Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Tror du inte att de sätter igång dig tidigare då om du börjar närma dig överburenhet eftersom de redan nu räknar på en större bebis? Kan ju bli ett 1 maj barn ändå ju ;)

Jag vill också ha en låg mage! *avis* Visserligen är min himla smidig ändå, men det vore lite kul att se den "nere vid knäna" liksom. :D Jag är nog dömd till att ha en hög mage helt enkelt!
Blev inget bebissnusande för mig igår kväll, lika bra det tror jag. Hade säkert kidnappat ungstackaren. :D Idag ska vi iaf köpa present till lillkillen och vännerna, skönt att sysselsätta sig med nånting.

Alltså, är det nån mer som har ont i bröstvårtorna eller är jag knasig? :o Dom känns verkligen jätteömma.

Vissa dagar (börjar bli oftare och oftare) är mina bröstvårtor "svullna", varma och superömma. Alla dagar är de ömma när de drar ihop sig för att man t.ex. fryser, det enda som får dem att sluta ömma är att värma upp dem igen.

Min mage är oxå en hög mage. trycker och spjärnar mot mina revben. Jag blir galen, det gör verkligen sjukt ont.

Mina bröstvårtor är lite ömma dom med. Det är ok men jag känner dom mer och mer.

*kl*

Har varit på IKEA idag och köpt en byrå till litens saker och en fotölj som man kan sitta och amma i. Nu ska det skruvas och möbleras lite hit och dit för att hitta rätt i litens rum.
Planerar ju att tillbringa en del tid där så min älskade sambo kan få sin sömn och orka jobba.

Min mage har varit låg hela tiden, tack och lov med tanke på hur mina lungor har mått.... Hade nog varit ännu värre med en livmoder uppkörd i lungorna oxå... Tack och lov så ligger hon mest med huvudet nedåt nu men hon har sina stunder när hon snurrar upp på tvären och då känns det som att huden ska spricka. Men hon ligger fortfarande med ryggen på höger sida. Undrar när hon tänkte lägga sej åt rätt håll...
Brösten känner jag inget i eller av ännu.

ÄNTLIGEN håller sambon på att måla spjälsängen! På tiden tycker jag. Nämnde inte för honom att hon förmodligen inte kommer ligga i den första månaderna för då hade den väl aldrig blivit klar...

Uh, det där trycket mot revbenen var ju vidrigt! Jag hade så sjukt ont av det, men uppenbarligen har ju min mage sjunkit lite eftersom jag inte har det längre. :laugh: Det är bra att bli påmind om hur man haft det, då uppskattar man det man har nu. :D

"Skönt" att det inte bara är jag som har ömma bröstvårtor, säger som Cyllene - hur tusan ska man kunna amma om det redan känns såhär? :crazy: Fast det kanske är någon härdningsprocess som sambon sa. :D

*kl*
Det blev varken shopping eller promenad idag. Ligger på soffan och har gjort hela tiden, har varit galet trött och känner mig hängig i kroppen. Vill verkligen inte bli sjuk nu, men det känns som att det är nåt på gång tyvärr. Ska kurera mig med tacos till kvällen, hoppas det hjälper! :D

*kl*

På tal om hjärtljud, igår lyssnade min man på vildbattings hjärta <3 Han har provat i flera veckor nu och igår lyckades han höra hjärtljuden genom magen :) Har läst att man ska kunna höra hjärtljuden genom att lägga örat på magen i slutet av graviditeten så varför inte börja v. 38 med att höra det lilla hjärtat? :laugh:

Du, tack för den söta kommentaren i min blogg - jag älskar att få kommentarer!! Skönt att det finns fler som förstår, det är inte alltid lätt det där med att kombinera hästar och graviditet, inte ren psykiskt iallafall.

På tal om det där med hjärtljud så sa min BM att man kan ta en tom toarulle och hålla den mot magen och lyssna i andra änden med örat. Okej inte vi då kanske, men våra män :D Det tänkte vi prova någon dag, ska bara komma ihåg att spara en rulle :p

De är så snikna i mitt landsting så jag tror knappast de lägger några resurser på att sätta igång mig tidigare än inom 2 veckor. Om vi inte blir dåliga.

Idag har jag varit på städdag i stallet.
Men inte sjutton satte det igång nåt. Inte ens en liten sammandragning!
Det ända som händer där inne är att lillen fladdrar omkring. Han är överallt och ingenstans känns det som:D

På tal om bröstvårtor. Känner mig inte så öm, men de är jättespruckna!
Så det kommer knappast bli bättre vid amningen.

Du, tack för den söta kommentaren i min blogg - jag älskar att få kommentarer!! Skönt att det finns fler som förstår, det är inte alltid lätt det där med att kombinera hästar och graviditet, inte ren psykiskt iallafall.

På tal om det där med hjärtljud så sa min BM att man kan ta en tom toarulle och hålla den mot magen och lyssna i andra änden med örat. Okej inte vi då kanske, men våra män :D Det tänkte vi prova någon dag, ska bara komma ihåg att spara en rulle :p

Så lite så, ibland behöver man uppmuntran och jag känner precis som du skrev i din blogg. Man känner sig lite värdelös som hästägare men det finns inte så mycket att göra om man inte vill/kan låna ut dem. Min häst har t.ex. varit med om lite saker i sitt liv så hon har lite svårt att acceptera andra människor/ryttare och då känns det fel att utsätta henne för det.

Tror vi har en toarulle som en av katterna har adopterat, min man skulle ju kunna testa det också. Blir lite avundsjuk, vill också höra hjärtljuden! :)

De är så snikna i mitt landsting så jag tror knappast de lägger några resurser på att sätta igång mig tidigare än inom 2 veckor. Om vi inte blir dåliga.

Okej, det var ju tråkigt. Tycker att de borde se det som en lite förhöjd risk om barnet blir jätte stort, tycker redan nu 4 kg bebis låter mycket.

Jag håller med Michellan, låter konstigt när er bebis är så stor. Vi kommer att bli erbjudna att bli igångsatta v. 41 +0 om inte vår bebis har tittat ut innan dess för att hon kommer att väga över 4,5 kg efter det. Kolla med din barnmorska vad hon säger och kan göra. :)

Här har det varit ganska lugnt idag, har som "växtvärk" i magen och ont i ryggen, kan vara för att jag gått runt på ikea nu på morgonen, så jag försöker ta det så lugnt som möjligt. Kände mig som en pensionär när jag gick och använde vagnen som en rullator, haha. Nu är iaf allting klart till bebis nedkomst så nu är det bara till att pressa ut henne.

man behöver inte ens nån rulle, säga bara till karln att lägga örat till, ligger barnet just där hör han utan problem:) Tror sambon kunde höra så sista 1 ½ månaden iaf!

Jag sa faktiskt till sambon igårkväll att de var jätteömma. Har redan nu svårt att förstå hur man ska kunna amma...
Jag önskar dig, och alla andra med ömma bröstvårtor, av hela mitt hjärta att det kommer att fungera bra för er att amma. :)

Jag måste iaf tacka vår bvc-sjuksköterska, som var här på hembesök igår, för de handfasta råden jag fick. Nu är det "bara" typ ca 8-9 på smärtskalan är han suger tag och inte 10 som innan, då jag ylade rakt ut och sparkade med benen och grinade... :crazy: De är redan mindre såriga, så jag ser ljuset i tunneln.

Han suger så vansinnigt hårt, och tog tydligen inte ett tillräckligt stort tag, fast jag trodde det. Nu sitter jag och klappar/smeker bröstet :o mot vårtan från alla håll i några minuter tills utdrivningsprocessen kommit igång och det börjar droppa. Sen mjölkar jag fram lite till för att lätta på trycket men också för att mjuka upp, smörja in och härda bröstvårtan lite. Tidigare prioritering var att hålla bort de ivriga händerna så jag inte forma bröstet åt honom. Men nu har jag fått lära mig att hålla bort händerna (aj aj aj om de ens nuddar...) samtidigt som jag formar allt till en "hamburgare". Hela processen tar lite tid, men den värsta ångesten har försvunnit iallafall. :bow:

Det verkar som att de inte alls gör några åtgärder innan de där två veckorna.
Inte ens en viktuppskattningsul har jag fått, hade varit intressant att veta om ungen är lång, fläskig eller har ett gigantiskt huvud. Hon bara klämde på magen och kolla på sf måttet att barnet kommer bli stort.
Så den kan ju vara under 4 kg, men hon trodde absolut inte det.

Å vad bm tjötade när jag ställde frågan om tillväxtul. Att det va bättre att inte veta om barnet blir stort för då blir man nervös osv.
Annars så är jag helnöjd med henne. Hon kan ju inte hjälpa att de gör besparningar på allt

Får väl hoppas att min breda häck gör att jag har brett bäcken med:D

Delvis kl

Här börjar amningen äntligen fungera. Så håll ut Oregano det blir bättre! En bra sak kan vara att växla emellan att sitta upp och ligga ner. Då belastas näml bröstvårtan olika. Man kan även tvinga ens partner att hålla barnet från fel håll.

Igår hade hon ett amningsmaraton igen (16-23). Men med en förbättrad teknik så blev inte smärtan i bröstvårtorna äns i närheten av vad det varit. Och när hon tömt vardera bröstet ett antal ggr och smärtan i själva bröstet började bli outhärdligt hög, så gick vi sonika över till flaska som den glupska lilla figuren tog direkt. Idag har hon knappast gjort annat än trynat så jag har fått ”lätta på trycket själv ett par ggr”.

men så dumt, du blir väl lika orolig och nervös av att inte veta om det kommer en unge på 3 eller 4,5 kilo :crazy:

Du får försöka se det på den ljusa sidan, sf-måttet har inte mycket att göra med hur stor ungen är:laugh:

Vår BM höll ganska god min så min make var ganska lugn han med och pratade glatt vidare om vårat bröllop. Men jag e fullkomligt medveten om att takykardi inte e någon höjdare så jag reagerade som jag brukar under stress, genom att bli rationell och väldigt praktiskt inriktad… Så när vi lämnade hennes rum och jag började prata om vem som kunde kolla till katterna förstod även min make, som kan mina stressreaktioner, att detta kunde vara ganska illa.

Men vad underligt. :crazy: Vi bokade in vårt extra UL i början av grav för att mitt sf-mått var så stort, sen när vår bebis la sig med huvudet nedåt så sjönk vårt sf-mått ned till den normala kurvan, men efter att vi varit på ett 3D-ultraljud samt extrakoll för njurbäcken så sa de att bebis skulle bli stor, så vi fortsatte att envisas med att få ha kvar viktuppskattnings-ULet, just för att kolla om huvudet var normalstort så att det skulle gå att föda normalt. Vår BM tyckte att det var onödigt, just för att SF-måttet var så "litet". Hon var riktigt chockad över att bebisen var så stor sen. Förstår faktiskt inte varför din BM resonerar sådär faktiskt, särskilt när ditt SF-mått är så stort.

Både jag och min sambo slappnade av på ett helt annat sätt när vi fick reda på att huvudet var normalstort och att det inte skulle vara någon fara. Hade det inte varit det och om bebis hade vägt 200gr mer hade vi blivit erbjudna kejsarsnitt direkt. Konstigt att det är så annorlunda från landsting till landsting.

FAst jag kanske ska tillägga att jag inte sitter o lyssnar på hjärtat hela dagarna eller ens varje dag här hemma heller. Så kul är det inte.
Men jag har plockat fram den när hon varit stilla i långa perioder när jag ligger ner. Då brukar hon leva rundor så då kan det vara skönt o känna sig trygg. Har säkert hänt 5 gg på 15v så det är ju inte ofta.
Tror ju dessutom att det kan hjälpa att man inte blir stressad själv lika mkt som det kan vara skadligt att lyssna efter...

Det låter ju nästan lite sadistiskt - att du kör igång fostret med ultraljudet om det är stilla, för att få en reaktion. :crazy: Den sparkar ju för att den tycker det är obehagligt när du går på den med ultralujdet.

Däremot är det inte farligt. Men etiskt är det rätt tveksamt, tycker jag.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 231
· Visningar
64 144
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 036
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar