Vårmammor 2010 del 4

Sv: Vårmammor 2010 del 4

Ja, jag ska göra det :) Sen hoppas jag att min BM blir frisk till vårt nästa möte 3 maj :) Har cravings på att få höra hjärtljud nu, så jag vill verkligen inte missa någon gång...

Vet inte. Men hon har haft väldig koll... Kanske varit en av de få som har dött i v.38 under hennes arbetsliv? Och därför kommer ihåg... Jag vet inte. Men hon är bra på att lugna mig och att jag ska försöka ta det som det kommer.

Men säkert som du säger, vikarieBM har säkert lika mkt koll..

Ang att prata med min syster så går det tyvärr inte när det gäller detta... Hon har fått proffs hjälp, men vill inte prata med familjen om det....

Jag tvivlar inte på att hon kommer ihåg din syster, det jag funderar på är om hon fram tills vecka 38 memorerat tillväxt etc vecka för vecka för din systers foster. Fram tills v 38 var det väl en helt vanlig graviditet för henne, dvs ingen anledning att BM skulle memorera just hennes uppgifter vecka för vecka?

Alla barnmorskor jag har träffat är bra på att lugna, det är en del av yrkeskunskaperna skulle jag tro. Jag tror man ska attribuera det mindre till person än till yrkesgruppen, de är ju proffs på det där och har både erfarenhet och utbildning.

Nu är jag hemma, och det var inte särskilt spännande. Det var en ny läkare som jag träffade, och även hon var jättebra. Hon betonade dock ännu mer vikten av att "ju mer färdig kroppen är desto lättare förlossning".

Jag var iaf 1 cm öppen men inget hade hänt med livmodertappen. Istället för att "bråka" när jag inte var mer öppen så masserade hon bara fosterhinnorna istället för att göra en riktig svepning. Det blev en liten retning och en liten blödning. Det var inte skönt men det gick så fort att det inte var nån fara.

Jag fick en ny tid till min bm på tisdag och då ska hon göra en hinnsvepning om allt ser bra ut. Jag börjar dock mer och mer ställa in mig på att det blir en väntan till bf och lite till, men som sagt var - är det bäst för både bebis och mig så finns det ingen anledning att stressa på det. Har jag mått dåligt i snart 38 veckor är väl ett par till inga problem. ;)

Det var iaf skönt att få bekräftat att bebis låg extremt högt upp med rumpan, för nu kan jag knappt andas om jag sitter lite framåtlutad vid datorn, och ligger jag ner är det kört. Bebis är alltså ända uppe vid mina revben och samtidigt fixerad. Lägg där till att jag är 1,76 cm lång och inte kort i livet. Jag var dock 52 cm när jag föddes och sambon inte särskilt kort, så det är väl arvet! ;)

Jag har fått energi sista dagarna, vet inte vartifrån den kommer. Nu ska jag bara lyckas komma på saker jag klarar av att göra pga fogar m.m. :)

Vad fin han är! :love: Och vad lika ni är! :laugh:

Tack :)

Det är rätt roligt att du tycker att vi är lika, för det säger många.. Storebror är en kopia av sin far, och nu är lillebror väldigt lik mig.. Inte för att jag själv ser det men....:p

På den bilden var det väldigt tydligt. Men det är nog lättare för andra att se likheter till föräldrarna än vad det är för en själv. Vi har jättesvårt att avgöra vem Vilgot är lik av oss.

*kl*

På tal om absolut ingenting!
De flesta av oss kommer ju få uppleva mors dag i år på ett helt
annat vis!
Ska bli spännande å se vad den lille hittar på för att fira mor sin:D
Och det är nog första gången jag tänker på det sättet. Innan har jag tänkt mer, jag ska ha barn. Men jag ska bli mamma:)
Under resten av mitt liv!

*kl*

På tal om absolut ingenting!
De flesta av oss kommer ju få uppleva mors dag i år på ett helt
annat vis!
Ska bli spännande å se vad den lille hittar på för att fira mor sin :D
Haha! Jag har också tänkt på det där! Jag tvivlar starkt på att Vilgot (dvs pappa) kommer ihåg mors dag! Men det återstår att se! Inte så många veckor tills dess. :laugh:

På den bilden var det väldigt tydligt. Men det är nog lättare för andra att se likheter till föräldrarna än vad det är för en själv. Vi har jättesvårt att avgöra vem Vilgot är lik av oss.

Jag är helt kass på se likheter på barn och deras föräldrar. Jag kan se när de börjar närma sig äldre tonåren vem jag tycker de ser ut som men barn är kört.

Men du- om du är så orolig varför inte köpa en hjärtlyssnare? Antagligen kommer du sova så mycket bättre om du vet att allt är som normalt :)

Eller så kan man spara de pengarna och utgå från att om bebisen rör sig så är det rimligt att tro att den lever. :idea: Och den rör sig ju varje dag.

Att ideligen kolla hjärtslag, utan utbildning så att man vet vad som är normalt, tror jag kan vara betydligt mer stressande för både mamma och foster.

Denna diskussionen har vi haft många gånger...
Jag kan inte föreställa mig hur Zazzarazz mår när hon närmar sig detta för hennes syster hemskadatum. Jag hade nog blivit väldigt nojjig eftersom jag varit det genom hela graviditeten.
Du tar det med ro- iaf på ett helt annat plan än exvis jag :)
Tror att det mest stressande är att inte veta. Och om den nu ligger oroväckande stilla en hel dag så tror jag att det stressar mycket mer att inte få bekräftelse fort :)

Mot slutet av graviditen är det inte svart för pappan (eller ngn annan) att höra hjärtljuden genom att lägga örat mot magen. Jag hade ingen aning om att det gick förren min bm sa det, da gick vi hem och provade direkt. Sambon tyckte det var jättehäftig.

*kl*

Vill bara ge ifrån mig ett livstecken :D. Kom hem från BB i torsdags, men fick telefonledningen avkörd av en lastbil så jag har varit utan telefon och internet fram tills idag. Har inte orkat surfa från min slöa mobil så när lillen sover nästa gång ska jag läsa ifatt allt som hänt.

Vi mår bra, lill-killen äter och sover hela dagarna. Det enda jag hinner med är att amma och tvätta... blir en massa tvätt när man läcker som en mjölkkossa!

Passar på att sova när han sover på förmiddagarna, han sover nästan hela nätterna med förutom när han äter. Äter ca 2 ggr per natt bara, så jag vaknar av att brösten spänner som två jätteballonger :grin:

BVC sköterskan var här på hembesök igår, han väger nu 4580 gram...

Denna diskussionen har vi haft många gånger...
Jag kan inte föreställa mig hur Zazzarazz mår när hon närmar sig detta för hennes syster hemskadatum. Jag hade nog blivit väldigt nojjig eftersom jag varit det genom hela graviditeten.
Du tar det med ro- iaf på ett helt annat plan än exvis jag :)
Tror att det mest stressande är att inte veta. Och om den nu ligger oroväckande stilla en hel dag så tror jag att det stressar mycket mer att inte få bekräftelse fort :)

Om bebisen verkligen är blick stilla en hel dag, så borde man nog kanske oroa sig lite grann, för det är inte helt normalt. Och om den rör sig, så vet man ju helt säkert att den lever - döda foster kan inte sparka.

Att hålla på och stressa bebisen varje dag med ultraljud för att man själv nojar - nej, jag vet inte. Då är det kanske bättre att gå och prata med någon om sin oro, istället för att låta det gå ut över bebisen.

Som andra skrivit - i slutet av graviditeten hörs ju hjärtslagen såpass starkt att t ex pappan kan lyssna med ett papprör eller liknande, så slipper man stressa bebisen i onödan.

Jag tycker både och... Om jag hade en hjärtkollare så skulle man ju få superpanik om man inte skulle höra någonting + att jag tror att jag skulle kolla varje dag, vilket kanske inte är det bästa för bebisen... Nu får jag igång henne på olika sätt under dagen, så jag vet ju att hon är där och att hon rör sig... Även om jag ibland får för mig att det är jag som flyttar henne och att det är därför hon rör sig... Men, så kanske det inte går att göra... Jag vet inte. BM på ultraljudet senast sa att om jag var orolig kunde jag dricka ett stort glas isvatten och sätta på hög musik, om hon inte rörde sig då tyckte hon att man kan bli lite orolig... Har inte testat, men det låter ju iofs inte så snällt mot bebbe det heller...

Jaja, summasummarum är att jag ska iaf gå till vikarie BM och fråga det jag har tänkt fråga och se vad/hur hon svarar, helt enkelt! :)

Kl

phu vilken dag! Är så glad över att jag, rent fysiskt, mår så bra som jag gör, trots att jag nu är i v. 35 :)
Började jobba 6,00 i morse och fram till 15. Med väldigt ont i halsen och bihålorna, blä !
Sedan cyklade jag från jobbet till mina föräldrar, tog mig en stor mugg te och en kaka, behövde verkligen få i mig lite socker. Sedan tog jag hundarna i bilen och körde till skogen och promenerade typ 2 km, så skönt!! Efter det hämtade vi en spån-bal, körde till stallet, mockade bägge boxarna, fixade iordning till kvällen, la in nytt spån i ena boxen och tog slutligen in hästarna.

Nu är jag bra trött i kroppen. Inte några direkta krämpor mer än lite ryggont och sammandragningar som gör liiiiiite ont, men bara ytterst lite :) har dessutom fått mocka med en barn-grep de senaste dagarna (ajaj ryggen!) för att den stora har gått sönder och jag glömt köpa en ny.

Nu blir det lite kvällsmat och ytterligare en muggte. Ska nog försöka mig på att gå och lägga mig tidigt ikväll, kroppen behöver verkligen i ta ligg-läge!

Men jag har ingen sambo hemma som kan lyssna på hjärtljud i veckorna i vilket fall ;) Och jag kan lova att jag inte kan lägga till mitt öra ;)
Jag är inte nojjig varje dag o asar ut maskinen- MEN som jag skrivit innan. Den är en enorm trygghet den dagen det känns konstigt... Ibland räcker det med att dricka vatten. Tror inte att det är snällare att buffa på magen för att få bekräftelse. Ibland har min party så fort jag äter...

Men eftersom den lägger sig tillrätta de sista veckorna och det inte ska röra sig så mkt kanske man blir ännu nojjigare då- jag har ingen aning...
Zazzarazz- jag ändrar mig. Spara en toarulle och lek med den :)

Vet inte om toarulle skulle få mig mindre nervös. Vad händer då när sambo säger att han inte hör något??

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 634
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar