Ok, men har du ändå bestämt dig för att ta ett föl så kan vi kolla på hennes stam och se vad det kan bli. Jag vet att det finns folk här som är kunniga på temperament etc på de olika varmblodstravarlinjerna, vad är det för stam? Så kan vi ju passa på att kolla storleken på hästarna bakåt, om det bara ligger D-ponnystora hästar i närmaste leden så är sannolikheten extra stor att det blir en ponny.
Vill du avla för att få en större häst som kan gå hoppning så tycker jag absolut du ska satsa på en ren hopphingst(gärna en varmblodig ridhäst, med supergalopp och hög ridbarhet).
Det du ska veta är också att det kommer antagligen inte kommer att bli så högt andrahandsvärde på den här avkomman, den kommer att ha ett visst affektionsvärde för dig, men i övrigt så kommer det att vara en i mängden av varmblodstravarkorsningar. Är den dessutom 153 cm så är det ännu svårare att hitta seriös och kunnig köpare.
Det bästa rent ekonomiskt och på alla andra plan (nåja, det blir liten chans att kunna rida vidare på den om du inte vill fortsätta rida ponny) är att välja en ridponnyhingst som hoppar bra, och satsa på ett ponnyföl. Ponnyryttarna är inte så stamfixerade som storhästfolket(än, men jag hoppas att det kommer).. Så länge det är en bra ponny..
U