Varmblodsto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Deronia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 4 558
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblodsto

Personligen hade jag valt en arab. Risken är ju då med ditt sto att det blir litet om du inte hittar en modell högre. Chansen finns ju även att den kan bli lite större om det finns högre hästar i stammen.
Anledningen till att jag väljer araben är för att förfina (förhoppningsvis) gången och rörelserna hos hästen. Ska man avla(spec. korsningar) så är det för att förbättra det som är sämre. Så man ska verkligen tänka efter ordentligt så det blir bra. Kanske inte alls betäcka om man inte vet vad man gör.

Nja ska inte betäcka med arab.. Har svårt för såna.. har bara träffat såna med dåligt temprament..

Folk försöker ju bara vara schyssta !

Skall du avla till dig själv och den skall vara större än ponny - ta då något som är större ! Men hon är såpass liten att risken för en ponny är överhängade. Tänk efter en gång till så du inte står med en osäljbar häst som inte är vad du tänkt dig.

Om temperamentet och storlek är viktigast på din blivande häst så skulle jag hellre lägga tid på att hitta en redan producerad då får du helt säkert en med det önskade temperamentet och storleken!

Jag behöver inte ha en skönhet till häste menjag vill att den ska vaara över 150.. Har en unghinst som är ett år,, han är redan över 140.. vill inte veta hur stor han komemr bli.. Vill ha an liten häst med bra temprament ..

*kl*

Just arab/travare kan ge något högre andrahandsvärde eftersom denna kombination är lite eftertraktad som distanshäst. /AFF

Hej!!
Du verkar ha bestämt dig för att betäcka oavsett.
Vill du ha en stor häst att rida vidare på efter ponnytiden, och kanske dessutom tävla. Betäck då med ett halvblod som har bra gångarter och goda hoppanlag.

Ja jag ska betäcka.. men vill inte ha en travar hingst på henne.. Hon är liten så vill inte ha en stor o klumpig hingst på henne.. Finns det smäckra halvblod?

Nja ska inte betäcka med arab.. Har svårt för såna.. har bara träffat såna med dåligt temprament..

Jag har träffat många araber och alla har haft bra temperament. Det beror ju mest på hur man hanterar sin häst. Jag tycker att de är oerhört lätta och lättlärda individer och dessutom snygga. Men självklart ska du använda något du själv gillar.

Jag har träffat många araber och alla har haft bra temperament. Det beror ju mest på hur man hanterar sin häst. Jag tycker att de är oerhört lätta och lättlärda individer och dessutom snygga. Men självklart ska du använda något du själv gillar.

Okidokie. Har ett svagt minne av en idot som mamma hade när jag va liten.. Där av den negativa inställningen till arab!

Jag är inte säker på att hon kommer att få en liten avkomma för att hon själv är liten.

Du har ju skrivit att hennes syskon är "höghus" om man räknar i travar-rasen.
Så det kan lika gärna bli en helt normal häst. Du har inget alarmerade hett blod i henne så det är mycket möjligt att hon nedärver psyket. Mammorna präglar ju sina ungar en hel del också.

Om du ska göra en häst till dig själv så tycker jag att du ska satsa på en hingst med meriterad nedärvning inom hoppningen och gärna en med lite storlek. Jag skulle INTE välja arab pga av storleken om jag skulle göra hopphäst med ett litet sto.

Att försöka göra en ponny kan slå precis hur som helst. Tänk om du får en unge på 165 cm som inte är bredare än en ponny. :crazy:

Okidokie. Har ett svagt minne av en idot som mamma hade när jag va liten.. Där av den negativa inställningen till arab!

Det är ju det som är synd, man träffar allt för många som träffat på en "tok". Har man vunnit en arabs hjärta så har man en vän för livet!

Jag är inte säker på att hon kommer att få en liten avkomma för att hon själv är liten.

Du har ju skrivit att hennes syskon är "höghus" om man räknar i travar-rasen.
Så det kan lika gärna bli en helt normal häst. Du har inget alarmerade hett blod i henne så det är mycket möjligt att hon nedärver psyket. Mammorna präglar ju sina ungar en hel del också.

Om du ska göra en häst till dig själv så tycker jag att du ska satsa på en hingst med meriterad nedärvning inom hoppningen och gärna en med lite storlek. Jag skulle INTE välja arab pga av storleken om jag skulle göra hopphäst med ett litet sto.

Att försöka göra en ponny kan slå precis hur som helst. Tänk om du får en unge på 165 cm som inte är bredare än en ponny. :crazy:

Ja det skulle se lustigt ut :P

Idiot! snabbt o enkelt

Mkt barnsligt, att skriva en tråd o sen kalla folk för idioter för att amn inte får dom svaren man vill ha är väldigt omoget.

Om du nu bestämt dig för att betäcka ditt travarsto så gör det, du kommer troligen få en ny osäljbar ponny men det är ditt problem.

Jag ska inte betäcka henne för att tjäna pengar på det..

Världens bästa hopp häst är en travar korsning..
Hennes mamma Va stor. ca 165
Hennes lillebror är ca 170
och andra lillebror e ca 165.

Hon är E: Nino Blazing, Vet ingeting om hingsten. U: Deronika fri
Jag vet att jag är en av de mest pålästa och kunniga på denna sida vad gäller travarblodets inverkan och påverkan i ridsporten och även en av få som inte lägger benen på ryggen när folk säger att de ska betäcka sitt varmblod med annan ras.

I detta fallet måste jag dock backa upp samtliga som ifrågasatt detta.

Ett bra temperament i all ära men lite mer än så bör man ha bakom sig innan man sätter in ett sto i avel och detta OAVSETT rastillhörighet.

Att sedan argumentera med "den ser inte ut som en travare" är nästa argument som faller platt till marken. Mig veterligen ser alla hästar ut som hästar - rakt av och utan pardon - därifrån kan man se skillnader mellan olika raser och även inom raserna vad gäller högrektangulära, lågrektangulära individer osv.

Jag tycker du ska lyssna på de råd du fått i denna tråd och ta till dig dem för det är ett gäng mycket kunniga uppfödare/hästmänniskor du idiotförklarat. Människor som troligen har sett mer än vad du gjort både vad gäller häst och den ekonomiska aspekten av uppfödning.

Vill man sedan inte ha motargument och/eller ta till sig tips och råd från erfarna hästmänniskor borde det dessutom vara enklare att inte heller ställa frågorna som man redan själv anser sig ha svaret på.

Mkt barnsligt, att skriva en tråd o sen kalla folk för idioter för att amn inte får dom svaren man vill ha är väldigt omoget.

Om du nu bestämt dig för att betäcka ditt travarsto så gör det, du kommer troligen få en ny osäljbar ponny men det är ditt problem.

Hahah stor i orden liten på jorden :D

Jag vet att jag är en av de mest pålästa och kunniga på denna sida vad gäller travarblodets inverkan och påverkan i ridsporten och även en av få som inte lägger benen på ryggen när folk säger att de ska betäcka sitt varmblod med annan ras.

I detta fallet måste jag dock backa upp samtliga som ifrågasatt detta.

Ett bra temperament i all ära men lite mer än så bör man ha bakom sig innan man sätter in ett sto i avel och detta OAVSETT rastillhörighet.

Att sedan argumentera med "den ser inte ut som en travare" är nästa argument som faller platt till marken. Mig veterligen ser alla hästar ut som hästar - rakt av och utan pardon - därifrån kan man se skillnader mellan olika raser och även inom raserna vad gäller högrektangulära, lågrektangulära individer osv.

Jag tycker du ska lyssna på de råd du fått i denna tråd och ta till dig dem för det är ett gäng mycket kunniga uppfödare/hästmänniskor du idiotförklarat. Människor som troligen har sett mer än vad du gjort både vad gäller häst och den ekonomiska aspekten av uppfödning.

Vill man sedan inte ha motargument och/eller ta till sig tips och råd från erfarna hästmänniskor borde det dessutom vara enklare att inte heller ställa frågorna som man redan själv anser sig ha svaret på.

Nu ska jag ringa o prata med folk SOM kan AVEL.. Här får man ju INGA RÅD!!!

Senast ändrad av en moderator:

Den här tråden är ganska underhållande måste jag säga. ;) Genom de första sidorna undrade jag om det var ett skämt allt det här. Jag menar, nog för att folk ibland kan ha svårt att ta till sig andras åsikter och råd på de hrä forumen, men att idiotförklara ett antal människor efter att de faktiskt har svarat seriöst och med ett faktiskt intresse att hjälpa dig och sedan ha mage att påstå att det är de som "tror att de är något"... Jösses!

För det första har du redan fått ett antal bra råd i den här tråden och de som du ännu inte har lyckats driva bort väntar fortfarande på en redogörelse av exteriör och rörelser. Är u självinte kapabel att redogöra för dessa aspekter kasne du ska överväga att ta hjälp av någon som i alla fall har lite kolla på vad de sysslar med. Annars kan du ju alltid lägga upp en lämplig bild av hästen så att folk kan bilda sig en uppfattning om hennes utséende.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 649
Senast: Jealle
·
Avel Jag har ett ridponnysto jag vill betäcka till våren, men vill ha lite input på vad jag ska lägga på. Stoet är 140 cm e Power Boy –...
Svar
0
· Visningar
990
Senast: Skugga
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?

Hästrelaterat

Tillbaka