Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Jag fick tillbaks min lingonvecka för längesedan. I samband med att jag började ge lite ersättning vid sidan av amningen. Då blev det ju lite mindre ammat. Om det nu har något med det att göra vet jag ej. *kl*
Vi har precis haft ett jätte åskoväder. Men lillkillen sov sig igenom det hela. Skönt det för jag hade fullt upp att se till att stora hunden inte kröp ur sitt skinn.

Åh, skicka hit det där åskovädret! Vi kan verkligen behöva ett sånt, luften är supertung just nu. Vi kom precis hem från landet, har badat och bara haft det bra. Stella har sovit som en stock i vagnen, tror hon också tyckte det var skönt. :D

Här syns inte lingonveckan till än, men jag helammar ju fortfarande. Nattamningen har försvunnit helt nu, så fru röd kanske hälsar på snart ändå.. Det kan jag ta, för jäklar vad skönt det är att få sova om nätterna! 4.30-5.30 vaknar S för att äta, då har hon sovit från 22 ungefär. :love:

Just nu ligger S och glädjetjuter medans hennes pappa busar och larvar sig med henne. Så jäkla härligt att höra! :love:

Håller med, äckelklibbigt är det!!

Du, sa banktanten något om det nya lånetaket till er?

Saknar Michellan.... Hon har inte varit här på en vecka nu...

Kl

Är ni duktiga på att dokumentera allt som händer och sker med era bebisar? Jag är jättedålig på det och har så dåligt samvete för det. Lite har jag skrivit och en hel del finns ju iofs i dom här vårmammetrådarna. Jag får väl gå tillbaka och göra en sammanställning nån gång.

Jag har ägnat kvällen åt att läsa det första häftet som farmor skrev om mig. Hon skrev dagbok varje dag som hon träffade mig och allt är så detaljerat beskrivet och det står hela tiden att hon tycker så mycket om mig. Min farmor! :love: Det är verkligen jättekul att ha alla album och dagböcker nu och jämföra mig själv med Vilgot. :idea:

Var det hon som skrev att hon skulle på semester med dålig täckning kanske??

Annars får vi hoppas att datorn gått sönder eller hon har så trevligt att hon klarar sig utan oss...

Är ni duktiga på att dokumentera allt som händer och sker med era bebisar? Jag är jättedålig på det och har så dåligt samvete för det. Lite har jag skrivit och en hel del finns ju iofs i dom här vårmammetrådarna. Jag får väl gå tillbaka och göra en sammanställning nån gång.

Kameran går varm här, i alla fall :)

E har en blogg - det var nästan nödvändigt de första månaderna när ingen fick komma och träffa honom. Det blir ju en sorts dokumentation förstås, men kanske inte av det beständigare slaget. Bloggen är mest bilder, de allra flesta texterna är korta och kommenterar i princip bara vad bilderna visar. Så håller jag ju på att gå igenom bilderna igen för att göra en fotobok, bildurvalet blir rätt likt men inte identiskt. Inte heller där blir det mycket till text - bara lite datum och korta kommentarer på en del ställen för att man ska kunna orientera sig i tiden när man ser tillbaks. Sedan finns ju bilderna kvar på datorn förstås, men med tanke på deras antal räknar jag dem knappt - det är för mycket, helt enkelt :p

Jag sparar också på alla mail som jag/vi skickar inom en liten grupp som låg på Neo samtidigt. Det är förmodligen också "för mycket" information på sätt och vis, och mer ett delat dagboksskrivande än något som är för E att läsa när han blir stor.

Slutligen (?) har vi en liten påse med sparade grejer från tiden runt och efter förlossningen: miniblöjor, Neo-napp, små presenter vi fick när vi låg inne och väntade på honom. Det kräver inte så mycket jobb mer än att slänga ner grejerna i påsen ;)

Vad snyggt det blev med radbyterna i mitt förra inlägg :D
Fungerar inte så bra att uppdatera ifrån mobilen.

Åskan gjorde inget åt den tunga luften här, fortfarande klibbigt:devil:

Jag tror att gemenskapen ni har med de andra på NEO är rolig att ha med sig i bagaget. Verkar som om Neoföräldrar har en mycket bättre kontakt med BB o så med. Man blir ju nästan avundsjuk ;) Samtidigt är det otroligt skönt att allt gick så smidigt i mitt fall :)
Jag har tänkt spara lite saker i en låda... Gipsavtryck på foten har vi gjort. Sparat en blöja o köpt första paret skor för att spara också :)
Tänkte spara lite minsta stl kläder med till framtida dockor =D

Liten rapport från oss i värmen. Igår var det bröllop och min bror gifte sig. Vi var värdpar - något som bestämts innan Ture föddes. Jag var lite nervös men allt gick bra. Jag ammade innan och han somnade fint innan vigseln och sov sen i vagnen genom den. Sen åkte vi båt och då sov han också. Sen däremot var han vaken hela kvällen och låg på mitt bröst genom halva middagen i ett timmrat hus med lågt i tak och 70 personer. Höll på att dö av värmeslag, så sen var han rätt ledsen. Extra jobbigt att inte sambon kan ta honom alls...

Vi gav upp och åkte hem innan tårtan men då hade han varit superduktig. Han var så trött inatt att han knappt orkade äta, men vaknade och ville flera gånger. Dvs han sov bra men inte jag.

Idag har vi varit inne hela dagen, 34 gr ute och det var inte att tänka på. Usch och fy. Nu säger de att det ska bli regn imorgon - hoppas hoppas!!

Jag pumpar ju också bara, har aldrig ammat, och när jag började pumpa 3ggr om dagen istället för 5, så fick jag min mens på 1 vecka ungefär. Har ALDRIG haft så riklig mens som jag haft i en vecka nu, blödde igenom tamponger på 5 röda och det har aldrig hänt förut.. :eek:

*kl*

Åkte på mjölkstockning idag igen, har legat med 39 graders feber och haft frossa. Jätteskönt en sån här dag... Not! Hoppas på att det kan bli bättre tills imorn, vi har beslutat oss för att flytta ut till vårt sommarhus vid havet nu, vi står inte ut med värmen här hemma längre. Min sambo får pendla därifrån till jobbet, men då kan vi å andra sidan åka båt varje dag som han älskar. :)

Jag doppar nappen i kallt vatten på dagarna - det uppskattas. Ture är ju bara 7 veckor men det verkar gott med något svalt.

Lottch - tråkigt med mjölkstockning, jag vet hur det känns. Under Tures 5 första veckor åkte jag på det 3 gånger. Usch och fy, man blir så utslagen med så hög feber. På mig har det dock gett sig till dagen efter. Panodil, duscha varmt och massera har hjälpt mig. Sist försökte jag mjölka ur men jag vet inte om det gjorde ngn skillnad.

Vi har flyttat ner madrassen till hallen som är husets svalaste rum och där ligger nu Ture ensam. Ser lite gulligt ut på den stora madrassen med den lilla pojken. En av katterna undrade vad i hela friden det var.

Räknar med att bo hos mamma och pappa som bor vid sjö periodvis den här veckan, men tyvärr är vi så mkt uppbokade att det blir hackigt. Å andra sidan måste jag hem och ta in och ut hästar hela tiden i vilket fall.

En fråga till er som är vid vatten - har ni hittat flytväst till era små? Tips önskas!

Jo då det har fungerat alldeles utmärkt:)
Han har bara fåt småslattar så han inte dricker sig mätt på det utan bara som
törstsläckare. Upplevde dock att bajset blev ännu mer rinnigare. Så jag får nog ta det lite lugnt med vattnet, men det har ju varit olidligt varmt nu de senaste dagarna, svetten har runnit från både han och mig.

Här är lillplutten ensam sovandes på madrassen ute i hallen. Ska krypa ner hos honom nu! :)

Godnatt på er och hoppas ni kan sova i värmen.

ostergarden

Milton är ju bara 6 veckor, men jag gav honom vatten igår, en liten liten slurk kallt vatten, kokat såklart. Likaså idag och han har bägge gånger druckit det med glädje. Vet inte om det är fel, men han har ätit minst lika många gånger som vanligt så han har inte på något sätt blivit mätt av vattnet.

Även här har det åskat och regnat under kvällen. Fortfarande klibbigt ute, men så mycket bättre än innan :)
Nu är iaf äntligen fotbolls-vm över och min sambo och bästa vän kanske kan bli människor igen :D

Fy fasen vilken natt.

Flyttade ju som ni ser ner madrassen till hallen och hade altandörren öppen med nä't-tyg för.

Jag gick och lade mig vid halv tolv. Redan efter tio min kommer ena katten in med en död mus. Just det, därför vi inte har öppna dörrar sommartid....

Jag inser att det inte var så bra med bara bäddmadrass på hårt golv. Gör ont överallt, ffa brösten. Somnar trots det.

Klockan ett ville Ture ha mat, så då vaknade vi och ammade kanske 30 min. Jag var klarvaken för madrassen var för hård, då hade det börjat regna och det blev snabbt svalare.

Klockan två vaknar jag igen av att jag fryser och känner på Ture som är som en isbit utan täcket. Går och hämtar en body och skrämmer väl slag på honom som sov så bra, fick iaf på den.

Jag hinner bara slumra innan katten jamar bredvid. Jag försöker säga åt honom att lägga sig men då kliver han i babygymmet. Och jag inser att han har med sig en stor sork. Katt*****. Som tur var hade Ture legat naken där innan så det var täckt med handdukar. Sambon får kasta ut katt och sork.

Jag inser att det är för hårt för att kunna sova, går upp och inser att extramadrassen står för långt in på vinden. Tar Tures madrass fr spjälsängen. Helt desperat.

Lägger mig på spjälsängsmadrassen med Ture på ena armen. Då hade dörren varit stängt ett tag och vi håller på att svettas ihjäl.

Jag går upp och hämtar ett extra täcke att ligga på och lägger mig bredvid honom. Då börjar han stöka och böka som han brukar göra vid femtiden.

Då kom flugorna. Ropade på sambon (som bor på soffan pga superhosta) som fick komma med flugsmällan. Ture irriterad och gnällig och låg och stånkade.

Jag gav upp.

Gjorde frukost åt sambon som fyller och tvingade upp honom, sen gick jag ut och gjorde i ordning stallet så jag kan ta in hästarna innan bromsinvasionen kommer på fm. Mocka, vattna och fixa mat precis som på vintern. Ture fick mat innan och nu sover sambon bredvid honom på golvet på spjälsängsmadrassen.

Det var klockan 6 24 grader ute, nu känns det som 30 igen.

Jag bryter ihop. Kommer behöva sova idag tror jag...

Jag tror att gemenskapen ni har med de andra på NEO är rolig att ha med sig i bagaget. Verkar som om Neoföräldrar har en mycket bättre kontakt med BB o så med. Man blir ju nästan avundsjuk ;) Samtidigt är det otroligt skönt att allt gick så smidigt i mitt fall :)

Haha, fantastiskt om man kan göra någon avundsjuk med något, i alla fall ;):D. BB har vi dock ingen kontakt med, bara Neo, men det påminner mig om att jag borde skicka ett tack-kort till den jättegulliga sköterskan (på BB) som tog extra hand om mig!

Jag har tänkt spara lite saker i en låda... Gipsavtryck på foten har vi gjort. Sparat en blöja o köpt första paret skor för att spara också :)
Tänkte spara lite minsta stl kläder med till framtida dockor =D

Det är ju kul att ha, man glömmer så fort hur små de egentligen var! :laugh:

Hur har ni som börjat rida löst det med era barn? Gråter era barn om ni är borta eller tycker dom det är okej att vara med sin pappa några timmar, eller barnvakt?
OM jag hade haft med barnvakt eller pappa till stallet skulle de kanske kunna funka, om de bara är ridtiden hon är utan mig, men har svårt att tro att nån har lust att följa med så där...

Theo är hemma med pappa när jag är i stallet, går ur bra som helst. Han har alltid gillat att vara med pappa ända sen han föddes. Ammar ju inte så han är ju inte så direkt jätte beroende utav mig när det gäller det heller. Brukar vara iväg ca 2-3 timmar och sambon säger då att det går bra så jag litar på honom. Nu är förvisso Theo väldigt lättsam att ha å göra med, nöjer sig bara han får vara med och se vad som händer. Om han ligger i vagnen, sitter i babysittern, ligger på golvet eller bärs runt spelar sällan någon större roll för honom.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 548
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 952
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar