :D

Kommer inte spela någon roll vem du ringer till om du inte svara på de frågor som ställts här.
Att du inte ska betäcka med travhingst verkar förståndigt med tanke på din hästs låga avelsindex.
Men med samma facit så verkar hon inte direkt lämpligt för annan avel heller. Finns ju en anleding till att det är så långt. Det är långt kunnande inom travaveln som gjort "mallen" för indexet. Kan du komma med några fördelar som ditt sto har som inte syns på papret utan som finns fysiskt hos henne, så kan du säker också få hjälp även här med hingstvalet. Men som det är nu har du inte presenterat något som gör att man kan ge dig några råd. Inte mer än att du själv kommit med de bästa anledningarna till att inte betäcka henne.

Om jag utår från det lilla som framkommit hittills om vad du har och vad du vill ha, så hade själv övervägt Roven XX som står på Flyinge. En i ridsammanhang välbeprövad fullblodshingst med bra gångarter och god hoppförmåga.

Vill du prata med någon som "kan" avel, ring avelsrådgivningen på Flyinge och hör. Du kommer att få samma frågor som här och troligen även samma råd om att ditt sto kanske inte kommer att leva upp till det vill ha i fölet.

Det klart säkraste och billigaste för dig är att köpa en redan färdig häst som får den storlek och de anlag du vill ha.

Har för mkt pengar måste ju lägga fom på något och då har jag valt att betäcka min märr.. ENLIGT ALLA ER OBRUKBAR!

ok,du gör vad du vill med dina pengar,men tycker bara synd om den eventuella avkomman om du inte skulle kunna behålla den av nån anledning,om den skulle bli en av otaliga vandringshästar!

Hm...Jag har betäckt mitt franska varmblod med en super arab värdens bästa psyke men tog 2 år på mig att hitta rätt ras och hingst pratade med vet som rådde mig till arab för att hon ser ut som en arab exteriört och han tyckte att man skulle välja hingst som passade exteriört så man inte fick en konstig blandning som ev ej skulle hålla.
Snackade även mkt med hingst ägaren om hingsten psyke kvaliteter mm (vill ha distans häst) vilket han var bla.
Har även sätt hans avkommor som har ärvt hans distans förmågor mm gör som du vill men korsa ej hej villt kan få en häst som kommer att bli helt fel för dig ta dig tid!
MVH E,S

Har för mkt pengar måste ju lägga fom på något och då har jag valt att betäcka min märr.. ENLIGT ALLA ER OBRUKBAR!

Nu har du bara bevisat att du inte ens läser trådarna och svaren du får.
Jag lämnade ett hingsttips till dig som du inte ens svarar på.

HAr du så gott om pengar så skriver jag det igen ROVEN XX.

Jag menar att halvblod och fullblod parat med travare blir fina!!!
Där jag har mitt sto finns en travare/hbl korsning som är väldigt fin :)
Hade jag haft en travare hade jag betäckt den med hbl eller fbl.

Nu ska jag ringa o prata med folk SOM kan AVEL.. Här får man ju INGA RÅD!!!

Skojjar du? Vad kallar du det du har fått? Hade det känts bättre om alla ropat i kör:
"Ja men där har du ett perfekt sto för hoppavel, du kan betäcka med precis vad du vill så får du en superhäst med bra ridbarhet och teknik - oavsett vilken hingst du betäcker med!" Eller hur skulle ett råd se ut?
Och hur ska du seriöst kunna tro att du ska kunna få ett namngivet förslag när du är så knapphändig med informationen?
Som det skrivits tidigare i tråden. Onödigt att fråga om råd om man inte vill ha det..
U

Obrukbar? Varför blir många travhästägare så aggressiva? Inte alla, men många som jag har stött på här på Buke går till angrepp utan att det finns andlening.. Jag tycker seriöst inte att här finns någon anledning att du ska bete dig som du gör(såvida du inte är en dåligt uppfostrad 13-åring). Kunniga människor har tålmodigt frågat frågor för att hjälpa dig med ett vettigt råd, men det rinner av dig som vatten på en gås. Jag menar inte att man måste följa de råd man får, men varför inte fundera på dem en stund. Varför har du fått de råden?
U

FÖr att slippa att tråden urartar ännu mer så låser jag här.

Till trådskaparen:
Återkom gärna med dina frågeställningar när du är mottaglig för de råd du fått redan här, av många erfarna uppfödare!
För att kunna få BRA råd om hingstval måste du kunna berätta bättre om ditt stos för- och nackdelar OCH vara mottaglig för de tips du får, utan att idiotförklara alla som gör ett seriöst försök att hjälpa dig tillrätta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 649
Senast: Jealle
·
Avel Jag har ett ridponnysto jag vill betäcka till våren, men vill ha lite input på vad jag ska lägga på. Stoet är 140 cm e Power Boy –...
Svar
0
· Visningar
990
Senast: Skugga
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?

Hästrelaterat

Tillbaka