Vårmammor 2010 del 13 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 13 <3

Jätteskönt! Det bästa av allt är att man slipper städa och stressa innan, allt är iordning där och man behöver inte stressa med disk osv utan kan ta städningen i sin "bebis"takt. Jag älskar det! Mest att slippa få in folk man egentligen inte vill ha hem till sin "privata Borg" allmänt snokandes och kommenterandes".

Drygt med bilen. :/ när sambon körde vår bil i diket kostade det 10000 i självrisk. Hehe, men om det kan få honom att köra långsammare så... ;)

Jag har redan städat idag, eller städat, jag har plockat undan, nästan allt, och nu är vår Pärla (Tina) här och städar. :love:

en vadå, varför säger inte sambon något? Han tillåter alltså Selma och Zelda att vara nära varandra i övrigtå, men inte när svärmor är där? Varför?

Och du, man får sätta ner foten, vare sig man sårar någon eller inte. Ibland är det okej att såra folk, alltså missförstå mig rätt. Jag menar inte att man medvetet ska såra folk, men tar folk illa vid sig när man sätter ner foten, så är det någonstans deras bekymmer. Kanske gör de heller inte om det, eller försöker sätta sig på dig igen. Kanske räcker det med att sätta ner foten en eller två gånger, för att folk ska förstå att man menar allvar.
Har faktiskt slutat bry mig om vad folk tycker. Har gjort mig ovän med svärföräldrar och sambons systrar och svågern (som inte finns med i bilden längre då de separerat) ett flertal gånger. Jag och svärföräldrarna och svägerskorna har nu en bättre relation än någon gång tidigare!!

Sen detta ständiga ifrågasättande på allt jag gör. Jag håller på att bli helt knäckt. När min extramamma/ridlärare ringde i fredags för att höra hur det var med Selmas feber bröt jag ihop och bara kräkte ur mig all skit och hon blev helt tyst och bara: du måste sätta ned foten, vissa saker kan man ignorera, men inte allt. Det stämmer, men hur sätter man ned foten utan att såra någon?

Måste bara lägga till. Svärmor ska sitta barnvakt den 28 maj, vi och mina föräldrar är bjudna till ett bröllop. Jag har flera gånger poängterat hur viktigt det är med Selmas rutiner osv och en utav dem är att hon ska mattas vid 20 i SIN säng. Den enkla anledningen till detta är att hon sover hela nätter i den och hon är trygg, medan hon snurrar runt och inte sover om vi har henne i vår säng. Hon är inte en bebis som gillar närhet och kramar, utom när hon är sjuk eller supersupertrött. Vi hämtar henne närhon vaknar vid 7 och gosar med henne i vår säng på morgonen, men annars är det i hennes säng hon sover.

Då kommer svärmor igår och säger att hon funderat på den kvällen och att det är enklast om de sover över och så får Selma sova mellan dem. Jag blev helt paff och bara: nej, Selma ska sova i sin säng. Snacka om att man inte respekterar oss och våra rutiner alls.

Men du, i vissa lägen så måste man såra för att saker ska gå fram. Dessutom så blir ju du sårad av att ifrågasättas hela tiden. Jag tycker att det första du ska göra är att ta "fighten" med din sambo. Ert barn=NI bestämmer. Men NI måste vara överens innan det tas upp med svärmor.
Min man och jag gör alltid så, om någon av oss reagerar på att mormor/farmor/morfar/kompisar/BVC-tant lägger sig i och vill "bestämma" så avvaktar vi tills vi är ensamma och kan ta upp det med varandra för att komma överens om hur vi ska "tackla problemet" och följer planen nästa gång det händer.

Nu, efter 2 barn så är vi ganska säkra på hur och vad den andra vill att vi kan med ögonen bestämma hur vi ska "tacklas" :D

Ja, precis. Han säger att jag måste förstå hans mamma för någon av hennes vänners barn blev bitna av en hund, men senaste gången fräste jag ifrån ordentligt och jag tror han förstod, för han har inte tagit hans mammas parti igen, men det var igår ;) jag tror att hans mamma ringt till honom flera gånger och tagit upp det, för jag har varit mycket bestämd vad jag tycker i den frågan. Selma och Zelda är vänner, tycker Zelda att det blir jobbigt lägger hon sig i korgen dit Selma inte får gå, men även fast hon krupit dit när jag vänt ryggen till, så hittar jag alltid en hund som ligger på rygg och viftar på svansen och gör hisklig när Selma klappar fint på magen.

Jag vet att det är så, men jag har svårt för konflikter när det inte gäller min familj osv, men nu går det ut över min familj, så nästa gång tänker jag ta upp det, för det här fungerar inte längre. Jag har börjat tvivla på mig själv och om jag gör rätt, är jag en dålig mamma? Vår nanny skrev häromdagen att jag är en fab mum och att jag gjort ett fantastiskt jobb, satt och störtgrina i soffan och saknade henne och hennes stöd så mycket. :(

Modett, du måste lägga upp före/efterbildar på hela ert hus! Det ser ut att bli så fint! :)

Själv är jag bitter. Sambons bror som har ritat vår utbyggnad skulle skickat in vårt bygglov för tre veckor sen. Jag bad sambon fråga om han hört något och då har han inte skickat in det, för att han inte förstått att jag var nöjd med allt. Även fast jag skrivit på mail att allt såg bra ut, skicka in för bygglov. Suck!! Nu får vi vänta ännu längre innan vi kan börja bygga, vi går ju på tomgång i vårt hus nu och bara väntar på att allt ska bli klart så att vi inte behöver göra tillfälliga lösningar. Är så avis på dig som verkligen gör allt klart. :)

Det ska jag göra :laugh: Med risk för jättebildbomb :angel:

Åh, så drygt att behöva vänta.. Det är bland det värsta jag vet. Jag vill allt nu-nu-nu! Så jag försöker se det som en övning i tålamod :D Vi har ju "turen" att ha ett hus som i det stora hela funkar fint att bo i, alla mina många projekt är sådant som inte påverkar vardagen i större utsträckning (typ som ett annat par föräldralediga kompisar som renoverar köket) annat än att det stör mig att allt tar sån tiiid att få klart när jag har så lite tid att arbeta, och att det kan bli rätt stökigt på sina håll. Värst var det väl när hallen fick sin makeover, den vistas man ju i en hel del.. Tack och lov har vi stort hus så mycket av röran kan flyttas in i rum som inte används :angel:

Näh, apropå lite tid att få saker gjorda så ska jag väl sätta fart nu när H sover. Och underbara medisarna messade för en stund sedan och frågade om de får komma ut idag :bump: Supergrått och slaskigt så jag ska verkligen njuta av att vara "hästledig"!

Jag håller med Bollen och Armani, du måste sätta ned foten oavsett om hon blir sårad eller inte! Hon beter sig ju fullständigt respektlöst mot dig/er och det är faktiskt ert barn och ni som vet hur hon funkar. Jag tror faktiskt att det enda som hjälper är att en gång för alla förklara på skarpen att detta inte är okej och att det är ni som bestämmer. Det här kommer ju att fortsätta under hela Selmas uppväxt annars. Och strunta i om hun blir sårad! Hon sårar ju dig hela tiden nu, eller hur?

Jag har begärt en extra städning på fredag inkl fönsterputsning, så det slipper jag tänka på iaf. Det stora problemet varje gång är bara vart jag ska ta vägen, för hemma vill jag inte vara. Blir det fint väder kanske jag kan lura med grannen in till stan och gå på promenad där, annars får jag väl åka iväg själv.

Du har såklart rätt och det är så vi har gjort i vanliga fall, det är bara det här med hunden som vi inte varit överens om och när jag inte tyckte att Selma skulle skickas runt bland en massa människor hon inte kände när hon var inne i en period när hon ville vara hos mamma och pappa, annars har vi varit ett och har någon sagt något så har vi stått enade och han har pratat med sin mamma flera gånger, men jag inser att det inte räcker längre.

Min svärmor tycker att hon vet mest om barnuppfostran efter två barn och två barnbarn, och det går ut över oss. ;) haha.

Vad gulliga ni är som peppar och kommer med råd, det är precis vad mitt självförtroende behöver just nu. :love:

Jag är hemma och flyttar mig vartefter. :) men vi har blivit vänner så nu sitter jag i samma rum och tjötar ganska ofta. :D

Ni kan alltid komma hit på fredag, vi är hemma. ;)

Jag vet, men jag har alltid varit den som inte velat såra någon och hellre mått dåligt själv. Men nu är det slut! Särskilt efter din kommentar om att vi känner Selma bäst. Svärmor förklarar ständigt för mig hur Selma fungerar, vilket retar gallfeber på mig. Det är då treåringen i mig vaknar och jag säger surt att jag vet. Helst av allt vill jag säga att jag vet, jag spenderar trots allt mitt vakna dygn med Selma... :grin:

Nu är min mami här och ska bjuda på lunch. :love:

Haha, men du är ju van! Det kommer nog att ta lång tid innan jag känner mig bekväm med att ha någon som går här och städar min skit. :p Men himla skönt är det att komma hem till ett rent hem. Och fast det bara är var fjärde vecka i normala fall så är det en enorm avlastning.

Sorry, jag kan tyvärr inte komma ;) för sotarn kommer efter lunch och då måste jag vara hemma. Det får bli en annan gång! :D

Jag fattar verkligen inte hur man kan tala om så där hur andras barn fungerar! :eek: Visst, hon har mer erfarenhet av barn än vad ni har, men att tro att hon känner Selma mer än er låter ju helt sjukt. Ni (iaf du) är ju med henne hela tiden.

Ibland är det skönt att ha svärmor på avstånd. ;) Inte för att hon skulle bete sig så där :bow: men det finns andra saker jag har lite svårt för när det gäller henne.

Med T tillämpar jag samma taktik som med medryttare till Rajen. Det är vårt sätt eller inget sätt. Så jag hade nog svarat nått av typen: känner du inte att du kan klara av att ta hand om henne på det sättet som vi vill. Så får vi försöka hitta någon annan som kan passa henne.

Vad det gäller Selma och Zelda så tror jag att det är svårt att sätta gränser utan att såra. Det ingår i paketet. Men du kan kanske förklara att hon gör situationen mycket värre genom att dra in stress i den.

Vad det gäller att bestämma sins emellan vems åsikt som skall gälla. Så har vi kört strikt på att det är den som är föräldraledig som har sista ordet. För det är främst den som skall följa det och som får ta konsekvenserna av det. Nu är väl vi nästan alltid överrens. Men maken la in sitt veto när han ville att hon skulle fortsätta att ha två sovpauser istället för att gå över till en.

Hur vi ska göra i framtiden har jag ingen aning om. Låta muskelkraft avgöra :devil::D.

V blir helt lycklig när han får ge mig något och ger gärna ifrån dig sina käraste ägodelar (tandborsten eller kattleksaken) trots att han i nästa sekund ångrar sig och skriker högt. Är det fler småkottar som gillar att leka tack/varsågod?

Jodå A är förtjust i det, men jag ger tillbaka grejorna direkt om det är saker han får ha :p Han matar en också med kex och lätt sugna majskrokar (jag försöker övertyga honom om att låtsasäta och säga namnam duger :crazy:) och försöker proppa in nappen i munnen på en och skrattar åt resultatet :D (jag hugger baksidan eller kanten av nappen med tänderna).

Rulla boll till varandra är annars en favorit.

Någon som har tips på kul lekar :)?

T har en pall med hennes namn på. Det är en höjdare att gå och hämta bokstäverna en och en och ge en. O sen lägga tillbaka dem en och en. Sen så vill hon precis som Cattas mata en. Gärna med snoriga och dregliga smörgåsar. O jäklar vad förnärmad hon blir om man låtsasäter.

*kl* HEEEEJ, minns ni mig?! :D
Mobilsurfar från jobbet under rasten, ville bara titta in en snabbis och visa att jag (vi) lever. :D Har massor att läsa ikapp, ska ta tag i det ikväll.

Stort grattis aneka, vissa ligger inte på latsidan! ;)

Här har det hänt massor, strax innan Stella blev 11 månader knäckte hon gåendets kod, så vi har med andra ord en liten tjej som springer runt för fullt nu, både ute och inne, med eller utan skor. :love:
Får se om jag hinner berätta mer om läget här hos oss senare, nu måste jag ta tag i mig själv innan rasten är slut. Förhoppningsvis hörs vi ikväll! :banana:

Namngivningen fick räcka för oss. Vi kommer att ha lite fika för far o morföräldrar, i olika omgångar.

T har en pall med hennes namn på. Det är en höjdare att gå och hämta bokstäverna en och en och ge en. O sen lägga tillbaka dem en och en. Sen så vill hon precis som Cattas mata en. Gärna med snoriga och dregliga smörgåsar. O jäklar vad förnärmad hon blir om man låtsasäter.

Uhm, hur får hon loss bokstäverna? :rofl: kanske vore kul med någon leksak med löstagbara bokstäver.

Svarar åt svartfot här, men det finns pallar som man kan beställa med sitt barns namn där bokstäverna är lösa så att man kan ta bort dem, lite som ett pussel. :)

Våran (lant)brevbärare lyckades få ner det i brevlådan!

S har kläckt "klättra upp för trappankoden i dag"... Vi håller på och fixar väggarna i hallen så grinden är borta....

Tog en bild med mobilen, men jag fattar inte riktigt hur jag ska förfytta den vidare... (måste hitta någon sladd typ...eller?)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
843
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka