Vårmammor 2010 del 4

Sv: Vårmammor 2010 del 4

Tror ni förresten att man får dricka energidrycker som Red bull och monster på förlossningen. Man ska ju inte dricka dem när man är gravid.... Har en står i kylen men vet inte om jag vågar ta med den...

Oj, här kom det många bud!
Finns det så många olika sorter?!
Får ta mig till apoteket och kolla in utbudet lite.
Lutar åt koksalt iaf. För som sagt, avskyr nässpray. Känns som huvudet ska sprängas av att spraya in starka saker i min stackars näsa som lätt får näseblod.

Jag är ett extremt dåligt exempel på det här med nässpray. Har använt Otrivin sen i december :o Har provat koksalt men det funkar inte alls. Jag får verkligen panik om jag är tät i näsan. Kan inte ens försöka sova. Har funderat på Renässans Plus, ska nog köpa på måndag när jag lix är ner till BM.

*kl*

Gudars, lite mer är 3 veckor kvar till BF och vårt hem har förvandlats till en byggarbetsplats. Gjorde färdigt hallen förra veckan, tog enormt lång tid pga avsaknad av byggställning. Igår var sambon hemma pga att han vart tvungen att äta så starka värkmedicien mot sin onda rygg att han inte kunde åka på jobbet. DÅ får han för sig att vi ska göra utbyggnaden på loftet. Ska flytta upp TVrummet dit...hoppas verkligen inte det tar lika lång tid som hallen...

Blä, har inte fått tummer ur än och förberett min BB-väska. Lillens är färdig men min...näe, har inte ens köpt någon amningsbh än :o Det enda som är klart är att jag har vart och köpt en stor morgonrock. Funderar på att köpa nya toa saker och packa dom i en neccesär så allt är helt klart så man inte behöver börja bengla med det just som man ska åka in....

Jag testar att skicka fr mobilen. Klar hos bm, väntar på läkare! Bebis helt fixerad men ligger m rumpan extremt högt upp mot mitt revben. Därför jag inte kan andas. Lång kille? Alla värden bra o jag vägde mig. Plus tolv kilo. Jag rapporterar mer sen!

Tror ni förresten att man får dricka energidrycker som Red bull och monster på förlossningen. Man ska ju inte dricka dem när man är gravid.... Har en står i kylen men vet inte om jag vågar ta med den...

Jag har köpt en energidryck till min bb väska, dock inte red bull (äckel päckel :p) då den är så stark. Red bull ska man ju generellt vara försiktig med men den mindre starka kan jag inte tänka mig att dom har något emot.

Men nu vet jag inte exakt, jag bara spånar.

Jag testar att skicka fr mobilen. Klar hos bm, väntar på läkare! Bebis helt fixerad men ligger m rumpan extremt högt upp mot mitt revben. Därför jag inte kan andas. Lång kille? Alla värden bra o jag vägde mig. Plus tolv kilo. Jag rapporterar mer sen!

Wow, spännande! :banana:

*kl*

Ser att det är ett par stycken här som åker på tillväxtUL. Blir lite nyfiken att veta varför. Är det för att BM anser det nödvändigt då man avviker från SF kurvan eller är det helt enkelt för att man är rädd för att ungen ska bli stor?!

jag har som sagt inte provat + effekten...

Tror alla upplever olika, min mormor har använt renässans i stora delar av mitt liv som jag minns och hon är nöjd :)

Spännande :) väntar med spänning på rapport!

KL

Måste fråga er. Min BM har tydligen blivit sjuk och kommer vara borta hela denna och hela nästa vecka. Jag hade tid hos henne imorgon. Då jag varit på ett tillväxtUL som visat att bebis har en prognos att bli väldigt stor hade jag velat diskutera detta med henne... Plus massa andra saker (som jag inte brukar vilja fråga om...) Jag blev erbjuden en tid hos en annan BM, och tackade ja till den, eftersom det annars går 1 månad mellan de två besöken. Men det känns läskigt att behöva prata om dessa saker med någon som inte har varit med hela graviditeten... Hur skulle ni gjort, väntat på den ordinarie BM eller gått till den extra? Är i v.34 nu och fick tid hos den andra BM nästa vecka...

Min BM hade semester för ett par veckor sen när jag skulle dit, och då fick jag träffa en annan. Det spelade ingen större roll faktiskt, de har ju journalerna, så hon var uppdaterad, och jag upplevde henne som likvärdig min ordinarie. De är ju proffs på det där allihop, spelar inte så stor roll vem man pratar med.

Även ordinarie BM träffar ju så oerhört många gravida, så jag är rätt säker på att hon tar journalen till hjälp för att påminna sig om vem jag är innan vi ska träffas. Man blir ju liksom en i mängden för dem.

*kl*

Ser att det är ett par stycken här som åker på tillväxtUL. Blir lite nyfiken att veta varför. Är det för att BM anser det nödvändigt då man avviker från SF kurvan eller är det helt enkelt för att man är rädd för att ungen ska bli stor?!

Det finns fler anledningar till varför man gör extra ultraljud, inte bara tillväxtproblem. Har du gjort IVF t ex är extra ultraljud rutin.

Jo, det är ju klart... Men iom att min v.38 börjar närma sig blir jag mer och mer orolig... Har ju samma bm som min syster har haft och hon förstår min oroa kanske bättre än vad andra bm gör. Men, iofs, det vet jag ju inte... Men nu när tillväxtUL visade att bebis troligtvis blir stor hade jag velat fråga frågor ang det och hur det var när syster var lika och så... Bara för att få veta och förhoppningsvis känna mig tryggare (även om det skulle vara en falsk trygghet eftersom ingen kan försäkra mig om att det kommer att gå bra...)

Det står säkert i din journal att du är orolig, särskilt om du varit det redan från början (de skriver in sånt efter inskrivningen), så då kommer säkert vikarien veta det också. Och alla BM är ju väldigt vana vid oroliga gravida, och hur man bemöter dem. Så hon förstår sig säkert lika bra på oro som din ordinarie.

Angående storleken på din systers bebis, är det inte större chans att din syster minns det än hennes BM? Barnmorskan har ju träffat hundratals gravida sen dess, vad är oddsen att hon memorerat just din systers hela graviditet?

Vet inte. Men hon har haft väldig koll... Kanske varit en av de få som har dött i v.38 under hennes arbetsliv? Och därför kommer ihåg... Jag vet inte. Men hon är bra på att lugna mig och att jag ska försöka ta det som det kommer.

Men säkert som du säger, vikarieBM har säkert lika mkt koll..

Ang att prata med min syster så går det tyvärr inte när det gäller detta... Hon har fått proffs hjälp, men vill inte prata med familjen om det....

Har bara gjort ett UL och det var rULet. Jo, klart jag vet att man får göra flera ifall det är något som inte stämmer.

Men det var just det här med tillväxtULet som jag funderade över vad det var som gör att vissa får göra det. Tänkte att det kanske var en rutin i vissa landsting att göra det på förstföderskor för här uppe har jag inte hör talas om någon nästan som varit på tillväxtultraljud. Här uppe gör man i regel bara rULet. Dock blev både jag och en bekant som fick barn i söndags lika förvånade på varandra när hon berättade att dom gjort 2 UL (rULet + ett i v35), hon trodde det var normalt och jag trodde det var normal att bara behöva göra ett.

Eller så är det kanske slumpen som gjort att många av dom som får göra tillväxtultraljud hamnat just i den här tråden.

Senast ändrad:

Här i mitt landsting får man oftast bara rul om inget annat gör att man behöver fler ul. Jag har fått ett extra p.g.a. njurbäckenförstoring på bebisen, samtidigt så gjordes en viktuppskattning. Blev lite förvånad över viktuppskattningen för en i min föräldrargrupp var in för att kolla bebisen efter att hon inte hade känt den på en dag, när allt var kollat och barnet mådde bra frågade mamman om en ev. viktuppskattning (mamman var ganska stor) men de hade sagt att det misstämmer så ofta så det var ingen mening :o

Det är MYCKET som inte skrivs in i journalerna. Det är lätt kollat igenom att begära ut dem. Det är ju därför det är så katastrofalt med stafettläkare. O som många andra behandlare så minns nog BM mer än det som står. O även om vikarien kanske till och med är mer kompetent än ordinarie så kanske det ändå tar emot att prata om sin oro med en person man inte mött förr.

Zazzarazz: ta tiden med vikarien men se om du oxå kan få till ett möte med din ordinarie BM. Ni ser ju ut att komma överrens och då kommer du nog känna dig tryggare med henne än med en ny person.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 634
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar