Sv: Vårmammor 2010 del 15
Vad jag har läst om den korta inskolningen får mig positivt inställd. Men som jag har förstått det så kommer någon/några förskolefröknar (får man kalla dem det?) hem till barnet och lär känna det i hemmiljö. Därefter så börjar inskolningen på förskolan och då finns redan en kontakt mellan barnet och "fröken".
Nu kanske det inte går till så på alla ställen som kör med kortvarianten?
På förskolan här i byn så kör de på den långa varianten, Alice inskolning tog, håll i er, 4 veckor....
Nu var hon ett otroligt blygt barn och hade svårt att komma in i gruppen. Sen hjälpte det inte att "fröknarna" var passiva och inte tog tag i situationen förens jag ringde områdeschefen och villa säga upp platsen. Då blev det lite mer fart....
Antar att det kan bli så i en by där hälften är släkt med varandra och det blir för bekvämt....
I början var vi där 1 timme, sedan 2 timmar sedan 3 timmar. Jag fick vara med hela tiden i 2 veckors tid. Därefter kunde jag gå hem efter 1 1/2 timme... Nä usch jag blir bara sur när jag tänker på inskolningen.... Det tog från April till Juni innan det kändes okej att gå hem och Alice stannade 3 timmar själv. Lagom till sommarlovet...
Efter sommaren så var ju Vera född och då lyckades vi öka till 4 timmar. Jag tror det var någon gång i Oktober som vi fick upp det till 5 timmar/3 dagar i veckan.
Ang kläder så har vi ett ombyte, regnkläder och gummistövlar hängande på dagis. Det är allt.
Nu även badlakan och baddräkt till vattenmattan.