varmblods manar (bilder)

Sv: varmblods manar (bilder)

15958177.jpg

Min har kort man, det är snyggast. Ser liksom mest välvårdat ut och mer ridhästaktigt.

Jag håller med, hade en nordsvensk innan som jag lånat av min faster, och manen trasslade hela tiden fast i tyglarna!

Så min fick kort man, han såg dessutom så tanig ut i lång man. Och så var den grymt sliten när han kom, vissa långa partier och vissa korta.

Så här såg han ut då:
19/9-07, dagen efter han kom

Såhär ser han ut för tillfället:
4/1-08
4/1-08

Sen att jag klippte av för mkt lugg vid ett svagt ögonblick, så han ser ut som en skolpojke, är ju en annan femma :D

Min häst har lång man, trots att hennes "rasstandard" (Svensk Varmblodig Ridhäst) säger kortryckt, flätbar. Det händer att jag får skäll...:p

Men jag tycker att hon är vacker i sin långa man, och jag brukar fläta den längs mankammen när jag rider.

Karolajna, det ser ju ut som två olika hästar! Vad snygg han var på dom sista två bilderna :D

Senast ändrad:

Jag tycker det är fint med alla sorters frisyrer så länge det passar hästens hals. Hästar med tunn hals (inte så sällan varmblod) får till synes lite kraftigare hals om hästen har stubbman eller klippt man (som då är ganska tjock) Hästar med kraftigare hals (tänker då på överlinjen på halsen) passar bra i ryckt man eller lång man. Min gamla connemarapojke ser helfjösig ut i lång man (även om manen i sig är väldigt tjock och fin) hans hals är ganska smal så han har stubbman (klippt) som gör att överlinjen på halsen ser lite kraftigare ut. Manen på mitt varmblod åkte av redan andra dagen jag hade henne. Hon har numera klippt "hopp-man" och är jättefin i det. Andra connemaraponnyn passar bäst i ryckt man (har kraftig välformad hals) men har klippt för att hon inte gillar när man rycker manen. De är jättefina allihop tycker jag:love:

:DKL

Tycker varmblod passar jätte bra med stubbmannar;)
Eller varför inte klippa en halvblodsmann på ditt varmblod

Tack så mkt :bow:
Men det är samma faktiskt :p Han är jättesöt i sin korta man :D

Synd bara att han ville följa efter mig när jag skulle fota honom så jag fick inga helbilder.

så här såg min pålle ut när jag köpte henne för 7 år sedan. klippt lång man å omusklad.
17624121.jpg

så här ser hon ut nu. välmusklad och ryckt man men jag föredrar att ej tunna ut den.
17624158.jpg

Om man vill att den ska se ut mer som ett "halvblod/ridhäst" tycker jag man ska klippa/rycka den klassiskt kort.
Själv rider jag western med min och hon har dessutom tjock man så då får den vara lång...

Hitta faktiskt ingen bra man bild :p

Senast ändrad:

det ser ju snyggare ut med kort man faktiskt, men jag e så feg, e rädd att det ska se gräsligt ut.
Men det var någon som skrev att har de smala halsar så ser de bredare ut med kortare man, min har ju ganska smal hals, de kanske se lite maffigare ut...

vilken beslutsångest jag har...:D

vet fortfarande inte hur man lägger upp bilder på det här :crazy: äsch de finns bilder på sidan min , håller på spara ut, ska kolla om han passar i lång, men är rädd för han kommer se väldigt smal ut :confused:

17662202.jpg

Det här var den enda bra bild jag hade på hans man hittills;)

Senast ändrad av en moderator:

Min valacks man är lång och fin, och jag rör den inte så länge han travar.

Bild013-4.jpg

Mitt sto får stå ut med att ha klippt, ojämn man.. hennes man blir sliten och ful när den blir lång så jag klipper den.
Bild017.jpg

När hon hade lång man:

skanna0002.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 646
Senast: lilsan
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 437
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 364
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025