Varm sko eller kall sko?

Sv: Varm sko eller kall sko?

Lazio skrev:
Lägg av. Min ena häst varmskos och inte växer hans hovar inåt och har aldrig gjort.

Lägg av??? vill du ha nummret till min hovslagare kanske??

Cleos fötter hadde växt innåt nå grovt.. då hans hovar ej fick chans o växa utåt som vanliga hovar med kallskoning.
pga.då du varmskor en häst bränner du fast den innan hovis slår i sömmarna!!

Lazio skrev:
Lägg av. Min ena häst varmskos och inte växer hans hovar inåt och har aldrig gjort.

fast de beror ju på hur länge skorna har suttit oxå.. om dom har hunnit o börja växa.. Min häst va alltså grovt vanskött som jag ser de.då han gått med samma skor 4månader innan han kom till mig.
det pga okunnig het innom varmskoning,då hovarna såg nya o fina ut.. men i skälva värket va dom ej de!

Tilla skrev:

Cleos fötter hadde växt innåt nå grovt.. då hans hovar ej fick chans o växa utåt som vanliga hovar med kallskoning.

Trångskodda hästars hovar kan bli inåtgående och det spelar ingen roll om det handlar om varm- eller kallskoning...det är lika illa vilket som. En bra varmskoning är lika bra som en kallskoning och det är alltid grundjobbet som är det viktiga...hur hovis verkar hoven innan skon läggs på.

Syrran hade en häst som varmskoddes och en som kallskoddes ...inga bekymmer på någon av dom.

Tilla skrev:

Det här stämmer inte Tilla. Man bränner inte fast, det har då aldrig jag lyckats med, isåfall ska man bränna väldigt länge. Och jag varmskor nån gång då och då, då det kan behövas, typ sjukbeslag eller liknande.
Men hovarna växer inte på nåt bestämt annorlunda vis bara för att man varmskor.
Mvh utbildad hovis

vdb skrev:
Det här stämmer inte Tilla. Man bränner inte fast, det har då aldrig jag lyckats med, isåfall ska man bränna väldigt länge. Och jag varmskor nån gång då och då, då det kan behövas, typ sjukbeslag eller liknande.
Men hovarna växer inte på nåt bestämt annorlunda vis bara för att man varmskor.
Mvh utbildad hovis

Okej,Kanske inte på alla hästar o de va inte så jag menade!!!!
Dok blev de så på min häst!

O för de andra gillar jag inte varmskoning heller, Dok kom hästen till mig för knappt en mån sen så jag vet ej vad han har varit med om

Tilla skrev:
Okej,Kanske inte på alla hästar o de va inte så jag menade!!!!
Dok blev de så på min häst!

O för de andra gillar jag inte varmskoning heller, Dok kom hästen till mig för knappt en mån sen så jag vet ej vad han har varit med om

Så vad menar du egentligen då?

nej, när man varmskor så passar man till skon medans den fortfarande är varm, och när man gör det blir det små brännmärken på hoven som kan raspas ner, för om hovväggen är ojämn mot skon, det säger juh sig självt att det inte blir bra..
men när man varmskor riktar man in skon helt och hållet när den är varm, raspar till hoven, passar in igen, sedan kyler man skon helt och hållet innan den slås på..

Hovslagaren på ridskolan (en kändis-hovis från bollnäs) gör alltid varmskoning på min favvohäst.. och han har aldrig mått dåligt av det.. så jag tror helt klart på att det är hovslagaren som gör fel om hoven börjar växa inåt vid varmskoning!

"fit the shoe to the foot, not the foot to the shoe" jag tror det ligger något i det ordspråket, trodde inte varmskoning pågick fortfarande, men tydligen.. :cool:
ne, en duktig hovslagare som kan anpassa hoven efter skon utan att behöva bränna in skon det vill jag ha i alla fall! ;)

jo det är sant, men jag tror att det är bra mycket lättare att "slarva" vid en varmskoning..

Fick i alla fall lära mig på skolan(häst) att varmskoning var något man frångick mer och mer eftersom det inte var ett bra alternativ. men nog kan det hända att det finns folk som är bra på det ändå det säger jag inget om, men jag personligen tycker att det är en dålig metod i jämförelse med en välutbildad kunnig "vanlig" hovslagare.

Ja alltså, min hovis varmskor men det ryker aldrig och luktar aldrig, tänker faktiskt inte så mkt på det mer än att jag snavar på hans låånga förlängningssladd ut till skåpbilen ;) Så jag antar att han måste kyla ner skon innan han sätter på den, eftersom jag aldrig har märkt nånting?? ( nu låter det som jag är helt okunnig, vilket jag nog är när det gäller hovar :angel: )

Ursäkta om mitt svar kommer några år försent.

Men jag kan tala om att jag har bara hört bra om varmskoning. Och aldrig hört talas om något som helst om att en hov skulle kunna växa inåt. Testa på din egen nagel. Det går inte. Helt logiskt sett så går det inte. Det är omöjligt.
Kan tala om att jag pratat med en vet om detta och hon skrattade och sa att det är helt omöjligt. Då är det något annat fel. :crazy:

Fördelen med varmskoning är att du ser på hoven precis hur du ska rikta skon samt att det är lättare att rikta den. Även jag som har en stor och tung hopphäst får hjälp av varmskoningen då skon härdas när du värmer den så pass vilket gör att den håller tio ggr bättre enligt mig. Min häst han skos var 12 var 13 vecka för att han knappt växer. Detta har vi kollat genom att låta honom gå utan skor, kall sko, Varmsko samt gett honom en massa tillskott. Inget har funkat. Han växer 1 och ½ cm på 12-13 veckor.;) :angel: :confused:

När vi kallskor fick jag lov att byta framskor på honom var 2-3 vecka bara frö att skorna slets ut. Och detta enligt mig sliter med på hovarna än varma skona gör.. :) :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
747
Mat Detta är verkligen ett i landsproblem 😂 men undrar om jag bara inbillar mig? Sista typ året så har i princip alla hamburgare jag fått...
2
Svar
20
· Visningar
1 062
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka