Varmblodsto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Deronia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 4 558
Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Deronia

Heej!
Jag har ett Vbl sto, enl mig världens bästa. :D Som är ca 145 cm hög, Ljusbrun med stjärn.. En liten o lätt o väldigt smidig "ponny". hoppar allt o är väldigt trevlig i psyket. Vad tycker ni jag ska betäcka med??? Alt en Snygg hopplgad ponny , Ras obtydlig eller En snygg hoppglad lättare häst?

http://www.lunarstorm.se/Crossbar/galleri/192

Sv: Varmblodsto

Är det en travare eller någon annan varmblodsras?

Vad är hennes fördelar och nackdelar?

Vad är syftet med avkomman?

Halloj!
Jag är på gång och ska betäcka mitt halvblods sto med en lipizzanerhingst, när jag var där och tittade på hingsten och pratade med hingsthållaren så nämde hon att han betäckt en del vblston och den korsningen brukar bli bra.
Har just oxå ett D- pommy sto hemma som ska betäckas med våran godkända nsv hingst, hennes mamma är korsning vbl/lipizzan och pappan är connemara, en himla trevlig liten häst! :banana:

:love:
Halloj!
Jag är på gång och ska betäcka mitt halvblods sto med en lipizzanerhingst, när jag var där och tittade på hingsten och pratade med hingsthållaren så nämde hon att han betäckt en del vblston och den korsningen brukar bli bra.
Har just oxå ett D- pommy sto hemma som ska betäckas med våran godkända nsv hingst, hennes mamma är korsning vbl/lipizzan och pappan är connemara, en himla trevlig liten häst! :banana:

åhh lipizzaner :love: Ohh Funderar på om jag ska betäcka henne men eb connemara oxå..

Just den här lipizzanern ska vara väldigt cool i huvudet, enligt hingsthållaren hoppar han bra oxå, det gör ju inte saken sämre precis!
Mitt syfte med den här korsningen är att få en trevlig allroundhäst att användas till körning och ridning, en häst med bra "skalle" helt enkelt.

Just den här hingsten ska ha ett väldigt trevligt temperament och enligt hingsthållaren hoppar han bra oxå, det gör ju inte saken sämre precis!
Mitt syfte med den här korsningen är att få fram en bra allroundhäst att användas till ridning och körning, en häst med bra "skalle" helt enkelt!

Just den här hingsten ska ha ett väldigt trevligt temperament och enligt hingsthållaren hoppar han bra oxå, det gör ju inte saken sämre precis!
Mitt syfte med den här korsningen är att få fram en bra allroundhäst att användas till ridning och körning, en häst med bra "skalle" helt enkelt!

Hihi nopp. Finns det bilder på hingsten någonstans?

Vilka för- och nackdelar har hon?
Nu menar jag i exteriör och gångarter.

Har väl inte världens bästa trav. Hon är liten. Men kan dock ta för sig även fast hon är liten..

Hon e fin att kolla på, dock lite tjock för stunden.. Går på bete..

Det svaret säger inget alls om hennes för- respektive nackdelar. Kom igen nu, hur är hon byggd, svaga och starka sidor, hur hoppar hon, svaga och starka sidor, hur rör hon sig, svaga och starka sidor? Vad är målet med din avel, det skiljer en hel del om det är ponny eller stor häst. Personligen tycker jag du ska satsa på ponny med tanke på att hon är så liten. Om du vill satsa på hoppning så är lipizzaner inget bra alternativ.

Vad har din tränare för åsikter om henne och vad tror h*n kan vara lämpligt?

Hur ser hon ut i exteriören? Jag tänker på halsansättning, överlinje, benställning.

Jag tror inte att en lippizaner ät det ultimata att korsa en travare med. Hade jag varit du skulle jag titta på en fullblodshingst. ASRP har flera godkända.

Det svaret säger inget alls om hennes för- respektive nackdelar. Kom igen nu, hur är hon byggd, svaga och starka sidor, hur hoppar hon, svaga och starka sidor, hur rör hon sig, svaga och starka sidor? Vad är målet med din avel, det skiljer en hel del om det är ponny eller stor häst. Personligen tycker jag du ska satsa på ponny med tanke på att hon är så liten. Om du vill satsa på hoppning så är lipizzaner inget bra alternativ.

Vad har din tränare för åsikter om henne och vad tror h*n kan vara lämpligt?

Just nu skogsrids hon bara, för jag tycker för stunden att det e tråkigt att träna.. Hon är bra bygg ,bra linjer, hoppar som e studs boll :P haha. Hon hoppar bra för att vara varmblod. Hon Rör sig okey. kan ju inte direkt säag att hon har en 10:a på rörelser.. Traven är sämst. Målet med fölet är att få något att fortsätta med. fast blir det en ponny så sla den inte vara kvar! oki, jag vet ingenting om lipizzaner..

Hur ser hon ut i exteriören? Jag tänker på halsansättning, överlinje, benställning.

Jag tror inte att en lippizaner ät det ultimata att korsa en travare med. Hade jag varit du skulle jag titta på en fullblodshingst. ASRP har flera godkända.

Har oxå funderart på ett fullblod, då dom inte är så stora o tunga.. Hon är en 5p av 10p..

Alltså, tänk efter en gång till

Du vill ha en hopphäst.
Det sto du har är en ponny av travarras
Du funderar på att betäcka med en lipizzaner - en ras som främst används för dressyrridning och ofta är halvstora
Eller en connemara, av ponnystorlek
HUR stor chans tror du det är att det blir en bra hopphäst av större storlek med den kombinationen?

Sen skriver du att om avkomman inte blir så stor som du tänkt dig så ska den inte vara kvar, dvs du ska sälja den. Och då hamnar denna diskussion faktiskt i ytterligare ett annat läge. För sannolikheten att du får en liten avkomma är ganska stor, dvs avkomman föds upp förmodligen för att säljas. Då ska du börja med att fråga dig ifall den avkomma du tänker föda upp har något värde på marknaden, om det kan finnas någon som kan tänka sig att köpa en sådan?

Den bistra sanningen är att det inte är särskilt stor efterfrågan på travarkorsningar.
Och en till bister sanning är att jag tror att du har fel sto för det avelsmål du har, dvs jag tror det blir svårt för henne att lämna en avkomma som uppfyller dina önskemål vad gäller storlek i alla fall. Avel är ett lotteri, men genom att använda ston och hingstar som båda har de egenskaper vi vill ha så ökar våra chanser att få en avkomma som blir lika bra som dem eller bättre.

Innan du betäcker ditt sto, tänk efter en gång till ifall det är så klokt egentligen! ÄR hon ett lämpligt avelsmaterial? VAD har hon som gör henne till det sto du vill avla på, mer än att hon är din älskade häst?

Alltså, tänk efter en gång till

Du vill ha en hopphäst.
Det sto du har är en ponny av travarras
Du funderar på att betäcka med en lipizzaner - en ras som främst används för dressyrridning och ofta är halvstora
Eller en connemara, av ponnystorlek
HUR stor chans tror du det är att det blir en bra hopphäst av större storlek med den kombinationen?

Sen skriver du att om avkomman inte blir så stor som du tänkt dig så ska den inte vara kvar, dvs du ska sälja den. Och då hamnar denna diskussion faktiskt i ytterligare ett annat läge. För sannolikheten att du får en liten avkomma är ganska stor, dvs avkomman föds upp förmodligen för att säljas. Då ska du börja med att fråga dig ifall den avkomma du tänker föda upp har något värde på marknaden, om det kan finnas någon som kan tänka sig att köpa en sådan?

Den bistra sanningen är att det inte är särskilt stor efterfrågan på travarkorsningar.
Och en till bister sanning är att jag tror att du har fel sto för det avelsmål du har, dvs jag tror det blir svårt för henne att lämna en avkomma som uppfyller dina önskemål vad gäller storlek i alla fall. Avel är ett lotteri, men genom att använda ston och hingstar som båda har de egenskaper vi vill ha så ökar våra chanser att få en avkomma som blir lika bra som dem eller bättre.

Innan du betäcker ditt sto, tänk efter en gång till ifall det är så klokt egentligen! ÄR hon ett lämpligt avelsmaterial? VAD har hon som gör henne till det sto du vill avla på, mer än att hon är din älskade häst?

FÖR MIG ÄR HON UTMÄRKT ATT AVLA PÅ!!!!!!!!!!

FÖR MIG ÄR HON UTMÄRKT ATT AVLA PÅ!!!!!!!!!!

Varför?

Ett sto måste ha fler egenskaper än att hon är älskad av sin ägare.
Man måste också tänka att man kanske inte kan behålla avkomman så att den ska ha ett värde för någon annan än stoägaren.

Därför är det viktigt att man kritiskt granskar sitt sto för att se vilka av hennes egenskaper man vill föra vidare och vilka man vill försöka avla bort. Själv avlar jag på ett sto som inte är korrekt i benen och har ett lite för livligt temperament och väljer hingstar som ger korrekta avkommor och gott temperament.

Varför?

Ett sto måste ha fler egenskaper än att hon är älskad av sin ägare.
Man måste också tänka att man kanske inte kan behålla avkomman så att den ska ha ett värde för någon annan än stoägaren.

Därför är det viktigt att man kritiskt granskar sitt sto för att se vilka av hennes egenskaper man vill föra vidare och vilka man vill försöka avla bort. Själv avlar jag på ett sto som inte är korrekt i benen och har ett lite för livligt temperament och väljer hingstar som ger korrekta avkommor och gott temperament.

Hon har ett super temprament och som sagt jag tänker ta föl på henne o skiter i vad ni säger! Det är många som har frågat varfär jag inte har avlat på henne! Just för att hon har ett sånt underabart temprament !!

Hon har ett super temprament och som sagt jag tänker ta föl på henne o skiter i vad ni säger! Det är många som har frågat varfär jag inte har avlat på henne! Just för att hon har ett sånt underabart temprament !!

Fast man måste ju har mer än ett gott temperament att föra vidare. Exteriöra kvaliteter. Ridbarhet. Gångarter. Hoppförmåga.

De som frågat varför du inte avlar på henne, hur kunniga är de?
Är det några du kan ta hjälp från vid hingstval?

Fast man måste ju har mer än ett gott temperament att föra vidare. Exteriöra kvaliteter. Ridbarhet. Gångarter. Hoppförmåga.

De som frågat varför du inte avlar på henne, hur kunniga är de?
Är det några du kan ta hjälp från vid hingstval?

Som sagt det är en TRAVARE ingen ridhäst.. Dom är mer kunniga än vad du anar :D Ja om jag vill betäcka med travhingstar så..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 649
Senast: Jealle
·
Avel Jag har ett ridponnysto jag vill betäcka till våren, men vill ha lite input på vad jag ska lägga på. Stoet är 140 cm e Power Boy –...
Svar
0
· Visningar
990
Senast: Skugga
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?

Hästrelaterat

Tillbaka