varmblods manar (bilder)

lovehorses

Trådstartare
Hoppas det är rätt tråd

Jag vill se bilder på era varblodsmanar, hur ser olika "modeller" på frisyrer ut.
Min har lång man för tillfälle men nu blir jag skeptisk vad ser redigast ut?
Bilder tack!
Bilden r från i höstas men bodre inte vara så stor skillnad
DSCF2718.jpg

Gärna tips på hur man kan klippa den!

Sv: varmblods manar (bilder)

Jag skulle nog klippa manen om jag var du... jag tycker att det ser mer välvårdat ut. Men det är ju upp till dig vad du tycker är snyggast!

Hittar ingen manbild, återkommer! :D

jag tycker din häst ser fin ut nu =) tycker det ser löjligt ut med klippt man o rak lugg. charmigare när de ser ut som en häst :)
men det är ju upp till var o en.

Måste säga att jag föredrar lång man faktiskt, men kan även tycka att det finns de som passar i korta manar men skull dock aldrig få för mig att klippa min killes man...:D

17283618.jpg
[/url][/IMG]

Det är självklar helt upp till en själv men inom travet finns det en regel och de är att aldrig klippa ett varmblods man eller svans. När man har ett varmblod som ridhäst kan de vara mer praktiskt att ha manen klippt men själv tycker jag att de är snyggare med lång man. Har det på mit andalusiersto som egenligen ska ha subb, bara för att hon ser mycker charmiagare ut i det. :)

Altså manen spar vi för skydda hästarna från myggor knott flugor på sommaren,även om det kan se fint ut med klippt man så måsste vi tänka på hästen.men karnse gäller mig i norrland:rofl:

eller så tänker man att man vill se hästens överlinje när man rider och inte trassla in tyglarna i manen .:D
Det är som pest eller colera.. inget är bättre än det andra.

Jag kapar manen på hösten för att slippa all lera som sätter sig som klumpar i manen efter hennes idoga rullningar! Hon har en supertjock man och hatar att jag rycker den, så det får bli klippning och inte för kort för då står den åt alla håll.

Pågrund av sommarexem då hon kliar av sig all man får hon ha stubbman på vintern. Fast hon är jättesöt i det :)

tack för alla svar!!

Ibland blir man ju lite fundersam om de skulle se stiligare ut med kort man,om man någon gång ska på träning eller tävling. Fast än så länge dröjer ju det.

Ibland tycker jag att hon är jättesöt i lång man ibland hatar man det men det är ju så med allt.

Får ta mig en funderare kanske till sommaren/hösten....

:D

det här är en riktig vblman för mig;)

Jag har haft travare i 12 år och har alltid haft lång man på mina hästar. Fram till hösten -06, då jag fick lust att prova nåt annat på nuvarande pållen. Sagt och gjort, pållens man kapades innan jag hann ångra mig och han fick ridhästman. Till sommaren hade den växt ut igen, och han kunde vifta bort flugor med den som vanligt. Nu i höst blev jag sugen på att se hur han passade i stubb, och jag ångrar inte att jag klippte av manen (fast jag fattar inte hur jag vågade... :o ). Tycker bäst om manen som stubb eller travarman. :D

(Nyklippt) Stubb:
15291650.jpg

Utväxt stubb

Ridhästman:
6049999.jpg

Travarman:
2588428.jpg

Jag har kort man på min häst, förr hade jag lång man, men tycker att han passar bättre i kort:)
23-06-07_1442.jpg

P7100015.jpg

Manen är så fet på den sista bilden pga Fyra Ess Salva som ruunit ner från öronen;) :p

Har stubbman på min gamle häst nu sen några år tillbaka då han fick nån typ av exem under manen. Jag ångrar inte att jag klippte av manen, tyckte det blev mycket snyggare och halsen såg maffigare ut (exemen försvann också).

Alltså, jag tycker det är så snyggt med stubbman. När jag började rida i slutet av 70-talet var det ganska vanligt. Nu ser jag knappt inga hästar längre med stubb.

Vår gamla Loppa var stubbad när hon var i karriären, nu har hon gammalt fnös till man...Fnösigt, men ack så gulligt!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 646
Senast: lilsan
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 432
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 362
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka