Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

+ ni andra.
Hihi, denna månaden var ju sjukt udda.
Det var 30´000 som skulle amorteras av ett räntefritt lån som vi har. Det sparar vi ju undan 2500 kr/ månad till. Så det kostade ju inget extra denna månad som tur var.
Sen var det 25´000 kr för en VVS räkning. Vi har ju renoverat nedervåningen i hus 2 av 3 denna sommar, och bytt ut alla rör till det vattenburna värmesystemet, och dessutom bytt ut 4 st stora element. Ny blandare, nya rör till varm/kallvatten. Så den räkningen var ju också väntad = vi hade pengarna innan vi började renovera.
Sen var det 5 000 kr till en skorstensreparation som förhoppningsvis skall göra att det blir mindre tjära i vår skorsten i vinter.
Där utöver så var det de vanliga 17´000 kr för ränta, amortering, alla försäkringar (barn, bil, hus, 4 av hästarna) osv

Vad jag glömde säga, var ju att jag skall ut med 14´000 kr till..
Så 77 var fel, rätt skall vara 91´000 kr.
Det är ju 2 st 90-dygnsavgifter på nästa års fölungar som skall betalas nu också. Det kostar att ligga på topp ;) Ha ha ha ha
Nädå, de är ju också pengar som vi redan sparat ihop. Men fan, tänk vad skoj man hade kunnat ha för 91´000 kr!!! Helt sjukt mycket pengar.

Jag är så sjukt nöjd att jag köpte den här hästen, med taskiga hovar som många tyckte jag skulle skippa. Han är helt enkelt perfekt för mig :love:

Vad duktig du är som pallrar dig ut i mökret trots att du är rädd. Jätteduktigt!!

Åh, man skall gå på sin magkänsla när man handlar, då blir det oftast bäst.

Svindlande summa. :eek:

Jag valde faktiskt levande föl avgift, vågar inte chansa på 90 dagar med min vanliga tur...

Får man skryta idag igen? Min häst hoppade 110 idag, från trav. :D så duktig!!

Man får alltid skryta ;) Å klaga :)
Alla hingstar erbjuder ju inte levande föl-avgift tyvärr. Men iom att vi har försäkrat avgiften för seminering etc så skulle vi ju få igen de pengarna om något trist skulle hända.

Wow, 110 bra jobbat B. Min skrutta har inte hoppat mer än kanske 80 uppsuttet. Men desto mer löshoppad. Hon har varit lite tjorvig i paddocken så vi har mest ridit ut den senaste tiden. Idag skulle vi har varit till ridhuset och trimmat lite, men igår sprang de omkring i den här jälva geggan ute i hagen så hon har nog sträckt sig lite grann, för hon haltade lite lätt vid insläpp :(

Apropå räkningar. Vi fick räkning i brevlådan på vårt hus och den var på nära 3 milj. Det kändes helt sjukt kan jag säga. Tur att banken betalade! ;)

Min häst hoppade nog 140 idag - hindret låg väl omkring 70 men var bara såå läskigt ;) (såg jag genom fönstret där jag bar runt på kokhet H)

Ja, det är med viss nervositet jag ligger här och funderar på att lyfta över H i sin säng. Igår vaknade han ju direkt och varje gång. Blir det en upprepning ikväll är det inte roligt eftersom jag är ensam.. Det är väl iofs "bara" att isf lägga honom i vagnen och ta med ut i stallet men behöver väl inte säga att jag helst slipper. Skit! Hatar att vara själv över natten även under normala omständigheter, gillar inte alls att behöva springa ut TROTS att det bara är 2 hästar och klart på 3 minuter.

haha, det måste ha varit en chock att hitta den räkningen i brevlådan. :D

Modett, usch, jag förstår att det känns fel. Hade du ingen som bara kunde kika in lite snabbt och hålla kolla på H medan du fixar hästarna? Jag har samma vånda när min gubbe är borta över natten, och det inträffar som tur var inte så ofta alls. (då har jag ändå oftast mamma och syrran som kan hjälpa till)

Rolig räkning att öppna. ;) tur att banken tog hand om den. Men hade varit lite häftigt om man kunnat betala av den själv direkt. :)

Mysigt att du kommit på att ni ska få en bebis! Det slår mig här hemma också lite då och då men känns nästan svårare att verkligen förstå att vi ska få uppleva allting igen den här gången än förra! Men jag längtar verkligen efter bebis nu!! Plus att jag vill bli smidig igen :D

+ er andra

Jag är riktigt stolt över mig själv. Dessutom gick jag själv från stallet ikväll (20m), då maken missade att jag kom hemridandes :D

Lektionen gick kanonbra. Min häst är ju stor, 175 cm och mycket nacke och massa långa ben :D Men tränaren är så nöjd att jag numera rider en häst och inte "två". Han sitter ihop nu och bär sig själv. Vi tragglar fortfarande med höger varv, där han är stel och det tar ett tag att jobba loss honom. Men det går snabbare och snabbare. Idag tränade vi på byten. Vi har lyckats komma ner till var 4 steg några gånger :banana:
Hon peppar mig och säger att det är kul att komma och hålla lektion när hon ser så tydliga framsteg varje gång.
Tarzan är gammal hopphäst som gått 1,40-hoppningar, vars hovar sprack efter en träning. Han var konvalescent i ett år och sedan köpte jag honom som dressyrkompis. Nu efter 7 år känner vi varandra utan och innan. Han är allt en häst ska vara för mig, förutom det där högervarvet då :angel:
Okej det här blev en hyllning till "trazan"..... som jag dessutom köpte på faktura som kom hem i brevlådan, men den var inte ens i närheten av Oreganos...

Tyvärr så har vi ju släkten på mellan 20-30 mils avstånd.. åtminstone dem vi hade kunnat fråga, maken har lite släkt i stan men de är inte speciellt nära varandra. Och när vi bor så utanför som vi gör är det "svårt" att be vänner också. Med tanke på att de nära vänner vi har antingen har små barn själva eller jobbar natt *suck*

Nåväl, nu har han sovit snart 30 min i egen säng :) spritter i benen att springa ut och göra stallet, men det är för tidigt. Och dessutom - han kan ju lika gärna vakna om 5 min som om 5 timmar..

Efter en lång och ensam dag med H som ett plåster så drömmer jag om att få softa ner mig ordentligt framför något lagom dåligt program tillsammans med ett svalt glas vin eller en kall öl i soffan :love: men det får stanna vid önskedrömmar av förklarliga skäl ;)

Men måste du ut t stall efter sövning? De nätter jag är själv med Ture får hästarna helt enkelt mer mat tidigare!?

Mysigt att du kommit på att ni ska få en bebis! Det slår mig här hemma också lite då och då men känns nästan svårare att verkligen förstå att vi ska få uppleva allting igen den här gången än förra! Men jag längtar verkligen efter bebis nu!! Plus att jag vill bli smidig igen :D
Jag vet att jag frågade några innan förra förlossningen hur det kändes för dom att resa sig upp från förlossningssängen och vara 5 kg lättare helt plötsligt. Men jag fick inga riktiga svar och jag minns inte ens själv hur det var! Men den här gången ska jag tänka på det och jag ska böja mig ner bara för att! :D Fast man är väl så jäkla öm i underlivet att det kompenserar dom där 5 kg som försvunnit...

Har du ingen babywatcher att ta med ut till stallet? Så gör vi. Låser dörren och går ut och fodrar/vattna whatever. Vi har 30 sek till huset från stallet, så vaknar hon till är vi där på ett kick. På hela tiden jag har varit ute har hon vaknat en gång. Pepparpeppar.

Det jag är mest rädd för är att det ska börja brinna eller liknande. :eek:

Doris: Det var till och med en liten oxer han studsade över. :love: min väninna som red, hon är verkligen aldrig nöjd, var till och med nöjd med honom, med tanke på hur lite han hoppat. *skrytskrytskryt* :D ska se om jag får upp en video på facebook. Vi ska ju försöka kvala in honom till Falsterbo i sommar, då ska han ju klara 120... :eek:

Jag kommer ihåg hur pigg jag vart såfort Milton kommit ut. När jag äntligen va färdiigsydd och fick ställa mig upp! Tyckte det tog en halv evighet innan dom fick bort alla sladdar så jag kunde få gå in till Milton. Tyckte att dom va knäppa när dom ville att jag skulle åka rullstol. Här har jag legat 'still' i sängen i flera timmar. Jag ville röra på mig! Visst man va ju inte direkt pigg därnere men man kännde sig ju endå lättare. Fast minns att allting va jobbigt att göra för man hade Inga magmuskler och nu ingen bebis som stöttade upp en. Så bara första duschen va jobbig framförallt för ryggen som fick stötta upp allt. Minns att det va läskigt å tvätta magen som va så mjuk.

Nu blev ju jag snittad, men förutom smärtan från såret så håller jag med dig om hur läskigt det var med magen, att den var så geggig. Samt att det kändes som att alla muskler var helt borta. Minns när jag red första gången efter förlossningen och kroppen bara vek sig och man hade ingenting att samla ihop hästen med. Hu.

Men huga! Vad säger ni om magen?! :eek: Jag minns att den fortfarande var så stor att jag inte kunde stänga jackan på några dagar, men kan jag verkligen ha förträngt att den var degig och sladdrig?! :confused: Det låter helt osannolikt. Men jag ska tänka på det också. :D

Alltså det är typ 0 till 5 veckor kvar! :eek: Det känns verkligen helt galet att inte ha en aning om när det säger poff. :crazy:

Normalt kommer hästarna in vid 22 och vi lägger H kring 19.30.. Så jag skulle behöva ta in dem redan 19 och då hade min bruna, otåliga skrutt antagligen rivit stallet innan det var morgon trots extra hö. Eftersom det bara rör sig om 2 hästar som ska flyttas 10 meter från hage till stall så känns det som det minst onda av alternativen.

Lottch: jo babyvakten är med! Den har även talkback så skulle han vakna kan jag även prata med honom under de sekunder det tar att springa in. Och han sover ju i spjälsängen så det som max händer är att han får ropa en stund (om vi nu inte tänker på brand och sånadär hemskheter!)

Nu är det klart för denna gång. Han vaknade såklart 5 min efter senaste inlägg, så när han somnat om kunde jag lika gärna passa på. Klockan var åtminstone lite efter 21.. Det är 30 haltande travsteg mellan ytterdörr och stalldörr kom jag fram till ;) snabb luftning av hundstackaren klämdes också in. Hann tvätta händerna efteråt - sen tjöt han i babyvakten. Bra tajming.

Så här ligger jag ännu en gång. Och kan konstatera att vi har möss i taket ovanför vårt sovrum igen :crazy: är så grymt obehagligt att höra dem och SÄRSKILT när jag är ensam. Första vintern här sprang de omkring, men förra vintern var det tyst. Trodde att de hade passat på att flytta in när huset stod tomt men det stämde väl inte då. Får prova sätta in musskrämmaren i vägguttaget och hoppas att den hjälper.

Jag behövde ju inte gå nånstans eftersom V fanns hos mig, men däremot knatade jag ut och gick på toaletten så fort jag ätit upp mina mackor. Nån timme senare kommer usk in och frågar om jag kan tänka mig att resa mig upp och gå på toa, men det var ju redan klart! Sen fick jag åka rullstol upp på bb och jag har nog aldrig känt mig så fånig i hela mitt liv! :o

Vi hade också möss ovanför sovrummet för ett tag sen. Men det var bara en kväll, sen var de borta. Kanske hittade de lite gift som de mumsade i sig! :o Du vet väl förresten att det brukar vara helt gratis att ta ut anticimex, iaf om man har Länsförsäkringar. :idea:

Se där - vi har faktiskt Länsförsäkringar. Kanske de ska få göra lite nytta! Samtidigt är jag lite väl mycket djurvän ibland och vill inte att de stackars små liven ska dö - bara flytta vidare :idea:

Snart kan vi kastrera våra kissar och låta dem bli utekatter. Men risken är väl att mössen bara tycker att taket är ett ännu bättre ställe att bo på då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
725
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
570
· Visningar
19 682
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka