Varma hovar

enjes

Trådstartare
Vet inte om jag la tråden rätt, men hoppas på lite svar i alla fall.
Min ponny brukar ha kalla hovar, som dom ska ha, men nu de sista dagarna har hon haft lite ljumna hovar. Vad kan det bero på?
Tänkte ringa vet. och höra, men ville höra mer er först.
Hon haltar inte eller så, och hon är varm på alla fyra hovarna. Kan även tilllägga att det är när hon har stått stilla ett tag. Red härromdan när hon var varm och sen när jag kom in med henne va hon kall.
Någon som vet vad det kan vara?

Senast ändrad:
Sv: Varma hovar

Känns ganska harmlöst om det är lika på alla, fång känns ju lite otroligt vid den här årstiden då hästarna inte brukar byta ngt foder eller gå på bete.
Hovarna kan bli varma och hon flänger runt lite i hagen på hårt underlag el dylikt..

Fång är jättevanligt på hösten / vintern när betet försvinner och hästarna äter "fel" växter. Men eftersom det är i alla hovarna tror jag det kan vara för att det är så geggigt / hårt i marken. Inget bra underlag någonstans så hovarna och benen får stå ut med mycket...

Känns ganska harmlöst om det är lika på alla, fång känns ju lite otroligt vid den här årstiden då hästarna inte brukar byta ngt foder eller gå på bete.
Hovarna kan bli varma och hon flänger runt lite i hagen på hårt underlag el dylikt..

Lura inte dig själv.... Fång kan dom få på alla tider på året.
Därmed inte sagt att det är fång nu, men...

att hästen har varma hovar kan bero på ganska mycket, den kan ha flängt omkring på hårt underlag men det kan också bero på fång.
hästens hovar ska inte vara kalla, jag har haft hästar hela mitt liv och alla utom en har alltid varit barfota och de har alltid ljumna hovar. den som var skodd hade alltid kalla fötter,
det är när en häst går ifrån att ha kalla hovar till att de blir varma ganska fort som man ska se upp. min fångponny fick en dag riktigt varma hovar på alla fyra och då var det fång, men det var mer symtom än det.jag hoppas att du inte tar det som kritik att jag skrev att hästar ska ha ljumna hovar.
lycka till

Vet inte om jag la tråden rätt, men hoppas på lite svar i alla fall.
Min ponny brukar ha kalla hovar, som dom ska ha, men nu de sista dagarna har hon haft lite ljumna hovar. Vad kan det bero på?
Tänkte ringa vet. och höra, men ville höra mer er först.
Hon haltar inte eller så, och hon är varm på alla fyra hovarna. Kan även tilllägga att det är när hon har stått stilla ett tag. Red härromdan när hon var varm och sen när jag kom in med henne va hon kall.
Någon som vet vad det kan vara?
Min häst har haft lite så nu när det har frusit mycket i hagarna och att det även är knögligt i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 761
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 758
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?