Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Jag håller med dig.

jag hittade en ung tjej liggandes vid en stor blomkruka på torget för många år sedan.
Runt henne stod hennes fulla kompisar och försökte få henne att resa sig. Jag motade bort dem och ringde efter polis/ambulans. Som faktiskt kom snabbt (de var i närheten), men just attityden mot den stackars "överförfriskade" tjej.... Så otroligt nonchalant och spydigt. Jag hade tagit hand om hennes väska, kollat upp namn, pratat med kompisarna om hur länge hon hade legat osv... Men polisen ville knappt höra vad jag hade och säga eller ta emot hennes saker :crazy: De började muttra något om knark och hur det går då...
Jag blev så arg att jag vänligt (ja så gott det gick) men bestämt talade om för dem vad jag ansåg om deras attityd och hur jag ger människor en chans och respekt. Tänk om det hade varit deras barn nästa gång och ingen reagerade eller tänkte så..... :(
Jag vet inte om dem brydde sig, men tjejen och väskan följde med dem i alla fall......

Men det spelar ingen roll hur trött de är på att ta hand om fyllon. Det är som du säger man måste se bortanför sina egna värderingar och vara proffesionell.

Ganska nyligen här i somras dog en äldre man i fyllecellen här i v-ås. Sånt ska inte få hända när de brister i sina rutiner bara för att de är trötta på fyllon :crazy:

Tack :) dagen har börjat bra. Har fått en "tea maker" (glaskanna med tesil) så nu är jag så nöjd så :D Sedan så hade jag fått en kommentar av M's morfars fru i albumet på styleroom som gjorde mig extra glad så nu är jag på topp!

Grattis! :bump:

*kl*
Vad har ni alla för "mat- och sovschema" en vanlig dag nu? Vi har kommit lite ur fas sedan jag tog bort kvällsamningen känns det som, E verkar bli hungrig på natten och vakna för tidigt på morgonen för att orka fram till efter lunch.

Milton brukar gå upp mellan 7 och 8. Vaknar han tidigare så brukar han få en flaska välling och sen krypa till sängs igen. Sedan somnar han mellan 12 och 13 och sover sedan i ca 2 timmar. Och så nattas han runt 20 :)
Fungerar utmärkt för oss just nu!
Har dock en fundering kring det med middagssömn. Jag känner mig liksom lite låst kring detta eftersom Milton sover bäst i sin säng (tidigare som han ju i vagnen och då var det inga problem), men som idag ville jag t.ex. åka iväg och bada eftersom vädret är fint, men så krockar det med sovningen. Han sover ju i vagnen också men inte så länge som han gör hemma. Ska man helt enkelt bli hemma eller ska man åka iväg och då ta att han sover en kortare stund?

Hur äter han på kvällen för att "ladda" inför natten?

Vi har lite samma sak med dagsömnen. Ska det sovas "tillräckligt" på en dag måste E sova hemma, sover borta gör han bara i selen och oftast blir det bara runt 30 minuter då, vilket såklart är alldeles för lite egentligen, men till nöds fungerar om jag ser till att anpassa eftermiddagen och kvällen med skojiga aktiviteter, bärande, minimerande av matlagning och annat som gör att han måste ros sig själv, och ofta lite tidigarelagd nattning. Sedan brukar dock dagen efter också hamna ur rytm, så jag är restriktiv med sådana dagar. Är det något jag vill göra tillräckligt mycket för att tackla följderna så gör jag det, helt enkelt :D

Precis så är det här också. Det gäller att inte ha för många sådana dagar för det år alldeles för jobbigt att hamna ur rytm, för oss alla :D Saknar det där vagn-sovandet ibland faktiskt, den hade vi ju alltid med oss ;)
Men hur gör du med selen? Är det inte tungt?? Hade aldrig kunnat bära Milton i sele någon längre stund. Men så har jag iofs en dålig nacke och rygg :D

Visst ja, natten laddar vi som så att Milton äter någon form av kvällsmat vid 18,30 (smörgås, fil eller middag, lite beroende på vad vi andra ska äta eller hur mycket tid vi har etc.) och sedan välling vid 20, innan tandvorstning och läggning. Fungerar jättebra här och han klarar sig på det under natten.

Här vaknar vi mellan 5:45 och 6:30, men försöker ligga kvar i sängen så länge vi kan. Vi går upp ca kl 7 och då får Vilgot välling. Han äter frukost med oss en stund efteråt också, smörgås och yoghurt, men han brukar ju vara ganska mätt då.

Förmiddagsmellis blir det runt 10-10:30 och efter det sover han i ca 1,5-2 h. När han vaknar får han lunch. Mellis igen runt 15-16 och kvällsmaten serveras runt kl 18.

Vid ca 19:30 påbörjas nattningsrutinen som innefattar välling i sängen.

Vissa dagar kan det ju bli helt fel med sovstunden. Vi försöker att vara hemma så han ska sova ordentligt och så vi ska få lite egentid samtidigt, men ibland funkar det ju inte. Sover han inte ordentligt blir det en liten lur på eftermiddagen också, men då får vi alltid väcka honom så han inte sover för länge. Dessa dagar brukar det ändå vara svårare att få honom att somna på kvällen.

Ja kan också förstå att man kan bli trött, men om man inte kan dölja det och måste titta med avsmak eller åt andra hållet så är det nog dags att byta jobb. Det läskigaste tycker jag är att fler har vart med om samma sak! Det är ju deras jobb att hjälpa utsatta och de har ingen rätt att se ner på någon annan oavsett orsak.

Tack så mycket!

Vårt schema ser fortfarande likadant ut som senaste halvåret iaf och oftast så ser mat- och sovschemat ut enligt följande:
Vakna 7.30 (-8.00)
Vällingflaskan vid 8-tiden i TV-soffan (fast Bellan tittar inte pga ointresse från hennes sida)
Somnar vid 11-tiden och brukar sova minst 2h.
När hon vaknar får hon lunch (och sedan ca 3h senare får hon ev. ett litet mellanmål som kan vara en frukt. Beror på när lunchen intogs.)
Kvällsmat försöker vi ordna till senast kl. 18 men gärna 17-tiden
Välling igen vid 20-tiden och sedan kan hon antingen somna direkt eller så är hon vaken ett tag med inte ofta senare än till 21.30 liggandes och tittar.

Middagsluren är flyttbar och det är väl tur med tanken på att på förskolan har de lunch 11.00 och sedan sovstund. Jag vet inte varför vi gör tvärtom med att sova först och äta sen.
Isabella sover bra på dagen och sover alltid i sin vagn här hemma så jag har aldrig problem om jag vill åka iväg och göra något. Ofta tar vi och gör saker efter att hon har sovit hemma men behöver man göra något på dagen försöker vi styra det så att vi gör det fm så att hon bara somnar senare när vi kommer hem eller gör saker som innefattar längre vagnstid (inte köpcentrum med olika byggnader som kräver biltransport utan snarare city).

Fan, fan, fan. Syrran har farit av vår treåring idag och brutit lårbenet. Hon ska snart in på operation. Hoppas det går bra!

Usch och fy! Hoppas dom får ihop det fint så att det kan läka snabbt!
En god vänn till mig gjorde en simpel avramling(landade på fötterna) och lyckades ha av lårbenet på två ställen. Detta va i början på sommaren/våren och hon rider och är tillbaka på jobbet sen några veckor tillbaka. Hoppas det går så fort med läkningen för din syster också!

Men hur gör du med selen? Är det inte tungt??

Vi kör alltid selen och aldrig vagn och har burit dagligen sedan E vägde ~ 3 kg, så jag är van :p. Så länge E sov två gånger om dagen sov han alltid ena passet i selen, men nu när vi går mindre än då kan jag känna av i ben och rumpa efter att jag har gått, så jag har väl börjat tappa lite "bära-i-kuperad-terräng-muskler". Men jag bär honom på magen som vi gjort hela tiden, mysigt men lite varmt såhär på sommaren!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
19 524
Senast: Halcyon
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar