Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Bli den stressad av att lyssna på hjärtljuden? Jag var kopplad till CTG typ 10 ggr när jag var inlagd och inget rubbade hjärtfrekvensen mer än om hon var vaken eller sov....

Har även en hjärtlyssnare hemma- mest för skojs skull- men den har lika jämna hjärtljud då. Jag märker inte att det skulle stressa henne....
Därimot 3D ul vet jag inte om de märker av då de så gärna lägger händerna framför ögonen.

Jo all typ av strålning som UL, 3D UL och lyssna hjärthjud påverkar bebis. Oftast påverkar det genom att bebis blir stressad.

Jag fick inte lyssna på hjärtljuden efter UL då besöken låg så tätt och BM ville inte "störa" bebis mer än nödvändigt.

Naturligtvis är det säkert en mindre störning om man behöver observera barnet pga olika orsaker men då är det ju en läkare eller BM som avgör det.

Bli den stressad av att lyssna på hjärtljuden? Jag var kopplad till CTG typ 10 ggr när jag var inlagd och inget rubbade hjärtfrekvensen mer än om hon var vaken eller sov....

Har även en hjärtlyssnare hemma- mest för skojs skull- men den har lika jämna hjärtljud då. Jag märker inte att det skulle stressa henne....
Därimot 3D ul vet jag inte om de märker av då de så gärna lägger händerna framför ögonen.

Ja, oftast gillar inte fostret ultraljudet, jag märker det inte på hjärtfrekvensen (den påverkas mer av om jag är lugn eller stressad), men däremot så börjar den i princip alltid att sparka mer efter en stund. Min BM, som ju gör många ultraljud, säger att man kan se att bebisen rycker till lite och försöker ta sig bort från ultraljudet.

Så jag skulle inte göra ultraljud eller lyssna på hjärtfrekvens om det inte var medicinskt motiverat. Även om det bara är ett foster så känns det onödigt att göra sånt den tycker är obehagligt om det inte behövs.

Ja, när jag låg inne gjordes CTG två gånger om dagen, och visst märktes det att han reagerade på dosan - ibland genom att försöka smita undan och ibland genom att försöka sparka undan den. Och en gång rusade pulsen i höjden när jag nös :D

Det var någon som gjorde en undersökning för några år sedan om ultraljud och om det påverkade hjärnan. Jag skulle inte göra något ultraljud i onödan och riskera något. Såvida man inte misstänker att något är fel. När jag var inne på förlossningen för ett par veckor sedan ( och låg med div mätinstrument på magen) märkte vi att bebbe blev stressad av att jag låg på rygg, så nu låter jag bli det.

Då har jag inte någon lättstressad bäbis då alltså ;)
Fast med CTG:n försökte hon putta bort dosan någon gång. Eller så bara försöker de kontakta en... Hur gör era när ni rör vid magen annars själva då? Svarar med att putta tillbaka o så? Kan det inte vara samma sak?

Jag tror ju inte att de sätter CTG två ggr om dagen för skojs skull om det nu är farligt för barnet. Och inte heller sätter in en massa extra ul om det kan skada på riktigt.. Och isf borde min vara skadad snart...

Hjärtljud på 140 varje gång vi har mätt. Både hemma, bm och sjukhus.

Fast alltså, de sätter ju inte CTG för att det är kul utan för att det antagligen är nödvändigt och att man då vägt in alla aspekter i det hela. Samma med UL, inte gör man väl många UL för att det är KUL - utan för att man i många fall misstänker/vet att något är fel med barnet och vill hålla koll. :laugh:

Kul o kul. VArför sätta på CTG 10 ggr när de första 3 var helt utan anmärkning? Det var JAG som var dålig. Bäbis mådde super hela tiden. Men visst- man hade ju inte varit glad om det hade varit ngt fel o de inte hade kollat det...

Men som sagt. Min verkar ju inte bry sig i vilket fall :) Tur e kanske det när mamma är gnällig hela tiden ;)
FAst jag kanske ska tillägga att jag inte sitter o lyssnar på hjärtat hela dagarna eller ens varje dag här hemma heller. Så kul är det inte.
Men jag har plockat fram den när hon varit stilla i långa perioder när jag ligger ner. Då brukar hon leva rundor så då kan det vara skönt o känna sig trygg. Har säkert hänt 5 gg på 15v så det är ju inte ofta.
Tror ju dessutom att det kan hjälpa att man inte blir stressad själv lika mkt som det kan vara skadligt att lyssna efter...

Har med en hjärtlyssnare.
Använde den några gånger fram tills jag började känna sparkar regelbundet.
Nu så har den kommit fram när jag varit orolig när han varit still för länge då jag annars har en väldigt aktiv bebis. Men det är inte ofta det hänt samt att när jag hört hjärtat så slutar jag lyssna på en gång.
Lyssna länge och räkna slagen överlåter jag till bm.
Men när vi varit på ul eller lyssnat på hjärtat hos bm så har han varit
lugn och inte försökt gömma sig eller fått förändrad hjärtfrekvens.

*kl*

Vet ni vad??

Jag har varit ute och ridit!!!! :bump: :)

Nu är det dock dags för amning av min "lilla" klump som växer så det knakar för tillfället, han hoppade precis över stl 56. knubbis.

Åh vad skönt att höra ifrån dig, kan tro att vi varit oroliga :D
grattis till lilla Nelly, vad roligt att höra att allt har gått bra, hoppas det löser sig med amningen.

Vad härligt!
Jag skulle ha lånat en haflinger för ett tag sen och ta en liten sväng.
Men ägaren hann med att ställa av hästen, dra av skorna och ta hem utrustningen innan. Hon ska nämligen föla samtidigt som mig.

Har fått nöja mig med att köra min shettis. Men det är ett enormt nöje nuför tiden då jag fått allt att fungera med min splitt nya rockard.
Han är så duktig min lilla skit. Och det tär inget på kroppen heller att sitta i en vagn.

Ja, fy, vill aldrig mer göra ett ctg. Nu vill vi verkligen att bebis ska komma ut. Både jag och sambon är fortfarande ganska skärrade, väcker lillan hela tiden bara för att kunna känna att hon sparkas och rör sig. Både hon och jag kommer förhoppningsvis att sova som stockar inatt...

Vet att bebisen påverkas mycket av mig, men jag har inte varit i närheten av stressad någon gång, inte heller idag, när vi kollat hjärtslagen, tror det är därför jag blev extra rädd, för hade jag varit uppstressad så hade det varit mer "naturligt" på något sätt. Jag och sambon trodde först att det berodde på att bebisen var på väg ut, men när barnmorskan såg jätteallvarlig ut och ringde förlossningen direkt så höll vi på att pinka på oss.

Hehe, 4 kgs klubben. ;) Det var ju därför vi gjorde ett extra UL, för att kolla att det bara var bebis som var "tjock" och inte hade ett gigantiskt huvud, att vi skulle kunna föda normalt och så. Känns himla bra att få det kollat, nu kan man slappna av på ett helt annat sätt. :)

Hur avslappnad man nu kan vara inför en förlossning... :crazy: :p

Blev ruggigt avundsjuk nu! Speciellt med detta underbara väder och lite trubbel med "medryttaren"...
Har sagt att han måste få få minst en dag mitt i veckan om hon vill rida på helgerna. Han kan inte stå fem dagar för att sen bli riden till helgen för att sen stå fem dagar igen osv. Detta har inte funkat dessvärre.
Extra svårt när det är sambons syster och när det är svårt här omkring att hitta medryttare :(
trådkap som vanligt!

*kl*

På tal om hjärtljud, igår lyssnade min man på vildbattings hjärta <3 Han har provat i flera veckor nu och igår lyckades han höra hjärtljuden genom magen :) Har läst att man ska kunna höra hjärtljuden genom att lägga örat på magen i slutet av graviditeten så varför inte börja v. 38 med att höra det lilla hjärtat? :laugh:

AKB, hur går det för dig nu på självaste BF? Jag drömde om dig inatt, att ditt vatten gått nu under natten. :D

*kl*
Här är det lika lugnt som vanligt, inte ens förvärkar som jag kan roa mig med att klocka. BF+3 idag, börjar acceptera mitt öde mer och mer nu. :D Skönt med lördag i alla fall, det betyder att sambon är hemma och jag har nån att terrorisera hela dagen. Ska förmodligen åka ut till landet och kidnappa svärisarnas hundar för en promenad, vädret är ju inte på topp längre men det struntar jag i. Orkar inte med ännu en dag då jag plockar i skåp eller lådor, städar eller tvättar. :rofl:

Här är det lugna gatan. Tyvärr. Men magen har sjunkit så att en jag mötte i affärn igår undrade om bebisen va hemma med pappa. För magen va ju borta! Hehe. Känner lite som dig, det spelar liksom ingen roll längre. Nu har jag stirrat mig blind på detta datum länge nog. Det kommer när kommer. Det tråkiga är att om jag bär så pass mycket över tiden så de behöver sätta igång mig så är det röd dag när det gått två veckor, så jag lär väl få vänta tills tredje maj. Hade varit lite häftigt faktiskt om han kom den 1a maj. Alltid fylla år på en röd dag. :laugh:

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 231
· Visningar
64 146
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 036
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar