varmblodssto!

jonbon

Trådstartare
hejsan!! hoppas kunna få lite råd och tips här!!
själv har jag aldrig haft eget föl, men nu har jag vart på praktik genom skolan (går naturbruksgymnasium inriktning häst sista året) och har gjort stora avels arbeten, så kan lite om just att ha föl!

nu är det så här att jag har ett varmblodssto som jag är jätt sugen på att ta föl på! och då jag inte är travintresserad så vill jag ha en halvblodshingst hellst hopp inriktad! tänkte får nog ut mera pengar för en korsning än ett rent varmblod:/

vill ha lite tips på hingstar (helst svarta;D lite töntigt kanske:P) bra sport typ raka ben, gärna väldigt lungt temperament, och dom ska ha transport sperma eller stå i västmanlands området.

är det så att dom godkända hingstarna inte "vill" ha varmblod, att dom bara vill ha "riktiga" hästar?

tacksam för svar!!:D

Sv: varmblodssto!

Men seriöst?

Du får knappt ut ett öre mer för en travarkorsning.
Oavsett hur bra hingst du tar finns det inga garantier för att det blir en lämplig ridhäst, det kan lika gärna bli en travarlik häst med värdelös exteriör och inga gångarter.

Lägg ner.

varför säger du travarkorsning och inte halvblodskorsning?
lite rasist kanske? hon är inte lik en travare för fem öre och jag vill ha en "ridhäst" avkomma inte ren travare! varför är det så okej att korsa in fullblod och inte varmblod? varmbloden är oftast mycket trevligare!

Inget av det du skriver stämmer, tyder bara på okunnighet.

DU tycker inte hon är lik en travare nej, men det lovar jag att andra säkerligen gör. Och även om hon enligt dig är lik en ridhäst så är chansen att avkomma får bra exteriör/gångarter i stort sett obefintlig.
Travarblod slår ofta igenom tydligen och du får med all sannolikhet en travarkorsning som inte kommer kunna säljas dyrt, vilken du verkar hoppas på :crazy:

Varmblod är inte alls trevligare än fullblod.
Jag vet många fullblod som är jättetrevliga!
Det handlar om individer, inte en hel ras.

Du skall alltså sälja avkomman som ridhäst ?
I så fall så kan jag på rak arm säga att det kommer iallafall inte gå ihop sig ekonomiskt.

varför säger du travarkorsning och inte halvblodskorsning?
lite rasist kanske? hon är inte lik en travare för fem öre och jag vill ha en "ridhäst" avkomma inte ren travare! varför är det så okej att korsa in fullblod och inte varmblod? varmbloden är oftast mycket trevligare!

Därför att alla travarkorsningar oavsett vilken ras de korsas med har lägre värde på ridhästmarknaden eftersom travare inte är avlade för ridning.

Och så hoppas jag att du vet att halvblod är en varmblodsras?

Jag hade haft mer förståelse om du avlat på ditt sto för att få fram en ridhäst som du sedan själv vill utbilda och behålla, men det låter som om du vill avla och sälja = (mer eller mindre) tjäna pengar.

Som sagt: du får tyvärr inte många kr för en travarkorsing.

Men vad intressant! Kan du inte berätta lite mer om det - var du läst det, hur man kommit fram till det etc.

Menar du att om man korsar en travare med ridras så försvinner helt plöstligt travet o exteriören? Och den får exteriör passande ridhäst och bättre gångarter?
Eller håller du med om att risken finns att den nedärver egenskaper som passar utmärkt för en travare som exteriör och tendens att vara "naturtravare" alltså, svårt för galopp?

Menar du att om man korsar en travare med ridras så försvinner helt plöstligt travet o exteriören? Och den får exteriör passande ridhäst och bättre gångarter?

:eek: eeeh, varför skulle jag mena det?

Mig veterligen slår inte travarblod igenom mer än något annat blod, det torde liksom inte vara genetiskt möjligt ;), varför påståendet att det 'ofta slår igenom' förefaller märkligt...'ofta' jämfört med vad, liksom?

I en korsning med 50% travare är det väl fullständigt självklart att det nedärvs en hel del av travarens egenskaper, det fattar väl vem som helst?

Senast ändrad:

Mig veterligen slår inte travarblod igenom mer än något annat blod, det torde liksom inte vara genetiskt möjligt ;), varför påståendet att det 'ofta slår igenom' förefaller märkligt...'ofta' jämfört med vad, liksom?

I en korsning med 50% travare är det väl fullständigt självklart att det nedärvs en hel del av travarens egenskaper, det fattar väl vem som helst?

Jag missuppfattade dig nog..:o

Jag som sysslat med trav länge o då sett hästar komma i generationer kan ju säga att avel är ett rent lotteri, vissa får allt från mamma, andra från pappa o vissa verkar få det från boxgrannen ungefär..

Ser inte anledningen att chansa på avkommans bekostnad.

Att lägga ner så mycket pengar som det faktiskt kostar att betäcka med en godkänd halvblodshingst är ingen idé..du kommer att gå back rejält!
har sett flera travar korsningar och tyvärr har trav stegen och exteriören slagit igenom rätt rejält på allihop.Det finns många bra raser att göra korsningar av..ta nån av dom-fjording tex,arab och welsh..men inte travare..dom är gjorda för att trava och du kommer inte få något betalt för fölet.Det finns redan tillräckligt med såna hästar som hamnar på långa hemska resor till de evigt gröna ängarna i slutändan..eller hamnar hos en 13 åring som första häst=oftast pannkaka..Om du vill ha en egen fölunge så låna ett annat sto eller köp en som precis blivit avvand!

är det så att dom godkända hingstarna inte "vill" ha varmblod, att dom bara vill ha "riktiga" hästar?
Det är faktiskt tvärt om! De allra flesta ridhäst hingstarna betäcker vilket sto som helst men det gör inte travhingstarna.
Sedan får jag säga som de andra att om du ska sälja fölet så kommer du inte att varken ha lättare att göra det eller gå med någon vinst om du använder en aldrig så fin elithingst inom ridsporten. Än om du satsar på ett bra travsto med rätt travhingst, där har du chansen att föda upp en avkomma som kan säljas med vinst. Så helt beroende på hur ditt sto är inom travaveln är det där som den chansen finns om hon är något att sätta i avel över huvudtaget.

Ja precis..ta en travhingst på ditt sto om det bara är ett föl du vill ha så spelar det ju ingen roll att det blir ett travföl..men korsa inte..snälla..

Denna tråden måste ju vara ett skämt... Hur många sådana här trådar finns det inte? Just med frågeställningen travare - vilken hingst ska jag välja? Samma människor svarar samma svar som alltis och samma bråk uppstår mella de som emot travare och de som är för.
Till TS, (om det nu är en riktig människa med en levande häst), sök trådar så finns det redan 100-tals liknande där du kan få svar på samtliga dina frågor!

Denna tråden måste ju vara ett skämt... Hur många sådana här trådar finns det inte? Just med frågeställningen travare - vilken hingst ska jag välja? Samma människor svarar samma svar som alltis och samma bråk uppstår mella de som emot travare och de som är för.
Till TS, (om det nu är en riktig människa med en levande häst), sök trådar så finns det redan 100-tals liknande där du kan få svar på samtliga dina frågor!

Hur kan TS få svar på sina frågor gällande sitt egna sto i avel genom att läsa andra trådar?
Eller finns det nån speciell hingst som passar travston överlag o oavsett hur de ser ut?

Handlar det om för och emot travare??
Trodde det handlade om oseriös avel jag?
Jag är annars i helt fel tråd med 3 travhästar i ägo.. :eek::o

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 696
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka