Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Oj, det låter jättejobbigt. Vi är rätt restriktiva med att låta folk hålla i barnet, men å andra sidan är det ingen som har bett om att få hålla heller. Närmsta familjen har hållit, men ingen annan i princip. Kanske 7-8 personer sammanlagt. En bebis är ju en människa, ingen sak, så jag tycker det är lite konstigt om folk tjatar om att få hålla. Så skulle man väl inte göra om någon hade med sig en hundvalp eller en kattunge, så varför göra så med ett barn? Jag själv skulle inte heller vilja sitta i knät hos främmande människor hela tiden, så därför har jag svårt att skicka runt barnet som en annan nalle som alla ska få hålla heller.

Hmmm- men det är väl ganska vanligt att folk vill hålla i en hundvalp och katt också?
Faktiskt är det inte så många som frågat om de får hålla i Ebba- nästan tvärtom. Vi frågar för att hon inte ska bli helt främlingsskygg ;)
Syrrans barn tjatade såklart mycket i början men det var ju en jättestor grej för dom.

Det är nog snarare potatisen och rotfrukterna som gör att konsistensen blir bra. Känns betydligt svårare med pasta eller ris. Kanske om man har massor av sås, men det känns inte riktigt bra...

Kl
Nu är jag som en ny människa! Har precis avslutat mitt "söndagsspa". :D Brukar stänga in mig i badrummet på söndagarna och bubbla i badkaret, peela kroppen, raka mig, smörja in mig osv. Sånt som man inte hinner i veckorna. Jätteskönt är det! :idea:

Har tyvärr inget badkar så jag tog en lååång dusch istället :)

*kl*
A snorar och har feberrosiga kinder men han är pigg ändå. Just nu sover han bredvid (sovande) pappa i sängen, store sonen sover med så jag har hela undervåningen för mig själv :laugh:
Har läst en del om RS virus, är lite nojjig när det gäller sånt. Det står överallat att det är farligast för barn under 6 månader och han är ju 7 nu, men ändå...

Behöver ni bli på gott humör så gå in på youtube och sök på "skrattande fyrlingar" vet inte hur jag lägger in länk.

Halvt kl, tror jag, så svårt ibland att veta vem man ska svara ;)

Isabella har bara blivit hållen av våra närmaste och det är 10 pers och lite beror ju på att Isabella har varit infektionskänslig så vi har inte varit så mycket i större sällskap.
Svägerskans dotter på 3 år ville hålla Isabella som nyfödd men jag kan inte tycka att ett barn på 3 år har så mycket att göra med ett litet känsligt spädbarn.

*KL*

Det här med att alla ska bära osv..Min lilla tjej har aldrig uppskattat det, och jag tror att hon är en sån person som gärna vill kolla in folket lite först. För om någon tar henne direkt när vi kommer in på kalaset eller vad man nu ska på, så blir hon så rädd och gråter så tårarna sprutar. Jag får alltid säga att "vänta en stund, så kan du får hälsa på henne då, hon vill gärna få lite tid på sig att kolla in dig"

Det är först nu,den senaste månaden som jag låtit andra ta henne. Hon har helt enkelt inte uppskattat att sitta hos folk hon inte känner. Sitta i mammas knä och prata på avstånd har alltid gått bra, men inte att någon tagit henne och hon inte känt sig trygg. Alla är olika, och sambon är likadan, har lite svårt med mkt folk och vill gärna "värma" upp lite innan han blir social och pratar. Det måste man respektera, att alla är olika!

Och här är det precis tvärt om. T älskar att hälsa på och charma alla i hennes väg :) Självklart är hon ingen vandringspokal, men hela våra stora familjer hänger med henne när vi umgås. Och i stallet hänger hon med ffa fyra olika tjejer när hon är med mig. Hon är glad oftast hela tiden och blir hon ledsen måste det inte vara mamma som tröstar henne. Skönt tycker jag och hoppas att hon inte ska bli en mammig tjej utan fortsätta att vara lugn och trygg bland välkända släktingar och mammas och pappas kompisar :)

Så är Vera också, ler och verkar uppskatta att få uppmärksamhet oavsett vem det kommer ifrån. Igår när vi hade kalas för min man så somnade hon i min famn och jag lämnade sedan över henne till hennes faster så att jag fick äta tårta. Där sov hon vidare en halvtimme. När hon vaknade började hon flina och "prata" på en gång.

Alice däremot har varit blyg från början och är fortfarande.

Och här är det precis tvärt om. T älskar att hälsa på och charma alla i hennes väg :) Självklart är hon ingen vandringspokal, men hela våra stora familjer hänger med henne när vi umgås. Och i stallet hänger hon med ffa fyra olika tjejer när hon är med mig. Hon är glad oftast hela tiden och blir hon ledsen måste det inte vara mamma som tröstar henne. Skönt tycker jag och hoppas att hon inte ska bli en mammig tjej utan fortsätta att vara lugn och trygg bland välkända släktingar och mammas och pappas kompisar :)

Känner hon igen alla de människorna? Imponerad!:bow: Sånt minne har inte vår bebis. Sen är den normala reaktionen när vi träffar folk att bli glad och tycka det är jättekul med människor (de flesta bebisar är nog charmtroll av naturen, åtminstone i föräldrarnas ögon ;)), men att kunna känna igen dem - nä, det är betydligt färre personer, vi föräldrar och mormor, i princip.

Delvis kl
Vilgot uppskattar inte heller att vem som helst håller honom. Det brukar gå bra en liten stund, sen blir han ledsen. I princip är det bara vi och våra föräldrar som håller honom.

Något har hänt i helgen! Busungen har kommit på att man kan förflytta sig sittandes genom att böja bak ena benet och liksom sparka sig fram. Det går inte fort, men tillräckligt för att jag helt plötsligt måste ha betydligt mer koll på honom. För bara några dagar sen satt han kvar där man satte honom. :D

Hur är det med petskydd till kontakter? Jag trodde att nya kontaker hade inbygda petskydd, men alla verkar ju skaffa petskydd. :confused: Vi har dessutom massor av nätverksuttag i hela huset, hur säkrar man dom?

Jag vet faktiskt inte helt säkert om hon känner igen alla. Men hon är ju glad när hon är med dom och jag kan lugnt lämna henne utan att hon ens lägger märke till det... När jag lämnar henne hos min pappa kan jag vara borta i flera timmar utan problem (hos min pappa bor det fem pers, och T bryr sig inte om vem av dom som hon är med).

Men verkar hon kunna skilja på folk hon känner igen (dig till exempel), och främmande människor hon inte träffat förut? Eller är hon lika glad med vem som helst?

*kl*

Sitter och letar bil, vi måste ha en kombi! Har funderat på en opel omega, någon här inne som har en sådan?
Det kommer bli en begagnad och lite äldre, har några intressanta 97 or som inte står för långt iväg.
Eller är det någon annat ni kan rekommendera? (är inget stort fan av volvo då jag inte sitter bra i dem!)

Milton är, som många av era bebisar, lite reserverad mot nya människor och vill inte alls lämnas över till vem som helst, hur som helst. Och ibland när han träffar någon, framför allt män, så blir han hysteriskt skitledsen för denne person. Den största fördelen med att ha ett kolik-barn/skik-barn är just det att folk inte är allt för pigga på att hålla :D

Det har skett en förrändring med Milton åt det positiva! Man ska väl inte skriva ut sådant här för då slutar det väl att vara såhär bra :p. Han sover ungefär mellan 20 och 06, där efter är det ett mål mat som gäller och sedan kan vi gå och lägga honom igen och han somnar om ett par timmar till, underbart!
Oftast är han sedan döds-trött igen runt 10, men har tidigare vägrat somna, bara pipit, skrikit ochgnughat sig i ögonen. Om vi inte har gått ut för då sommar han i vagnen.
Men nu kan jag gå och lägga honom i vår dubbelsäng (bunkrar upp med massor på sidorna, är livrädd att han ska åka i golvet igen och så ligger han mitt i sängen) och så lägger jag mig brevid och visst somnar han!! Jag tycker det är så mysigt, tror faktiskt inte att jag egentligen behöver vara där. Han vänder sig från mig, tar sin snuttis och somnar. Idag ligger jag dock kvar för nån håller på att borra och ha sig i lägenhetshuset så ibland sticker jag in mitt finger i örat så han inte ska bli så störd av allt oväsen.
Han vaknar verkligen så lätt av ljud, men inte idag!! Så här ligger jag nu och surfar med telefonen, ligger sked med vovvan och lyssnar på sonens andetag. Tror inte att en måndag kan bli mycket bättre!!!

Hur ser er dag annars ut? Milton och jag ska ut och gå med en vän om ett par timmar, sedan ska han va hos sin farmor i eftermiddag medan jag rider och tränar unghästen från marken.
Sambon gick idag på sitt 9-dagars-pass med jobb 10:de dagen är set jakt och sedan jobb ett par dagar till innan han äntligen är ledig igen. Sjukt tråkigt, men så är det ibland.
Kram på er!

Vi är jättenöjda med vår Passat, så en sådan kan jag verkligen rekommendera. Iofs är vår lite nyare än vad ni har tänkt er, men så stor skillnad borde det väl inte vara. Det finns iaf gott om utrymme både fram och bak och i bagageutrymmet. Trevlig att köra också, det är nog bara Audi som är bättre! ;)

Stella har den senaste tiden blivit väldigt reserverad mot "okända" människor (tänk släktingar hon inte träffar veckovis), men det går att lämna över henne till dessa utan större problem så länge jag eller hennes pappa finns i närheten. Mer välkänd familj (morfar, farmor och farfar o dyl.) är det inga som helst problem med, men blir hon ledsen är det jag eller hennes pappa som gäller och så har det alltid varit.

Det där med att barn ska hålla har jag väldigt svårt för, Stellas äldsta kusin är 6 år och enda från början har det varit ett j-vla tjat rent ut sagt. Vi har gjort som så att han fått sätta sig i sängen eller soffan och sedan fått hålla S under uppsikt av oss vuxna. Han är verkligen superduktig, men han är trots allt ett barn. Lilla kusinen (2 år) har absolut inte fått hålla, han har nöjt sig med att pussa på S då hon sovit i bilstolen. :D

*kl*
Fyy vad tråkigt jag har! Stella sover (lär dock vakna snart), det regnar ute och jag har ingenting att göra. Eller jo - det har jag, men bara saker jag inte känner för att göra just nu. :D
Tror vi kommer hålla oss inne hela dagen idag, när sambon kommer hem från jobbet efter 13 så ska jag nog ta tag i projekt klädkammare och göra iordning där inne... Det behövs om vi säger så. :angel:
Imorgon däremot, då ska jag till frissan! Ska bli så himla skönt, och det är verkligen på tiden. Mitt hår är i katastrofalt skick, så det lär ryka en rejäl bit...

Tack för tipset, ska in till stan nu så jag kör kanske en runda förbi bilhandlarna för att spana lite.

*kl*
Har precis skickat iväg ett erbjudande till en av tjejerna som brukar rida min häst. Har sagt att hon får låna honom om hon vill och jag han hjälpa till med foder. Hoppas hon vill!
Hon pluggar just nu och har sagt att hon inte riktigt har råd att ha häst, jag resonerar så att jag måste betala för foder nu med plus skötsel. Jag hinner inte rida, min hage är lervälling av allt jäkla regn, plus att jag har dåligt samvete. Han är ju lite till åren, så inte lätt att låna ut till vem som helst även om han är pigg och fräsch.

Jag är lite avis på alla er som har barnvakt faktiskt... Min granne har sina föräldrar hemma väldigt ofta och hon åker och tränar, handlar och uträttar massa ärenden medan bebisen är hemma med mormor och morfar. Hon har knappt tid att gå ut och gå med mig för att hon gör så mycket. Och här sitter jag och har inte en enda människa som jag kan lämna Vilgot till. Iofs har jag granne nr 2 också som jag brukar gå ut och gå med, men jag vill inte umgås för mycket med grannen heller. Vi känner inte varandra så bra och jag vill inte att det ska bli slitningar liksom.

Men det är typ det enda vi gör. Känner ingen annan som jag kan åka och träffa heller, så vi har det ganska tråkigt på dagarna.

På söndag ska iallafall min föräldrar komma och ta hand om Vilgot några timmar medan vi åker på teorilektion för babysimmet och efter det ska vi åka till Ikea och köpa lite inredning till Vilgots rum och arbetsrummet. Betydligt lättare att göra sånt när lillemannen inte är med.

Kan inte ni som inrett barnrummen lägga in bild? Skulle vara kul att se och få lite idéer! :idea:

Jag ska också klippa mig imorgon! Men jag har haft ångerst i flera veckor inför det, för jag vet att jag kommer att få skäll för att jag inte gjort inpackningarna som jag ska. Skäll är väl att ta in, men typ. :p Sen har jag en känsla av att Vilgot inte alls kommer att vara så medgörlig som tidigare då jag klippt mig. Nu har han lite större krav på tillvaron än att bara sitta/ligga och titta. Det blir nog till att ha honom i knät och sen ha små hår överallt i kläderna sen. :eek:

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka