Varmblodsto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Deronia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 4 558
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblodsto

Som sagt det är en TRAVARE ingen ridhäst.. Dom är mer kunniga än vad du anar :D Ja om jag vill betäcka med travhingstar så..

Om du inte vill ha svar ska du inte fråga.

Jag försöker vara trevlig mot dig, men det hade jag tydligen inget för!

Av vilken anledning då? Du har ju inte kunna räkna upp en enda för- eller nackdel som är värd att ta hänsyn till? Du vet inte vad du har för mål med aveln, vad hon har för svagheter eller styrkor, hur hon är byggd mm mm. Varför ska hon avlas på? :confused:

Hon har ett super temprament och som sagt jag tänker ta föl på henne o skiter i vad ni säger! Det är många som har frågat varfär jag inte har avlat på henne! Just för att hon har ett sånt underabart temprament !!

Ok, men har du ändå bestämt dig för att ta ett föl så kan vi kolla på hennes stam och se vad det kan bli. Jag vet att det finns folk här som är kunniga på temperament etc på de olika varmblodstravarlinjerna, vad är det för stam? Så kan vi ju passa på att kolla storleken på hästarna bakåt, om det bara ligger D-ponnystora hästar i närmaste leden så är sannolikheten extra stor att det blir en ponny.
Vill du avla för att få en större häst som kan gå hoppning så tycker jag absolut du ska satsa på en ren hopphingst(gärna en varmblodig ridhäst, med supergalopp och hög ridbarhet).
Det du ska veta är också att det kommer antagligen inte kommer att bli så högt andrahandsvärde på den här avkomman, den kommer att ha ett visst affektionsvärde för dig, men i övrigt så kommer det att vara en i mängden av varmblodstravarkorsningar. Är den dessutom 153 cm så är det ännu svårare att hitta seriös och kunnig köpare.
Det bästa rent ekonomiskt och på alla andra plan (nåja, det blir liten chans att kunna rida vidare på den om du inte vill fortsätta rida ponny) är att välja en ridponnyhingst som hoppar bra, och satsa på ett ponnyföl. Ponnyryttarna är inte så stamfixerade som storhästfolket(än, men jag hoppas att det kommer).. Så länge det är en bra ponny..
U

Halvblod/fullblod brukar bli fina föl. Själv har jag betäckt mitt fullblod med en pre. han har haft en del travare oxå.!!!

Halvblod/fullblod brukar bli fina föl. Själv har jag betäckt mitt fullblod med en pre. han har haft en del travare oxå.!!!

Klart att halvblod och fullblod brukar ge fina föl, men varför skriver du det? Trådskaparen har en varmblodig travare och om man vill få största möjliga chans att få en okej-hoppande avkomma så ska mna nog inte välja att korsa varmblodstravare med PRE.. Om man inte är en väldigt optimistisk gambler..
U

Som sagt det är en TRAVARE ingen ridhäst.. Dom är mer kunniga än vad du anar :D Ja om jag vill betäcka med travhingstar så..

Ja men det var väl inte ett bra svar på en seriös fråga. Hur kunniga folk är, det är väldigt olika.. Dessutom är det tyvär ofta så att de som tror att de kan mest kan minst.. ¨Är det folk som hållit på med seriös avel i många år?
Ulrika

Av vilken anledning då? Du har ju inte kunna räkna upp en enda för- eller nackdel som är värd att ta hänsyn till? Du vet inte vad du har för mål med aveln, vad hon har för svagheter eller styrkor, hur hon är byggd mm mm. Varför ska hon avlas på? :confused:

FÖR JAG VILL DET KANSE FÖR HON HAR ETT SUPER TEMPRAMENT!

Ja men det var väl inte ett bra svar på en seriös fråga. Hur kunniga folk är, det är väldigt olika.. Dessutom är det tyvär ofta så att de som tror att de kan mest kan minst.. ¨Är det folk som hållit på med seriös avel i många år?
Ulrika

Jaa det har dom. Föder upp ca 5-6 föl per år. ibland fler ibland mindre

Om du inte vill ha svar ska du inte fråga.

Jag försöker vara trevlig mot dig, men det hade jag tydligen inget för!

Inge illa menat men hon är entaravar o folk tror att hon inte kan någonting osv. man kan inte jämnföra henne med en ridhäst.

Ok, men har du ändå bestämt dig för att ta ett föl så kan vi kolla på hennes stam och se vad det kan bli. Jag vet att det finns folk här som är kunniga på temperament etc på de olika varmblodstravarlinjerna, vad är det för stam? Så kan vi ju passa på att kolla storleken på hästarna bakåt, om det bara ligger D-ponnystora hästar i närmaste leden så är sannolikheten extra stor att det blir en ponny.
Vill du avla för att få en större häst som kan gå hoppning så tycker jag absolut du ska satsa på en ren hopphingst(gärna en varmblodig ridhäst, med supergalopp och hög ridbarhet).
Det du ska veta är också att det kommer antagligen inte kommer att bli så högt andrahandsvärde på den här avkomman, den kommer att ha ett visst affektionsvärde för dig, men i övrigt så kommer det att vara en i mängden av varmblodstravarkorsningar. Är den dessutom 153 cm så är det ännu svårare att hitta seriös och kunnig köpare.
Det bästa rent ekonomiskt och på alla andra plan (nåja, det blir liten chans att kunna rida vidare på den om du inte vill fortsätta rida ponny) är att välja en ridponnyhingst som hoppar bra, och satsa på ett ponnyföl. Ponnyryttarna är inte så stamfixerade som storhästfolket(än, men jag hoppas att det kommer).. Så länge det är en bra ponny..
U

Jag ska inte betäcka henne för att tjäna pengar på det..

Världens bästa hopp häst är en travar korsning..
Hennes mamma Va stor. ca 165
Hennes lillebror är ca 170
och andra lillebror e ca 165.

Hon är E: Nino Blazing, Vet ingeting om hingsten. U: Deronika fri

Folk försöker ju bara vara schyssta !

Skall du avla till dig själv och den skall vara större än ponny - ta då något som är större ! Men hon är såpass liten att risken för en ponny är överhängade. Tänk efter en gång till så du inte står med en osäljbar häst som inte är vad du tänkt dig.

Om temperamentet och storlek är viktigast på din blivande häst så skulle jag hellre lägga tid på att hitta en redan producerad då får du helt säkert en med det önskade temperamentet och storleken!

Senast ändrad:

FÖR JAG VILL DET KANSE FÖR HON HAR ETT SUPER TEMPRAMENT!

Kan du kanske lugna ner dig några hekto?

Man avlar inte på en häst bara för att den har bra temperament.

Ska man avla på en häst så underlättar det att få tips om lämplig hingst om man kan berätta om hästens exteriör och gångarter.

Har hon kort el långrygg, bra eller dålig benställning, halssättning mm

Skriver du sånt så kommer det vara oerhört mycket lättare att ge tips om en hingst som kan passa ditt sto.

Hej!!
Du verkar ha bestämt dig för att betäcka oavsett.
Vill du ha en stor häst att rida vidare på efter ponnytiden, och kanske dessutom tävla. Betäck då med ett halvblod som har bra gångarter och goda hoppanlag.

Kan du kanske lugna ner dig några hekto?

Man avlar inte på en häst bara för att den har bra temperament.

Ska man avla på en häst så underlättar det att få tips om lämplig hingst om man kan berätta om hästens exteriör och gångarter.

Har hon kort el långrygg, bra eller dålig benställning, halssättning mm

Skriver du sånt så kommer det vara oerhört mycket lättare att ge tips om en hingst som kan passa ditt sto.

Jag är lugn som en fil bunke!!!!!!!!!!!!!

Hon har kort rygg , Bra benställning, Skulle ju inte skada med någon cm längre hals. liten o nätt i kroppen. Hon ser absolut inte ut som en traavre . ser ut som en ponny..

Personligen hade jag valt en arab. Risken är ju då med ditt sto att det blir litet om du inte hittar en modell högre. Chansen finns ju även att den kan bli lite större om det finns högre hästar i stammen.
Anledningen till att jag väljer araben är för att förfina (förhoppningsvis) gången och rörelserna hos hästen. Ska man avla(spec. korsningar) så är det för att förbättra det som är sämre. Så man ska verkligen tänka efter ordentligt så det blir bra. Kanske inte alls betäcka om man inte vet vad man gör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 649
Senast: Jealle
·
Avel Jag har ett ridponnysto jag vill betäcka till våren, men vill ha lite input på vad jag ska lägga på. Stoet är 140 cm e Power Boy –...
Svar
0
· Visningar
990
Senast: Skugga
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?

Hästrelaterat

Tillbaka