Vårmammor 2010 del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 15 <3

Vad olika det kan vara! Vi har fått och får en del i kläd- och leksaksväg, men i övrigt köper vi själva - och det är jag väldigt nöjd med. För mig ingår det lite i konceptet "vårt barn" att vi vet bäst vilka lösningar och grejer vi vill ha och behöver. Skulle det börja rasa in grejer skulle jag avstyra.

kl.

tråd nummer 15. Att tiden har gått såhär fort, jag menar blir inte det typ i runda slängar hissnande 30.000 inlägg?!?!

Jag är på asdåligt humör. Sambon och jag tjafsade igår, och det är så enormt onödigt! Om något så fånigt som, håll i er, vad gurka heter på engelska.
sambon: - vad heter gurka på engelska?
Jag: - Cucumber.

Sambon tar upp telefonen och googlar upp det, vilket ger cucumber och gherkin. Vad är gherkin, det har inte jag hört förut.
Hursomhelst, så spårade vi ut totalt och var otrevliga och nonchalanta mot varandra. Han retade mig till vansinne, som om vi var 12 år gamla!! Vi sa inte ett ord till varandra på hela kvällen och här sitter jag på jobbet och har dåligt samvete. Så onödigt! Jag är inte långsint alls, medans sambon är det. Jag smsade och bad om ursäkt, han har inte svarat och jag förväntar mig inte heller ett förlåt.
Ibland är han tuff att leva med, men de goda sidorna övervinner dom dåliga.
Även om att vara långsint är en urusel egenskap!!

Här hemma får vi också massa saker. Det enda vi köpt är babyskyddet och möbler till Theas rum, sparsamt med kläder.
Vi har fått två barnvagnar, bilbarnstol, massa massa kläder (både nytt och gammalt)
Mina kusiner har större barn, så Théa har ärvt massa kläder därifrån medans mamma och moster köper nytt.
Jag tackar, tar emot, och är glad för det är superfina kläder.

Förlåt men :rofl:

Vissa tjafs är helt onödiga, vi har sådana här hemma vi med. Men jag brukar se det som att vi "rensar" lite. ;)

Jag var tvungen att kolla upp Gherkin, varken jag eller min man visste vad det var och det visade sig vara ättiksgurka. Kanske helt enkelt Västeråsgurkan :idea:
Men cucumber är den vanliga gurkan.

Ja, jag sa ju att det var asfånigt ;D
Jag trodde det skulle va nåt sånt, ättiksgurksaktigt.

Det är just det att sambon är så långsint och jävlig. Så det blir aldrig att han kan säga förlåt. Det kan göra mig GALEN, men å andra sidan har jag väl accepterat att han är som han är. Får hoppas han är på bättre humör när jag kommer hem från jobbet.

Vi har valt att betala alla dyra saker och sånt vi ska ha länge, för de vill va ha precis som vi vill ha det, men kläder och sånt är jag evigt tacksam för. :love: min mamma ringer alltid innan och frågar om det är något hon är osäker över och skickar bild, haha, hårt dresserad. Tyvärr gör inte svärmor samma sak, så det är mycket vi inte använder. :/ min svägerska sa, väldigt diplomatiskt, att vissa saker är det bara att lägga längst in i garderoben som man får... För mig är tid hon lägger ned på att komma och hjälpa till med Selma mycket mer värdefullt, då jag är beroende av det när jag ska hålla på med hästarna osv.

Vad är billig parkering för er? Utanför mina föräldrars hus, 2 min från humlan är det 12kr/h och jag kan eventuellt ordna en plats gratis, det beror på om mina föräldrar är på landet eller ej. :)

*kl*

Jag är sjukt dålig idag. Feber, latent ont i magen med plötsliga hugg och noll energi. Sambon är ute och gräver inför en grund som ska gjutas på måndag och svärmor är här och tar hand om Selma. Vi skulle åkt runt till en massa affärer, men det går ju inte nu, så sambon är överlycklig... :p

Jag vet att det känns hemskt när man är mitt uppe i det, men jag måste också ursäkta mig och säga att jag skrattade högt för mig själv när jag läste vad ni bråkade om. :o

Jag är också på dåligt humör. Tog på mig mina gamla gravidjeans och de är lite mindre och stelare än de andra som jag nyligen slängt i tvätten. Så helt plötsligt började liksom magen vara ivägen. Dessutom blir jag jättetrött så fort jag gör något. Noll kondis verkligen. :( Så jag har varit arg hela dagen, men också talat om för min stackars man vad det beror på. Har också varnat honom för att jag inte kommer att bli rolig att tas med de närmsta 20 veckorna... Han såg lite rädd ut. :D

Jag hittade iaf de skorna jag ville ha och lyckades dessutom få 10% rabatt, så jag är ändå lite glad mitt uppe i allt.

Jag vet inte varför, men just att betala för parkering bär mig emot. Av princip brukar jag (om väder och tid tillåter) ställa mig på något ställe 5-10 min gångväg bort från stan bara för att jag inte vill betala. :D Så 12 kr är dyrt för mig ;) även om jag tror att det kostar ännu mer i centrala Västerås nu. Så skulle du kunna fixa gratis plats skulle jag bli jätteglad. :laugh: Dock har jag inte fått något svar av maken än, för jag kör inte bil ensam i Stockholm. Har fobi för tät trafik och Stockholmare är så himla hetsiga och gör fler filer än vad som finns målat i gatan osv. Nä... Då tar jag tåget. :p

Oj! Såna grejer skulle jag aldrig ta mig för efter absolut senast kl 20. Det är ändå lättare att göra grejer kvällstid på sommaren när det är ljust. På vintrarna går jag typ i ide och gör ingenting. :p

Vad ska alla göra idag? Vi ska nog åka ner på stan för jag ska köpa ett par skor. Hittar jag bara en pump så vi kan pumpa däcken, så får nya vagnen följa med. Tyckte han satt riktigt bra i den, synd bara att han är vänd framåt. Jag vill gärna se min älskling.

Tänkte på dig igår när jag var ute och gick med Armani runt 22 :D Nu sover nog Oregano, tänkte jag :p
Idag började vi dagen med att ta vovvan på en promenad, Milton och jag. Sedan cyklade Milton och jag till mormor och morfar/mina föräldrar, hade med oss kanelbullar och fikade på. Märker nu att det inte går att lura Milton längre och ge honom ett rån etc. istället att äta på när vi tuggar i oss annat så han fick en kanelbulle efter en lång stunds trugande, jäkla unge! ;)
Idag blir det bara en lugn dag tror jag, sambon ska iväg för, hör och häpna, tredje dagen på raken efter jobbet, fast idag kommer han hem tidigt ;)

Lottch; Önskar att min mamma var som din :o. Oj vad orättvis jag är nu. Mina föräldrar bidrar ofta till lite större grejer, men väldigt sällan.. De betalade en del av hans nya bilstol, betalade hokus-pokus-stolen och köpte gungställning i 1-årspresent. Ibland får vi ett klädesplagg hit och dit, men hon är väldigt noga med att poängtera att det faktiskt är vårt barn och vi får själva handla och likadant med barnpassning (där svärmor är en klippa!). Svårt det där eftersom barnpassning är guld med tanke på den hobby jag (och flera av er) utövar.
Svärmor kan också komma med ett plagg då och då, men ställer alltid upp med passning.

Kläder till dagis lär vi få handla själva. Satt på nätet igår och kollade och funderade på vilka kläder man ska satsa på (ytterkläder) och vilka märken som är bra och prisvärda. Fix är väl helt okej har jag för mig? Reima är ju kanon, men kostar lite. Satsar nog på ett lite dyrare regnställ med fleecefoder, tror det är ganska användbart här nere i Skåne. Sen i höst ska vi till Ullared och då köper vi nog lite slit-och-släng-ytterkläder där till stallet här hemma och en del till dagis. Ett av mina dagisbarn hade en skitfin regnoverall från Ullared, verkligen genomtänkt och användbar. Dessutom var den hållbar och höll vattnet ute, 159 kr - ja tack :D

Tycker det verkar finnas så många fördelar med att vara morgonpigg. Jag kan ibland önska att jag var det, fast jag är glad åt att vara kvällspigg också.
Som igår kväll gick jag ut vid 22 i 40 minuter; grävde fram en liten rabatt runt ett liiiitet valnötsträd och lade gatsten runt, rensade lite ogräs och fortsatte med mitt lilla projekt "rensa hästgrejer och sätta in det som ska behållas i min sadelkammare". Sådant finns inte att göra på min karta om förmiddagarna, då hänger jag mest i soffan eller på golvet hos Milton och mår dåligt :p Inte förrän Milton har somnat runt 12 på dagarna tar jag mig för att göra något :D
Undrar hur det ska gå i höst?! På tal om hösten, fick idag ett antagningsbesked på en av utbildningarna jag sökt, kom inte in :cry: Blev riktigt besviken då jag ändå hade hoppats en hel del på utbildningen. Dessutom blev hälften av de som kom på intervju antagna, så jag måste ha varit mindre bra.. Var så glad att jag blev kallad till intervjun, 250 sökande och 60 fick komma på intervju, men sen gick det inte längre :( Undrar om det finns någon reservlista? kan man maila och fråga det?

Och jag är som du, renodlad kvällsmänniska. Börjar piggna till efter 20 nångång och är lätt vaken till efter 00 med alla mina projekt. Sen måste jag ju masa mig i säng, i vetskapen om att min älskade son kommer slå upp sina två blå före 06 nästa morgon :crazy: Eftersom samhället i stort är anpassat till morgonmänniskorna (jobba/skola 07-16, distriktsveterinärens teletid 08-09 osv) så är det lite småjobbigt ibland. Fast livet som småbarnsförälder har lärt mig att jag klarar mig förvånansvärt bra med 4-5 timmars sömn/natt.

Dock uuunderbart att ha haft sovmorgon till 08 igår när farmor/farfar sov över på vägen söderut, och idag till häpnadväckande 09. Helt klart fördelen med sommar = bete!

Faen så trist med utbildningen :( Vet inte hur det är på just den, men ofta på universitetsutbildningarna så är det rätt stort bortfall så en reservplats behöver inte betyda att det är kört :)

*och kl*
Jag har roat mig med att gjuta en spegel:

adsc08657_153420938.jpg

Det var kul! Och nu så försöker jag sno på lite (fast sitter på Buke istället..!) med boken om H´s första år som han skulle få till ettårsdagen. Den blir nog lite försenad, men gissar att han inte bryr sig nämnvärt..

Senast ändrad:

Och nu så försöker jag sno på lite (fast sitter på Buke istället..!) med boken om H´s första år som han skulle få till ettårsdagen. Den blir nog lite försenad, men gissar att han inte bryr sig nämnvärt..

Hehe, jag skickade beställningen på boken om E:s första år här om dagen, så du har fortfarande gott om tid på dig ;)

kl
ang föräldrars hjälp...

Vi har inte fått så mycket hjälp alls, barnpassning har aldrig riktigt varit aktuellt, men det hade svärmor garanterat ställt upp på sålänge hon inte jobbat :) hon är även den som köpt mest kläder och främst nya, sen har hon hjälpt oss massor med pengar nu med flytten och när de var här och hälsade på så betalade hon allt, bjöd på mat mm.

Min mamma är ganska snål :crazy: vad gäller det mesta... och vi har mest fått begagnade kläder (vilket är helt ok för oss) men som varit helt fel och oanvändbara trots att vi specifierat vad som behövts :(
Men hon gav M ett jättefint fårskinn (egenproducerat) och hon betalade delar av dopet även om det var en del "gnäll" om att det var dyrt.
När vi har köpta nya eller lite dyrare saker själva har vi mest fått kritik från min mamma, enligt henne ska man använda och vara glad över vad som helst bara det är gratis/billigt :cool: oavsett om det är bra/dåligt...

Sambons pappa har gett endel kläder och annars så ger han alltid pengar vid födelsedagar mm.

Av min pappa har hon inte fått så mycket, något oanvändbart klädesplagg när hon var nyfödd och en "dockvagn"(typ LäraGå men utan bromsfunktion) i doppresent, ingen julklapp och ingen 1årspresent... :grin: jag är tyvärr inte förvånad om än väldigt besviken som alltid, de hade ju inte ens tid att komma när M fyllde 1år, trots att de nu bor närmast :mad:

Mikaela är ju dessutom enda barnbarnet på alla håll :D

Blev visst lite långt, men är tyvärr något jag ibland kan irritera mig över och bli lite avundsjuk på andra :o

Senast ändrad:

Ang allt annat :D

Jag ska se om inte jag kan hänga med på nästa Sthlms träff vi med ;) men kan inte säga säkert än.

Jag är oxå en kvällspigg en, har inga problem att vara uppe till 00 eller så, men jag sover heller inte allt för länge dagen efter, har lite problem att just ta mig ur sängen :D men sen så är det lungt, brukar vara som tröttast runt lunch. Innan M föddes så hade jag väldiga problem med migrän om jag jobbade tidiga mornar med lite sömn innan(en biverkning från et tidigare dåligt jobb), men nu har det varit ganska lungt med det och jag hoppas det håller i sig :)

Saga - kul att höra av dig lite, men trisst med ett sånt skitgräl :( här kan det oxå bli surt över skitsaker ibland... här brukar det vara ett sätt att rensa lite då det brukar komma fram annat som irriterat ett tag.

Svartfot - jättetrisst med medicinen, men hur fungerar det annars för dig blir du sjukskriven och så eller pluggar du fullt? (om du vill svara förstås) jag vet ju hur min mamma har det men hon äter dock inga mediciner nu, brukar få 3dagars cortison när det är som värst.

Jag förstår att du blir ledsen och avundsjuk, det hade jag också blivit. :(

Vi är verkligen otroligt lyckligt lottade med farmor och mormor som älskar att skämma bort Selma, har vänner och bekanta som har det precis som ni, så vi är väl medvetna om turen vi har. :) jag försöker att visa hur tacksam jag är och är supernoga med att säga tack och hur glada och tacksamma vi är. :love:

*kl*

Jag har verkligen mått skit hela dagen, min mage har varit helt upp och ned, Selmas också. Det har bara runnit ut. :( vi var och åt middag hos en väninna i torsdags och igår började både jag och Selma må dåligt, börjar tro att vi blev dåliga av deras vatten, som de tar ur egen brunn, för min sambo har inte blivit sjuk ännu... Tycker det är hemskt att se Selma så dålig :( men det verkar vara bättre idag, nu har det varit blandat "vatten med prickar" och en härlig röra i blöjan, istället för bara vatten med prickar. För er som är intresserade... ;)

Jag har haft hemska hugg i min mage och är rädd för att Selma också haft det, då hon bara satt sig ned och grinat ibland, vilket inte alls är hennes stil. Igår grät hon när hon bajsade också, usch, så hemskt att se henne dålig. :(

Sen så behöver jag lite input på en helt annan sak... Vi har precis fått färdig vår ridbana och nu ska vi dit med elstolpar och bevattning, sen är det dags för återställning av utsidan. Där är jag och sambon inte riktigt överens. Ridbanan ligger med ena långsidan mot åker + vägen, en kortsida mot allén, en långsida mot ladan och en kortsida mot åker/vårt hus. Jag skulle vilja ha en låg häck, minns inte vad de heter, men den blir Max 80 cm och är grön året om samt blommar med blekrosa blommor, på sidan mot vägen, men min sambo tycker att det är synd att skymma paddocken mot vägen då den är så fin och bara så gräsmatta och sätta blomkrukor och bänkar som vi tänkt göra med övriga sidor.

Hur hade ni gjort? Jag vet att det måste vara världens största i-landsproblem, men ändå. :p

Det kan ju damma en del från ridbanan, så en häck samlar ju upp lite av dammet - fast det kanske kvittar när det mot vägen :) Tycker det låter skitsnyggt! Och är häcken låg ser man väl ändå kan jag tänka mig.

*kl*
Vi har fått massor av saker till Oscar av mina föräldrar :laugh:
I princip varje gång vi träffas så har mamma med ett paket blöjor och lite barnmat. Eller om hon "råkar" gå in i en affär med barnkläder så köper hon ett plagg.
Sambons mamma har vi fått en endaste sak av, en body när han va nyfödd:grin: Men å andra sidan har vi fått pengar till jul och födelsedagen för att köpa nåt till honom från henne för att hon inte vet vad han vill ha.

Lottch: Jag tyckte att din sambos idé lät trevlig med blomkrukor och bänk, fast ska det vara på övriga tre sidor så kanske det blir lite mycket med. Men jag kan inte riktigt se framför mig hurdet ser ut heller, kan ju hända att en häck är finaste alternativet med :laugh:

Jag kan ta bilder imorgon så får ni en bättre bild av hur det ser ut, orkar inte ta mig ur sängen nu. ;)

Tänkte på dig igår när jag var ute och gick med Armani runt 22 :D Nu sover nog Oregano, tänkte jag :p
Vad rolig du är! :D Just då var jag nog faktiskt vaken. Det är helt klart svårare att komma i säng i tid nu när Vilgot finns. Han somnar vid 20 och jag vill gärna ha mer än en timmes egen tid.

Men ikväll är jag absolut dödstrött. Vi har sprungit på stan och sen varit på Bauhaus och nu ikväll har jag gödslat gräsmattan. Har alltså gått några km idag. Och f-n var jag inte accepterar denna dåliga kondis jag fått. :devil: Fick sätta mig och dricka vatten och vila efter halva gräsmattan... :grin: Och jag är inte ens halvvägs. Hur ska jag stå ut i 21 veckor till....?? :crazy:

Nuså har jag äntligen tid att svara på din fråga om vagnen! Såg det sent igår och har varit borta hela dagen. Jag har faktiskt inte testat att lägga i liggdelen eller sätta på sittdelen :o Men jag håller med Milton sitter väldigt bra i den stora sittdelen även om både han och jag är ovana med att han sitter framåt. Men bältena är mkt bättre eftersom man kan ändra höjd på dom. På Emmaljungan sitter dom ju högst upp på ryggstödet så Milton får bältena in i kinderna. Dessutom är ju sittdelen mer formad i P&Ten än i EL som är mest rak. Synd att den bara är framåtvänd och tråkig färg annars hade den fått mkt bra betyg av mig. Hur den är som syskonvagn får jag återkomma med om ett halvår. :) Men om det är som du säger med sittdelen kanske den inte är värt att byta sittdel iaf för det blir lite omstädigt att sälja denna och sen köpa en ny, nu när det endå inte hjälper så mkt.

Armani__: Jag har lika vagn som W_I en Phil&Ted Explorer. Finns massa bilder om du googlar eller kollar YouTube. Stora nackdelen är ju att både bebis och toddler hamnar så dom inte ser dig. Men vi föll för den då vi kan få med oss hudburen samtidigt som en syskonvagn.

_saga_: Jag blev riktigt skitsur på min sambo här om dagen. Han hade varit och tränat och bad honom att köpa med Medwurst hem. Jag spar att äta frukost tills han kommer hem för jag ville verkligen ha det som pålägg och hem kommer han med congacmedwurst :eek: Vilket jag aldrig skulle stoppa i munnen. Då tyckte min sambo jag va löjlig men jag ville ju verkligen ha min kokta medwurst och så fick jag inte det :devil: Jag hoppas ni har blivit sams nu iaf och kanske kan skratta åt det om någon vecka eller så. ;)

Ang att få saker:
Min pappa och mamma kan köpa dyra saker till Milton när jag specifikt önskat något han ville ha som tex. hans Voksipåse och dyna till tripptrappstolen. Annars är det mest pengar. Inga spontana kläder eller något sånt. Ingen barnvaktshjälp därifrån.
Miltons farmor har bara 75%ig tjänst och har 6 barnbarn + en lillebror till min sambo som är 8 hemma så pengarna växer väll inte direkt på träd där hemma. Så det blir inte så exklusiva presenter och inga spontana plagg sådär. Fick en hög med kläder när han låg i magen och när han föddes det va det. Men hon ställer upp som barnvakt när hon kan, Iofs är det inte så ofta vi behöver hjälp. Givetvis önskade man att man hade en släkt med fet plånbok men men. Jag är glad att dom lever och bryr sig!
Men sen har ju Milton sin moster som är väldigt duktigt på att skämma bort honom med både saker och kärlek synd bara att hon bor 60mil bort. :(

Vi hade med vagnen på stan idag och jag är jättenöjd med den. Känner nog nu att vi har kvar den andra vagnen så länge bebisen ligger ner, sen kan vi nog sälja den och bara använda P&T.

Vilgot satt bra och var nöjd hela tiden, men jag undrar om han satt så skönt med benen egentligen. När han åker andra vagnen har jag fotstödet uppfällt, men det går ju inte på den är. Och han når ju inte ner med fötterna, så risken är ju att benen somnar eftersom vaden ligger mot kanten liksom.

Du glömde svara vart du har regnskyddet. ;)

*kl*

Min dag
Får besked om att sambons morfar dött
brand i pannrummet, tur att sambon var hemma och kunde släcka
bråk med pappa

återkommer imorgon när jag har tillgång till datorn, är i andra huset pga röklukten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
572
· Visningar
19 810
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar