Varma, välsittande täcke som inte kliar?

Sv: Varma, välsittande täcke som inte kliar?

Nästan alla täcken har fleecefoder tyvärr :( Funkar inte här heller, deras korta och stickiga päls gör att allt fastnar och sen gör så dom får kli av sina egna hårstrån till slut.
Därför jag gillar mina så bra, dom har vanligt tyg som foder :) Så vid tvätt & torktumling försvinner allting.

Fullständigt värdelöst! Jag köper ju aldrig fleecefodrade täcken till hästen, så nu fick jag väl akut hjärnsläpp...

Jag har ett riktigt tjockt täcke till Loke med tygfoder. Köpte det för massor med år sedan när jag bodde i Kalmar, och det håller bra än. Bara bensnörena som blivit lite uttänjda. Ska försöka komma ihåg att kolla märket i morgon :).

Jag har ett täcke från Dogman till Ixi, inte jättetjockt, men verkar vara väldigt varmt (iaf när man känner under täcket när hon har det på sig) och är inte fleecefodrat

fb har ju en del beg sidor för hundsaker....det som verkar varmast är hurttas frost täcke

30376_1_s.jpg

Dom dagar mina är med på jobbet kör jag med kupefläkt. Kanonbra!

Bukgjordar som är återanvända från ett kasserat hästtäcke.

fb har ju en del beg sidor för hundsaker....det som verkar varmast är hurttas frost täcke

30376_1_s.jpg

Det är precis det täcket jag har funderat på, men jag tycker det är äckligt dyrt.

Cillamuffins : kolla gärna märket! :)

Mulles_matte : jag kollade dogman igår och då var de nästan lika dyra som hurtta, så då tar jag hellre hurttas.

Jo jag vet, de är inte billiga. De hade inte Hurttas hemma i hennes storlek, så jag hade inte så mycket att välja på, men tycker ändå det verkar rätt bra.

Iver har ett tjockt vintertäcke (300gr?) utan fleece som säljs rätt billigt här i krokarna. Betalade 180kr på rea men tror de säljs för 250-300kr ordinarie pris. Väldigt slitstarkt med bra passform och täcker även frambensmuskulaturen som de flesta av Hurttas modeller missar. Hojta till om det är intressant så kan jag alltid svänga in och kolla storlekar.

20130124-044946.jpg

Skulle inte det där kunna vara Dogmans? Jag ska kika på djursjukhuset idag när vi ändå ska dit, annars får jag se om jag behåller hurtta-täckena eller ej.

Jag älskar ju mina BoT men där ramlar ju priserna iväg rätt snabbt. Ett alternativ som du kanske har större användning av är BoT tunna täcke, nättäcke tror jag det heter och sen ett "vanligt" täcke utan på. Min håller värmen med tunna täcket rätt bra i en bil, och är det riktigt kallt kör jag på honom vårat tjocka vinterfodrade BoT. Det hänger ju även med på jakt för att sätta på i fika och lunch rast och transport i kalla bilar.

Något att tänka på vid ev byte av bil är inbyggd värmare. Våran börjar visserligen bli gamal men jag kan ställa två tider på den som den kör igång och blir varm. Så tex när jag har ridit lektion och hunden har följt med så har jag satt på så att bilen ska vara varm till tex 11, då börjar den värma innan så den är fullt varm till kl 11 och så ytterligare en kvart över tiden. Då hinner det inte bli så kallt tills man kommer tillbaka till bilen. Kompisen har en nyare varianter och där fanns det upp till fyra olika tider och dessutom fjärrstyrd så hon kan stå inne och trycka på nyckeln så slår värmaren igång. :love: :D

Ivers täcke har ett märke som börjar på Gold..någonting. Har två sådana hemma också, närmaste djuraffären säljer dom. Har betalat runt 300 kr styck, dom är också toppenbra! Enda som är negativt är att kardborren på maggjorden blir dålig mycket fortare än Wheatherbeetas, och tappar styrka i fästet liksom.

Jag har BoT, men jag tycker inte de värmer så mycket när det är minusgrader.

Jag ratar Hurrta och köper nästan bara hundtäcken från hästmärken.

Wheatherbeeta och Hansbo/Event har bra täcken i bra material.
Jag tycker även att täckena från Hööks är överraskande bra.
Billy har ett täcke från Hööks med teddyfoder. Det blir riktigt varmt!
De har även ett "Varmfodrat hundtäcke med slätt innerfoder" för 189 spänn som kan vara värt att kolla på.

Jag har nån slags termotäcke till mina, jag tror de är varma och sköna och de har vanligt tygfoder. Inte så dyra heller, 270-280 kr till mina grabbar som har rygglängd 70-75.

Ser ut så här:

773605_10151252644614537_477679115_o.jpg

Kan tipsa om köpställe via PM, har köpt ett par på nätet och sen hittade jag samma täcke hos en av våra lokala djuraffärer så de verkar inte så svåra att få tag på.

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 639
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka