Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Åhh jag tittade oxå på de där och de är ju underbara!

Doris- jag skulle oxå behöva få ner några stolpar till i vinterhagen. Men det ska väl bli varmt i helgen?

Förra vintern va min första med v70n. Dubbdäck då, men sjutton vad jag tyckte att jag halkade omkring, trots att jag höll bra hastighet. Så även iår är jag lite skeptisk till denna bil, men sambon vill inte byta till suv igen :grin:

Åh nej, säg inte så :crazy: Jag har ju halkat omkring med min pappas gamla 740 (heter det ens så, kombi, volvo från -98, röd är den iaf :D ) och det har varit min räddning många gånger att den har varit bakhjulsdriven, eftersom jag tycker det är mycket lättare att parera upp.
Men denna är ju inte ens det och barn i bilen och djur.. Jag saknar min gamla skruttiga suv, fast den inte gick att låsa på vintern :D Eller jag saknar kanske inte just den, men den typen av bil. Ja också dubbdäck. Usch, nu blir jag orolig... Tänk er en typisk skånsk vinter plusgrader ena dagen och minusgrader andra och så vidare, och så fryser det på vattnet på vägarna och där kommer jag (med flera andra) körande med en halkfarlig bil, kan ju bli spännande :crazy:

Det gick faktiskt över förväntan. Hon blev glad och sa grattis. J ringde ju och skällde ut henne efter hennes kommentar om att vi skulle vara elaka mot S om vi skaffade ett syskon tätt osv och att hon inte hade något att göra med när vi skaffade ett barn till. Så hon har inte tagit upp det något mer.

Däremot är hon jävligt snabb att ta upp det när det häller andra. Det var någon som skulle ha barn nu, som har en dotter som är lika gammal som S och det tyckte var hemskt elakt mot barnet. Varför, undrade jag, lite irriterat, och det var ju för att det äldsta barnet skulle tvingas bli stort direkt. Då sa jag att det inte alls var nödvändigt, det skiljer så kort tid mellan mina kusiner och de har aldrig känt av det, det ansvaret ligger på föräldrarna. Då blev hon faktiskt tyst och höll med efter ett tag.

Vi kommer ju inte tvinga S att växa upp bara för att hon ska bli storasyster, tvärtom. Men jag tycker inte som svärmor, jag tycker att man tar bort mycket av glädjen av syskon som man kan ha när man växer upp om man låter det skilja 6 år mellan. Jag tror det snarare blir värre då och det yngre barnet upplevs som mer jobbigt då. Även fast jag och brorsan slogs ibland, så hade vi det ändå hur kul som helst när vi lekte, jag hade inte velat vara utan det när jag växte upp. :)

Ja men visst är de fina! Miltons är snart för små, äntligen :D Så jag har snart anledning att köpa nya :banana: :banana:

Haha, ja jag själv som inte åker utförs skulle nog inte platsa alls i Åre men hon ska jobba som skidlärare = bör ju vara en hejare på sånt.

Näh, det där med medisar har sina för- och nackdelar.. fast flest fördelar ändå :) Hade aldrig kunnat hålla igång hästarna på egen hand. Nu är de, om inte i tävlingskondis, så åtminstone hurtiga motionärer som rör på sig så gott som varje dag.

Doris: ja det vore den perfekta vintern ;) För det får gärna vara nån minusgrad så att det inte är klibbsnö och halka. Så pass mycket snö att man kan plumsa runt på ängen, men inte behöver skotta sig till vansinne.

Det är nog en 945 far din har om den är såpass ny ;)

Att jag tyckte den kändes svårare/halkigare att köra kanske bara är något jag kände av/fick för mig. Men jämför jag med 4w och bakhjulsdrivet tycker jag nog det va lite klurigare:crazy:
Men du är säkert skickligare förare än mig! :)

Jag var på skinnsömnadskurs för några helger sedan och sydde sådana här till Theo
07e3c730.jpg

För att dom inte skulle riskera att bli halkiga så satte jag älgnappa på sulorna. Theo har dom ffa i vagnen när han sover än så länge, därför är skaftet rätt högt, går att vika upp så dom går upp en bit på benen. Originalmönstret hade lågtskaft. Sen är tanken att jag ska sätta ett spänne på skaftet, som på bilden är nedvikt så det inte blir någon glipa, men har inte hunnit.

Vad skönt. O jag tycker du gav ett fantastiskt svar. Att det är upp till föräldrarna att se till att de inte behöver vara äldre än vad de vill och kan vara. Sen finns det ju andra fallgropar om det istället är många år mellan syskonen. Risken kan ju vara att det äldre syskonet används lite väl mycket som barnpassare och får ta ett för stort ansvar för sitt småsyskon. Alltså mer får rollen som extraförälder än syskon.

Det är nog en 945 far din har om den är såpass ny ;)

Att jag tyckte den kändes svårare/halkigare att köra kanske bara är något jag kände av/fick för mig. Men jämför jag med 4w och bakhjulsdrivet tycker jag nog det va lite klurigare:crazy:
Men du är säkert skickligare förare än mig! :)

Ja du har nog rätt, det är säkert en 945, jag kan inget alls om så pass gamla bilar, hahaha :D Nyare är lättare ;)
Nej jag är nog en normalbra bilförare, så säkert inte bättre på något vis än dig :D Men jag tycker det är roligt att köra bil, speciellt pappas om jag är ensam i bilen på ett industriområde och det är halt :angel: = oansvarigt snack från mig igen :D

Precis! Det var det jag försökte få fram också, det är ju inte precis så att jag tänker be S 2 år passa bebis 1 månad precis... Jag upplever inte att mina föräldrar någonsin la det ansvaret på min 2 år äldre bror, däremot upplever jag att jag fick ta en mer "mamma"roll för min 5 år yngre bror, hämta från dagis, fixa mellis, ta med hem från skolan, passa när mamma och pappa och laga mat osv.

Jag hoppas att S kommer kunna få utbyte av sitt småsyskon, särskilt när vi bor så isolerat som vi gör. Min dröm är ju att det ska bli en till tjej så att de kan ha ridningen ihop. Men med min vanliga tur kommer ingen att vilja rida. ;)

Har ni pratat något mer om syskon? :)

Absolut, det är ju helt klart en fördel nu när S tar sÅ mycket tid, men jag känner att jag inte vågar riskera en medryttare på mina unghästar när de är i ett sånt utvecklingsskede. Kalla mig chicken. ;) men det känns som om att det är lättare att skapa dåliga vanor än att få bort dem. Jag väljer att betala min kompis nu att rida honom istället, hade jag inte haft den möjligheten, så vet jag inte vad jag hade gjort. :/

Akb: Då förstår jag att du inte ser fram emot vintern. Kan inte din sambo/fästman tänka sig att byta den mot en xc70?

Verkligen jättefina! Jag skulle också kunna tänka mig å beställa ett par! :love:

Armani: Tror inte att det kommer vara någon fara med dubbfria däck.. Vi har det på vår v70 och det funkar super. Även när jag hade hästen ute på landet och körde på isgata varje dag så kändes det ingen skillnad jämfört med dubbar. Det hänger ju mer ihop med hur man kör! :)

Å sen kan det ju hända att jag upplever min bil som halkigare/svårare att häva sladd för att den är automatväxlad. Är inte riktigt inne på hur man häver med den manuell då jag inte kört sån i vinterväglag, men man kanske gör lite annorlunda.

Emmah; Vilka jättefina tofflor du gjort till Theo:love:

+ AKB
Ja vi får väl ge det en chans i vinter, vår är manuell så det är möjligt att det skiljer från automat till manuell som du skrev AKB.
Vem vet, det kanske fungerar alla tiders här nere i Skåne i år med vår bil :D Inte mycket till dåligt väglag än, men jag hoppas att det kommer!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 059
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 185
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar