Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Weeazel

Trådstartare
Hej

Jag tänkte ev. köpa häst nu i vår och funderar på varmblod som ett altenativ. Antagligen en ostartad häst som är i 5-7 års åldern. Skulle kanske hellre satsa på fullblod/halvblod men har inte råd med det då det är jag själv som ska betala (är 16 år). Är det att kasta pengarna i sjön? Jag vill ju satsa och så men jag menar, jag vet inte riktigt om jag vill hålla på med hoppning/fälttävlan/distans ännu och då skulle jag ju kunna ha den hästen som en "provapå-häst". Sen när jag fyllt 18 kan jag ju om jag känner för det ta pengar från banken att köpa ett halvblod för eller så, vad tycker ni om mina funderingar.

Men är det svårt att få varmblod upp till kanske 1.10 eller 1.20 i hoppning eller kanske en stjärnig fälttävlan? För jag menar, det är nog det som jag känner att jag vill nå, sen är jag ganska nöjd med det, klart att jag vill komma längre, men då förstår jag att jag kanske behöver lägga ut lite mer vid köpet och det är jag ju villig att göra, men kan ju inte just nu. Vad tycker ni, ju fler svar och åsikter desto gladare blir jag så skriv på är ni snälla :bow: :d

Sv: Varmblod som hopphäst?

Om du satsar på att komma längt i hoppning tex tycker jag inte du ska köpa ett varmblod. finns ibland rätt många fina halvblod som lånas ut för en längre tid som man kan låna som sin egen. Sen kan du ju kanske köpa ut den när du är 18 år.

Om du satsar på att komma längt i hoppning tex tycker jag inte du ska köpa ett varmblod. finns ibland rätt många fina halvblod som lånas ut för en längre tid som man kan låna som sin egen. Sen kan du ju kanske köpa ut den när du är 18 år.

Det är sant, kommer ju kanske kännas lite trkigt å skiljas från hästen sen och så måste man ju börja om från ruta ett. :o Men samtidigt kan d inte vara nyttigt att ha den som en provapå-häst eftersom jag inte e riktigt säker på vad jag vill med ridningen? + Att jag är rädd för att man ska fäsa sig riktigt ordentligt sen kommer ägaren helt plötsligt och säger nu vill jag ha tillbaka hästen, då har man ju verkligen lagt ner jobb i onödan... :( Och i början kommer jag ju inte kunna rida så höga klasser heller. Jag måste ju också lära mig ngt först, har iof tävlat typ 90cm-1m tidigare men det borde väl ett varmblod klara med lite träning? Måste ju ändå få en del rutin där innan jag kan starta högre klasser?? :d

Senast ändrad:

Jag tycker inte att du ska köpa en travare om du ska satsa på hoppningen eller så. De är inte framavlade för det, men visst med träning går det väl kanske men om du är väldigt rutinerad att kunna utbilda en häst själv till den nivån du vill komma till, speciellt en outbildad häst.

Du ska absolut inte tänka att du lägger ner jobb i onödan på en häst som du lånar. Det är ju DU som får ut av det om du lånar en rutinerad häst.

Om det är du som ska få rutin ska du inte ha en häst som själv inte har den rutinen, utan ha mer som en läromästare.

Men nej, inte en travare!

Jag tycker inte att du ska köpa en travare om du ska satsa på hoppningen eller så. De är inte framavlade för det, men visst med träning går det väl kanske men om du är väldigt rutinerad att kunna utbilda en häst själv till den nivån du vill komma till, speciellt en outbildad häst.

Du ska absolut inte tänka att du lägger ner jobb i onödan på en häst som du lånar. Det är ju DU som får ut av det om du lånar en rutinerad häst.

Om det är du som ska få rutin ska du inte ha en häst som själv inte har den rutinen, utan ha mer som en läromästare.

Men nej, inte en travare!

Om du vill satsa på hoppningen så är nog inte en travare det bästa valet som sagt. De är inte framavlade för det. Bäst är nog att köpa ett halvblod eller liknande som kanske har lite mer rutin. En läromästare är jätte bra att köpa om du vill få lite mer rutin.
Att komma upp i 1.10, 1.20 med en travare som är ung och inte har så mkt rutin kan ta lång lång tid.

Men försök att hitta en häst som passar dig och det du vill göra! :)

Visst kan man om man hittar rätt häst och är en hyfsad ryttare hoppa 110 klasser med varmblodstravare.

Välj gärna ostartat, franskt blod brukar ha bättre galopp. Grundrid ordentligt och lägg tid på dressyren, det ger styrka och bra galopp. Min travare går utan problem banor på 110, är dock bara startad 90 pga att jag är feeeeg, men han hoppar lätt 140, löshoppad 150 och kan både korta och länga galoppen tillräckligt för att räcka till i kombinationer byggda för halvblod.
I fälttävlan på lättare nivå borde det också funka. Vad ligger dressyren på där? LB-nivå? Upp till de första LA åtminstonde ska ett vettigt varmblod om än inte vinna men ta sig runt godkänt och i terrängen har du en modig och markvinnande häst som oftast är enormt snabb i fötterna och trampar om istället för att hoppa av åthelsicke för tidigt eller sent. Dock lär du nog inte rida SM på ett varmblod.

du var ju inne på fullblod oxå?

icke omskolade/grundutbildade fullblod direkt från banan brukar vara billigare prislapp, och visst, det tar tid att skola om, men det är bättre grundmaterial för hoppning/fälttävlan och lyckas du något så när höjer du priset rätt rejält om du sen vill sälja och satsa på en annan häst (vilket för det mesta inte gäller travare).
se till att ha en erfaren person med öga för talang med dig när du kollar på fullblod, och se till att få en grundlig besiktning och ordentligt med hjälp under omskolning, så kan du få en jättefin häst för billig peng!

tänk över dina beslut både en och två gånger (om du sk skola om ett varmblod tar det tid, då har du hunnit fylla 18 när du är klar! och ett fullblod tar en del tid det oxå, om än kortare.)
ta hellre en läromästare på foder och håll i dina pengar tills dess att du har råd att köpa drömhästen!!

lycka till!

Visst finns det travare som kan klara 110 klasser höjdmässigt. Problemet är bara att om du köper en travare kommer det ta lång tid innan du har en trevligt ridhäst. De flästa varmblod är ju tyvärr inte speciellt utblidade, och det är hårt jobb att omutbilda ett varmblod. Kanske ta det nåt år innan den har satt muskler ordenligt för att över huvetaget orka galloperara!
Om jag var du skulle jag nog snarare satsa på att ta en häst på foder i stället. Då kan du få en fardig häst som du kan ha roligt med från början. Om du ser till att skriva ett bra fodervärds avtal så kommer ingen och hämtar hem hästen för dig. Du kan ju skriva avtalet med förköpsrätt.

Om du iallafall vill köpa ett varmblod ska du ha samma krav på det som när du köper ett halvblod. Tex ska kunna bära uppsig i alla gångarter osv. Tror inte det finns nån som skulle köpa ett halvblod som travade med bakbenen och galloperade med frambenen om man inte ville ha ett problem på halsen.

Varför inte låna en rutinerad hopphäst istället? Det låter bättre än att köpa en ridtravare och utbilda den själv, vilket tar lång tid...

Ok

Men alltså, här skulle jag ju inte behöva "omskola en gammal travare" utan få ett varmblod som knappt blivit travtränad och som är grundutbildad inom ridning och som kanske är riden i tre år eller ngt sådant, och som älskar att hoppa. Då är det ju bara att sätta igång och träna, ingen omskolning. Sen förstår jag att det kanske inte kommer funka utt till 1.20-1.30 men det kräver jag inte heller, vill mest ha en "testapå-häst" och vem vet, det finns ju inget som säger att jag inte har tröttnat på hästlivet efter några månader (tror och hoppas inte det) men iaf och då är det inte värsta krisen heller för att jag har inte lagt ut en massa pengar i onödan (dock ännu bättre med häst på foder i det fallet).

Men måste man verkligen ha en läromästare då? Jag vill hellre ha en unghäst att utbilda sj, fast jag förstår att det kan vara bra att få rida en läromästare i något år först, men jag känner bara att när jag väl klättrat upp på en nivå jag är nöjd med har jag inte lust att börja trappa ner för att min läromästare har blivit några år äldre om inte klarar av det längre, då vill jag ju bara försätta att träna och tävla och bli ännu bättre licksom... :crazy:

Men jag har ju aldrig haft n egen häst förut, så egentlgen vet jag ju inte, är det svårt att hitta en fin läromästar att ta på foder, den ska ju helst inte vara mycket över 10 år, om hästen räknas som läromästare då dvs :p
Vill jääääättegärna ha svar :bow: :)

en läromästare är alltid att rekommendera, såvida man själv inte har tävlat en massa och är rutinerad själv, om det är så att man vill klättra i klasserna snabbt!

utbilda är svårt, det kommer krävas tid och hjälp och dessutom vet du ju inte vad det blir av det hela i slutändan.

10 år är väl inget? världscuphästarna är oftast 12-16...

Ett varmblod kan funka om du kan köpa en som redan är utbildad och tävlad lite grann. Ska du själv utbilda från scratch så tar det väldigt lång tid att få en travare i tävlingsbart skick. Räkna med två år.
Kanske att ta en äldre läromästare på foder som "testhäst" hade varit att föredra om du vill ut och tävla relativt omgående?

Gör inte samma misstag som "alla andra" (mig inkluderat) oavsett hur ba du själv tycker du rider och att du kan "allt" så är en äldre läromästare idealisk som första häst.

Jo det r sant som ny säger, och jag vet att en världscuphäst oftast har en ålder från 12 och upp till ca 16 (finns ju hästar, tex. Anka, som van världscupen när hon var 21 år :p) Men det är därför jag vill att min blivande häst ska vara max ca 10år, så man har iaf kanske 6år framför sig av tävlingar och skoj. Jag menar köper jag en på 13-14år så när jag väl kommer upp på hästens nivå så sa den börja trappa ner medans jag bara vill fortsätta högre?

Och jag ställer frågan igen, är det svårt att hitta foderhäst för senare köp och då ska hästen ligga kanske på en nivå så att den kan gå minst 1.10 hoppning och kanske ja, kanske inte enstjärnig fälttävlan, men nån klass under det iaf?? Om någon har en sådan häst, eller känner till en är det bara att skrika till. Den ska helst vara lite större eftersom jag är ca 185cm lång :)

PS. Det varmblodet jag har kollat lite på har nog inte tävlat men den är grundriden och tycker om att hoppa och så, den har aldrig startat och knappt blivit travtränad. :bump: DS.

Hej

Jag tänkte ev. köpa häst nu i vår och funderar på varmblod som ett altenativ. Antagligen en ostartad häst som är i 5-7 års åldern. Skulle kanske hellre satsa på fullblod/halvblod men har inte råd med det då det är jag själv som ska betala (är 16 år). Är det att kasta pengarna i sjön? Jag vill ju satsa och så men jag menar, jag vet inte riktigt om jag vill hålla på med hoppning/fälttävlan/distans ännu och då skulle jag ju kunna ha den hästen som en "provapå-häst". Sen när jag fyllt 18 kan jag ju om jag känner för det ta pengar från banken att köpa ett halvblod för eller så, vad tycker ni om mina funderingar.

Men är det svårt att få varmblod upp till kanske 1.10 eller 1.20 i hoppning eller kanske en stjärnig fälttävlan? För jag menar, det är nog det som jag känner att jag vill nå, sen är jag ganska nöjd med det, klart att jag vill komma längre, men då förstår jag att jag kanske behöver lägga ut lite mer vid köpet och det är jag ju villig att göra, men kan ju inte just nu. Vad tycker ni, ju fler svar och åsikter desto gladare blir jag så skriv på är ni snälla :bow: :d

För det första tycker jag att det redan finns alldeles för många varmblod som är "slit och släng hästar" så om du inte planerat att ha kvar den någon längre tid utan bara köpa den för att se om ditt intresse håller i sig så rekommenderar jag att försöka ta den på foder istället. Det är taskigt mot hästen att den ska få åka från ägare till ägare. Bara för att dom är billiga (för billiga enligt min åsikt) så betyder inte det att dom inte har ett personligt värde i sig själva som häst. För dom är faktiskt lika mycket häst som det dyraste fullblodet! :love:

Men ang tävling så kan jag väl säga att varmblod med bra extriör och inte allt för mycket travträning bakom sig kan blir riktigt fina. En bakant till mig som numera föder upp hopphästar i +100 000-kronorsklassen hade travhästar från början och dom tävlade hon 120-130 med vinster och placeringar TROTS att dom tävlade i trav samtidigt. Visst, det är ovanligt, men går det med en aktiv travhäst så går det självklart med en som är knappt travtränad.:angel: Det kräver arbete, men det skulle det göra med ett halvblod som bara var grundridet också... Så om du känner att du vill utbilda själv och visa alla skeptiker att det går (för det gör det) så go for it! :banana:

Men allt hänger ju på ryttaren om man ska kunna ta en travare upp till 1,20 klasser, och i detta fall är det ju en första häst hon letar efter.

Kalla mig skeptiker, men hur ska en orutinerad ryttare kunna utbilda en häst (speciellt en travare som knappt ens har grunderna för ridning) till en bra och trevlig hopphäst upp till 1,20 klass?

TS. Du kan få ut så mycket av en rutinerad häst, men rutinerad betyder inte att den ska pensioneras efter 2 år. Även om du kanske bara får runt 4 år på tävlingsbanorna med den (bara och bara) så lär du dig så otroligt mycket och kan senare köpa en lite mer orutinerad häst och utbilda lite själv.

Det är inte sjysst mot en orutinerad häst att ha en ryttare som gör missar, säg på hinder och så. När man utbildar hästen är det i så fall hästen som ska få göra lite missar, och inte ryttaren!

Lycka till! :)

Måste fråga eftersom jag tycker mig läsa att du inte är på 1.20 - 1.30 nivå idag, för att du ska komma dit så behövs det träning, har du råd med det, ahr du råd att tävla och allt däromkring, har du någon som kör dig till träningar/tävlingar, elelr är det bara själva hästinköpet du ska bekosta själv och få hjälp med alla löpande kostnader?

För det första tycker jag att det redan finns alldeles för många varmblod som är "slit och släng hästar" så om du inte planerat att ha kvar den någon längre tid utan bara köpa den för att se om ditt intresse håller i sig så rekommenderar jag att försöka ta den på foder istället. Det är taskigt mot hästen att den ska få åka från ägare till ägare. Bara för att dom är billiga (för billiga enligt min åsikt) så betyder inte det att dom inte har ett personligt värde i sig själva som häst. För dom är faktiskt lika mycket häst som det dyraste fullblodet! :love:

Men ang tävling så kan jag väl säga att varmblod med bra extriör och inte allt för mycket travträning bakom sig kan blir riktigt fina. En bakant till mig som numera föder upp hopphästar i +100 000-kronorsklassen hade travhästar från början och dom tävlade hon 120-130 med vinster och placeringar TROTS att dom tävlade i trav samtidigt. Visst, det är ovanligt, men går det med en aktiv travhäst så går det självklart med en som är knappt travtränad.:angel: Det kräver arbete, men det skulle det göra med ett halvblod som bara var grundridet också... Så om du känner att du vill utbilda själv och visa alla skeptiker att det går (för det gör det) så go for it! :banana:

Jo jag vet, det är ju inte snällt mot hästen, men jag menar ju inte på det sättet lixom. Jag menar om vi funkar ihop så kommer jag ju behålla hästen, men om jag känenr att det inte funkar då är det ju inte mer än rättvist att hästen kommer till ngn som passar ihop med den bättre. :)

Håller med dig i allt annat :D

Men allt hänger ju på ryttaren om man ska kunna ta en travare upp till 1,20 klasser, och i detta fall är det ju en första häst hon letar efter.

Kalla mig skeptiker, men hur ska en orutinerad ryttare kunna utbilda en häst (speciellt en travare som knappt ens har grunderna för ridning) till en bra och trevlig hopphäst upp till 1,20 klass?

TS. Du kan få ut så mycket av en rutinerad häst, men rutinerad betyder inte att den ska pensioneras efter 2 år. Även om du kanske bara får runt 4 år på tävlingsbanorna med den (bara och bara) så lär du dig så otroligt mycket och kan senare köpa en lite mer orutinerad häst och utbilda lite själv.

Det är inte sjysst mot en orutinerad häst att ha en ryttare som gör missar, säg på hinder och så. När man utbildar hästen är det i så fall hästen som ska få göra lite missar, och inte ryttaren!

Lycka till! :)

Ok, vill inte klaga, men jag e en "han" :angel:

Och jag tycker inte att jag är helt orutinerad, jag har ridit så länge jag kan minnas, men det tidigast riktiga ridminnet (när man inte bara "åkte" häst på ngn ponnyridning typ) är från när jag var fyra år och galopperade en liten shettis på 75cm i mankhöjd :P Och sen kastade Zappo (som han hette) iof av mig, men iaf. Jag har i hela livet (mer eller mindre) ridit på ridskola och på kompisars och bekantas hästar och tävlat lite osv. Visst jag är ju inte jääätterutinerad, men jag är verkligen ingen nybörjare.
:bump:
Å när du säger en travare som knappt har grunderna för ridning å har då fel, för har är det en travare/varmblod som aldrig är startad och sopm knappt är inkörd, utan den har gått som ridhäst nästan hela livet och är nu 6 år. + Att jag tror inte att jag kommer göra alltför stora missar eftersom jag har mkt bra hästfolk omkring mig som båda har tränat mig och som kommer träna mig och som har utbildat många unghästar tidigare, jag kommer ju få tips och råd och träning av de. :)

Och visst en foderhäst är helt klart ett alternativ, sen gäller det bara att man ska hitta en med. :confused:

Resten, iof inte så mkt, håller jag med om :)

Måste fråga eftersom jag tycker mig läsa att du inte är på 1.20 - 1.30 nivå idag, för att du ska komma dit så behövs det träning, har du råd med det, ahr du råd att tävla och allt däromkring, har du någon som kör dig till träningar/tävlingar, elelr är det bara själva hästinköpet du ska bekosta själv och få hjälp med alla löpande kostnader?

Nej jag är verkligen inte på 120-130 nivå idag, har väl tävlat som mest 1m. Och svar ja, jag har kontakter (nära vänner och släkt) som kommer hjälpa till att träna mig och så och med tävlingar och sån, det kommer ju inte bli jääääääääättemånga tävlingar, mest i närheten, men svar ja, jag kommer få hjälp med det. Löpande utgifter så som stallhyra foder osv. ska jag stå för det mesta.

:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka