Vårmammor 2010 del 9

viv

Trådstartare
Ny tråd igen :)

Januari
15/1 uva - första barnet - pojke (18/4)

Mars
1/3 Svartfot - första barnet - flicka (8/3)
8/3 Arabis - pojke, (9/3)
9/3 Doris - pojke (11/3)

April
5/4 Oregano - första barnet - pojke (10/4)
12/4 Mikan - pojke (31/3)

13/4 - Juzzzen- första barnet - flicka (15/4)
13/4 _saga_ - första barnet - flicka (23/4)

17/4 Cattan - första barnet - pojke (31/3)
23/4 zask - första barnet - pojke (28/4)

21/4 Lottch - första barnet - flicka (20/4)
26/4 Zody - första barnet - flicka (14/4)

28/4 Viv - första barnet - pojke (2/5)

Maj
3/5 AKB - första barnet -pojke (17/4)
5/5 Michellan95 - första barnet - flicka (6/5)
10/5 Western_Ivy - första barnet - flicka (21/6)
11/5 Ia* - andra barnet – flicka (12/5)

22/5 Cyllene - första barnet - pojke (12/5)
23/5 Emmah.S - första barnet - pojke, (15/5)

27/4 Macken22 - första barnet - flicka (7/6)
28/5 Magzzan - första barnet - pojke (24/5)
28/5 Armani__ - första barnet - pojke (27/5)

Ni vet vad ni ska göra ;)

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Bra jobbat viv med bebislistan först i tråden! :idea:

Jag svarar Zody från förra tråden ang orsaker till att inte dela föräldraledigheten lika. Vi delar inte lika. Som det ser ut nu kommer jag att börja jobba i april/maj nån gång och han är hemma till dagisinskolningen börjar i augusti. Vi ville egentligen skola in senare, men dagiset (privat) fyller fullt i augusti och därför är det inte säkert att man får någon plats senare på året...

I första hand är det av ekonomiska skäl. Min man tjänar ca 15 000 kr mer än mig per månad, så det blir ganska stor skillnad. Vi har stort huslån och två bilar, så vi har inte råd att ha hur låg inkomst som helst. I andra hand är det att jag vantrivs på mitt jobb och vill av den anledningen vara hemma så länge som möjligt. Min man har nytt jobb och tycker inte att det skulle kännas bra att vara pappaledig för länge precis i början. Såklart visste de om Vilgot när han började, men han är mycket lojal när det gäller sitt jobb.

Så där har vi anledningarna till att vi inte delar lika. Men självklart tycker både han och jag att det är jätteviktigt att pappan är hemma under en period. :idea:

Vi kommer att dela hyfsat lika. Hittills har vi båda varit "hemma" de fem första månaderna (de tre första månaderna med tillfällig föräldrapenning eftersom E var inskriven på sjukhus och sedan tog det sambon två månader att ta slut på sina tio pappadagar eftersom han pluggar och bara jobbar deltid), sedan har sambon pluggat/jobbat (men är väldigt mycket hemma tills i vår när han ska göra sitt exjobb, fuskigt! Men trevligt med sällskap :)). Jag kommer att vara föräldraledig t.o.m. augusti -11 är planen, och sedan ska sambon vara hemma ett år. Det blir någon/ett par månaders övervikt för min del om vi följer planen, det är för att jag vägrar att gå tillbaks till jobbet i juni typ ;)

*KL*
Zody´s inlägg:
Spinner vidare lite på det här med att dela föräldraledigheten. Ni som inte kommer dela alls/dela väldigt skevt - är det enbart pga. ekonomin eller för att barnets andra förälder inte vill/kan? Jag är ärligt nyfiken, tycker det är intressant att höra hur andra resonerar och löser föräldraledigheten!

Jag kommer troligen vara hemma 1år minst om inget drastiskt händer. Kanske till och med 1½år beroende på hur mkt dagar vi har kvar sen osv. Allt beror på att jag inte har något jobb att gå tillbaka till och det är inte så lätt att få något jobb här heller så skulle vara onödigt om jag skulle gå på a-kassan och min sambo fl. Min sambo är hemma relativt mkt iaf eftersom han jobbar 5-skift!
Dessutom :love: jag att vara hemma med Milton!

Ang. jämställdhetsbonusen så ska vi lyckas höja den lite genom att min sambo tar ut fp när han är ledig ist för mig då får vi även ut mer i månaden plus att det kommer bli jämnare med dagarna!

Vad bra att listan kom med! Brukar kika på den ibland när jag funderar på hur gamla era andras barn är egentligen :)

*kl*
Föräldrarledighet, ja... nej vi är inte jämställda när det gäller den. Jag är hemma till augusti -11 och sedan tar min man över med f-ledighet, semester och inskolning på förskola. Under tiden tar han ledigt när det passar honom fram till augusti.
Rena ekonomiska skäl.

Ni som har ekonomiska skäl, när insåg ni att ni inte skulle ha råd att låta pappan vara hemma? När ni köpte huset/bilarna (om vi köper huset så kan inte du vara hemma, men det får vara värt det)? När ni planerade för barn? När barnet var på väg?

Tycker det är jätteintressant att höra hur alla resonerar, kul att så många vill berätta!

Har alltid vetat det men det vart helt klart värre när vi köpte huset. Han tjänar för bra och jag för dåligt för att jag ska kunna kompensera hans inkomst.

Här är det jag som är hemma :) Vi har ju aldrig planerat att bli föräldrar så det har inte funnits i tankarna vid varken köp av hus eller andra planer.
Den största anledningen till att jag gå hemma tills vidare är att jag blev av med mitt fasta jobb. Visst jag har 3 olika att jobba på men det är lite jobbigt att inte kunna planera. Speciellt eftersom sambo ligger iväg i veckorna som det är nu.
När han ligger iväg får han ju mer kvalitetstid med barnet eftersom han inte bara är hemma när hon sover vilket det blivit annars.
Ekonomiskt är det också en katastrof men det hade vi kunnat ta ett tag om jag bara hade vetat att jag åtminstonde kunde jobba heltid då.
Men Akassa, pappapeng fungerar inte med hus, 3 hästar, 2 hundar och oss själva på vintern iaf.
Sen har vi visst en backup om det skulle knipa. Jag kan ju bli sjuk och vara det ett tag så då får ju han vara hemma med Ebba. Det hoppas jag ju naturligtvis inte.

Har alltid vetat det men det vart helt klart värre när vi köpte huset. Han tjänar för bra och jag för dåligt för att jag ska kunna kompensera hans inkomst.

Men måste man kunna kompensera inkomsten för att kunna vara hemma? Min man tjänar ungefär 28 000 mer än mig i månaden, jag har förståss inte en suck att kompensera det. När han är hemma har vi mycket mindre pengar, så är det bara.

Fast blir det inte samma kvalitetstid som alla andra? Antingen är man hemma på helgerna eller så är man hemma i veckorna eller hur menar du?

Vi har ju ganska nyligen köpt hus, har lån på bilen osv men tänker ändå "ta oss råd" att ha S pappa hemma. Pengar är inte viktigt, däremot är småbarnstiden det för oss, för den kommer inte tillbaka. S pappa jobbar 2-skift, så han har ju varit hemma en del ändå (under sommaren var vi hemma båda två under 8 veckor, kombinerad semester och fl. Utöver det så var han hemma de 5 första veckorna också.) men vill vara den som är hemma på heltid och har huvudansvaret under en längre tid han också. Det ska han såklart få, och eftersom delad föräldraledighet är något viktigt för oss så ser vi helt enkelt till att ta oss råd till det. :idea:
Så resonerar vi här hemma, och det är jättekul att höra hur ni andra tänker och hur ni löser det hela. Man får lite mer perspektiv på saker och ting, man kan ju bli salig på sin egen tro ;)

Mabuse, ang. att nattamma och jobba så skulle det säkert fungera, OM man kan somna om direkt eller sova under amningen. Det kan tyvärr inte jag, så att jobba nu skulle inte fungera. Jag har inte som du ett psykiskt krävande jobb (klart det kräven en del men vad jag förstått så jobbar du som forskare och undervisar på universitetsnivå va?) men däremot kräver det en del fysiskt. Så jag vill helt enkelt veta att jag får sova lite mer sammanhängande innan jag börjar jobba. :)

Ni som har ekonomiska skäl, när insåg ni att ni inte skulle ha råd att låta pappan vara hemma? När ni köpte huset/bilarna (om vi köper huset så kan inte du vara hemma, men det får vara värt det)? När ni planerade för barn? När barnet var på väg?

Tycker det är jätteintressant att höra hur alla resonerar, kul att så många vill berätta!
Alltså vi skulle ha råd att låta honom vara hemma, men då hade vi nog fått vrida och vända på varenda krona. Vi kanske hade fått köpa en äldre bil än vad vi gjorde och fått behålla den gamla (fallfärdiga) bilen istället för att köpa en ny. Eftersom vi bor en mil utanför stan med i princip obefintlig kommunaltrafik så är vi i behov av två bilar som funkar i alla väder. Nu lever vi som vanligt, och det är sparandet som vi dragit in på. Att helt leva på marginalen och inte kunna spara något alls skulle göra mig otroligt stressad. Nu spar vi ändå ca 3000 kr varje månad och det känns som ett minimum för mitt välbefinnande.

Huset började vi bygga för precis 4 år sedan och just då var det inte aktuellt med barn.

Vi vill helt enkelt leva som vanligt trots att vi gått barn. Men sen kan jag ju ärligt säga att kostnaderna har omfördelats väldigt mycket. Istället för att lägga pengar på oss själva så har vi lagt väldigt mycket på Vilgot istället.

*kl*

Jag kommer vara hemma till aug-11. Det är för jag förlorade mitt fasta jobb lagom när jag blev gravid:grin: och sambon har precis fått ett nytt jobb, och vill komma in i jobbet ordentligt nu. Han har dock väldigt flexibelt jobb, och kommer vara hemma mkt ändå. Han var hemma mkt i somras också, pga att han inte hade något uppdrag(var konsult) och fick betalt för att gå hemma, och läsa lite istället. Vilket var väldigt bra eftersom lillan hade kolik då, och jag var jättenere.

Plus att rent ekonomiskt är det bäst, om vi ens ska kunna leva som vi gör nu,. Min häst är något jag inte vill göra av med, därför att det gör mig till en bättre mamma. Mår helt enkelt bäst om jag får ha kvar det jag haft i hela mitt liv, en fast punkt och något där jag får slappna av. Vilket blir väldigt svårt om sambon skulle gå hemma längre tid. Även om jag har tagit in medryttare nu, för ekonomin men mest för att få lite mer tid hemma.

Dock kommer han ta en del av sommaren. semester och några pappadagar. Jag kommer då gå på a-kassa och förhoppningsvis jobba på något tillfälligt. Men tid med Nellan måste han få, han tycker redan det är trist att han missar så mkt just nu.

Nästa vecka tar han iaf ut tre pappadagar, när jag ska iväg på utbildning. Så då får han och Nelly mysa rejält:)

När det gäller hur vi tänkte när vi köpte huset, så var vi inte ens i barntankar då, så det var inget vi tänkte på. Trodde inte vi skulle ha barn förrän mkt längre fram. Bilarna vi köpt nu, var en ren nödvändighet för säkerheten. Aldrig att jag skulle kört runt mitt barn i de bilar vi hade innan. Vi har dock inte köpt några splitternya bilar, utan bara nyare än vi hade innan. Lagt in allt i huset så i månaden är det minimal skillnad. Så bilarna är inget som är avgörande för om sambo skulle kunna vara hemma eller ej. :)

Senast ändrad:

Mabuse, ang. att nattamma och jobba så skulle det säkert fungera, OM man kan somna om direkt eller sova under amningen. Det kan tyvärr inte jag, så att jobba nu skulle inte fungera. Jag har inte som du ett psykiskt krävande jobb (klart det kräven en del men vad jag förstått så jobbar du som forskare och undervisar på universitetsnivå va?) men däremot kräver det en del fysiskt. Så jag vill helt enkelt veta att jag får sova lite mer sammanhängande innan jag börjar jobba. :)

Det förstår jag, jag jämför ju fortfarande med när jag var gravid, och tycker jag har jättemycket energi nu! :D Hade jag mått normalt under graviditeten så hade jag nog känt mig tröttare nu, plus att jag bara jobbar tre dagar i veckan nu, det gör ju sitt till också.

Alltså vi skulle ha råd att låta honom vara hemma, men då hade vi nog fått vrida och vända på varenda krona. Vi kanske hade fått köpa en äldre bil än vad vi gjorde och fått behålla den gamla (fallfärdiga) bilen istället för att köpa en ny. Eftersom vi bor en mil utanför stan med i princip obefintlig kommunaltrafik så är vi i behov av två bilar som funkar i alla väder. Nu lever vi som vanligt, och det är sparandet som vi dragit in på. Att helt leva på marginalen och inte kunna spara något alls skulle göra mig otroligt stressad. Nu spar vi ändå ca 3000 kr varje månad och det känns som ett minimum för mitt välbefinnande.

Vi kommer inte kunna spara en krona när min man är hemma på heltid, tvärtom så kommer nog behöva knapra av sparpengarna då. Fast jag har nog tänkt att vi sparar varje månad hela livet annars, det får gå att inte kunna lägga undan just de månaderna. Och leva riktigt som vanligt finns det mog inte heller pengar till då, men det är ju bara en kort period, man hinner ju leva som vanligt resten av livet tänker jag. :)

Beror på hur sjuk och hur länge han blir sjukskriven.
Vi har buffert men det är inget vi vill och kan tulla på även om vi tycker småbarnsåren är viktiga precis som alla andra. Det är en buffert just för att det ska gå runt om man blir sjuk/blir av med jobbet.
Händer något att han t.ex. aldrig kan jobba heltid igen så går hans försäkring in och ger han något sorts försörjningsbidrag (6000kr/månad) utöver FK. Sedan ingår även i hans försäkring via jobb och privat att han får ut ersättning för förlorad inkomst om han t.ex. bryter benet. Så krast nog så klarar vi oss bättre om han blir sjuk än han är f-ledig.

Hade han tjänat 5-7000 kr mer i månaden hade det inte spelat någon roll vem som hade varit hemma, då hade vi t.o.m. tjänat på att ha honom hemma. Eller om jag tjänat betydligt (betydligt) mer än vad jag gör.

Senast ändrad:

Jag fattar inte riktigt, varför skulle ni tjäna på att han var hemma ifall han hade högre lön? Med er löneskillnad gissar jag att han redan nu slår i taket med råge och får ut maxbeloppet i fp?

Alltså, jag tror inte de som delar på föräldraledigheten nödvändigtvis förlorar mindre på det än de som inte gör det, det är snarare en prioriteringsfråga. Både av pengar medan man är föräldraledig, vilka fasta kostnader man skaffat sig, och vilka förutsättningar man vill ha på plats innan man skaffar barn alls.

Jag tror det i 99% handlar om ett val, helt och hållet, inte att man tvingas av omständigheterna.

KL

Jag sitter och skäms så jag har ont i magen. Sambons morfar har gått bort och det är begravning nu kl 1. Ingen av oss är där för vi glömt. :(

Det vore väl en sak om det var första gången, men vi höll på att missa hans systerdotters dop för ett år sedan men hann precis och min mor fick panik-köpa present.

Jag hävdar hela tiden att jag håller koll på min familj och han får hålla koll på sin familj, men ändå så skäms jag ju nå då vi alla visste om det och min mamma skulle haft Ture.

Det är som vanligt full rulle här och jag har fyllt år och ska ha fest imorgon, babysim i em osv MEN DET ÄR INGEN URSÄKT.

Vet inte hur kul det blir att träffa hans familj till jul. Hans mamma får mig ju alltid att känna mig usel eftersom vi är så lite med dem men så mkt med min familj, och så detta....

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar